Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Autoetu ja km-korvaus on kaksi ihan eri asiaa. Itse asiassa jos sinulla on esim. vapaa autoetu, et saa penniäkään korvauksia. Käytöedulla korvaus taisi olla 8c per kilometri. Muuten tuo korvauksien maksaminen vain "asentajille" ja muille reiluille jätkille voi olla juridisesti hankalaa. Tosielämässä varmaan nuo oikeat kunnon duunarit ovat varmaan eniten ottamassa km-korvauksia väärin perusteluin. Tilaas vaikka putkimies 5km päästä päiväksi hommiin, niin se laskuttaa 400km korvaukset. Katos kun eka tullaan duunipaikalle, sitten palataan hakemaan työkalut, sitten käydään kaffella huoltiksella, sitten takaisin duunipaikalle, sitten firman konttorille paskalle, takaisin, kaffelle, takaisin, rautakauppaan ainakin 8 kertaa hakemaan yksittäiset putket jne. jne. Ja se lasku lyödään vielä työn tilaajalle käteen :D

Ai niin. Moni palvottu haalarimiesasentaja ajelee firman autolla ympäri vuoden ja ihan ilman verovaikutusta. Tunnen parikin jamppaa, jotka tulevat aina vastaan firman pakuissa. Kuulemma käy ihan ok työnantajalle kunhan ei ihan älyttömästi itse ajele ja tankkaa omaan laskuun jos muistaa.

Totta, en itse tunne noita pykäliä kun en nauti ko. etuudesta. Tarkoitin sitä että työnantaja antaa työntekijälle käyttöön auton jolla voi ajaa työajoa. Siis firman auto on jossain varikolla mistä se noukitaan aina aamuisin. Tosin välillä on varmaan viksua ottaa auto himaan yöksi ja silloin siitä toki saa työntekijä etua josta tulisi joku kohtuullinen korvaus maksaa. Siis työntekijän, eli rinnastetaan palkkaan verrannolliseen etuun jollain hinnalla. Tämä lienee autoedun tarkoitus (näitä on siis vapaa autoetu ja käyttöetu). Sieltäkin löytynee mätää veikkaan ma. Uuden corollan vapaa autoetu on 560€/kk joka lisätään palkkaan. Näin siis vero% nousee hieman ja autosta maksetaan kustannuksina veroa joku 200-300€/kk. Näin siis auton kok. kustannuksiksi tulisi se n. 3000€/a. Onkohan lähellä oikeaa hintaa jos omistaisi (riippuu toki ajosta)?

Jotenkin tämä pitäisi ratkaista niin, että duuni joka vaatii auton käyttöä voidaan edelleen suorittaa. Eli korvaus on edelleen tarpeellinen. Tosin oleellisesti pienemmällä korvaustasolla kuin tällä hetkellä. Mun oikeustajuun ei mahdu se että tietyt porukat (vaikka nyt haalariduunarit) saavat useiden tonnien edestä verovapaata kulukorvausta vuodessa tällä meiningillä. Kyllähän duunista pitää voida bonuksia maksaa, mutta sitten maksaa siitä veroa. Olennaista on se että jonkun porukan saavutettu etu tässä kärsii ja sitä nyt itketään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja uudella korvausmallilla reilu tonni tappiota..

Aivan, eli jatkossa joutuu ajelemaan vuoden vanhalla tai 25k euron uudella autolla. Kyllä se on todella kurjaa.

- - - Updated - - -

Olennaista on se että jonkun porukan saavutettu etu tässä kärsii ja sitä nyt itketään.
Koomista sinällään, että yritykset ovat tässä olleet se todellinen edunsaaja. Työntekijän kannalta kilometrikorvaukset palkanlisänä ovat todella huono vaihtoehto, eläkkeiden, lomakorvausten tai työttömyysrahojen osalta. Perinteisesti palkkakulut ovat yritykselle 1,6 x työntekijän palkka, kilometrikorvauksella kerroin on 1,0.
 
Ai niin. Moni palvottu haalarimiesasentaja ajelee firman autolla ympäri vuoden ja ihan ilman verovaikutusta. Tunnen parikin jamppaa, jotka tulevat aina vastaan firman pakuissa. Kuulemma käy ihan ok työnantajalle kunhan ei ihan älyttömästi itse ajele ja tankkaa omaan laskuun jos muistaa.

