Kohta pääsee taas kalaan!

Tuli ilmottauduttua mukaan pienelle kalareissulle, joka ajottuu heinäkuun lopulle. Sillon asuntoauto alle ja kohti Lappia, etenkin Inarin seutua ja Jäämerta. Muut äijät porukassa on aktiivisia kalamiehiä, mutta oma kalastustausta on ollut viimeksi aktiivista joskus lukioaikoina ja Lapissa en ole kalareissuilla käynyt koskaan. Nyt pitääkin vähän päivittää tietämystä ja kalavehkeitäkin.

Onko jollakin antaa hyviä vinkkejä perus huvikalastelijalle Inarin seudulla ja Inarin pohjoispuolella olevilla Jäämeren rannoilla? Tai onko esimerkiksi suositella jotakin alan kirjallisuutta, nettisivua, matkakertomusta tai ottipaikkaa? Välinevinkit jne. myös tervetulleita. Toki kavereilta saa paljon vinkkejä, mutta olishan tässä aikaa ihan lukasta vaikka joku Pohjolaan sijottuva kalakirjakin.

Mitä vinkkejä tarvit? Ei kait lappiin tarvi muuta kuin kevyt pitkäheittoinen vapa johon ohut kuitusiima ja paljon mepsejä, lottolippoja ja pieniä peltejä. Jos tuonne suunalle olette menossa niin tällä alueella kannattaa varmaan pysähtyä: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/...0000&tool=siirra&width=600&height=600&lang=fi
Työkaveri on siellä tällä hetkellä ja isoa harria on lähtenyt ja taimenta myös eikä tarvi kauas tiestä mennä.

Jäämerelle tarvii järeämmät välineet. En ole käynyt niin en osaa oikein neuvoa, mutta kyllä tietoa löytyy kun etsii.

Perhokalastajat.netistä löytyy monenlaista juttua ja varmaan kalassa.netistä kans jotain.. Vaellusnet.com:ssa on paljon tietoa alueista ja on siellä sellaisiakin jotka jäämerellä ovat kulkeneet.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Norjassa lupa-asiat ovat 100 kertaa helpompia ja järkevämpiä kuin suomessa. Yhdellä luvalla saa kalastaa tosi isoa aluetta. (ei tietenkään kaikkia lohijokia ja jotain erityis paikkoja). Väliteet pitää desifioida ja ostat sen alueen kalastusluvan niin saat kalastaa.

Joo, tuo välineiden desinfioiminen vesistöjen välillä tuntuu hieman hankalalta. Itse lupa-asiat saattaakin olla helpompia. Tosin tuskin 100 kertaa Suomea helpompia, kun ei ne nyt täälläkään mahdottoman hankalia omasta mielestä ainakaan ole. Tiedä sitten minkälaista asian valvonta Norskeissa on. Aiheesta juttelin siellä suunnalla kalastelleen kanssa, ja paikalliset olivat lähinnä ihmetelleet, että miksi kukaan tuollaisia lupa-asioita edes miettii. No, oman reissun aikataulu on turhan tiukka, joten aika kulunee tien päällä ja maisemia ihmetellessä.

Palatakseni vielä tuohon kuhaan. Oon mieltänyt että kuhaa vedetään pintakerroksesta kesäisen hämärän aikaan. On tullut aiemmin kokeiltua pitkät lenkit iltasella ja yöllä vetämällä noin 1 - 1,5m syvyydessä eri värisillä ja kokoisilla vaapuilla mutta eipä ole sattunut otille. Kaikki mitä on tullut tuolta mökkijärveltä, on ottanut helmi-räsäsen 70/20:n BL-C väriin (on muuten loistava peli humuspitoisen veden hauelle) ja helmi-professor I:n C väriin läheltä pohjaa päiväsaikaan. Jigaamalla ei ole tullut kuhaa koitettuakaan.

Nimim. mitä teen väärin? Nuot kesäillat ja yöt olisi mukavaa aikaa vetää kuhaa jos vaan ikinä tulis jotain :(

Muoks. ruokaa siis noissa pintakerroksissa riittää, särkeä, salakkaa, pientä säynettä lähinnä. Eli sen puolesta olen ollut pelipaikoilla kyllä.

