Kohta pääsee taas kalaan!

Hyvästä kuhajärvestä ei mikään ihme..Täällä Itä-Suomessa jos hyvillä keleillä uistelee Höytiäisellä saman ajan, niin on enemmänkin ihme jos ei käytä vastaavaa määrää kuhia veneessä. Jotain tuollaisia määriä ollaan itekin joskus saatu. Siis jos vähänkään tietää pyöriä oikeilla kalapaikoilla. Tosin sen 1,5 kg kalan saaminen saattaa olla tiukemmassa, mutta määrää on kyllä valtavasti, oikeastaan liikaa.
Joku uistelija joskus kehui tuolta kolminumeroisesta määrästä yhden illan aikaan, siinä on kyllä jo äksöniä veneessä..:)

88 kuhaa kävi meillä viime kesänä veneessä saman päivän aikana (Höytiäisellä). Mittakuhia taisi olla 10-15 väliin.

Nyt muutin pielisjoen rantaan ja olen vetänyt 20h tyhjää kymmenellä vavalla. Sitä alan kutsua jo suoritukseksi. Vinkkejä otetaan vastaan jos on tuttuja vesiä. Meikäläisellä ei ole vielä tuon joen kalastuksen salat auenneet.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
88 kuhaa kävi meillä viime kesänä veneessä saman päivän aikana (Höytiäisellä). Mittakuhia taisi olla 10-15 väliin.

Nyt muutin pielisjoen rantaan ja olen vetänyt 20h tyhjää kymmenellä vavalla. Sitä alan kutsua jo suoritukseksi. Vinkkejä otetaan vastaan jos on tuttuja vesiä. Meikäläisellä ei ole vielä tuon joen kalastuksen salat auenneet.

Riippuu minun käsittääkseni paljolti siitä, asutko Kuurnan ala- vai yläpuolella? Melkeinpä nuo todennäköiset saaliskalat taitavat rajoittua haukeen ja kirjoon, mutta en minäkään ole tähän jokeen ihmeemmin perehtynyt.
Vaikka onhan mulla soutuvene tietysti joella, mutta sekin on lähinnä sitä varten, että pääsee joskus satunnaisesti sorsia kyttäilemään iltalennolle.
Kuurnan yläpuolisilta vesiltä olen kyllä kuullut ihan kohtuullisista kirjolohipaikoista lähempää Enoa ja kait kohtuullisen kokoista haukeakin pitäis löytyä. Täältä voimalan alapuolisilta vesiltä en ihmeempiä odottelisi, kun optimismi ei oikein riitä sen 5 kg järvärin odotteluun..:rolleyes:

E: tuo mittakuhaprosentti kyllä kuulostaa ihan tutulta Höyskän saaliilta..Miun mielestä sinne pitäisi vähäksi aikaa asettaa sekä ylä-, että alamitta ja harventaa noita 40-45 cm kaloja jonkin verran pois.

Tuollanen taimen tuli, reissun isoin kala. Herkullista syömistä melko paljon. Fileet uunissa, pyrstöstä palanen suolaan ja kalakeitto roippeista.

kalalla pakkis.jpg

Perjantaina finnmarkkiin, ilmoitellaan mitä sieltä löytyy.

Kahdeksan päivää vierähti mukavasti. Alkureissu hartsaa ja tanea ja ensimmäinen parin luvan lohenkalastus pisto repparfjordelvalle. Saalismäärältään tulossa paskin vuosi vuosikymmeneen mutta onneksi lohineitsyys sentään lähti vaikka kehumaan ei pääse. Elämäni hienoimpia luontonäytelmiä heti lapsena nähdyn sammakoiden parittelun jälkeen oli katsella kun jalkaluokan kalat intoutuivat illan tultua jysähtelemään loppuliussa, noin 5 metrin päässä minusta. Harmi ettei pompat kelvannu. Oli hieman eriluokkaa kuin harjuksen pintakäynti... :)

Reissun isoin hartsa 51cm ja tane 41cm. Tuossa parit titit...

IMG_6387.JPG

IMG_6419.JPG

Heitetäänpä tännekin sama kysymys, mitä tyhmiin kysymyksiin: Mistä löytyis Oulun keskustan läheltä kauppaa, josta sais mutu-leechejä?

Muoniojoella uisteltiin parina päivänä tuossa maanantaina ja tiistaina.
Lohi pomppi kuin hullu, vaan ei tarttunut uistimeen. Siitä alueelta ei ollut kukaan saanut viikkoon ainottakaan.
Saaliina 1 harjus ja taimen, syötiin ne illalla pois ja jäi kuvaamatta. Perholla uisteltiin toisena päivänä.