Joo vanha periaatehan on ollut että kun laittaa firmalle pakettiauton niin sitä ei tarvitse kenenkään työsuhde autoksi ottaa. Kummasti ne kuitenkin tuolla ässä-marketin pihassa on perjantaina ja kahvilla huoltoasemalla viikonloppuna :D
 
Totta, en itse tunne noita pykäliä kun en nauti ko. etuudesta. Tarkoitin sitä että työnantaja antaa työntekijälle käyttöön auton jolla voi ajaa työajoa. Siis firman auto on jossain varikolla mistä se noukitaan aina aamuisin. Tosin välillä on varmaan viksua ottaa auto himaan yöksi ja silloin siitä toki saa työntekijä etua josta tulisi joku kohtuullinen korvaus maksaa. Siis työntekijän, eli rinnastetaan palkkaan verrannolliseen etuun jollain hinnalla. Tämä lienee autoedun tarkoitus (näitä on siis vapaa autoetu ja käyttöetu). Sieltäkin löytynee mätää veikkaan ma. Uuden corollan vapaa autoetu on 560€/kk joka lisätään palkkaan. Näin siis vero% nousee hieman ja autosta maksetaan kustannuksina veroa joku 200-300€/kk. Näin siis auton kok. kustannuksiksi tulisi se n. 3000€/a. Onkohan lähellä oikeaa hintaa jos omistaisi (riippuu toki ajosta)?

Tuohan riippuu taas ihan firmasta. Esim. meillä autoedussa vähennetään puolet liisarivuokrasta palkasta ja sitten palkan päälle lisätään verotusarvo. Eli bruttopalkka kasvaa hieman, mutta nettopalkka pienenee. Toisaalta mitä valtion tuloihin tulee, niin kyllähän firmat taas maksavat liisareista ihan suoraa vuokraa ALDeille ym. ja niistä joka kohdassa nyhdetään veroa.

Kerran tosiaan laskettiin, että meitin firmassa yli 15t€ auto kannattaa ottaa liisarina - jos siis työn vaatimustaso on tarpeeksi korkea. Vapaa autoetu - eli firma maksaa bensat ja kaikki - taas on varattu meillä ihan vain joillekin suuremmille pampuille.

p.s. ja liisareihin tehdään paljon enemmän pikkuhuoltoa ja ostetaan käsinpesuja yms. sillä työntekijä ei itse maksa niitä. Näin raha kiertää enemmän. Itsehän pesen käsin oman auton ja huollatan vain halvemmissa nyrkkipajoissa. Sen verran kusetan, että pissapojan täytän vaimon liisarin nesteillä ;)
 
Harvemmin niihin liisareihin käsinpesuja kukaan ostaa, yleensä löytyy polttoainekortti jolla saa ostettua pesut huoltoasemalta löpöjen ja nesteiden lisäksi.

Käyttöedussa kai lähtökohtaisesti käyttäjä maksaa pesut itse?
 
Olen myös ottanut kaikki autoilun kulut ylös jo vuosia ja kaikki mahdolliset käyttökustannukset ovat joka vuosi olleet 0,18 - 0,25 €/Km n. 17tKm vuotuisella ajolla. Tähän päälle sitten auton arvonalenema + mahdolliset rahoituskulut. Mielestäni aika hyvällä autolla saa silti ajella ennen kuin alkaa tappiolle mennä.
 
Olen myös ottanut kaikki autoilun kulut ylös jo vuosia ja kaikki mahdolliset käyttökustannukset ovat joka vuosi olleet 0,18 - 0,25 €/Km n. 17tKm vuotuisella ajolla. Tähän päälle sitten auton arvonalenema + mahdolliset rahoituskulut. Mielestäni aika hyvällä autolla saa silti ajella ennen kuin alkaa tappiolle mennä.

Pitäisikö tämä sitten oikeasti laskea niin että täytyy ajaa 10 vuotta vanhalla Golfilla (ei enää uskalla mainita Carinaa) jotta homma olisi valtaväestön mielestä oikein? Eikö se olekkaan niin että paljon ajava saisi käyttää kunnon työkalua maksamatta siitä?

Tasokorjauksen paikka tässä minunkin mielestäni on, voisi vaikka parin vuoden aikajaksolla laskea johonkin 35 sentin kantturoille ilman mitään leikkurirajoja niin homma pysys siistinä vielä.
 
Taitaa näköjään suuntaus olla se että saa työkalut toki olla kunnossa, mutta ne täytyy olla firman maksamat jolloin niistä maksetaan veroa.
 
Red28 sanoi:
Käyttöedussa kai lähtökohtaisesti käyttäjä maksaa pesut itse?

Riippuu tietty sopparista, mutta niissä firmoissa missä minä olen ollut, on firma maksanut pesut, nesteet ym. pikkutarvikkeet. Löpö kustannetaan omasta taskusta. Kerran pari vuodessa (tai "tarvittaessa") saa teettää sisäpesunkin. Olettaisin vapaan edun olevan sama + naftat vielä ilmaiseksi päälle. Itse ajelen omalla autolla, eikä tulisi mieleenkään käydä maksullisessa pesussa tai muutenkaan ostaa huoltiksilta yhtään mitään. Honkkarista ostetaan dragon-nesteet ja käsin hinkataan auto kesäisin. Enkä varmana aja merkkihuoltoon vaihdattamaan polttimoa.
 
Taitaa näköjään suuntaus olla se että saa työkalut toki olla kunnossa, mutta ne täytyy olla firman maksamat jolloin niistä maksetaan veroa.

No ei huono suuntaus. Vaan mitenköhän vittumaisia neuvotteluja sitä vielä työntekijöillä on edessä. Firman kun ei kai ole mikään pakko sitä autoa ostaa. Sittenpä ajelet huonommilla korvauksilla tai vaihdat firmaa. Täällä Pakkiksella se firman vaihto on helppoa kun kaikki on niin huippuhyviä että se käy sormia napsauttaen.
 
Joo tai sitten siitä autoedusta tehdään työntekijälle vitun kallis ja firmalle halpa. Esimerkiksi eräs suurehko lafka. Jokaisella, jonka työ sisältää autolla ajoa, on "oikeus" autoetuun. Kyseessä on käyttöetu, ja käytössä on ns. kokonaispalkka, eli auton verotusarvo vähennetään suoraan nettopalkasta. Merkki & malli - valikoima on rajattu, samoin on hintaraja. Lisäksi on päästöraja, 125g/km, joka tiputtaakin sallitut mallit aika vähiin niiden osalta, joilla on esimerkiksi perhe.

Juju on siinä, että firmalla on niin paljon autoja liisattuna, että diili liisariyhtiön kansa tekee sen, että leasing-maksu firmalle on pari sataa euroa halvempi kuin verotusarvo. Joten käytännössä kun auton kustannus on firmalle leasing-maksun lisäksi vakuutusmaksut (auton käyttäjä maksaa diesel-veron), ja työntekijän palkasta otetaan verotusarvo, ei auto maksa talolle välttämättä mitään muuta kuin tietysti hallinnointiin kuluvaa aikaa.

Juju onkin siinä, että jos joku välttämättä haluaa ajaa omalla autolla (yllätys yllätys), niin kilsakorvauksina saa samat 12 senttiä kilsalta, kuin käyttöedun haltijakin. Josta saadaankin helvetisti säästöä.

Eli veikkaan että yllämainitun tyyppinen "autoetu" tulee yleistymään. Vapaalla autoedulla tuollainen malli voi olla kannattavakin, ja miksei käyttöedullakin, jos välttämättä haluaa ajaa uudella autolla. Mutta tosiaan autoetuja tarjotaan todella erilaisilla variaatioilla. Parhaimmillaan palkan päälle tulevana palkasta lähtee pari sataa euroa, ja ylläolevassa mallissa ensin käyttöedun verotusarvo, esim. 500e, sitten dieselvero, pari pesua kuussa niin äkkiä tulos on 600e + dieselit päälle, eli 700 - 900e lähtee palkasta autoiluun. Kohtuu kallista.

Meillä n. 60 hengen lafkassa autoetuun oikeutettuja on n. 20 ihmistä, joista noin puolilla on vapaa autoetu ja puolilla käyttöedut. Kaikilla autoetu tulee palkan päälle, ja se on ota tai jätä, eli samaa summaa ei saa "rahana", jos autoa ei ota. Tällainen malli on kuitenkin vähenemään päin, pl. johtajat.
 
Mikäs pakko se myyntitykinkään on ajaa työajoja omalla autolla tai autoetu autolla. Voihan sitä lähteä työmatkalle työpaikalta firman autolla ja polttoaineilla luonnollisesti ja sitten taas reissun jälkeen palauttaa sen firmaan. Niinku kaikki huolto yms ajot tehdään firman pakuilla.
 
Eihän se mikään pakko ole, mutta oikeasti hyvät myyjät ei kyllä sellaiseen taloon astu, jossa noin joutuis tekemään. Ellei liksa sitten ole jo huomattavasti kovempi kun muualla.

Ja tämä taas johtuu siitä kuuluisasta sanonnasta että "hyvälle myyjälle on aina töitä, oli lama tai ei", koska oikeasti hyvistä myyjistä käydään työnantajien välillä aika rajuakin rahallista kilpailua. Ts. miksi kukaan kokemusta omaava myyjä menisi moiseen taloon töihin, kun muualta saa paremmat ehdot?

Kysynnän ja tarjonnan laki. Ongelma on pitkälti siinä, että myyntitaitoa ei voi opetella koulun penkillä, ja myyjät on perinteisesti kohtuu kovapalkkaista sakkia. Ja kun töitä myös riittää kilpailijoillakin, on ehtojen huononnus aika vaikeaa. Ja jos se kovapalkkainen, mutta hyvä, myyjä korvataan märkäkorvalla, se näkyy taloon tulevan rahan määrässä radikaalisti. Mitä taas ei välttämättä haluta.


edit. Onhan toi periaatteessa mahdollista nytkin, ei myyjillä mitään TES:iä ole.
 
Mikäs pakko se myyntitykinkään on ajaa työajoja omalla autolla tai autoetu autolla. Voihan sitä lähteä työmatkalle työpaikalta firman autolla ja polttoaineilla luonnollisesti ja sitten taas reissun jälkeen palauttaa sen firmaan. Niinku kaikki huolto yms ajot tehdään firman pakuilla.

Tuleehan siinä työpäivälle mittaa, jos ensin pitää ajella vaikkapa 45min konttorille autoa vaihtamaan, ja sitten taas 45min takaisin konttorilta kotiin. Ei kaikki asu työpaikan naapurissa, eivätkä kaikki myyjät ym. asu samassa kaupungissa. Vaikka itse en myynnistä mitään tajuakaan. Itselläni kuitenkin on 50km työmatka per suunta - tosin työajoja tulee vuodelle varmaan korkeintaan 1tkm.
 
Tuleehan siinä työpäivälle mittaa, jos ensin pitää ajella vaikkapa 45min konttorille autoa vaihtamaan, ja sitten taas 45min takaisin konttorilta kotiin. Ei kaikki asu työpaikan naapurissa, eivätkä kaikki myyjät ym. asu samassa kaupungissa. Vaikka itse en myynnistä mitään tajuakaan. Itselläni kuitenkin on 50km työmatka per suunta - tosin työajoja tulee vuodelle varmaan korkeintaan 1tkm.

Ja sitä on sitten vähän muutakin autoa tarvitsevaa kuin huiput myyntitykit. Mulla on 30 työkaveria, jotka on nimikkeellä myyjiä mutta ei ne mitään käytännössä myy kun hoitavat vuosisoppariasiakkaita. Niille mahdoton hakea firman autoa konttorilta kun yks asuu Rovaniemellä ja toinen Helsingissä jne ja konttori on Jyväskylässä.

Noilla palkoilla mitä nuokin saa, ei käteen jäisi enää mitään jos siitä vielä vähennetään joku Red28:n kuvaama autoetu. Parempi jäädä työttömäksi kuin tehdä tuollaista työtä tuollaisilla ehdoilla.

Miten tästä yhtälöstä sitten jatkossa saa sellaisen että siitä ei kovasti ota kuivana kakkoseen sen enempää työntekijä kuin yrityskään?
 
Tuleehan siinä työpäivälle mittaa, jos ensin pitää ajella vaikkapa 45min konttorille autoa vaihtamaan, ja sitten taas 45min takaisin konttorilta kotiin. Ei kaikki asu työpaikan naapurissa, eivätkä kaikki myyjät ym. asu samassa kaupungissa. Vaikka itse en myynnistä mitään tajuakaan. Itselläni kuitenkin on 50km työmatka per suunta - tosin työajoja tulee vuodelle varmaan korkeintaan 1tkm.