Mulla on toiminu kuhan vedossa parhaiten Jesse vaaput ja merimetsot. Kirkkailla väreillä puoleen yöhön ja siitä eteenpäin kullan väriset ollu kovas huuros. Noi molemmat ui n. 2,5-3 metrin syvyydes. Päivällä voi koittaa neonkeltaista bomberia se ui n. 1 metris

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Joo, tuo välineiden desinfioiminen vesistöjen välillä tuntuu hieman hankalalta. Itse lupa-asiat saattaakin olla helpompia. Tosin tuskin 100 kertaa Suomea helpompia, kun ei ne nyt täälläkään mahdottoman hankalia omasta mielestä ainakaan ole. Tiedä sitten minkälaista asian valvonta Norskeissa on. Aiheesta juttelin siellä suunnalla kalastelleen kanssa, ja paikalliset olivat lähinnä ihmetelleet, että miksi kukaan tuollaisia lupa-asioita edes miettii. No, oman reissun aikataulu on turhan tiukka, joten aika kulunee tien päällä ja maisemia ihmetellessä.

No täällä on se sata eri lupaa samankokoiselle alueelle kuin norjassa pärjää yhdellä luvalla joka ei edes maksa paljon. Täällä pitää maksaa Valtion kalakortti, lääninkohtainen niille alueille missä kalastaa, ehkä metsähallituksen suomen kattava lupa + ja vielä melkein kaikkiin paikkoihin on erikseen jokin muu lupa joka yleensä on kallis. Tosi typerää. Norjassa EI kannata jäädä kiinni jos ei ole kalastuslupaa, varsinkaan millään lohijoella. Voi tulla todella kalliiksi. (ehkä ne eivät niin tarkkoja ole jostain erämaa lammista kun niitä siellä riittää.) Täällä suomessa ei saa kuin joidenkin satojen eurojen sakot jos ei lupia ole. Desifiointi paikat löytyy kyllä helposti. Yleensä jostain rajan läheltä missä on joki kylä.

Palatakseni vielä tuohon kuhaan. Oon mieltänyt että kuhaa vedetään pintakerroksesta kesäisen hämärän aikaan. On tullut aiemmin kokeiltua pitkät lenkit iltasella ja yöllä vetämällä noin 1 - 1,5m syvyydessä eri värisillä ja kokoisilla vaapuilla mutta eipä ole sattunut otille. Kaikki mitä on tullut tuolta mökkijärveltä, on ottanut helmi-räsäsen 70/20:n BL-C väriin (on muuten loistava peli humuspitoisen veden hauelle) ja helmi-professor I:n C väriin läheltä pohjaa päiväsaikaan. Jigaamalla ei ole tullut kuhaa koitettuakaan.

Nimim. mitä teen väärin? Nuot kesäillat ja yöt olisi mukavaa aikaa vetää kuhaa jos vaan ikinä tulis jotain :(

Muoks. ruokaa siis noissa pintakerroksissa riittää, särkeä, salakkaa, pientä säynettä lähinnä. Eli sen puolesta olen ollut pelipaikoilla kyllä.

Loppukesästä kuhaa lähtee iltaisin melko läheltä pintaa. Alkukaudesta taitavat olla syvemmällä ja jigi toimii paremmin. Jesse vaaput ovat mullakin toiminut hyvin. Varmaan tärkeintä on löytää oikeat paikat missä uistinta vetää. Itse olen katsellut sellaisia 2-4m alueita missä on jotain syvänteitä vieressä.

Minkälaisia vehkeitä kannattaisi hommata vasta-alkajan lohenheittokalastukseen ? Kelana Abu Garcian Six star Ambassadeuri, toimiiko? Meinasin siihen kiertää jotain 0.35 kuitua. Minkälainen vapapelittäisi tuon kanssa? Missä hintaluokassa pyöritään?

Niin ja tarkoitus kalastella korkeakosken heittolaiturilla. Plussaa oisi jos sama kela ja vapa menisi syksyllä hauen heittokalastukseen.

Ei mitään järkeä ottaa y ruotoja pois jos sen myllyn läpi työntää. Muutamassa minuutissa vetää fileet, nahkan ja kylkiruodot irti ja sen jälkeen siitä on helppo tehdä mitä haluaa. Ne y ruodot on helppo ottaa paistetusta kalasta pois. Hauki on kyllä hyvää kalaa ja tulee keväällä syötyä aika paljon kun sitä yleensä helpoiten silloin saa.