Kuusamossa Kuusinkijoella heittelin myös yhden illan, ei tärpin tärppiä.

Tulipas käytyä lähikoskella heittämässä meppsejä näin aamutuimaan. Saaliina pikkuhaukia ja ahvenia, yks isompi ahven ja kuusi harjusta, joista neljä takaisin jokeen. Kävi yks isompikin hauki kiinni, mutta en laiskuuksissani jaksanut raahata haavia metsän läpi, joten se pääsi rannassa karkuun.
Jännä, kun penskana heiteltiin uistimia joka kesä saman paikan lähellä, enkä muista saaneeni yhtäkään harjusta koskaan.

Riippuu minun käsittääkseni paljolti siitä, asutko Kuurnan ala- vai yläpuolella? Melkeinpä nuo todennäköiset saaliskalat taitavat rajoittua haukeen ja kirjoon, mutta en minäkään ole tähän jokeen ihmeemmin perehtynyt.
Vaikka onhan mulla soutuvene tietysti joella, mutta sekin on lähinnä sitä varten, että pääsee joskus satunnaisesti sorsia kyttäilemään iltalennolle.
Kuurnan yläpuolisilta vesiltä olen kyllä kuullut ihan kohtuullisista kirjolohipaikoista lähempää Enoa ja kait kohtuullisen kokoista haukeakin pitäis löytyä. Täältä voimalan alapuolisilta vesiltä en ihmeempiä odottelisi, kun optimismi ei oikein riitä sen 5 kg järvärin odotteluun..:rolleyes:

E: tuo mittakuhaprosentti kyllä kuulostaa ihan tutulta Höyskän saaliilta..Miun mielestä sinne pitäisi vähäksi aikaa asettaa sekä ylä-, että alamitta ja harventaa noita 40-45 cm kaloja jonkin verran pois.

Enpäs muistanut seurailla tätä threadia ollenkaan.

Kanavan alapuolella asustan ja on tullut kokeiltua sekä ylä- että alapuolelta. Enon korkeuksille asti en ole vielä mennyt, koska pitäisi ylittää taas yksi kanava. Sieltä tiedänkin pari ottipaikkaa. Olisi vaan komiaa, ettei tarvitsisi tehdä kymmenien kilometrien siirtymiä kalapaikoille. Katsotaan nyt kun tuo syysrauhotus joella loppuu, että jääkö tuohon jokeen ollenkaan nousukaloja pyörimään.

Mua ois kiinnostanut jousikalastus, mutta kun sitä ei saa tehdä jalokaloille.... eli rinnastetaan tuulastamiseen, joten jääkööt sitten.

Tuli käytyä koskella, pari taimenta hyppelehti ja yhden tärpin sain Black Gnattiin, mutta sössin senkin tartutuksen. Oli mukava reissu, kahvia kosken ääressä juodessa loppuaika meni :)

Merellä olis tarkoitus käydä tässä lähiaikoina jos vain on sopivaa ajankohtaa. Kauhee halu olis mennä sinne kumminkin, kylmään istumaan :D

Talven kalastukset jääneet melko vähille. Kerran ehdittiin kuitenkin haukipilkille, kaveri sai 7-8 kiloisen näytille ja itse jonkun 1,5 kiloisen. Verkkoja on nyt pidetty viikko ja 4 kuhaa sekä 4 siikaa saaliina. Tämä talvinen verkkokalastus itselle uusi laji.

Pakko ilmottautua erittäin vasta-alkavaksi pilkkimeeheksi!

Tuli käytyä ekaa kertaa elämässä toissaviikolla pilkillä kavereitten kanssa. Turhan myöhään lähettiin ni jäi reissu lyhyeksi kun jätkillä alko kylmä tulemaan. Sen jälkeen oon 2 kertaa käyny yksin koittelees, mutta ei kyllä oo muuta kun yks ahvenenpoikanen saatu ylös.

Innostus silti sytty touhuun kun kuitenkin aina kalastus kiinnostanut, mut liian vähän on päässy käymään, ja laihoin tuloksin :(

Nyt pitää vaan hankkia vielä oma kaira ja lisää kalanhoukuttimia, ni pääsee kunnolla hommaan sisään :rock:

Vaikkei tarvi pitkälle kämpiltä kävelläkään ni kunnon eräjormafiilikseen pääsee kyllä ku itte menee varusteineen jäälle 15 asteen pakkasella uittaan pilkkiä. Vaikkei kalaa saiskaan ni aina hieno kokemus, kun niin pirun hienot kelitkin nyt. Homman ku ajottaa vielä välipäiville ni ei "tarvitse" erikseen mitään aerobista tehdä :D

Tähän mennessä lähinnä pystypilkin ja morrin viritelmällä koittanut kärpäsentoukilla varustettuna houkutella. En tiiä mikä tollasella semisyvällä kirkasvetisellä järvellä olis näin keskitalvella parasta tarjontaa ihan ahvenelle..? Tummavetisistä ja matalista löytyy lähinnä juttua kun googletellu olen.

Luulis enemmänkin olevan pakkiksella pilkinnästä kiinnostuneita? Ilmasta proteiinia hei ui siellä :O

Surviaisentoukat uppoo imo paremmin ahvenille :) ite suosin pystypilkkiä värikoukulla ilman syöttiä. Mormuskan kanssa se on sellasta taiteilua ettei ehdi keleistä nauttimaan :) nyt vois löytyä ahvenet ihan 1-4m vedestä. Milllanen uittotekniikka sulla on?

Nii niihä sitä sanotaan et surviaiset ois parempia, mut prismassa niitä kysyessä ei ollu taas asiantuntevaa palvelua saatavilla, eikä muija tienny niistä mitään, joten nappasin vaan kaapista kärpäsentoukkia. Pitää käydä survareita hommaamassa kyl jostain...

Tuosta tekniikasta vois sanoa että aika hakemista on vielä tässä vaiheessa :D
Oon kuitenki koittanu pitää liikkeessä pilkkiä, silleen hitaasti pohjasta nostellen, ja välillä nypytellen, välillä taas pidän hetken iha paikoillaan. Välillä ehkä vähän voimakkaampia vetoja et sais kiinnostusta aikaseksi. Mut tosiaan nuo vähän tuommosia omia kokeiluja lähinnä, oon koittanu joiltan sivuilta kattoo miten porukka sitä pilkkiä vispaa mut eipä noissa kait mitään universaalia totuutta ole. Toki jos kokemusta löytyy ni saa heittää vinkkejä :P

Pitäs vissiin koittaa pohjaa pöllyytellä usein? Tuntuis olevan ihan jopa hiekkapohjaista suht syvältäkin... ainakaan ei oo pohjaan napannu kiinni vielä kertaakaan.

Huomisaamusta pitää kyllä käydä taas, kun viikonloppukin alko. Jos sais jopa ehkä kaverinkin lähtemään mukaan :O Jääny vielä polttelemaan yks kohta mistä pitäs ainakin käydä kokeilemassa, on aavistus että vois kalaa olla :D
Mut tosiaan ku kokemusta on vähän ni hankalapa tuota on lähtee kalaa ottamaan, mut pakko se on kokeilla, eipä sitä kokemusta muuten tule.

Mormuskalla on turha vetää mitään reiluja vetoja. Pohjasta lähtien nostat tosi hitaasti pienen nypytyksen kera ja pysäytät. Kai sulla on mormuskan kanssa todella herkällä kärjellä varustettu vapa? Suosittelisin sitä pystypilkki+värikoukku komboo :D paljon lungimpaa touhua :D

Ookkei no pitää keskittyä morreilla tolleen koittelemaan. Muttah joo eihä tuo vapa ehkä oo tuos touhussa parhaimmillaan kun tommonen tavallinen suorakärkinen rapalan teho-vapa... kylläkin kevyimmästä päästä. Pitää varmaa hankkia morrihommille eri vapa.

Käytiin tosiaan kaverin kanssa tossa eilen kahteleen aamupäivästä järvee. Kaveri sai 2 pienehköä mut ihan syömäkelposta ahventa, ja sitten semmosen ihan säälittävän pienen poikasen :D Itsehän en saanut yhtään mitään :jahas: en ees huomattavia tärppejä.
Kaverilla oli tummuneen kuparin värisen pystypilkin päässä lyhyt siimatapsi missä sininen morri ja matoja. Mulla taas samankaltanen pysty, mikä ei viel ole hapettumisesta ehtiny kärsiä, sekä 10-15cm siimatapsin päässä keltapunasta ja punaoranssia morria missä matoja. Huomasin siinä viimesellä reiällä kun oltiin, että vaikka mitään en tuntenu vavassa ni madot kyllä hävis, eli todellakin se herkempi vapa ois ollu tarpeen :face:

Koitin myös ihan yksistään pystyä missä ykskoukkunen värikoukku, mut ei tuottanu tulosta sen kummemmin :S . Mut mitens noissa värikoukuissa kun sanotaan ettei käytetä elävää syöttiä, ni jos kuitenkin käyttää ni voiko se sitten huonontaa syöntiä? Koitin meinaan ahvenensilmällä mut ei oikeen käyny kaupaksi :D

Vaikka jo 3. reissu tyhjin käsin ni tämähän ei tähän jää... :puntti:

Motonettiin-->

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom