Kokemuksia myyntityöstä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ite oon nyt tehny finanssialalla puhelinmyyntiä, helvetin kuluttavaa ja toisinaan myös vittumaista hommaa, mutta samalla myös todella palkitsevaa. Pääasia on tosiaan se, että ite uskoo siihen tuotteeseen ja taustalla on osaava tiimi ja esimies joka pystyy valmentamaan sua siinä hommassa. Tämän takia en itse lähtis myymään mitään lehtiä, sillä aivan liian usein kuulee sen paperista suoraan luetun spiikin tai ihan silkkaa kusetusta, tyyliin "oot voittanu tän palkinnon" tai "soitin ihan tämmöstä kiitossoittoa.." Tommonen puliveivaus saa meikäläisen näkemään punasta ja puhelu loppuu aika lyhyeen. Toisaalta, tilaan tällä hetkellä neljää eri lehteä, kun kohdalle on sattunut osaava myyjä.

Palkka on ollu semmosen 2700€ - 3500€ / kk bruttona, keskiarvo asettunee siihen 3200€ kieppeille.

Mitä apuvälineitä käytätte uusasiakashankinnan tukena?
Itse ajan Fonectan b2b-hakukoneesta listat tietyin kriteerein (alue, hankinnasta päättävä taho, puhelinnumero, sähköpostiosoite jne) ja lähetän sähköpostia.Tämän jälkeen soitan niille, jotka eivät vastanneet sähköpostiin. Hidasta ja työlästä: 50 mailia, 1-3 tilaa paikalle ja kaksi iltapäivää soittamista (vajaa 50 puhelua= 5-10 tapaamista).

Kellään kokemusta sähköisen markkinoinnin palveluista kuten Emaileri, Postiviidakko jne? Niillähän voisi vähän karsia turhia puheluita esim. sen perusteella, kuka on otsikon nähdessään edes avannut viestin.

Hei Pakkislaiset !

Elikkäs laitoin puolihuumorilla hakemuksen fonectalle b2b myyntineuvottelijan paikkaa hakien.
Nyt sitten tuli kutsu ryhmähaastatteluun.

Onko mitään mahdollisuuksia tällaisella 19-vuotiaalla, ilman alan koulutusta/työkokemusta saada paikkaa, vai jätänkö suosiolla väliin?
Paikka kyllä todella kiinnostaisi , muttamutta.

Mitä tuo ryhmähaastattelu pitää sisälllään? Kertokaahan Kiitos !

Ilman muuta on mahdollisuus saada kunhan a) olet reipas (tulet juttuun ihmisten kanssa), b) rohkea (uskallat soittaa) ja c) ahkera (jaksat soittaa puhelun toisensa jälkeen).

Tuotteen kouluttavat ja antavat myyntikoulutustakin. Asenne on se tärkein juttu.

Olen huomannut myyntityötä (pääosin näin juniormyyjänä puhelimessa) tehdessä, että tärkeintä on vain kirjoittaa spiikki ja puhelun käsikirjoitus omaan suuhun sopivaksi, opetella ulkoa ja ottaa kontaktia. Kun edellinen puhelu loppuu, vetää henkeä ja soittaa seuraavaan paikkaan. Kun malttaa kurinalaisesti toistaa niin tuloksiakin syntyy.

Ryhmähaastattelussa kannattaa ottaa osaa keskusteluun, muttei kuitenkaan olla kokoajan äänessä. Osallistaa hiljaisempia (mitä mieltä sinä Mikko olet tästä asiasta?) ja "arvostaa" heidän näkemystään ilman inttämistä. Perustella sen mitä on sanomassa.

Morjenttes kaikille tasapuolisesti. Ei kukaan tietäisi, että mistä voisi hommata omaksi tuota Frank Bettgerin kirjaa : Miten minusta tuli huippuluokan myyjä ??
Ei ollut WSOY:llä ensimmäistäkään kappaletta.. Olis mukava lukaista tuokin poissa parin illan rattona. Tätä teosta on hehkutettu senverran paljon, että pakkohan tuohon olisi melkein perehtyä.
Ei näy olevan myöskään antikvariaateissa eikä edes huuto.netissä mitään.

Morjenttes kaikille tasapuolisesti. Ei kukaan tietäisi, että mistä voisi hommata omaksi tuota Frank Bettgerin kirjaa : Miten minusta tuli huippuluokan myyjä ??
Ei ollut WSOY:llä ensimmäistäkään kappaletta.. Olis mukava lukaista tuokin poissa parin illan rattona. Tätä teosta on hehkutettu senverran paljon, että pakkohan tuohon olisi melkein perehtyä.
Ei näy olevan myöskään antikvariaateissa eikä edes huuto.netissä mitään.

Meikäläisellä sama ongelma. Tosin mun on oikeasti PAKKO hommata se jostain, koska lainasin kyseisen niteen yhteyspäälliköltä ja hukkasin sen :nolo:

Itselläni oli yhdessä vaiheessa kolme kappaletta mutta tällä hetkellä vain yksi rikkinäinen.
Kannattaa kysellä kirjastoista, vaikka kaukolainana.

Jostain syystä ihmisillä, jotka eivät myyntityötä ole päivääkään tehneet, tuntuu olevan aika vahvasti äärilaidoissa nuo käsitykset ja ajatukset myyntityöstä. Olin 4 vuotta teollisuudessa ja sieltä kantautuu korviin aina silloin tällöin huvittavaa tekstiä: "oot kuulemma nykyään sitten tollasessa kermaperseduunissa, ettei mitään tarvi oikeen tehdä, kraka on vaa siististi kaulassa, välillä istut konttorilla, välillä kokouksissa ja ajelet pitkin Etelä-Suomea ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista":) Ja samalla toiset pitävät tätä jonain avaruustieteenä, jossa vain harvat ja valitut pärjäävät ja loput stressaantuvat ja irtisanoutuvat/irtisanotaan yksi toisensa jälkeen katkeroituneina :rolleyes: Muistan, kun olin vielä teollisuudessa valvomassa koneita ja myyntityöt kiinnostivat. Kokeneempi työkaveri tokaisi: "kuule, kyllä sä voisit sinne sopia, mutta kannattaako se nyt vaihtaa sinne... se on tulosvastuullista hommaa ja harvat näin ollen pystyy siellä pärjäämään ja moni tippuu nopeesti pois". Siis "tulosvastuullinen homma" = ei kannata mennä? Olihan se teollisuuden työpaikkakin tulosvastuullista; jos olisin ohjaillut tuotantolinjoja päin helvettiä, niin tulos olisi ollut huonoa ja olisin joutunut johonkin paskanakkiin rankkuna tai saanut jopa kenkää. Ja jos yleisesti ottaen olisimme vaan lorvineet tehtaassa ja ajatelleet, ettei tarvi mitään vastuuta tuloksesta ottaa, olisi alkanut YT-neuvottelut tai jopa tuotannon siirtäminen ulkomaille.

Mutta, takaisin myyntityön analysointiin. Tosiasia on, että helppoa istuskelua tämäkään työ ei ole. Puheet isoista palkoista pitävät osittain paikkansa ja osittain taas johtuvat alalla vallitsevasta kulttuurista, jossa valetaan jatkuvasti uskoa uusin tulokkaisiin suurilla puheilla. Ja näillä suurilla puheilla myöskin näitä tulokkaita haalitaan joukkoon. Olen erityisesti huomannut, että kiinteistövälityksen parissa uusia haalitaan herkästi joukkoon liioittelemalla palkkoja yms. ...itseäni yritetään pariinkin eri firmaan koko ajan värvätä. Myyntiedustajan esimieskin on vain myyntimies; ensin hän luo haastattelussa sinulle tarpeen tulla töihin kyseiseen yritykseen. Myöhemmin hän myy sinulle uudestaan ja uudestaan ajatuksen siitä, että pystyt vielä parempaan ja parempaan myyntiin. Ja sitten tienaat x tonnia kuussa kuten se toisen osaston Virtanen (joka on ollut talossa 10 v. ja näin ollen omaa niin hyvän valmiin asiakaskunnan, että saa perussuorituksella tuon x tonnia kuussa kasaan).

Avaruustiedettä myyntityö ei ole (viittaan tuohon aloituskappaleessa kirjoittamaani ääripää-esimerkkiin), mutta vaihtuvuus on kova. Erityisesti yritysmyynnin puolella, jossa itse olen, saat herkästi työtarjouksia asiakkailtasi. Lisäksi moni tulee kokeilemaan alalle, mutta lähtee nopeasti; urat ovat herkästi 2-10 viikon pituisia. Samalla muutamat "vanhat konnat" pärjäävät kuukaudesta toiseen ja saattavat saada vuosien varrella ylennyksiäkin. Heille alkaa syntyä tuttu asiakaskunta, josta saa irti kauppaa kohtuullisella työllä ja vaivalla kuukaudesta toiseen.

Tässä omia kokemuksiani alalta.

Helvetti kun vähän kiinnostais kokeilla tota myyntityötä kun paikkojakin tuntuis olevan reilusti tarjolla. Vähän vaan epäilyttää kun ei oo oikeen minkäänlaista käryä mitä se työ sitten pitää sisällään kun jotain ilmotusta lukee, ellei se nyt ole selkeesti ilmotettu olevan puhelinmyyntiä. Pitää nyt vielä miettiä :D Jos ei nyt muuta ilmaannu kohta niin pakko varmaan koittaa jotain myyntihommaa että saa edes mielenrauhan vaikka siitä ei tuliskaan mitään :D

Helvetti kun vähän kiinnostais kokeilla tota myyntityötä kun paikkojakin tuntuis olevan reilusti tarjolla. Vähän vaan epäilyttää kun ei oo oikeen minkäänlaista käryä mitä se työ sitten pitää sisällään kun jotain ilmotusta lukee, ellei se nyt ole selkeesti ilmotettu olevan puhelinmyyntiä. Pitää nyt vielä miettiä :D Jos ei nyt muuta ilmaannu kohta niin pakko varmaan koittaa jotain myyntihommaa että saa edes mielenrauhan vaikka siitä ei tuliskaan mitään :D
Kannattaa sitä kokeilla ilman muuta. Aika harvassa firmassa pääsee myyntihommiin ilman puhelintyöskentelyä. Yleensä ensimmäinen steppi on tapaamisten varaaminen niille, jotka osaavat kaupan päättämisen. Sitten kun on tuo homma hanskassa, pääsee kokeneemman myyjän matkaan "laukunkantajaksi". Sitten kun perusjutut on selvillä, voi käydä jo itse.

Soittamisen(aloittaminen) on monelle (itsellenikin) hankalaa, mutta kun on pari puhelua ottanut, seuraavat menevät painollaan. Sitä ei kannata pelätä, kunhan tietää mitä puhelimeen sanoo ja mikä on puhelun tavoite:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se siinä vähän jänskääkin kun en mä nyt tiedä olenko mä niin sanavalmis mitä myyntityö ehkä vaatis.. Toki se helpottais jos jonkinnäköstä alkukoulutusta sais ja tietäis suunilleen mitä sanoa ja miksi. Osaan mä kyllä olla tarpeeks pirteä varmasti mikä on vissiin yks myynnin hyvä edistäjä :D

Kenelläkään kokemusta yritystietokeskuksen B2B puhelinmyynnistä (googlen karttapalvelut) ? Soittivat tiistaiksi haastatteluun ja ajattelin kysyä, että josko jollain olisi kokemuksia kyseisestä puljusta/tuotteesta?

Suurin haaste on varmasti se, että noita puheluita tulee päättäjille melkoinen määrä. Hyvällä asenteella pötkii varmasti pitkälle.

Suurin haaste on varmasti se, että noita puheluita tulee päättäjille melkoinen määrä. Hyvällä asenteella pötkii varmasti pitkälle.

Itse myyn toimistotarvikkeita, merkkaustusseja sekä seinäkiinnittimiä teollisuuteen/varastoihin ja pyrin sopimaan puhelimitse ajan etukäteen suurimpaan osaan paikoista. Puhelun onnistumiseen vaikuttaa ainakin tällaisessa buukkaamisessa suunnattomasti varmuus ja se, että asia on esitetty tiiviisti ja jämäkästi. Sellaisella pötkii yllättävänkin pitkälle, eikä tarvi sitten luukuttaa 6 h päivässä ovelta ovelle, kun on sovittuja sopivasti kalenterissa.

Itse myyn toimistotarvikkeita, merkkaustusseja sekä seinäkiinnittimiä teollisuuteen/varastoihin ja pyrin sopimaan puhelimitse ajan etukäteen suurimpaan osaan paikoista. Puhelun onnistumiseen vaikuttaa ainakin tällaisessa buukkaamisessa suunnattomasti varmuus ja se, että asia on esitetty tiiviisti ja jämäkästi. Sellaisella pötkii yllättävänkin pitkälle, eikä tarvi sitten luukuttaa 6 h päivässä ovelta ovelle, kun on sovittuja sopivasti kalenterissa.
Vittu tossa saa varmaan ruuvata että saa kalenterin täyteen. Itse myynyt it:tä firmoille ja niitäkin puheluita tulee sata viikossa eli vaikea oli päästä sisään. Konttoritarvikkeet varmaan vielä vaikeempia.. Sitkeyttä vaatii myyntihommat toki aina.

Vittu tossa saa varmaan ruuvata että saa kalenterin täyteen. Itse myynyt it:tä firmoille ja niitäkin puheluita tulee sata viikossa eli vaikea oli päästä sisään. Konttoritarvikkeet varmaan vielä vaikeempia.. Sitkeyttä vaatii myyntihommat toki aina.

Toisinaan on viikonkin päähän vaikea saada aikoja, mutta toisinaan tarvit sen 9 puhelua, niin saat sen 7 aikaa vielä sille seuraavalle päivälle, jos se on tyhjentynyt. Kuten myyntikin, niin tuo buukkaaminen on todella aaltoilevaa. Vaikuttavia tekijöitä on tässäkin myynnin lajissa ennen kaikkea SUN oma fiilis, soittokellonaika, viikonpäivä/kuukausi... paikkakuntakin vaikuttaa suuresti sekä kohteet (onko kyse teollisuudesta vai julkisesta sektorista jne.) ja vielä kerran se SUN OMA FIILIS soittaessasi.

Kaiken kaikkiaan oon kuitenkin sitä mieltä, että se keskimäärin 7-8 sovittua tapaamista päivää kohden (joka on ihan sopiva määrä sovittuja) on pitkälti omasta aktiivisuudesta kiinni. Välillä tulee niitä peruutusaaltoja jollekin päivälle, mutta sitten pitää ottaa sitä luuria käteen rohkeasti tai luukutettava. Luukuttaminen etenkin tutulle asiakkaalle on ihan varteenotettava vaihtoehto, jos tulee peruutuksia.

T: Alalla 15 kk, enkä aio lähteä! :)

Toisinaan on viikonkin päähän vaikea saada aikoja, mutta toisinaan tarvit sen 9 puhelua, niin saat sen 7 aikaa vielä sille seuraavalle päivälle, jos se on tyhjentynyt. Kuten myyntikin, niin tuo buukkaaminen on todella aaltoilevaa. Vaikuttavia tekijöitä on tässäkin myynnin lajissa ennen kaikkea SUN oma fiilis, soittokellonaika, viikonpäivä/kuukausi... paikkakuntakin vaikuttaa suuresti sekä kohteet (onko kyse teollisuudesta vai julkisesta sektorista jne.) ja vielä kerran se SUN OMA FIILIS soittaessasi.

Kaiken kaikkiaan oon kuitenkin sitä mieltä, että se keskimäärin 7-8 sovittua tapaamista päivää kohden (joka on ihan sopiva määrä sovittuja) on pitkälti omasta aktiivisuudesta kiinni. Välillä tulee niitä peruutusaaltoja jollekin päivälle, mutta sitten pitää ottaa sitä luuria käteen rohkeasti tai luukutettava. Luukuttaminen etenkin tutulle asiakkaalle on ihan varteenotettava vaihtoehto, jos tulee peruutuksia.

T: Alalla 15 kk, enkä aio lähteä! :)

Joo :D Kovaa hommaa.. Kuitenkin sillon kun itse tehnyt b2b myyntiä tolla ICT alalla niin 3-4 käyntiä päivässä kerkes ravaamaan. Mut käynnillä menikin sitten monesti kauemmin. En oo kyl heti menossa takas, mut syy lähinnä siinä että osu niin paskoja firmoja ja paskaan aikaan ettei kiinnosta paljon sellasissa tappiota tekevissä pikkunarikoissa olla. Myynti on aina fiilisbisnestä, kukaan ei osta nihkeeltä jätkältä, puhelimessa se fiilis oikeasti vielä välittyy tosi hyvin vaikkei sitä uskos. Kyllä meikäläiset ruuvas monesti satakin puhelua ja jos yks kymmenestä natsas ni hyvä setti oli. Mut noista sai firmat siihen aikaan melkoset överit.

Onko kellään kokemuksia olla kuntokeskuksissa ( sats, finnbody jne..) jäsenmyyjänä?

Ajattelin kun myynti ala kiinostaa ja salilla tulee muutenkin viihdyttyä niin voisi olla hyvä paikka "kokeilla" työtä.

Onko kellään kokemuksia olla kuntokeskuksissa ( sats, finnbody jne..) jäsenmyyjänä?

Ajattelin kun myynti ala kiinostaa ja salilla tulee muutenkin viihdyttyä niin voisi olla hyvä paikka "kokeilla" työtä.

Varmasti kivaa hommaa mutta vain jos viihdyt kauppakeskuksissa.yms promoamassa ja jakamassa ilmapalloja sillon tällön. Kyl siellä varmasti rahaa tekee jos on aktiivinen. Paljon tuttuja alalla ja itsekin vähällä lähteä yhteen lafkaan vuosia sitten. Iltaduunia sitten pääosin ja toki kuntosaliedut.

Kuukauden olen nyt ollut telemarkkinointifirmassa, ihan asiallisessa sellaisessa. Viime viikon olin saikulla räkätaudista johtuen. Tänään sitten pomon juttusille jouduttuani mulle kerrottiin, että sairaslomasta johtuen keskituntilaskutus on laskenut tappiolliselle tasolle ja sain loppukuukaudelle ihan järjettömät myyntitavoitteet. Kirsikkana kakun päälle vielä kysyttiin, että "Pystytkö sitoutumaan näihin tavoitteisiin" :lol2: Vitutus on sen verran ankara tällä hetkellä, että alan selailemaan plan B:n vuoksi mol:ia. Eihän se helvetti ole minun vikani, että sairastun ja tulostavoite laskee? Tavallaan toki on, muttei sen johdosta tuollaisiin toimiin voi ryhtyä?

Muilla työntekijöillä ollut kanssa uhkailua tyyliin: "katsellaan nyt pari päivää miten myynnit lähtee luistamaan, muuten katsotaan sitten työsuhteen jatkoa uudelleen". Myynnin heikkeneminen johtuu edellisen hyvän projektin yllättävästä loppumisesta ja tilalle otetusta aivan toivottomasta prokkiksesta.

vituttaa

vituttaa

vituttaa

!

Suositut

Back
Ylös Bottom