On makuasia haluaako sitä piikkilanka-aitaa syödä. Fileerausveitsellä saa helpohkosti tehtyä ruodottomat fileet, vaiva on sama kuin tavallisen fileen teko ja nahan poistaminen. Tai paistetusta kalasta lautasella nyppiminen.
Ensin vetää fileestä kylkiruodot siivulla pois, sitten file puoliksi ja selkäpalaan jää Y-ruodot. Y-ruotoisen palan saa pois selkäfileestä vetämällä veitsen ruotoja viistäen. Noin kolmasosa selkäfileestä poistetaan ja näin lihaa ei mene paljoa hukkaan, saadut haukifileet ovat täysin ruodottomia. Nuorempana poikana tuli aina iskukoukuilla pyydettyä viimeisiltä kevätjäiltä. Haukea joka koukussa mihin vain sai syötin. Silloinhan haukea tulee milloin vain ja miten vain. Niitä sitten oli pakko laittaa ruuaksi ja kalapullien teko myllyllä oli parhaaksi havaittu keino.

Noista kuhavieheistä...Jesse vaappu on ollut paras kuhalle. Mainostetaan nyt vähän merkkiä, mutta kyseinen on vain paras. Kuhavaapussa pitää olla oranssi maha ja mielellään kuulat sisällä. Kuhalle kolisevat kuulat aiheuttaa ärsykettä. Jos uistelen kuhaa, niin siiman päässä käytän ainoastaan vaappuja.
Ja nyt keskikesän aikaan, lähellä kutua ei tarvitse saada takiloilla vieheitä syvälle. Pintavedolla, eli uintisyvyys 1-2,5m, saa aivan hyvin. Eli helppoa hommaa kenelle tahansa, ei tarvitse paljon kikkailuita. Pienen budjetin kalastukseen sijoittava mökkikalastajakin saa kuhat pyydettyä. Kuhan soutu-uistelu kesäiltoina kahdella vavalla, ei muuten huono vaihtoehto.

On makuasia haluaako sitä piikkilanka-aitaa syödä. Fileerausveitsellä saa helpohkosti tehtyä ruodottomat fileet, vaiva on sama kuin tavallisen fileen teko ja nahan poistaminen. Tai paistetusta kalasta lautasella nyppiminen.
Ensin vetää fileestä kylkiruodot siivulla pois, sitten file puoliksi ja selkäpalaan jää Y-ruodot. Y-ruotoisen palan saa pois selkäfileestä vetämällä veitsen ruotoja viistäen. Noin kolmasosa selkäfileestä poistetaan ja näin lihaa ei mene paljoa hukkaan, saadut haukifileet ovat täysin ruodottomia. Nuorempana poikana tuli aina iskukoukuilla pyydettyä viimeisiltä kevätjäiltä. Haukea joka koukussa mihin vain sai syötin. Silloinhan haukea tulee milloin vain ja miten vain. Niitä sitten oli pakko laittaa ruuaksi ja kalapullien teko myllyllä oli parhaaksi havaittu keino.

Noista kuhavieheistä...Jesse vaappu on ollut paras kuhalle. Mainostetaan nyt vähän merkkiä, mutta kyseinen on vain paras. Kuhavaapussa pitää olla oranssi maha ja mielellään kuulat sisällä. Kuhalle kolisevat kuulat aiheuttaa ärsykettä. Jos uistelen kuhaa, niin siiman päässä käytän ainoastaan vaappuja.
Ja nyt keskikesän aikaan, lähellä kutua ei tarvitse saada takiloilla vieheitä syvälle. Pintavedolla, eli uintisyvyys 1-2,5m, saa aivan hyvin. Eli helppoa hommaa kenelle tahansa, ei tarvitse paljon kikkailuita. Pienen budjetin kalastukseen sijoittava mökkikalastajakin saa kuhat pyydettyä. Kuhan soutu-uistelu kesäiltoina kahdella vavalla, ei muuten huono vaihtoehto.

En ole huomannut niitä y ruotoja kun olen fileet myllyn läpi laittanut. Nehän ovat niin ohuitakin. Olen ne joskus ottanut pois, mutta ainakin mulla menee lihaa jonkin verran hukkaan niin en niitä yleensä ota pois. Yleensä otan vain 1-3kg haukia niin niissä ei lihaa niin kauheasti ole.