Työkaveri tuli töihin 190 kilsan päästä joka päivä 5 vuoden ajan. Taisi jotain 75 - 80 tkm tulla mittarin joka vuosi. Monet sitä ihemettelivät (minä mukaan lukien) mutta viihtyi kuulemma töissä eikä halunnut vaihtaa (muutama vuosi sitten työ siirtyi takaisin kaverin kotipaikalle). Omalla autolla kulki (Getzissä oli 5 vuoden takuu ilman kilsarajoja :)) ja työmatkaverovähennysoikeus loppui jo ensimmäisellä kvarttaalilla. Ammatinvalintakysymys.
 
Tuleehan siinä työpäivälle mittaa, jos ensin pitää ajella vaikkapa 45min konttorille autoa vaihtamaan, ja sitten taas 45min takaisin konttorilta kotiin. Ei kaikki asu työpaikan naapurissa, eivätkä kaikki myyjät ym. asu samassa kaupungissa. Vaikka itse en myynnistä mitään tajuakaan. Itselläni kuitenkin on 50km työmatka per suunta - tosin työajoja tulee vuodelle varmaan korkeintaan 1tkm.

Siinä tapauksessa auton voi pitää kotona. Nämä säännöt säätelee verottaja eikä työnantaja.

Pointti on se että jos kilometrikorvaukset eivät kannata ja ainakaan itse en olisi valmis ottamaan autoetu autoa sillä kaupalla että se vähennetään palkasta kun verottaja nimenomaan laskee sen palkan päälle ja verottaa sen mukaan, niin aina jää vaihtoehto että ajetaan työajot firman autolla jota ei käytetä omiin ajoihin ja josta ei ole silloin veroseuraamuksiakaan.

Ja mitä tulee omalla ajalla ajamiseen; alunperinkään verovapaiden kilometrikorvauksien ei ole ollut tarkoitus olla verovapaita oman ajan käytön työajoon -korvauksia ;)

e: sori pitkät ja epäselvät lauseet, en jaksa suomentaa :D
 
miten tästä yhtälöstä sitten jatkossa saa sellaisen että siitä ei kovasti ota kuivana kakkoseen sen enempää työntekijä kuin yrityskään?

ihmettelen miksi firma tekee jyväskylästä keikkaa rovaniemelle ja stadiin? jos asiakas vielä maksaa kulut liikkumisesta. markkinatalous varmasti ratkaisee tän niin että joko lokaali pulju tekee valvemmalla ja kaikki voittavat.
 
ihmettelen miksi firma tekee jyväskylästä keikkaa rovaniemelle ja stadiin? jos asiakas vielä maksaa kulut liikkumisesta. markkinatalous varmasti ratkaisee tän niin että joko lokaali pulju tekee valvemmalla ja kaikki voittavat.

Meillä on asentajat Jyväskylässä ja asennetaan koko Suomeen. Keikat tulee ihan randomilla kun herra Citymarketin kauppias päättää että nyt muutetaan tai uusitaan jotain niin sinne mennään. Ei tähän saa sitoutumaan ketään mistään järkirahalla kun keikkoja on pitkin Suomea ihan kuin tikalla heittäisi. Tänään saattaa olla meno Espooseen ja huomenna Vaasaan ja viikon päästä taas vaikka Helsinkiin. Eikä näitä voi yhdistelläkkään oikein kun ne on ne asiakkaat jotka sanelee aikataulut.

Myyntiedustajat on paikallisia, koska ne tekee sitä työtä kokoaikaisina. Millekään yksittäiselle maakunnalle ei ole mitään säännöllistä asennusmäärää, eli järkevintä on meillä että on yksi asentaja ja minä olen sen varamies. Eniten kylläkin pakkaan täältä kamaa menemään ja muutaman hassun keikan teen vuodessa. Siksi olenkin sanonut, että tällainen teennäinen kilsaraja voi olla vain hyödyksi minulle itselleni. Saisi takuulla lisää keikkoja. Eli vähän käänteinen oma lehmä ojassa tässä kun tuota vastustan. Minä kykenen ajattelemaan muitakin kuin itseäni.
 
ihmettelen miksi firma tekee jyväskylästä keikkaa rovaniemelle ja stadiin? jos asiakas vielä maksaa kulut liikkumisesta. markkinatalous varmasti ratkaisee tän niin että joko lokaali pulju tekee valvemmalla ja kaikki voittavat.

Eivät kaikki firmat ole yhden talon puljuja, missä jokainen työntekijä on samassa rakennuksessa ja käyvät samassa ruokalassa syömässä.
 
Back
Ylös Bottom