Kohta pääsee taas kalaan!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Viikonloppuna serkun kanssa oltiin Hauholla kalassa. Serkku sai keltaisella Jessellä 44 cm kuhan, noin 1,2 kg ja yksi alamittainen mokoma myös.
Olipas kalastaminen taas kivaa.

Mites muuten tapahtuu kun jää kiinni ilman lupia kalastaessa?
Tai siis itse oon ostanut aina R- kioskilta luvat vaikka viikoksi, mutta aina mietin että mitä tapahtuisi ilman lupia viskoessa.
Lähteekö vehkeet valtiolle, vaiko tuleeko joku korotettu maksu jälkikäteen ja paljonko se on?

Onko teistä kukaan ikinä jäänyt kiinni luvatta kalastaessa?

Tuossa taitaa yleensä olla niin, että jos et pysty henkilöllisyyttä todistamaan, niin vehkeet lähtee valtiolle. Jos haluat ne takaisin, niin joudut maksamaan sakon ja kalastusluvan. Näin ainakin veljen suusta, joka viimekesänä jäi rysän päältä kiinni. Toisaalta kaveri oli jossain pienemmäsä kunnassa lomaillessa käynyt kalassa ja tarkastaja oli vain sanonut, että käyhän ostamaan luvat, muuten seuraavalla kerralla pamahtaa sakko.

AIjaija eilein kaytiin vahan vetelemassa mokin edessa niin 3 haukea ja 1 kuha nappasi :) Haeut noin kilon pulikoita mutta kuha oli 2kilonen. Aika hassua etta ollaan uisteltu jo kohta 15v tuossa mokin edessa mutta ikina ei ole tullut muutakun haukea ja ahventa, niin viime syksyna ja tana kesana kuhaakin tullut. TOivottavasti ei ole neula heinasuovassa vaan etta kuhaa alkaisi enenmmankin tulemaan :) Mutta oli se maukas ja komia kuha!

Onkos pakkiksella ahkeria perhokalastajia? :)

Itse olen taas vaihteeksi saanut tämän perhovillityksen päälle, ja on aina välipäivinä tullut käytyä perhoa ruoskimassa taimenille ja harreille, toissapäivänä sain nätin pienen tammukan, joka pääsi jatkamaan ötököiden syöntiä :)

Veneilemään pitäisi päästä, kuhan kutukin alkaa olla lopuillaan ja nyt niitä alkaisi tulla, josko huomenna kävisi kuiduttamassa veneen kuntoon ja laittaisi tutkan sun muut paikoilleen, jos viikonloppuna pääsisi kuhastelemaan :)

Itse olen taas vaihteeksi saanut tämän perhovillityksen päälle, ja on aina välipäivinä tullut käytyä perhoa ruoskimassa taimenille ja harreille, toissapäivänä sain nätin pienen tammukan, joka pääsi jatkamaan ötököiden syöntiä :)

Onon! Muutaman kerran tullu käytyä reenaamassa kesän koitosta varten. Reilu kolme viikkoa ja käsivarsi kutsuu, viikko Könkämäenolla sitten luvassa. Edellisellä sivulla muutamia perhojakin mitä sidoin tuossa viikko pari sitte.

Veneilemään pitäisi päästä, kuhan kutukin alkaa olla lopuillaan ja nyt niitä alkaisi tulla, josko huomenna kävisi kuiduttamassa veneen kuntoon ja laittaisi tutkan sun muut paikoilleen, jos viikonloppuna pääsisi kuhastelemaan :)

On sitä joku 15v tullu ruoskittua. Nykyään tosin ei määrällisesti paljon tule käytyä, kun ei nää pirkanmaan kuraojat oikein kiinnosta, mutta pari kertaa vuodessa pohjoseen johonki tulee mentyä.