Mulla myös oranssit jesset ovat olleet parhaita. Samaa mieltä myös nuista räminäkuulista. Saatiin viime reissulla pari kuhaa jigillä jota vedettiin hitaasti perässä.

Smppu uskoisin että esim 0.23-0.25 kuitu riittäisi.Itellä 0.23 firelinee ja vetokestävyys tais olla 23kg mutta siis ainakin vähintään 20kg.Ite kattelisin jotain 7"-8" kevyttä vapaa jossa herkkä pää mutta jäykentyy ylhäältä päin hieman ennen vavan puolta väliä.

Lohihomma
Kuustonninen just riittää, mutta isommasta ei ole haittaakaan. Itsellä on muistaakseni siimana joku 0,30-0,36mm punottu, kosk paksummalla siimalla pohjavero on pienempi ja kestää pienet damaget vähän paremmin. Itellä on joku shimanon 270cm vapa ihan siitä syystä, että jos yli satasen vavan saa 30 eurolla (uusi vapa), niin täytyhän se ottaa :D Itse tosiaan lohihommia harrastan kerran vuodessa, niin saa riittää vaatimattomammat vehkeet. Paras valinta olisi ihan lohihommiin tarkoitettu kunnon keppi, jolla voit tarvittaessa heittää isoakin punttia ja siinä on tarpeeksi voimaa väsyttämiseen.

Kuhahomma
Itsellä ei noista ilta- ja yösyönneistä paljoa ole kokemusta, mutta pienet ja melko luonnollisen väriset vaaput on pinnassa toiminut kohtuullisesti. Päivällähän noita pulikoita saa matalasta ja yleensäkin sieltä missä vesi on lämpimintä. Isommat möhkäleet kuitenkin viihtyy montuissa ja muutenkin pohjan tuntumassa. Yksi nyrkkisääntö on tullut huomattua päiväsaikaan: aurinkoisella säällä neon-keltainen ja pilvisellä oranssi.

Käsivarren reissu lähestyy ja perhonsidonta alko tällä viikolla:

7460801294_b3826f6741_z.jpg

7460802630_699864cb0f_z.jpg

7460802468_cc514d61fc_z.jpg

7460802120_d5cee58451_z.jpg

7460802326_e09f977c89_z.jpg

7460801852_79348fd5d1_z.jpg

7460801686_b326a573a5_z.jpg

7460801494_f258f2f937_z.jpg

Vähän hätäsesti osa sidottu. Puolikymmentä jokaista on pyöräytelty. Ideoita mitä seuraavaksi? Harria ja taimenta olis tarkotus kalastella tuolla lapissa.

Liitteet

• 7460802630_699864cb0f_z.jpg
    7460802630_699864cb0f_z.jpg
    70,5 KB · Katsottu: 753
Kuulapää nymfejä, Lisää klinkhamereitä, vihreää ja ruskeaa pupaa, mustia pikku streamereita isolle harrille, ehkä joitain katkajäljitelmiä, surviaissääski jäljitelmiä. Nuita peurankarva pintureita paljon ja hieman ohuempana ja matalemmalla häkilällä.

Laitetaan tehtävälistalle, huomenna vois paria mallia pyöräyttää, ainakin nyt pupia olin suunnitellukki vielä tekeväni. Joo arvoin itekki tuossa peurapinturissa että pitäskö vielä leikata ohuemmaksi.. Pitää viilata vähän vielä. Päiväkorennon jäljitelmää tein vielä noiden lisäksi tänään.

^
Viime käsivarrenreissulla kala söi kivasti alkuun, mutta sitten tuuli kääntyi loppuviikoksi pohjoisen puoleiseksi ja kalat lopettivat täysin syömisen. Tuli pommitettua koko perhorasian sisältö, lipat, lusikat.. mutta nada. Sitten törmättiin yhteen kalastajaporukkaan, jotka kertoivat että saivat sopuli-/hiiriperhoilla hyvin kalaa. Ei ollut silloin moisia omissa rasioissa, mutta ostettiin muutamat ja täytyy sanoa, että nuo sopuliperhot pelasti reissun. Nykyään aina pohjoisen reissuilla noita mukana - suosittelen etenkin sellaisiin tilanteisiin, kun mikään muu ei enää kelpaa.

