Autoetu ja km-korvaus on kaksi ihan eri asiaa. Itse asiassa jos sinulla on esim. vapaa autoetu, et saa penniäkään korvauksia. Käytöedulla korvaus taisi olla 8c per kilometri. Muuten tuo korvauksien maksaminen vain "asentajille" ja muille reiluille jätkille voi olla juridisesti hankalaa. Tosielämässä varmaan nuo oikeat kunnon duunarit ovat varmaan eniten ottamassa km-korvauksia väärin perusteluin. Tilaas vaikka putkimies 5km päästä päiväksi hommiin, niin se laskuttaa 400km korvaukset. Katos kun eka tullaan duunipaikalle, sitten palataan hakemaan työkalut, sitten käydään kaffella huoltiksella, sitten takaisin duunipaikalle, sitten firman konttorille paskalle, takaisin, kaffelle, takaisin, rautakauppaan ainakin 8 kertaa hakemaan yksittäiset putket jne. jne. Ja se lasku lyödään vielä työn tilaajalle käteen :D
Ai niin. Moni palvottu haalarimiesasentaja ajelee firman autolla ympäri vuoden ja ihan ilman verovaikutusta. Tunnen parikin jamppaa, jotka tulevat aina vastaan firman pakuissa. Kuulemma käy ihan ok työnantajalle kunhan ei ihan älyttömästi itse ajele ja tankkaa omaan laskuun jos muistaa.
Totta, en itse tunne noita pykäliä kun en nauti ko. etuudesta. Tarkoitin sitä että työnantaja antaa työntekijälle käyttöön auton jolla voi ajaa työajoa. Siis firman auto on jossain varikolla mistä se noukitaan aina aamuisin. Tosin välillä on varmaan viksua ottaa auto himaan yöksi ja silloin siitä toki saa työntekijä etua josta tulisi joku kohtuullinen korvaus maksaa. Siis työntekijän, eli rinnastetaan palkkaan verrannolliseen etuun jollain hinnalla. Tämä lienee autoedun tarkoitus (näitä on siis vapaa autoetu ja käyttöetu). Sieltäkin löytynee mätää veikkaan ma. Uuden corollan vapaa autoetu on 560€/kk joka lisätään palkkaan. Näin siis vero% nousee hieman ja autosta maksetaan kustannuksina veroa joku 200-300€/kk. Näin siis auton kok. kustannuksiksi tulisi se n. 3000€/a. Onkohan lähellä oikeaa hintaa jos omistaisi (riippuu toki ajosta)?
Jotenkin tämä pitäisi ratkaista niin, että duuni joka vaatii auton käyttöä voidaan edelleen suorittaa. Eli korvaus on edelleen tarpeellinen. Tosin oleellisesti pienemmällä korvaustasolla kuin tällä hetkellä. Mun oikeustajuun ei mahdu se että tietyt porukat (vaikka nyt haalariduunarit) saavat useiden tonnien edestä verovapaata kulukorvausta vuodessa tällä meiningillä. Kyllähän duunista pitää voida bonuksia maksaa, mutta sitten maksaa siitä veroa. Olennaista on se että jonkun porukan saavutettu etu tässä kärsii ja sitä nyt itketään.