Onhan sitä perhokalastukseen tullut rahaa syydettyä. Kalastusluvat on tosiaan harrastuksen halvin osa, ei koskien hintoja kannata valitella. Lähinnä Suomussalmella ja Kuhmossa sekä muilla Kainuun pienillä metsäjoilla on tullut perhosteltua. Tyypillinen kainuulainen metsäjoki on matala, ylikahlattava, tummavetinen, pusikkoiset rannat ja kalat pieniä. Mutta muita kalastajia ei juurikaan näy. Kuhmossa on tietysti isoja koskia ja kalat myös isoja. Lentualle oli kausilupa pari vuotta sitten. Siinä on iso ja komea koski.

Nyt on vedet lämmenneet matalissa koskissa, niin perhostelut on telakalla. Lähellä rauhoitusta syksymmällä sitten uudestaan hommiin, silloin voi saada isompiakin taimenia.

Itsekkin käynyt täällä Pohjanmaalla koluammassa noita puroja, pieniä taimenia ja harjuksia tullut, mitään mainittavia saalita ei ole vielä tullut, paitsi jos nämä istutuskirret lasketaan mukaan, vesi nyt niin korkealla ja sameaa, kun vettä satanut koko viikon että taitaa isot taimenet tulla juuri tuon syys rauhoituksen jälkeen. Tänään oli tarkotus mennä ruoskimaan, saattaa jäädä kyllä, ukkostaa ja vettä sataa.

Tuli käytyä tänään vähän nakkelemassa ja onkimassa. Sää oli koko iltapäivän sateinen, muttei se oikeastaan haitannut. Ongella tuli roskakaloja eli särkiä muutama ja laitettiin ne takas kasvamaan, jos edes lokeille kelpais. Uistimeen tarttunut ainokainen hauki (?) pääsi sekin karkuun :( Noh, pieni se olis kuitenkin ollut.

Penskana jo opetettiin, että särkiä ei kannata heittää takaisin. Vievät helvetisti elintilaa laatukaloilta. En kyllä tiedä mitä kaikki maailman ituhipit nykyään tuosta sanoo, mutta mutta...

Laittakaa purkkiin ne säret, öljyä ketsuppia ja mausteita oman maun mukaan perään ja uuniin helvetin pitkäksi ajaksi helvetin matalalla lämmöllä. Ruodot pehmenee ja tulee hyvää leivänpäällistä. Kannattaa kokeilla.

Eipä päässyt tänä viikonloppuna Muonioon kalalle, kun pitikin pyörähtää sairaalassa.
Josko ne maanantaina sais vian kuumeiluun selville, niin pääsis vielä tässä heinäkuun aikana käväsemässä lohen jahtuussa :D

Kuhaa olin jigaamassa, mutta sieltä tulikin pulska 38cm ahven :) ~800g oli painoa jos vaakaa oli uskominen. Kuhia ei tullut yhtään mutta ahven enkka uusiks :D

Aamupäivällä olin. Kyllä niitä syvemmältä saa aamupäivällä ja iltapäivällä ainakin uistelukokemusten perusteella :) Riippuu aina vähän järvestä, että mitä kalaa noi petokalat pääasiassa syö ja miten ne pikkukalat sitte käyttäytyy.

Harmi kun Rapala ei valmista enää Fat Rappeja, niistä etenkin oranssivärinen oli ihan killeri kalalle kuin kalalle.

Ebaysta löytyy hyvinkin vielä.

-1.jpg

Isoin tälle vuodelle, 62cm pinturilla.

Perjantaina finnmarkkiin, ilmoitellaan mitä sieltä löytyy.

Tänään 3 tuntia vetouistelua, ja järveen tutustumista. Keli oli aurinkoinen ja lämmin joten saalista en oottanutkaan. Oli kuiten mukavaa perheen kanssa käydä liottamassa vaappuja:)

Ravustamaan jos alkais lauantaina. Vinkkejä? Onko kaikki saadut ravut syötäviä? Myös rutto, eli täpläravut?

Aamupäivällä olin. Kyllä niitä syvemmältä saa aamupäivällä ja iltapäivällä ainakin uistelukokemusten perusteella :) Riippuu aina vähän järvestä, että mitä kalaa noi petokalat pääasiassa syö ja miten ne pikkukalat sitte käyttäytyy.

Juuh pitkälti samat kokemukset itelläkin kuhan uimisesta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom