Tässä nyt siis tuo mun sössimä Timzan postaus, joka oli lainaus tuohon mun edelliseen pidemään viestiin. Timpzan tekstit on quote -tageilla varusttu ja mun siinä perässä raakatekstinä. Pitäisi jotenkin päästä käryille mistä keskusteltiin. Jäi harmittaan tää sähläys niin että pakko yrittää jotenkin paikata. ;)
Timpza sanoi:
Jossain firmoissa maksetaan myös kaikenlaisia bonuksia, optioita ja sitouttamisjuttuja; älytöntä touhua ja täysin turhia kuluja, mitä ei luusi missään voittoa tavoittelevassa firmassa tehtävän. Optioiden kohderyhmä ei tosin taida enää olla pikkupomoissa.
PS: voi vaihdella julkisesta paikasta, mutta putiikissa, jossa itse olin töissä, maksettiin kilometrikorvaukset vasta kun autossa oli 2 muuta matkustajaa. Ennen tätä rajaa sai korvaukset julkisten mukaan - siis sen verran kun putiikille olisi maksanut 1 tai 2 henkilön julkisten käyttö.
Juu niin maksetaan, kuten vaikka Finnairissa tehtiin ja ihan saatanan hyvin tuloksin. Takaisin pitäisi periä korkoineen!
Ihan järkevääkin varmasti tuo että pakotetaan käyttämään julkisia jos se vaan jotenkin käytännössä on mahdollista. Monella vaan on sitä kuljetettavaa tavaraa senverta reilusti, ettei julkisten käyttö ole mahdollista.
Miksi se on oikein? Miksi sen korvauksen ei pitäisi olla palkassa? Miksi muiden pitää maksaa verot kokonaan? Miksi aiemmin tehtyä virhettä, joka on mahdollistanut verottomat ansiot, ei saisi jumalaare korjata?
Ehkä mulla on sitten niin totaalisen vääristynyt kuva tästä koko hommasta. Siis kun tässä kaivan aina omat kokemukset noista keiden hommia tuuraillut. Paljon ajavien siis. Aamuyöstä lähdetään kohteeseen, siellä sitten kohtuu raskas fyysinen asennustyö ja sitten iltahämärissä pahimmillaan väsyneenä takas. Aamulla seuraava keikka.
Varmaan pitäisi ihan kaiken oikeudenmukaisuuden nimissä vaan saada se isompi liksa ja firman auto. Vaan tuskin näin tulee tapahtumaan. Pätevimmät vaihtaa duuneja ja joku vähempi pätevä sitten sopeutuu huonompaan elintasoon. Pahinta se jos joutuu kovasti karsimaan sen menopelin turvallisuudesta. Mutta joo, eipä tästä taida kannattaa tän enenpää vääntää kun kanta täällä tullut selväksi.
Voiko lapsilisiä käyttää jotenkin väärin? Nostaa lisiä olemattomista lapsista eli tehtailla lapsia paperille lisien takia? Tai saako työnantajasi maksettua sinulle lapsilisien avulla verottomia bonuksia?
Heh, en tiiä vaikka pystyisi. Mutta tässä pointti se VEROTTOMUUS kun se nyt tuntuu se suurin kivi kengässä olevan.
Voi olla, että näin vielä tehdäänkin.
Varmasti. Tällä saadaan vielä aivan varmasti työllisyyttä parannettua, hommia tehostettua ja kaikkea muuta hyödyllistä. Tai sitten ei todellakaan saada. Mutta tämä jää nähtäväksi. Väitän että yhtä tehokasta valtion verokertymälle kuin alkoholiveron nosto. Potti laskee kun siirrytään tuomaan verotta muualta. Ei mulla tähän tietenkään mitään näyttöä ole, mutta ehkä päääsen jonkun vuoden päästä sanomaan että "mitäs minä sanoin".
Miksei sitä saisi korjata kuntoon nopeammin, jos kerran omasta mielestäsikin käteen jäävä siivu on olemassa?
Toki se käteenjäävä siivu on olemassa jos optimoi kulunsa. Mutta miksi ei voi antaa paljon ajavalle mahdollisuutta käyttää hyvää ja turvallista ja luotettavaa työkalua ilman että joutuu sen kustantamaan itse? Kulujen optimointia voi toki harrastaa kuten tyytyä pienempään autoon, ostaa sen muutaman vuoden vanhana käytettynä ja ajaa mahdollisimman loppuun. No tämä nyt varmasti suotavaa tässä maassa jossa autoa pidetään uutena vielä 10 vuotta vanhana. Sen ikäisenä autot esim. Saksassa on varmaan jo paalattu tai myyty Suomalaisille.
Mutta jos pitää uutta autoa ja vaihtaa vuoden välein, niin siihen autoon ja sen kuluihin ne häviää. Käteen jää se että on ehkä naapuria parempi auto ikäänkuin ilmaiseksi omissa ajoissa. Sekö nyt se suurin synti on? KATEUTTA väitän minä. Vaikka kateuskortin esiinkaivu olikin vissiin tässä keskustelussa kielletty.
No vähän tuollaistahan tuossa uudessa systeemissä on haettu: kiinteiden kulujen maksimikorvaus on: 15000km * (0.43e/km-0.25e/km) = 2700e, jonka saa täysimääräisenä 15000 kilometrin ajolla. Muuttuvia (kilometreistä riippuvia) kuluja (bensaa, huollot jne.) maksetaan koko ajan 0.25e/km. Joku nuokin on varmaan laskenut jonkinlaisen keskikokoisen ja keskihintaisen auton perusteella.
Vai mitä tarkoitit tuolla kiintellä pääomakustannusosalla?
Mulle vaan ei osu tuo tapa laskea. Sillä jos sä ajat sen 60 tkm. vuodessa, niin sitä autoa saa vaihtaa aika hiton tiuhaan jos meinaa että se työkalu on kunnossa ja luotettava. Jos taas ajat 20 tkm niin vaihtovälin voi pitää kohtuu pitkänä.
Mutta oon mä ennenkin väärässä ollut. ja sitäpaitti tuo bensan ja huollon kulut nousee ihan koko ajan. Missäs ne sitten huomioidaan?
Firman autoa itse vaatisin ainakin jos paljon ajaisin. Tai sitten vaan kävisin niin että ajelisin sillä (huom Tela nyt tarkkana) vanhalla Carinalla, mitä sitten jos välillä jättää tien varteen ja menee vähän hommat vituiksi. Ei ole varaa hankkia parempaa.
Kontrollia, kontrollia, kontrollia. Kuka sitä kontrolloisi ja miksi?!
Tässäkin ketjussa on miljoonaan kertaan todettu, että sekä työnantaja että työntekijä voivat hyötyä kilometrikorvauksista tapana maksaa palkkaa verottomana ja ilman työnantajamaksuja. Ei niiden kontrollointi ole aina kummankaan etujen mukaista. Ja jos sekä työntekijä että työnantaja sanovat samaa ulkopuoliselle tarkastajalle, niin miten osoitat väärinkäytökset?!
No kuka kontrolloa ylipäätään ettei tehdä veropetoksia ja talousrikoksia? No vaikka poliisi jos ei kukaan muu. Kunnon rangaistuksen väärinkäytölle ja tiukemmat tarkastukset paljon ajoa tuottavien firmojen kohdalle. Loppuu se perseilykin äkkiä jos on ees kunnon pelote että voi jäädä nalkkiin ja voi käydä huonosti.
Silti joku ajaa kännissä. Silti joku ajaa päin punaisia kovaa ylinopeutta jne jne jne.
Siitä olen edelleen samaa mieltä, että tuon kilsakorvauksen määrää olisi varaa tarkistaa alaspäin. Mikä sitten on oikea taso, ehkä joku 35 senttiä ja huomioiden se jos polttoaineiden tai autojen hinta nousee, niin tuo joustaa ylös tai vastaavasti alas jos ne jostain syystä muka laskisi. Tuossa karsittaisiin aika iso osa sitä teidän monen mielestä ansiotonta tuloa. Ei mitään typeriä rajoja, jotka aivan varmati aiheuttaa vain kikkailuja. Miksi sitä ei muka voisi sitten paperilla tehdä niin että minä ajan 15 tkm ja työkaveri 15 tkm ja taas kolmas 15 tkm ja oikeasti tuon ajaa vain yksi tyyppi kun kerran tämä kikkailu nyt oli kaiken perusta ja siihen ei mitenkään järkevästi voida puuttua?