Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Meillä on asentajat Jyväskylässä ja asennetaan koko Suomeen....

Eikö teidän asentajat tarvitse mitään työkaluja ja tarpeistoa ? Sen ymmärrän että myyntimiehet ajaa omilla autoilla mutta kaikki asentajat joihin minä olen törmännyt pyörii ympäri suomea firman pakulla kun asentaja monesti tarvii muutakin kuin hyvät puheenlahjat ja läppärin :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eivät kaikki firmat ole yhden talon puljuja, missä jokainen työntekijä on samassa rakennuksessa ja käyvät samassa ruokalassa syömässä.

Pohdin vain onko tässä kyseessä vääristynyt kilpailu tai muuten vaantukien kautta syntynyt tehottomuus. Voivatko myyntimiehet myydä nyt keikkaa ympäri maata kun osa kustannuksista voidaan siirtää verottomana km-korvauksiin? Ei siis ole tarvetta maksaa duunareille palkkaa + sos.kuluja kun voidaan kierrättää korvausten kautta. Samaan aikaan joka paikallinen pulju ei ehkä saa duunia lähelle kun ei tätä mahista?
 
Pohdin vain onko tässä kyseessä vääristynyt kilpailu tai muuten vaantukien kautta syntynyt tehottomuus. Voivatko myyntimiehet myydä nyt keikkaa ympäri maata kun osa kustannuksista voidaan siirtää verottomana km-korvauksiin? Ei siis ole tarvetta maksaa duunareille palkkaa + sos.kuluja kun voidaan kierrättää korvausten kautta. Samaan aikaan joka paikallinen pulju ei ehkä saa duunia lähelle kun ei tätä mahista?

Eihän tuo mitenkään huono mielipide ole, mutta omaan korvaan tuo alkaa kuulostamaan hieman "kommunistiselta" tavoitteelta. Samalla tavallahan tässä on kyse ihmisten liikkuvuudesta kuin tavaroidenkin. Vaikka kehnot analogiat ovat...kehnoja...niin kokeillaan silti: Suomessa myydään myös paljon ulkomailta tuotuja tuotteita, joiden liikkuvuutta on tuettu erilaisilla verohelpotuksilla ja korvauksilla ympräi maailman. Jopa leipä saatetaan tuoda naapurikunnasta, sillä yritys voi verotuksessa vähentää polttoainekustannukset ym. Tämähän vääristää kilpailua melkein samalla tavalla. Jos tällainen tehdään mahdottomaksi, niin Kehä3:sta ylöspäin saa vain yhtä ruisleipää eikä kuivausrumpuja ollenkaan.
 
Eihän tuo mitenkään huono mielipide ole, mutta omaan korvaan tuo alkaa kuulostamaan hieman "kommunistiselta" tavoitteelta. Samalla tavallahan tässä on kyse ihmisten liikkuvuudesta kuin tavaroidenkin. Vaikka kehnot analogiat ovat...kehnoja...niin kokeillaan silti: Suomessa myydään myös paljon ulkomailta tuotuja tuotteita, joiden liikkuvuutta on tuettu erilaisilla verohelpotuksilla ja korvauksilla ympräi maailman. Jopa leipä saatetaan tuoda naapurikunnasta, sillä yritys voi verotuksessa vähentää polttoainekustannukset ym. Tämähän vääristää kilpailua melkein samalla tavalla. Jos tällainen tehdään mahdottomaksi, niin Kehä3:sta ylöspäin saa vain yhtä ruisleipää eikä kuivausrumpuja ollenkaan.

Tuo nyt on íhan normaali kirjanpitoa ja laittaa sinne jauhotkin. Ja saisi laittaa myyntimiesten autot ja bensat ;)

Kirjanpito ja kuljetusavustukset on kaksi täysin eri asiaa, samoin kuin kirjanpito ja verottomat kilometrikorvaukset. Korostetaan nyt vielä kerran että yrityksellehän sillä ei ole mitään merkitystä paljonko kilometrikorvauksista verotetaan niin kauan kuin sitä ei lasketa palkaksi ja sitä kautta siitä ei tarvitse maksaa sivukuluja (jotka muuten myös menevät sinne kirjanpitoon ennen verotettavia tuloja ;) )

e: vielä rautalangasta. Yritys ei vähennä verotuksessa mitään vaan pitää kirjanpitoa josta saadaan verotettava tulos. Koko ajatus että kaikki myynti (=liikevaihto) on tuloa josta sitten ruvetaan vähentämään verotuksessa jotain on niin nurinkurinen kuin vain voi olla :D
 
e: vielä rautalangasta. Yritys ei vähennä verotuksessa mitään vaan pitää kirjanpitoa josta saadaan verotettava tulos. Koko ajatus että kaikki myynti (=liikevaihto) on tuloa josta sitten ruvetaan vähentämään verotuksessa jotain on niin nurinkurinen kuin vain voi olla :D

No sepä se. Mutta siitähän tämä sivujuonne lähti. Eli siis siitä, että kilpailu vääristyy jos firma lähettelee kilometrikorvauksella ihmisiä toiseen kuntaan työskentelemään ja näin kilpailutilanne olisi muka vääristynyt. Itse yritin sanoa, että vaikka ulkopuolelta tuleva tavara tai palvelu onnistuttaisiinkin blokkaamaan, niin se ei tarkoita paikallisen tarjonnan ilmestymistä automaattisesti. Eli tällöin puolet Suomesta olisi yksinkertaisesti ilman.

Tuli vielä mieleen, että jos paikallinen firma ei pärjää ulkopuolista vastaan, niin ainahan se voi itse mennä viereiseen kuntaan ja hyödyntää ne km korvaukset ;)

Topicciin palatakseni, niin itsehän saan km-korvaukset ajamalla toisessa kaupungissa sijaitsevaan konttoriimme. Firmassa on pelkkiä insinöörejä, jotka ajavat työmatkaa satunnaisesti. Eli ei kannata ostaa firmalle kymmentä autoa seisomaan riviin ihan vain siksi, jos joidenkin pitää käydä muualla. 90% ajasta ei tarvitse. Joillakin on liisari, mutta itse olen firmalle niin hyödytön, ettei minulle kannata sitä antaa (siis näinhän se on, kun puhutaan job gradeista ;) ) Julkisilla en pääse, ja toisaalta ne km-korvaukset ovat aina halvempia mitä kasa VR:n lippuja ja taksikuitteja. Puhumattakaan siitä, että autolla menee 2h per suunta ja julkisilla ehkä 4-5h riippuen siitä kulkeeko junat sinäpäivänä.
 
Topicciin palatakseni, niin itsehän saan km-korvaukset ajamalla toisessa kaupungissa sijaitsevaan konttoriimme. Firmassa on pelkkiä insinöörejä, jotka ajavat työmatkaa satunnaisesti...

Joo samalla asialla taidetaan olla. Kun olen miettinyt tuota 15 000 km kattoa niin loppujen lopuksi se on minusta ihan hyvä. Siihen mahtuu köykäisesti juuri tällaiset satunnaiset työajot joita väkisinkin tulee hyvin monilla ammattiryhmillä. Tollaisella hyvin keposella matematiikalla laskettuna se on n. plus miinus kuukauden työtunnit (15 000 km / 60-80 km/h / 8 h...) ja onhan se nyt vähän niin että jos ajamiseen käytetään enemmän aikaa vuodessa kuin kuukauden verran niin alkaa se aika ammattimaista olemaan ja ratkaisu tulisi olla joku muu kuin verovapaat kilometrikorvaukset. Tehtiimpä sitä omalla ajalla tai työajalla.

Eihän rekkakuskikaan voi omalla rekalla ajaa ja ottaa palkaksi vain verovapaita kilometrikorvauksia :)
 
Eikö teidän asentajat tarvitse mitään työkaluja ja tarpeistoa ? Sen ymmärrän että myyntimiehet ajaa omilla autoilla mutta kaikki asentajat joihin minä olen törmännyt pyörii ympäri suomea firman pakulla kun asentaja monesti tarvii muutakin kuin hyvät puheenlahjat ja läppärin :)

Tarttee joo, mutta ihan farkkuautolla pärjää hyvin. Paku ois siitä kätevä että sinne sais muitakin varaosia kun ne mestat ei aina ole sitä mitä kuviin on piirretty...

