Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Niin ja tällaiset marginaaliräpeltäjät ja suoranaiset rikolliset ja rikollinen toiminnan mahdollistaminen kun nyt sitten on se syy videä korvaus kaikilta?

Taisin jo heti ketjun alussa mainita, että tiukempi kontrolli noihin paljon ajaviin ja sellaiset sanktiot niin firmalle kuin duunarillekin jos kilsoja tehtaillaan. Joku säännöllinen 100 km komennuspaikalle ajo ei ole tämän hetken pykälilläkään kilomterikorvauksen piirissä olevaa toimintaa vaan työmatka, jonka vähennät henkilökohtaisessa verotuksessasi sen mitä saat vähennettyä, jos saat.
Tuo komennussysteemi on täysin tämänhetkisen km-korvauksiin ja komennustyöhön liittyvän lainsäädännön mukainen. Tuossa ei ole mitään marginaalista vaan se on ihan arkipäivää, lain puitteissa tehtävää kuluoptimointia. Ihan sama kuin se, että järjestellään myynninkehittämispalavereja stadilaisille Tahkovuoressa ja kaikki ajaa sinne omilla autoillaan. Lakia pitää muuttaa että tuo muuttuu ei-kannattavaksi.

Edelleen, jos se korvaus on kerta liian suuri, niin alennetaan sitä. Pudotetaan vaikka 35 senttiin niin on vielä ihan reilua. Samalla tiukka kuri sille että se ei ole mikään veroton palkka vaan KULUKORVAUS.
Minusta taasen tuo ekat 15 tkm korkeampi on reilumpi. Auttaa rahoituskuluissa ja fiksatuissa km-riippumattomissa kuluissa kuten kasko/liikennevakuutuksissa, muttei tuota verotonta lisätuloa niille jotka ajaa helvetisti.

Mun työpaikalla on jotain 30 tyyppiä jotka ajaa yli tuon 15 tkm ja jokaisen niiden kilsoja syynätään erittäin tarkasti. Se vaan on osa niiden duunia se ajaminen kun asiakkaalta toiselle ei ilman autoa pääse ja asiakkaat on vuosisopparihoidossa, eli niissä käydään sovitulla väleillä tekemässä teityt toimenpiteet. Mun mielestä vähän saatanan perseestä tehdä tällainen 15 tkm jälkeen raju leikkuri ja aiheuttaa todella paljon ylimääräistä vääntämistä, riitelyä ja veivuuta minunki työnantajan ja työkavereiden välille.

Ja EDELLEEN, minä voin tästä 15 tkm rajasta vain HYÖTYÄ henk. koht. kun olen tähän asti vain tuuraillut paljon ajavaa työkaveriani sen lomilla yms. ja ajanut kerran jotain 10 tkm vuodessa ja muuten jää jonnekin 5 tkm. Ihan varmaan osa ajoista siirtyy mulle jos tuo raja tulee. Silti tää on mun mielestä vähän saatanan perseestä tällä nykyehdotuksella.
Sä olet Timba esim. sijoituspuolella olevasi aika helvetin terävä jätkä (monelta muulta tää nillitys on helpompi ymmärtää) joten osaathan sä nyt laskea tämän itsekkin. Autoon liittyy km-riippumattomia kiinteitä kuluja kuten nuo vakuutukset ja 30 KEur auton rahoituskulut ja tuo ekalta 15 tkm maksettava korkeampi korvaus on tarkoitettu kattamaan. Auton kulut ei vaan nouse lineaarisesti eikä samaan autoon uppoa yhtä lineaarinen määrä rahaa jos sillä ajetaan 3 vuodessa 45 tkm tai 200 tkm, arvon tippuminen ei ole lineaarinen jne...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Julkisen puolen "ylisuuret" korvaukset on sinun mielipiteesi. Sen sijaan ylimitoitettu km-korvaus on havaittavissa yläastetason matematiikalla. Jos sunnuntailisät tosiaan olisivat ylisuuret esim. sairaaloilla niin mitenkäs on mahdollista että nykyisin on vaikea saada hoitajia tekemään näitä viikonloppuhommia. Ainakin paikallisessa sairaalassa on sellainen ongelma varsinkin nuorten hoitajien kanssa.

EDIT. Ray Lewisilta kysyisin ihan mielenkiinnosta, en vittuillakseni, että mikä on realistinen kolmen vuoden huoltokustannussumma jos 5000€ ei riitä alkuunkaan?

Oikeilla arvoilla laskien tulokseksi saadaan se mitä halutaan. Sekin on jo tässä ketjussa nähty.

Ja eikö niissä sairaaloissa siis muka tehdä työlistoja, joihin saa esittää toiveet? Jos kaikki toivoo sunnuntaille vapaata, niin se on voivoi. Sitten niitä annettaan perstäkertoimella tai tehdään joku vähän reilumpi kiertävä systeemi.

Jos mulla ois mahdollisuus tehdä sunnuntaita täydellä lisksalla, olisi lähestulkoon kaikki sunnuntait töissä.
 
Enpä ole veroviranomaisten papereita nähnyt, mutta arvaan seuraavaa esimerkillä havainnollistettua ajatusmallia:

-Oletetaan taas, että reppuri ajaa vuodessa sen 70tkm.
-Aiemmin työnantaja on maksanut reppurille kilometrikorvauksia 70000km*0.45€/km = 31350€
-Uudella systeemillä työnantaja maksaakin kilometrikorvauksia vain 15000km*0.43€/km + 55000*0.25€/km = 20200
-Työnantajan tarvitsee siis maksaa kilometrikorvauksia 11150€ vähemmän vuodessa.
-Nyt työnantaja voi maksaa reppurille (bruttona, miinus työnantajamaksut) 11150€ vuodessa enemmän palkkaa ilman, että työnantajan kulut kasvavat.
-Jos reppuri suostuu tähän, maksaa reppuri jatkossa kiltisti verot tuosta uudesta palkan osasta.
-Jos reppuri on hyvä työssään ja ei suostu reaaliseen palkanalennukseen, reppuri voi vaatia pomoltaan lisää liksaa tai siirtyä kilpailijalle, joka on valmis maksamaan enemmän.

Jos oletetaan, että ainakin tuo kilometrikorvauksina maksamatta jäänyt osuus siirtyy palkkoihin, voittaa valtio verotuloissa koska: 1) työnantajamaksuja maksetaan enemmän ja 2) reppurit maksavat veroja suuremmasta osasta reaaliansioitaan.

Joo, joo, mutta se mun alkuperäinen pointti mun hämmästelyssä olikin se, että miks ihmeessä km-korvauksina maksamatta jäänyt osuus siirtyy palkkoihin? Työntekijä menettää muutoksen kautta ison siivun km-korvauksien muodossa ja porukka odottaa, että työnantaja alkaa makselemaan tätä menetettyä osuutta PALKKANA? Millä logiikalla? Kaunis ajatus, mutta noin avokätistä hyväntekeväisyyttä harvemmin näke...
 
Julkisen puolen "ylisuuret" korvaukset on sinun mielipiteesi. Sen sijaan ylimitoitettu km-korvaus on havaittavissa yläastetason matematiikalla. Jos sunnuntailisät tosiaan olisivat ylisuuret esim. sairaaloilla niin mitenkäs on mahdollista että nykyisin on vaikea saada hoitajia tekemään näitä viikonloppuhommia. Ainakin paikallisessa sairaalassa on sellainen ongelma varsinkin nuorten hoitajien kanssa.

EDIT. Ray Lewisilta kysyisin ihan mielenkiinnosta, en vittuillakseni, että mikä on realistinen kolmen vuoden huoltokustannussumma jos 5000€ ei riitä alkuunkaan?

Alunperin mainitsin ton 5.000 euron riittämättömyyden kontekstissa, jossa puhuttiin 70 tkm/vuodessa tahdista. Niin kovalla tahdillahan en henk.koht. ole ajanut. Mä palaan tohon vielä tässä lähiaikoina tarkemmin, kun katselen vähän noita papereita, joihin oon aikanaan kirjannu noita kuluja.

Hyvä, ettet kysy vittuillaksesi. Mun täytyy itseasiassa murtaa jäätä sen asian suhteen, että täällä on yleisesti ottaen keskusteltu kiivaasti ja tiukkasanaisesti. Itsekin olen suoraan sanoen välillä raivonnut viesteissäni. Vihaiset sanat johtuvat YLEISESTÄ turhautumisesta ja antipatiasta enkä halua henk.koht. ilkeillä ketään kohtaan. En, vaikka olisinkin rankasti eri mieltä ja kokisin omien kokemuksieni kautta totuuden päinvastaiseksi. Tämä oli pakko nyt mainita täällä suoraan, jotta porukoilla ei synny meikäläisestä vihamielistä kuvaa.

Palaan noihin kuluihin, kunnes olen saanut muutamat paperit käsiini.
 
Joo, joo, mutta se mun alkuperäinen pointti mun hämmästelyssä olikin se, että miks ihmeessä km-korvauksina maksamatta jäänyt osuus siirtyy palkkoihin? Työntekijä menettää muutoksen kautta ison siivun km-korvauksien muodossa ja porukka odottaa, että työnantaja alkaa makselemaan tätä menetettyä osuutta PALKKANA? Millä logiikalla? Kaunis ajatus, mutta noin avokätistä hyväntekeväisyyttä harvemmin näke...

No on ne reppurit ennenkin saaneet neuvoteltua itselleen palkkaa maksettavaksi kilometrikorvausten lisäksi, joku enemmän joku vähemmän. Palkkaa on reppureille maksettu kaiketi siksi, että he ovat palkkansa arvoisia. Hyville reppureille on varmaan maksettu vielä enemmän siksi, että se hyvä tyyppi pysyisi omassa talossa eikä menisi kilpailijalle. Ei kai tällaiset perusasiat miksikään muutu jatkossakaan.
 
Ihan sama kuin se, että järjestellään myynninkehittämispalavereja stadilaisille Tahkovuoressa ja kaikki ajaa sinne omilla autoillaan. Lakia pitää muuttaa että tuo muuttuu ei-kannattavaksi.

Valtaosa yrityksistä kuitenkin pyrkii tekemään voittoa, ja tuollainen 'ajetaas pojat kaikki omilla autoilla turhaan' on yritykselle vain täysin turha kulu. Kovin vähissä on ne firmat joissa tuota harrastetaan, joten kovin on marginaalinen ongelma taas.

Todetaan nyt vielä että itseäni ei asia (enää) kosketa juuri millään tavalla. Mun työajot jää reippaasti alle tuon 15tkm vuodessa, enkä kyllä juuri enempää viitsisi ajella nykyisilläkään korvauksilla.
 
Julkisen puolen "ylisuuret" korvaukset on sinun mielipiteesi. Sen sijaan ylimitoitettu km-korvaus on havaittavissa yläastetason matematiikalla. Jos sunnuntailisät tosiaan olisivat ylisuuret esim. sairaaloilla niin mitenkäs on mahdollista että nykyisin on vaikea saada hoitajia tekemään näitä viikonloppuhommia. Ainakin paikallisessa sairaalassa on sellainen ongelma varsinkin nuorten hoitajien kanssa.

EDIT. Ray Lewisilta kysyisin ihan mielenkiinnosta, en vittuillakseni, että mikä on realistinen kolmen vuoden huoltokustannussumma jos 5000€ ei riitä alkuunkaan?

Jos tuplapalkka ei riitä nuorelle siihen että lähtee duuniin korkin narauttamisen sijasta, niin varmaan pitää vikaa ettiä jostain muualta kuin korvauksista. Vai oliko ne kaikki nuoret niitä pienten lasten vanhempia, jotka nyt ei voi tehdä viikonloppuja lasten takia. Tuskin. Ei ne lapset erota sitä onko se äiti tai isä niiden kanssa kotona sunnuntaina vai tiistaina. Jos olet tuollaisessa työssä, niin lapset on varmasti vuorohoidossa (puolisosta riippuen) ja voit aivan hyvin pitää lapset poissa päiväkodista arkivapaana ja puuhata niiden kanssa silloin.

Ja eikös noissa kolmivuorotöissä olekkaan pakko tehdä niitä vuoroja mitä listaan laitetaan? Saako ne ihan oikeasti valita että tekeekö vai ei?
 
Valtaosa yrityksistä kuitenkin pyrkii tekemään voittoa, ja tuollainen 'ajetaas pojat kaikki omilla autoilla turhaan' on yritykselle vain täysin turha kulu. Kovin vähissä on ne firmat joissa tuota harrastetaan, joten kovin on marginaalinen ongelma taas.

Todetaan nyt vielä että itseäni ei asia (enää) kosketa juuri millään tavalla. Mun työajot jää reippaasti alle tuon 15tkm vuodessa, enkä kyllä juuri enempää viitsisi ajella nykyisilläkään korvauksilla.

Juurikin täsmälleen näin. Meillä on tosiaan töissä 30 edustajaa. Ne ei sinällään ole mitään myyntitykkejä kun ne ei juuri myy vaan hoitavat asiakkaita sovitusti. Pari kertaa vuodessa on myyntikokouksia mutta ne on yleensä täällä Jyväskylässä missä on pääkonttori ja mihin on lyhyt matka joka puolelta Suomea. Etelästä tulee eniten väkeä ja ne ajaa TÄYSILLÄ AUTOILLA! Eli yksi auto ja neljä kyydissä. Ottavat matkan varrelta toinen toisiaan. Niille on tehty pelisäännöt miten myyntipalaveriin tullaan. Ei ainakaan tämä firma maksa siitä että neljä edustajaa Helsingistä ajaa tänne perättäin omilla autoilla. Jossa julkisella puolella tuo kai lienee mahdollistakin, mutta väitän että voittoa tavoittelevissa osakeyhtiössä tuo on yleisellä tasolla niin paksua paskaa kun olla vaan voi.

Mun mielestä on aivan oikein jos paljon ajava saa vaikka sitä verotontakin korvausta. Vittuakos sitä aina itketään että kaikki pitää saada verolle ja vielä isommalle verolle. Kateellisuutta se on. Marginaalinen on vaikutus sun tai mun palkkapussiin, ihan kuten on poliitiikkojen taksimatkatkin. Nekin joutas meneen bussilla jos tässä nyt jotain kansalaisten eli veronmaksajien säästötalkoita viritellään ja siinä mielessä tuota halutaan karsia?

Mitä sitten seuraavaksi poistetaan tai karsitaan? Kuka saa liikaa ja mitä, mistä leikataan? Sunnuntailisistä ei saanut leikata eikä jakaa tasaisemmin.

Otetaanko lapsilisät seuraavaksi syyniin. Nekin on saatana VEROTTOMIA! Väitän nyt tarkempia lukuja edes tietämättä että noita maksetaan moninkertainen määrä kilsakorvauksiin verrattuna.

Ja miksi ei muuten samalla lasketa puoleen VEROTONTA päivärahaa tai pistetä sitä verolle. Jokainen voi ottaa reissuun mukaan rahkat ja raejuustot. Ei takuulla mene 36 euroa päivässä. Ansiotonta tuloa aivan helvetin paljon.

Jännä että se on heti nillitystä jos ei ole sitä mieltä, että joku korvaus pitää romauttaa alas vain siksi että siitä joku jonkun muun mielestä ansiottomasti hyötyy.

Jatkan ihan mielelläni tätä nillitystä koska tämä nykyinen on mielestäni toimiva systeemi joskin olen sitä mieltä, että jotain tasokorjausat siihen voidaan tehdä tai jäädyttää nykyiselle tasolleen ja polttoaineen yms hinnannousut hoitaa kyllä sen käteen mahdollisesti jäävän siivun nopean ohenemisen.

Miksi muuten se kilsakorvaus ei voisi rakentua jostain kiinteästä pääomakustannusosasta ja joka vuosi tarkasteltaisiin polttoaineen hintatason mukaan nuot loput. Jokainen sitten itse valitsee että ajaako 5 vai 15 litraa satasella kuluttavalla autolla. Tuon voisi laskea jonkun järkevän keskikokoisen auton kulutuksen mukaan tai jotain.

Lopulta kuitenkin olen itse sitä mieltä, että pidetään nykysysteemi ja pudotetaan tuo vaikka 40 senttiin kilsalta. Tarkempi kontrolli siihen että miten noita saa merkkailla. Eli jotkut jatkuvat komennukset samaan paikkaan ei ole noiden piirissä vaan juurikin sellainen työ mitä reppurit ja edustaja ja asentajat ja sun muut tekee. Eli joku muut taho määrittelee mihin ajat ja milloin.
 
Timpza, sorry, mä mokasin kunnolla. Olin kirjoittamassa pitkää vastausta sun viestiin. Painoin sitten näköjään editointia vastauksen sijaan ja kirjoittelin kaiken sun viestis päälle. En saa sitä mitenkään palautettua. Poistin sen sotkun. Voin sen lähettää vaikka meilillä kun ne sun tekstit on tallessa. Meni samalla omakin vastaus vituiksi. Eli jos joku muu ihmettelee mihin se Timpzan viimeinen viesti katosi niin se katosin mun totaaliseen mokaan.
 
No ei, vituttaa vaan kun sulla oli hyviä pointteja ja näin itsekin vaivaa niihin vastatakseni. Katon jos saisin sen palautettua tähän johonkin tolkkumuotoon vielä. Alkuperäiseksi ei onnistu.
 
Tässä nyt siis tuo mun sössimä Timzan postaus, joka oli lainaus tuohon mun edelliseen pidemään viestiin. Timpzan tekstit on quote -tageilla varusttu ja mun siinä perässä raakatekstinä. Pitäisi jotenkin päästä käryille mistä keskusteltiin. Jäi harmittaan tää sähläys niin että pakko yrittää jotenkin paikata. ;)


Timpza sanoi:
Jossain firmoissa maksetaan myös kaikenlaisia bonuksia, optioita ja sitouttamisjuttuja; älytöntä touhua ja täysin turhia kuluja, mitä ei luusi missään voittoa tavoittelevassa firmassa tehtävän. Optioiden kohderyhmä ei tosin taida enää olla pikkupomoissa.

PS: voi vaihdella julkisesta paikasta, mutta putiikissa, jossa itse olin töissä, maksettiin kilometrikorvaukset vasta kun autossa oli 2 muuta matkustajaa. Ennen tätä rajaa sai korvaukset julkisten mukaan - siis sen verran kun putiikille olisi maksanut 1 tai 2 henkilön julkisten käyttö.


Juu niin maksetaan, kuten vaikka Finnairissa tehtiin ja ihan saatanan hyvin tuloksin. Takaisin pitäisi periä korkoineen!

Ihan järkevääkin varmasti tuo että pakotetaan käyttämään julkisia jos se vaan jotenkin käytännössä on mahdollista. Monella vaan on sitä kuljetettavaa tavaraa senverta reilusti, ettei julkisten käyttö ole mahdollista.

Miksi se on oikein? Miksi sen korvauksen ei pitäisi olla palkassa? Miksi muiden pitää maksaa verot kokonaan? Miksi aiemmin tehtyä virhettä, joka on mahdollistanut verottomat ansiot, ei saisi jumalaare korjata?

Ehkä mulla on sitten niin totaalisen vääristynyt kuva tästä koko hommasta. Siis kun tässä kaivan aina omat kokemukset noista keiden hommia tuuraillut. Paljon ajavien siis. Aamuyöstä lähdetään kohteeseen, siellä sitten kohtuu raskas fyysinen asennustyö ja sitten iltahämärissä pahimmillaan väsyneenä takas. Aamulla seuraava keikka.

Varmaan pitäisi ihan kaiken oikeudenmukaisuuden nimissä vaan saada se isompi liksa ja firman auto. Vaan tuskin näin tulee tapahtumaan. Pätevimmät vaihtaa duuneja ja joku vähempi pätevä sitten sopeutuu huonompaan elintasoon. Pahinta se jos joutuu kovasti karsimaan sen menopelin turvallisuudesta. Mutta joo, eipä tästä taida kannattaa tän enenpää vääntää kun kanta täällä tullut selväksi.


Voiko lapsilisiä käyttää jotenkin väärin? Nostaa lisiä olemattomista lapsista eli tehtailla lapsia paperille lisien takia? Tai saako työnantajasi maksettua sinulle lapsilisien avulla verottomia bonuksia?


Heh, en tiiä vaikka pystyisi. Mutta tässä pointti se VEROTTOMUUS kun se nyt tuntuu se suurin kivi kengässä olevan.


Voi olla, että näin vielä tehdäänkin.


Varmasti. Tällä saadaan vielä aivan varmasti työllisyyttä parannettua, hommia tehostettua ja kaikkea muuta hyödyllistä. Tai sitten ei todellakaan saada. Mutta tämä jää nähtäväksi. Väitän että yhtä tehokasta valtion verokertymälle kuin alkoholiveron nosto. Potti laskee kun siirrytään tuomaan verotta muualta. Ei mulla tähän tietenkään mitään näyttöä ole, mutta ehkä päääsen jonkun vuoden päästä sanomaan että "mitäs minä sanoin".


Miksei sitä saisi korjata kuntoon nopeammin, jos kerran omasta mielestäsikin käteen jäävä siivu on olemassa?

Toki se käteenjäävä siivu on olemassa jos optimoi kulunsa. Mutta miksi ei voi antaa paljon ajavalle mahdollisuutta käyttää hyvää ja turvallista ja luotettavaa työkalua ilman että joutuu sen kustantamaan itse? Kulujen optimointia voi toki harrastaa kuten tyytyä pienempään autoon, ostaa sen muutaman vuoden vanhana käytettynä ja ajaa mahdollisimman loppuun. No tämä nyt varmasti suotavaa tässä maassa jossa autoa pidetään uutena vielä 10 vuotta vanhana. Sen ikäisenä autot esim. Saksassa on varmaan jo paalattu tai myyty Suomalaisille.

Mutta jos pitää uutta autoa ja vaihtaa vuoden välein, niin siihen autoon ja sen kuluihin ne häviää. Käteen jää se että on ehkä naapuria parempi auto ikäänkuin ilmaiseksi omissa ajoissa. Sekö nyt se suurin synti on? KATEUTTA väitän minä. Vaikka kateuskortin esiinkaivu olikin vissiin tässä keskustelussa kielletty.


No vähän tuollaistahan tuossa uudessa systeemissä on haettu: kiinteiden kulujen maksimikorvaus on: 15000km * (0.43e/km-0.25e/km) = 2700e, jonka saa täysimääräisenä 15000 kilometrin ajolla. Muuttuvia (kilometreistä riippuvia) kuluja (bensaa, huollot jne.) maksetaan koko ajan 0.25e/km. Joku nuokin on varmaan laskenut jonkinlaisen keskikokoisen ja keskihintaisen auton perusteella.

Vai mitä tarkoitit tuolla kiintellä pääomakustannusosalla?

Mulle vaan ei osu tuo tapa laskea. Sillä jos sä ajat sen 60 tkm. vuodessa, niin sitä autoa saa vaihtaa aika hiton tiuhaan jos meinaa että se työkalu on kunnossa ja luotettava. Jos taas ajat 20 tkm niin vaihtovälin voi pitää kohtuu pitkänä.

Mutta oon mä ennenkin väärässä ollut. ja sitäpaitti tuo bensan ja huollon kulut nousee ihan koko ajan. Missäs ne sitten huomioidaan?

Firman autoa itse vaatisin ainakin jos paljon ajaisin. Tai sitten vaan kävisin niin että ajelisin sillä (huom Tela nyt tarkkana) vanhalla Carinalla, mitä sitten jos välillä jättää tien varteen ja menee vähän hommat vituiksi. Ei ole varaa hankkia parempaa.




Kontrollia, kontrollia, kontrollia. Kuka sitä kontrolloisi ja miksi?!


Tässäkin ketjussa on miljoonaan kertaan todettu, että sekä työnantaja että työntekijä voivat hyötyä kilometrikorvauksista tapana maksaa palkkaa verottomana ja ilman työnantajamaksuja. Ei niiden kontrollointi ole aina kummankaan etujen mukaista. Ja jos sekä työntekijä että työnantaja sanovat samaa ulkopuoliselle tarkastajalle, niin miten osoitat väärinkäytökset?!
No kuka kontrolloa ylipäätään ettei tehdä veropetoksia ja talousrikoksia? No vaikka poliisi jos ei kukaan muu. Kunnon rangaistuksen väärinkäytölle ja tiukemmat tarkastukset paljon ajoa tuottavien firmojen kohdalle. Loppuu se perseilykin äkkiä jos on ees kunnon pelote että voi jäädä nalkkiin ja voi käydä huonosti.

Silti joku ajaa kännissä. Silti joku ajaa päin punaisia kovaa ylinopeutta jne jne jne.


Siitä olen edelleen samaa mieltä, että tuon kilsakorvauksen määrää olisi varaa tarkistaa alaspäin. Mikä sitten on oikea taso, ehkä joku 35 senttiä ja huomioiden se jos polttoaineiden tai autojen hinta nousee, niin tuo joustaa ylös tai vastaavasti alas jos ne jostain syystä muka laskisi. Tuossa karsittaisiin aika iso osa sitä teidän monen mielestä ansiotonta tuloa. Ei mitään typeriä rajoja, jotka aivan varmati aiheuttaa vain kikkailuja. Miksi sitä ei muka voisi sitten paperilla tehdä niin että minä ajan 15 tkm ja työkaveri 15 tkm ja taas kolmas 15 tkm ja oikeasti tuon ajaa vain yksi tyyppi kun kerran tämä kikkailu nyt oli kaiken perusta ja siihen ei mitenkään järkevästi voida puuttua?
 
Heh, en tiiä vaikka pystyisi. Mutta tässä pointti se VEROTTOMUUS kun se nyt tuntuu se suurin kivi kengässä olevan.

Veroton kulukorvauksen nimellä kulkeva palkka ennenminkin. Lapsilisät ovat aika erilainen asia mutta päivärahat taas varmaan aika lähellä. En tosin niiden pykäliä tarkemin tunne ja olen niistä nauttinutkin vain muutaman päivän ajan. Sillä kokemuksella aika hyvin niistä tuntui yli jäävän. Ehkä niitäkin pitäisi kohtuullistaa.
 
Ei minuakaan haittaa pätkääkään se verottomuus, päinvastoin. Km-korvauksen kuuluukin olla verotonta koska ajamisesta aiheutuneet kulut eivät riipu piirun vertaa kuskin tuloista ja veroprosentista.
Mielestäni sopiva korvaus olisi 35c/km 20tkm/vuosi-rajaan asti. Sen jälkeen vaikkapa 28c/km.
 
Veroton kulukorvauksen nimellä kulkeva palkka ennenminkin. Lapsilisät ovat aika erilainen asia mutta päivärahat taas varmaan aika lähellä. En tosin niiden pykäliä tarkemin tunne ja olen niistä nauttinutkin vain muutaman päivän ajan. Sillä kokemuksella aika hyvin niistä tuntui yli jäävän. Ehkä niitäkin pitäisi kohtuullistaa.

Jäähän niisä jos tekee kuten minä. Käy ehkä kahvilla ja kun en oikein ole munkkien perään niin yleensä se pelkkä kahvi. Usein ostan senkin sijaan energiajuoman ja juon sen ajaessa kun popsin prodepatukan. Saatan sitten käydä jossain Mäkkärillä tai ABC:llä syömässä kun ei kiinnosta lähteä mihinkään oikeaan ravintolaan. Eli ottamalla snadisti eväitä ja syömällä halpapaikoissa, noissa voi säästääkin. Jos taas meet johonkin oikeaan ravintolaa niin eipä edes riitä. Varmaan tämäkin jonkun mielestä pitää leikata puoleen tai pistää verolle. Eihän se saa olla mahdollista että tästä voi säästäväinen netota, verottomasti.

Ei minuakaan haittaa pätkääkään se verottomuus, päinvastoin. Km-korvauksen kuuluukin olla verotonta koska ajamisesta aiheutuneet kulut eivät riipu piirun vertaa kuskin tuloista ja veroprosentista.
Mielestäni sopiva korvaus olisi 35c/km 20tkm/vuosi-rajaan asti. Sen jälkeen vaikkapa 28c/km.

Juuri jotain tällaista haen itsekin. Ei mitään älyttömän radikaalia juttua vaikka tämäkin esittämäsi olisi todella suuri leikkaus. Mutta tämä olisi huomattavasti helpompi sulattaa vaikka euroissa taitaa mennä lopulta aika lähelle esitettyä.

Ja tuon pitää sitten liikkua polttoaineen hintojen mukaan. Kohta ei mitään polttoainetta saa alta 2 euron litra...
 
Tämä on raideliikenteen suosimisen ohelle yksi tämän hallituksen parhaimmista aloitteista. Toivon todella että tulee tälläiseen menemään läpi. Poislukien täälläkin esille olevat olevat asentajat tms. autonkäyttäjät, on ainakin oman kokemuksen pohjalta suurin osa autoetujen käyttäjistä tilanteessa ihan omien valintojen takia. Kokouksiin mentäessä on aina valittavana polkupyörä tai julkinen, käyttö on enimmäkseen omasta kulttuurista kiinni. Tai vastaanottajien kulttuurista. Sivistyneemmissä maissa kulmat kurtistuu ennemmin siitä, että joku ajelee ruuhkassa autolla ja tuhlaa omaa ja työnantajan aikaa. Itse en ainakaan jaksa ymmärtää miten joku viitsii käyttää työaikaansa ajamiseen, kun paljon fiksumpi on istua junassa ja lueskella raportteja tai kirjoitella maileja.

Toisaalta jos duunipaikka sijaitsee metsässä, eikä silloin työnantajan tulisi tarjota auto tai muu kyyti työntekijälle että pääsevät tekemään hommia kohteeseen? Minun korviin tämä kyllä kuulostaa yhdeltä tavalta kiertää veroja ja palkita työntekijöitä. Jos asuu Jyväskylässä ja saa duunin Turusta onko siinä mitään järkeä? Erityisesti jos keikka on subventoitu liikkumisen osalta. Voisi kuvitella että tässä tapauksessa palataan terveellisempään menoon jossa duunarit tekevät duunia lähialueella, silloin ei ole tarvetta ajella sitä 50k vuodessa. Jos taas myyntimies ajaa 80k vuodessa kierrellen metsiä, on tuotteen ja ehkä firmankin oltava sellainen että rahaa lienee yhden työsuhdeauton hankkimiseen. Ellei sitten firman toiminta perustu siihen, että ajetaan ympäri metsää ja tehdään duunia halvemmalla kun voidaan palkkakuluissa säästää kilometrikorvausten takia.

Erityisesti tässä on nähtävillä vuosikymmeniä jatkuneen epäterveen yhdyskuntarakenteen kehittymisen seurakset. Työpaikkoja ja asumista on hajasijoitettu ympäri metsää ja samalla on subventoitu liikkumista autolla. Mitä helvetin järkeä on ylläpitää tehotonta rakennetta ja sen lieveilmiönä kasvanutta liikkumistarvetta. Toivottavasti tämän seurauksena työpaikat tulevat sijoittumaan järkeville saavutettavilla alueille reunojen sijoista. Silloin ei tämän kaltaista keskustelua edes tarvitsisi käydä, koska kyseistä ilmiötä ei tässä mittakaavassa ilmenisi.
 
Ostin vuosi takaperin uuden (siis uuden uuden) auton ja laskin nyt kaikki kulut yhteen 12 kk ja 30.000 kilometrin osalta: 4.942,80 euroa, siis 0,16476 euroa / km. Jokunen satanen tuossa on liikaa, vakuutuksia ja veroja maksettu nykyistä pidemmälle, renkaiden vaihdot liikkeessä yms. Laskelmasta puuttuu siis rahoitus- ja pääomakulut.

Tein tuon laskelman lähinnä uteliaisuudesta ja se tukee jo aikaisemmin tekemääni johtopäätöstä: kilometrikorvausten pudottaminen on erittäin hyvä ja täysin perusteltu päätös. Nykyinen käytäntö mahdollistaa veronkierron ja toimii vastoin ideaa (kuinka veroton korvaus voi järjestelmällisesti olla todellisia kuluja suurempi?).
 
Ostin vuosi takaperin uuden (siis uuden uuden) auton ja laskin nyt kaikki kulut yhteen 12 kk ja 30.000 kilometrin osalta: 4.942,80 euroa, siis 0,16476 euroa / km. Jokunen satanen tuossa on liikaa, vakuutuksia ja veroja maksettu nykyistä pidemmälle, renkaiden vaihdot liikkeessä yms. Laskelmasta puuttuu siis rahoitus- ja pääomakulut.

Arvon tippuminen pitää tietty laskea myös mukaan vaikka sen määrittely voi olla vaikeaa. Monellahan auto olisi joka tapauksessa, ja ainakin omalta osaltani 95% ajosta on ihan siviiliajoa. Mutta pistä laskuihin vaikkapa 17% alenema per vuosi (eli siis käytetään sitä hintaa mitä oikea autoliikkeen jobbari oikeasti tulee käytetystä autosta tarjoamaan). 30t€ autolla tuo tarkoittaisi reilun 5000€ lisäkulua.

rollipeikko sanoi:
Tämä on raideliikenteen suosimisen ohelle yksi tämän hallituksen parhaimmista aloitteista. Toivon todella että tulee tälläiseen menemään läpi. Poislukien täälläkin esille olevat olevat asentajat tms. autonkäyttäjät, on ainakin oman kokemuksen pohjalta suurin osa autoetujen käyttäjistä tilanteessa ihan omien valintojen takia.

Autoetu ja km-korvaus on kaksi ihan eri asiaa. Itse asiassa jos sinulla on esim. vapaa autoetu, et saa penniäkään korvauksia. Käytöedulla korvaus taisi olla 8c per kilometri. Muuten tuo korvauksien maksaminen vain "asentajille" ja muille reiluille jätkille voi olla juridisesti hankalaa. Tosielämässä varmaan nuo oikeat kunnon duunarit ovat varmaan eniten ottamassa km-korvauksia väärin perusteluin. Tilaas vaikka putkimies 5km päästä päiväksi hommiin, niin se laskuttaa 400km korvaukset. Katos kun eka tullaan duunipaikalle, sitten palataan hakemaan työkalut, sitten käydään kaffella huoltiksella, sitten takaisin duunipaikalle, sitten firman konttorille paskalle, takaisin, kaffelle, takaisin, rautakauppaan ainakin 8 kertaa hakemaan yksittäiset putket jne. jne. Ja se lasku lyödään vielä työn tilaajalle käteen :D

Ai niin. Moni palvottu haalarimiesasentaja ajelee firman autolla ympäri vuoden ja ihan ilman verovaikutusta. Tunnen parikin jamppaa, jotka tulevat aina vastaan firman pakuissa. Kuulemma käy ihan ok työnantajalle kunhan ei ihan älyttömästi itse ajele ja tankkaa omaan laskuun jos muistaa.
 
Arvon tippuminen pitää tietty laskea myös mukaan vaikka sen määrittely voi olla vaikeaa. Monellahan auto olisi joka tapauksessa, ja ainakin omalta osaltani 95% ajosta on ihan siviiliajoa. Mutta pistä laskuihin vaikkapa 17% alenema per vuosi (eli siis käytetään sitä hintaa mitä oikea autoliikkeen jobbari oikeasti tulee käytetystä autosta tarjoamaan).
Tuo pääoman aleneminen tulee laskea menojäännöspoistoina ja se on muutenkin vähän konstikas. Tuo 17% lienee aika lähellä totuutta, ehkä hivenen liian matala. Jos tuohon minun laskelmaan lisää rahoitus- ja pääomakulut 30k autolle;
kulut 4943
rahoitus (100%, korko 4%) 1200
pääoman aleneminen (17%) 5100
kaikki yhteensä 11243 euroa. Jos auto olisi täysin kilometrikorvauksien saantiin oikeuttavassa ajossa, olisi rahaa tullut 13.500 euroa, voittoa siis 2257 euroa. Tämä siis aivan uudella, 30k euron autolla.
 
Back
Ylös Bottom