Kokemuksia myyntityöstä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pakko on niin ikään myöntää etten ole vielä myynyt kenellekkään mitään sanan varsinaisessa merkityksessä. Olen myynyt kaiken ihmisille jotka ovat tarvinneet tuotetta ja tiedostaneet tämän tarpeen. He ovat ikään kuin odottaneet että joku soittaa ja tarjoaa tuotetta jota he tarvitsevat.

Sitten voin varmaan todeta kehittyneeni, kun saan ensimmäisen kerran vastahankaisen asiakkaan tajuamaan että hän tarvitsee myymääni tuotetta, kun hän alunperin on ollut varma ettei sille ole käyttöä.
Ensimmäisessä lainatussa kappaleessa olet tilaustenkäsittelijä ja toisessa myyjä. Niinhän ne väittävät, että myynti alkaa vasta sitten kun asiakas sanoo ensimmäisen kerran 'ei'.

Omassa myyntityössäni ideaalitilanteessa tapahtuu molempia. Pitää tulla tasaista 'varmaa' kauppaa ja pitää myös myymällä myydä. Tällöin on mahdollisuudet tehdä kohtuullista tulosta ja riskikin on jossain mielessä 'hajautettu'. En usko, että on olemassa vaativia myyntitöitä, joissa asetettuun myyntitavoitteeseen pääsee ns. käsittelemällä tilauksia.

Noh, nää on näitä perusjuttuja.

Monta vuotta myyntialalla olleena erikoisemmissa ja "tavanomaisemmissa" artikkeleissa:
Paikoitellen stressaava ja loppuunkuluttava homma sillä tekee oikeasti ahneeksi kun voit itse vaikuttaa paljon ansioihisi.. Itse olen vuosia tehnyt paljon vkoloppuhommia ja välillä tunnen itseni työnarkomaaniksi. Tulotaso on yleensä ollut kohdallaan, jossain hommissa tosin minimiansiot tippuivat liiaksi homman ollessa liian tuulinen.... Maximiansiotkin toki olivat sitten hunajaiset.
Avoimet, rehellisen oloiset sekä "pilke silmäkulmassa" ja kieli hallussa olevat kaverit pärjäävät parhaiten myyntihommissa.. Suosittelen kyllä että sellasta hommaa hakee että on edes jotain intohimoa ja kiinnostusta tuotteeseen, kukaan ei myy täydellisesti tuotetta mikä ei kiinnosta ollenkaan. Saati sitten että jaksaisi hakea ja opiskella tuotteesta tietoa riittävästi.

Pitäisi miettiä uusia kuvioita työelämässä ja kun olen lähtenyt myös yritystoimintaan mukaan, olisi myyntitaidoista paljon hyötyä.
Mitenhän hommaan pääsisi parhaiten sisälle?

Mitenhän hommaan pääsisi parhaiten sisälle?

Ei kukaan voi oikeaa ja kohdallesi sopivaa vastausta antaa. Mutta omalla kohdalla on aina toiminut oma mantra: "Jos joku muu näitä myy, niin teen minäkin."

Milloin olet yrittäjäksi ruvennut?

Nimim. reilun viikon yrittäjänä. :nolo:

Ei kukaan voi oikeaa ja kohdallesi sopivaa vastausta antaa. Mutta omalla kohdalla on aina toiminut oma mantra: "Jos joku muu näitä myy, niin teen minäkin."

Milloin olet yrittäjäksi ruvennut?

Nimim. reilun viikon yrittäjänä. :nolo:
En varsinaisesti yrittäjäksi, mutta pari kuukautta olen osakkaana ollut eräässä yhtiössä. Palkkaa en firmasta nosta, lähinnä kyttään oikeaa paikkaa siirtyä "orjasta isännäksi". Päivittäisen bisneksen hoitaa pääosakas ja me muut lähinnä osallistumme ideointiin.

Myyntiähän sitä pitäisi jonkun tehdä ja kovasti, yksi henkilö ei voi hankkia/hoitaa uusia asiakkuuksia ja samalla työskennellä vanhoille kokopäiväisesti :rolleyes:. Samaan aikaan on oma palkkatyösoppari lähestymässä loppua ja jatkoa/uutta duunipaikkaa ei ole vielä varmistunut..

Mulla vähän sama tilanne kuin Jack11 on. Eli olen osakkaana yrityksessä, josta on nosta palkkaa. Teen siis palkkatyötä edelleen toisaalla.

Itsekin sitä pitää myyntihommia tässä oppia, myyntiähän tuo meidänkin toiminta aika pitkälle on.

Et oo Timba itse miettinyt myyntihommia ihan palkkatyöksesi. Kun on juttujasi lueskellut niin sellainen kuva on jäänyt, että liiketaloudelliset asiat kiinnostavat yleisesti, ja varmaan myös myyntihommat siinä samalla.

Onko joku käynyt myynnin ammattitutkintoa? Onko se sellaista kun koulut yleensä, eli teoreettisen tason haistapaska kursseja joiden jälkeen joudut kuitenkin opettelemaan kaiken tosielämässä alusta alkaen? Ei varmaan henkilökohtaista myyntityötä kehittävää oppisisältöä lainkaan vaan jotain markkinointisuunnitelmia tms?