No työkaverin kohdalla se firman paku tuleekin eteen jos tää kilsakorvausasia näin muuttuu kun on esitetty. Mikä se hyöty sitten yhteiskunnalle on? Jää nähtäväksi...
 
Itse yritin sanoa, että vaikka ulkopuolelta tuleva tavara tai palvelu onnistuttaisiinkin blokkaamaan, niin se ei tarkoita paikallisen tarjonnan ilmestymistä automaattisesti. Eli tällöin puolet Suomesta olisi yksinkertaisesti ilman.

Back to offtopic :) musta tässä on koko homman ydin. Eli minkälaista valtakuntaa me ollaan rakentamassa. Km-korvaukset tukee hajautettua mallia ja leikkaukset keskittämistä. Mun omasta mielwstä puolet suomesta pitäis olla ilman, mutta ymmärrän myös niitä joiden mielestä ei. Tästä vaan niin harvoin keskustellaan kun puhutaan ohi asiasta tai muuten vaan puuta ja heinää.
 
Kilsakorvaushan on saavutettu etu. Niihin ei saa koskea ellei sitten napsita näitä muitakin totaalisia kohtuuttomuuksia:

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/75547-4000€kk-elake-nyt-jyrahtaa-niinisto

Katos kun Niinistö puuttuu eläkkeeseen nyt, kun on itse pressa eikä kansanedustaja. Mites presidentin eläkkeet, onko ne kohtuuttomia?

Jokaisen edustajan eläke pitäisi päättää yksitelleen ja kansan äänestyksellä. Onko esim. Hakkarainen ansainnut eläkkeen? Olettaen että pääsee toiselle kaudelle.

edit: jaa katos, uutinen onkin vanha. Mutta silti! Ja ehkäpä Niinistö tiesi jo olevansa pressa parin vuoden päästä.
 
Niin, eläkkeitä ei vissiin nykyään enää saa mutta ne jo eläkkeelle jääneet kolme ja neljäkymppiset kai saa edelleen eläkkeensä pitää?

Ja nämä kaikki kuntayhdistysten viiden vuoden suojatyöpaikat ja ja ja.

Mutta kaikki ontuu aina tiettyjen tahojen mielestä jos jotakin johonkin vertaa. Jännä kun toisaalta etuja (??) saa leikata ja toisaalta taas asia on niin pyhä ettei saa edes puhua tai sitten vedetään lillkukanvarsikortti esiin.
 
Koko kansanedustuslaitos pitäisi uudistaa. Paikkojen määrä tiputetaan sataan ja palkka nostetaan 20t€ per kuukausi. Ennen äänestystä tehdään standardit ja julkiset työhaastattelut. Konsulttifirmat haastattelevat myös hakijat ja psykologi antaa lausunnon. Turvaselvitys tilataan myös poliisilta - ihan kuin muitakin duuneja haettaessa. Koulutodistukset ym. laitetaan nettiin näkyville sekä hakijan itsensä tekemä CV. Kun valinnat on tehty, on edustajilla vaikkapa 6kk koeaika.

Ylläolevien kohtien pitäisi estää valopäiden, psykopaattien, ääliöjulkkisten ja juoppohullujen päätyminen kansan elätettäväksi.
 
Koko kansanedustuslaitos pitäisi uudistaa. Paikkojen määrä tiputetaan sataan ja palkka nostetaan 20t€ per kuukausi. Ennen äänestystä tehdään standardit ja julkiset työhaastattelut. Konsulttifirmat haastattelevat myös hakijat ja psykologi antaa lausunnon. Turvaselvitys tilataan myös poliisilta - ihan kuin muitakin duuneja haettaessa. Koulutodistukset ym. laitetaan nettiin näkyville sekä hakijan itsensä tekemä CV. Kun valinnat on tehty, on edustajilla vaikkapa 6kk koeaika.

Ylläolevien kohtien pitäisi estää valopäiden, psykopaattien, ääliöjulkkisten ja juoppohullujen päätyminen kansan elätettäväksi.

Aamen. Lisäksi noita ei arvota neljän vuoden välein vaan toimitaan kuten yrityselämässä. Ministereiksi etenee ne joilla on siihen kykyjä. Pois putoaa ne jotka on paskoja ja tilalle sitten nousee joku uusi. Kaikki puolueet hevon kuuseen säätämästä.

Yirtysmäinen johto. Homman voisi aloittaa vaikka Pesosen Jussi ja Karvisen Jouko, metsäyhtiöpomot osaa ainakin saneerata. ;)
 
justjust. Pakko todeta, että ollaan yksi maailman rikkaimmista valtioista melkoisen paskalla sijainnilla ja olemattomilla luonnonvaroilla. kyllä eduskuntatalossa on jotain oikeinkin tehty. On kyllä melkoista herravihaa taas ilmassa. Uudistuksia tarvitaan ja niitä pitää tehdä, mutta se, että laitetaan koko paletti täysin uusiksi kuulostaa aika helvetin yliampuvalta.

Eläkkeisiin jälkikäteen koskeminen on aika hankalaa, näin ainakin kuvittelisin. Ne on sopimuksia mitä on tehty, porsaanreikä on paikattu ja nyt kärsitään sitten vielä hetki vaikutuksista. Ei siihen ihan kamalasti kannata voimavaroja laittaa.

Poistetaan eläkkeet ja ihan kaikki muut edut. Peritään kansanedustajien taksimatkat takaisin ja ihan kaikkea. Ei sillä väliä, mutta tämä keskustelu kai koski niiitä kilsakorvauksia. Jos me lähetään linjalle 'kattokaa tonne tuolla on pahempi epäkohta' niin ikinä täällä ei tehdä mitään.
 
justjust. Pakko todeta, että ollaan yksi maailman rikkaimmista valtioista melkoisen paskalla sijainnilla ja olemattomilla luonnonvaroilla. kyllä eduskuntatalossa on jotain oikeinkin tehty. On kyllä melkoista herravihaa taas ilmassa. Uudistuksia tarvitaan ja niitä pitää tehdä, mutta se, että laitetaan koko paletti täysin uusiksi kuulostaa aika helvetin yliampuvalta.

Äläs nyt pelästy. Ei minulla oikeasti ole valtaa huomiseen mennessä muuttaa lainsäädäntöä ja eduskunnan rakennetta. Kyllä me vielä pitkälle tulevaisuuten saadaan BB-juontajia sekä alkoholisoituneita sahureita maan asioista päättämään. Puhumattakaan fraaseja toistavista broilereista.
 
En ole koko ketjua kahlannut läpi, mutta liekö tämä näkökulma vielä tullut esille. Autoedusta nauttivaa "palkitaan" paljosta työajamisesta, mutta omaa autoa työnantajan ajoihin käyttävää sitten "mestataan":

Autoetua koskevassa verohallinnon päätöksessä todetaan, että " jos luontoisetuautolla ajettujen työajojen määrä on kalenterivuoden aikana yli 30 000 kilometriä, edun perusarvo on 80 prosenttia edellä 17 ja 18 §:ssä tarkoitetusta perusarvosta.".

Tämä yli 30 000 km:n ajomäärä rinnastetaan työntekoon, sillä "ei kukaan huvikseen tuollaisia kilometrimääriä aja", todetaan usein. Verottajakin on hyäksynyt ajatuksen. Niinpä suuren kilometrimäärän ajaville annetaan verohelpotus. Se tapahtuu pudottamalla auton ov-hinnasta määräytyvää vero-osuutta 20 %:lla.

Kilometrikorvauksiin ei ole kirjoitettu näkyviin vastaavaa paljon ajavan "työntekolisää". Ilmeisesti ylikompensaation katsotaan vastaavan myös ajatuksen siitä, että hyvin suuri määrä työmatkakilometrejä käy työstä.

-Tuulilasi 7.8.2012
 
No eihän se autolla ajo täälläkään monen mielestä ole yhtään mitään. Siinä vaan sivussa köröttelet 50 tkm. Se autoilu kun nyt harvemmin on itse se työ vaan pakollinen väline siirryttäessä paikasta A paikkaan B. Sitä vaan kun pitkän päivän tekee, niin pikkusen se väsy kotimatkalla painaa. No varmaan tuosta lystistä pitäisi vielä maksaa että sitä saa tehdä...
 
Back
Ylös Bottom