Onko nuissa larvoissa mitään painotusta? Itsellä on parhaiten toiminut monessa paikassa sellainen isolla kultaisella kuulalla oleva musta yksinkertainen kuulapää jossa pyrstö on vaikka kukon häkilän siikasia ja kultainen kierre. Lyijyä on yleensä vielä rungossa. Tuo on sellainen perho että sillä saa aina harria. En monessa paikassa edes jaksa muuta uppoperhoa käyttää kun se on niin toimiva. Perus red tagit ja zulut ovat jääneet kokonaan pois kun olen todennut ettei niillä yleensä saa isoa kalaa koska menevät niin pinnalla. (lapissa varmaan eri juttu..) Voi nuita tietysti painottaa kuulalla.

Löyty tällänen. On aika samanlainen kuin mitä itse käytän, mutta mulla ne ovat paljon isompia. http://www.kalasaalis.com/kuva/7601/

^
Viime käsivarrenreissulla kala söi kivasti alkuun, mutta sitten tuuli kääntyi loppuviikoksi pohjoisen puoleiseksi ja kalat lopettivat täysin syömisen. Tuli pommitettua koko perhorasian sisältö, lipat, lusikat.. mutta nada. Sitten törmättiin yhteen kalastajaporukkaan, jotka kertoivat että saivat sopuli-/hiiriperhoilla hyvin kalaa. Ei ollut silloin moisia omissa rasioissa, mutta ostettiin muutamat ja täytyy sanoa, että nuo sopuliperhot pelasti reissun. Nykyään aina pohjoisen reissuilla noita mukana - suosittelen etenkin sellaisiin tilanteisiin, kun mikään muu ei enää kelpaa.

Pitääpä yrittää katella netistä joku kuva/ohje noista kun ovat aika outoja itelle.. Pitää muutama tekasta matkaan niin voi kokeilla jos muut ei kelpaa.

Onko nuissa larvoissa mitään painotusta? Itsellä on parhaiten toiminut monessa paikassa sellainen isolla kultaisella kuulalla oleva musta yksinkertainen kuulapää jossa pyrstö on vaikka kukon häkilän siikasia ja kultainen kierre. Lyijyä on yleensä vielä rungossa. Tuo on sellainen perho että sillä saa aina harria. En monessa paikassa edes jaksa muuta uppoperhoa käyttää kun se on niin toimiva. Perus red tagit ja zulut ovat jääneet kokonaan pois kun olen todennut ettei niillä yleensä saa isoa kalaa koska menevät niin pinnalla. (lapissa varmaan eri juttu..) Voi nuita tietysti painottaa kuulalla.

Löyty tällänen. On aika samanlainen kuin mitä itse käytän, mutta mulla ne ovat paljon isompia. http://www.kalasaalis.com/kuva/7601/

Ei oo mitään painotusta eli aika pinnassa tuo menee. Viime vuonna itellä oli paras perho tuommonen samanmoinen kuulapää mutta oliivivihreän värinen kultakierteellä. Pitää tehdä kyllä vaikka noita minkä kuvan laitoit niin voi kyntää monttujakin.

Jaahas illemmalla taimenta/kirjolohta kiusaamaan. Katsotaan täyttyykö taas sanonta "pessimisti ei pety koskaan" :D

Mitä mieltä ootte: Jos jigaillaan kirkkaalla säällä ni kirkasta vai tummaa? Tai jos on synkempi päivä ni kirkasta vai tummaa. Tää on tää kysymys mihin ei oo oikeeta vastausta... :D

Vähän myöhässä vastaus, mutta ainakin kuhahommissa ite valitsisin jigivärin enemmänkin kellonajan mukaan, kuin kelin. Tosin osittainhan se on sama asia, alkuillasta ja kirkkaalla kelillä enemmän valoa ja ehkäpä samansuuntaiset värit?
Viime reissulla kyllä melko luonnollisesta helmiäisvalkea-mustasta tuli ehkä oma luottoväri tilanteeseen kuin tilanteeseen. Kyllä oli kuhat syönnillään: 7 kpl kassiin, melkein saman verran C&R, pari karkuun ja tärppejä monta. Ei meinannu malttaa pois lähteä, kun oli niin paljon tapahtumia..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom