Jostain syystä ihmisillä, jotka eivät myyntityötä ole päivääkään tehneet, tuntuu olevan aika vahvasti äärilaidoissa nuo käsitykset ja ajatukset myyntityöstä. Olin 4 vuotta teollisuudessa ja sieltä kantautuu korviin aina silloin tällöin huvittavaa tekstiä: "oot kuulemma nykyään sitten tollasessa kermaperseduunissa, ettei mitään tarvi oikeen tehdä, kraka on vaa siististi kaulassa, välillä istut konttorilla, välillä kokouksissa ja ajelet pitkin Etelä-Suomea ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista"
Ja samalla toiset pitävät tätä jonain avaruustieteenä, jossa vain harvat ja valitut pärjäävät ja loput stressaantuvat ja irtisanoutuvat/irtisanotaan yksi toisensa jälkeen katkeroituneina
Muistan, kun olin vielä teollisuudessa valvomassa koneita ja myyntityöt kiinnostivat. Kokeneempi työkaveri tokaisi: "kuule, kyllä sä voisit sinne sopia, mutta kannattaako se nyt vaihtaa sinne... se on tulosvastuullista hommaa ja harvat näin ollen pystyy siellä pärjäämään ja moni tippuu nopeesti pois". Siis "tulosvastuullinen homma" = ei kannata mennä? Olihan se teollisuuden työpaikkakin tulosvastuullista; jos olisin ohjaillut tuotantolinjoja päin helvettiä, niin tulos olisi ollut huonoa ja olisin joutunut johonkin paskanakkiin rankkuna tai saanut jopa kenkää. Ja jos yleisesti ottaen olisimme vaan lorvineet tehtaassa ja ajatelleet, ettei tarvi mitään vastuuta tuloksesta ottaa, olisi alkanut YT-neuvottelut tai jopa tuotannon siirtäminen ulkomaille.
Mutta, takaisin myyntityön analysointiin. Tosiasia on, että helppoa istuskelua tämäkään työ ei ole. Puheet isoista palkoista pitävät osittain paikkansa ja osittain taas johtuvat alalla vallitsevasta kulttuurista, jossa valetaan jatkuvasti uskoa uusin tulokkaisiin suurilla puheilla. Ja näillä suurilla puheilla myöskin näitä tulokkaita haalitaan joukkoon. Olen erityisesti huomannut, että kiinteistövälityksen parissa uusia haalitaan herkästi joukkoon liioittelemalla palkkoja yms. ...itseäni yritetään pariinkin eri firmaan koko ajan värvätä. Myyntiedustajan esimieskin on vain myyntimies; ensin hän luo haastattelussa sinulle tarpeen tulla töihin kyseiseen yritykseen. Myöhemmin hän myy sinulle uudestaan ja uudestaan ajatuksen siitä, että pystyt vielä parempaan ja parempaan myyntiin. Ja sitten tienaat x tonnia kuussa kuten se toisen osaston Virtanen (joka on ollut talossa 10 v. ja näin ollen omaa niin hyvän valmiin asiakaskunnan, että saa perussuorituksella tuon x tonnia kuussa kasaan).
Avaruustiedettä myyntityö ei ole (viittaan tuohon aloituskappaleessa kirjoittamaani ääripää-esimerkkiin), mutta vaihtuvuus on kova. Erityisesti yritysmyynnin puolella, jossa itse olen, saat herkästi työtarjouksia asiakkailtasi. Lisäksi moni tulee kokeilemaan alalle, mutta lähtee nopeasti; urat ovat herkästi 2-10 viikon pituisia. Samalla muutamat "vanhat konnat" pärjäävät kuukaudesta toiseen ja saattavat saada vuosien varrella ylennyksiäkin. Heille alkaa syntyä tuttu asiakaskunta, josta saa irti kauppaa kohtuullisella työllä ja vaivalla kuukaudesta toiseen.
Tässä omia kokemuksiani alalta.