Entäpäs tietääkö joku jotain järkevää esiintymistaidon kurssia? Kävin yhellä sellaisella, mutta siellä väänneltiin naamaa ja leikittiin seuraleikkejä. Kyllä vitutti.

https://www.markinst.fi/product.aspx?SectionId=11490
Tuo voisi olla kiinnostava kurssi. Hintaa on se 2250e, joka taitaa olla vähennyskelpoinen joko kurssilaisen itsensä tai työnantajan osalta.

Itse ajattelin sellaista skenariota, että jos hankkiutuisi johonkin b2b-myyntiä tekevään firmaan palkattomaksi harjoittelijaksi (työelämävalmennus) vaikkapa 3kk ajaksi. Kulkisi kokeneiden myyntimiesten mukana asiakkaissa ja ottaisi mallia :)
Tämä siis, jos nykyisen diilin jälkeen ei löydy heti hommia. Talous ei kestä heittäytyä kokopäiväiseksi osakkuusfirmassa tekijäksi ainakaan vielä.

http://www.mjk.fi/index.php?m=2&id=649
Tuo voisi olla hyvä jos on duunipaikka jo tiedossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Et oo Timba itse miettinyt myyntihommia ihan palkkatyöksesi. Kun on juttujasi lueskellut niin sellainen kuva on jäänyt, että liiketaloudelliset asiat kiinnostavat yleisesti, ja varmaan myös myyntihommat siinä samalla.

Olen, montakin kertaa. Eikä sitä tiedä mihin tässä vielä suuntautuu kun mennään 1-2 vuotta eteenpäin. Sitten on vaimokin jo työelämänsyrjässä kiinni. Nyt siis on äippälomalla ja paljon ei riskiä voi työpaikan suhteen nyt vielä ottaa.

Itselläkin kävi mielessä, että Timba voisi pärjätä bisnesmaailmassa kun mielenkiintoa näyttäisi olevan. Tosiaan taloudellisestihan se on pienoinen riski turvallisen kuukausipalkan suhteen. Homman toimiessa tosin sitten vain parantaa taloutta :)

No yritys on jo perustettu, omistetaan vaimon kanssa siitä 26%. Että tossahan sitä saa kontaktia bisnesmaailmaan ottaa ja myymäänkin joutuu takuulla.

Toistaiseksi on vain oltava myös palkkaduunissa, mutta toivottavasti vuodenpäästä voi jo tehdä vähän valintoja. Nyt ei haluta uutta yritystä rasittaa palkkakuluilla.

26%/2= 13% per nuppi?
Tuohan on sellainen määrä, ettei se vaikuta sosiaalietuuksiin vaikka olisi hallituksessa :)
Itse sain tänään kuulla että nykyduunit jatkuu. Saan siis hieman miettimisaikaa.

Avoimet, rehellisen oloiset sekä "pilke silmäkulmassa" ja kieli hallussa olevat kaverit pärjäävät parhaiten myyntihommissa..

Noin se aika pitkälti on. Jännä, että joskus kuulee juttua, että sellainen "limainen puolihuijari tyrkyttäjä" olisi hyvä myyntimies, mutta oikeasti sellainen rehellisen oloinen, vakuuttava kaveri on oikea myyntimiehen kuva. Lisäisin vielä tuohon alkuperäiseen listaan ahkeruuden, mutta toisaalta ne ahkerimmat usein polttavat itsensä loppuun..

Itselläni on kohta yhdeksän vuotta myyntihommia takana ja en enää voisi kuvitellakaan muuta tekeväni. Palkka on kohdillaan ja töitä riittää.

26%/2= 13% per nuppi?
Tuohan on sellainen määrä, ettei se vaikuta sosiaalietuuksiin vaikka olisi hallituksessa :)
Itse sain tänään kuulla että nykyduunit jatkuu. Saan siis hieman miettimisaikaa.

Jep. Perheyritys siis kyseessä ja omistus jaettiin tarkoituksella noin. Sitä kun ei voi tässä vaiheessa edes miettiä palkannostoa jos meinaa yritystä kehittää ilman velkapääomaa. Ja velkaa ei tässä kohtaa ole mielekästä ottaa, joten tulorahoituksella edetään.

Nostetaas tätä vähän...

Pistin nyt vapaamuotoisen työhakemuksen menemään Suomen Pocket Oy nimiseen firmaan kun siellä oli paikka vapaana.

Onko kellään kokemusta kyseisestä firmasta? Myyvät siis konttoritarpeita, työsuojelutuotteita ja puhdistustarpeita. Lupasivat koulutuksen/perehdytyksen eikä vaadittu minkäänlaista kokemusta alalta... Vaikuttaisi ainakin hyvältä. :)

Ei kai tuo sen kummempi paikka ole kuin muutkaan suoramyyntiyritykset. Myy käteviä tavaroita kosmisilla hinnoilla. :)

Tollanen suoramyynti voi olla pahimmillaan aika helvetillistä hommaa, minimaalisella palkalla. Mutta kannattaa kokeilla jos sulla ei tällä hetkellä oo muuta. Varoitan vaan että ei oo mitään lepposaa puuhastelua. Ainakaan jos haluat yhtään tienata

Jaajaa... No mut, saa nyt nähdä saanko tota paikkaa. No mutta, pitää kattoa miten käy. Vaikkei se palkka oliskaan se paras niin saapahan arvokasta kokemusta. :)

Kiitoksia avusta ihmiset. :)

Back
Ylös Bottom