Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jännä muuten kun heitin ajatuksen tuohon toiseen ketjuun että jaetaan sitä sunnuntaikorvausta tasaisemmin, niin nousi järkyttävä äläkkä heti. Jos olisin ehdottanut että poistetaan koko lisä, olisin varmaan saanut privaatisti tappouhkauksia jo. Mitä eroa sillä sitten lopulta on tähän kilsakorvausasiaan. Jotain "saavutettua" etua nyt ollaan karsiamssa tai poistamassa. Aina kun näin tehdään, joku saa nekkuunsa ja joku toinen hyötyy, ehkä.

Sunnuntailisät on verollista palkkaa, ylisuuri km-korvaus verotonta palkkaa. Siinä ero.
 
No Michelinit taitaakin olla ne kaikkein kestävimmät renkaat. Alla olevasta linkistä löytyy Autobildin rengastesti vuodelta 2011. Siinä on 10tkm aikana mitatun kuluman perusteella laskettu renkaiden kestoikä sakkorajalle (1.6mm). Paras on, yllätys yllätys, Michelin 37tkm lukemalla. Sen sijaan esim. Continentalit kestää vain vajaat 21tkm.

http://dl.dropbox.com/u/2085329/rengastesti.pdf

Itse en ikinä aja renkaita sinne sakkorajalle asti, olkoon se sitten 'saatanan urpoa' tai ei.
Ja jos kilometreja tulee päälle 50k vuodessa kannattaa reppurin ehkä hiukan käyttää järkeä renkaiden valinnassa. Nää "en ajele renkaita sakkorajalle" periaatteet menee sitten taas kategoriaan "en myöskään aja kuin 5-bemarilla ja esim. reilu 100 hepan uusi Golf on ihmisoikeusrikkomus".

Ajelet siis autolla jonka yhdistetty kulutus on 12.4l/100km, ja sulla se vie vain 'vähän yli' 6l/100km? :hyvä:
Ajelen autolla joka vie maantienopeuksissa n. 9 l/100 km. Aiemmin ketjussa joku taisi puhua 8 l/100 km kulutuksesta ellen väärin muista. Ei kai kukaan väitä ettei 60+ tkm vuodessa (200 työpäivää keskimäärin 300 km per päivä.) ajeleva reppuri ajele pääosin maantieajoa? Ne omat ajot pääosin varmaan suuremmalla osuudella kaupunkiajoa.

Mr. Drebin laski tuolla aiemmin että nykysysteemissä 60 KEur bemaristakin jää vielä aika ylimitoitetuilla laskelmilla (esim. arvoalentumien jne. osalta) aika lailla hilloa näppiin isoilla kilometreillä. Jos nää tarpeettomat tonnien pelivarat turbojen hajoamisen suhteen jätetään pois niin tuo uusi systeemi on varsin hyvin tontilla tuollaisen ~30 KEur auton kanssa. Jossei tuollaisella voi mitenkään kelpaa ajella voi sitten yhtä hyvin vaihtaa alaa...

Näihin erikoistapauksiin joissa "sahataan helvetisti pientä kaupunkiajoa"" jne. juttuihin on sitten olemassa ratkaisuja kuten puhtaat työautot ja vapaa autoetu (joissa muuten pienennetty verotusarvo jos työajoa ajetaan yli 30 tkm vuodessa). Mutta nehän ei taasen sovi koska niillä ei saa siirrettyä rahaa verottomana/TEL:ittömänä firmasta työntekijälle :wall:
 
Nää "en ajele renkaita sakkorajalle" periaatteet menee sitten taas kategoriaan "en myöskään aja kuin 5-bemarilla ja esim. reilu 100 hepan uusi Golf on ihmisoikeusrikkomus".

Ottamatta muuten kantaa, niin tuo yo. on järjetön vertaus.

Kuinka monella muuten on "ilmainen" autoetu? Omassa ja vaimonkin firmassa bruttopalkasta vähennetään puolet liisarivuokrasta. Jääneeseen summaan lasketaan sitten verotusta varten liisarin veroarvo. Mutta siis palkka pienenee jos liisarilla ajelee. Joskus vuosia sitten laskettiin, että yli 15t€ auto oli kannattavampi liisarina tuolla systeemillä. Nykyistä suhdetta en tiedä.
 
Ottamatta muuten kantaa, niin tuo yo. on järjetön vertaus.

No kyseinen kaveri tuolla rengasketjussa valitteli jo 2 kesää sitten kuinka alkuperäiset renkaat on kuluneet (turhan nopeasti) vaihtokuntoon, mutta näköjään niillä vaihtokuntoisillakin sitten toiset tuuppaa vielä sen 20tkm. Noh, onhan niissä kumia vielä senkin jälkeen kun urat on kuluneet kokonaan pois.. :rolleyes:
 
vässy74 sanoi:
Nää "en ajele renkaita sakkorajalle" periaatteet menee sitten taas kategoriaan "en myöskään aja kuin 5-bemarilla ja esim. reilu 100 hepan uusi Golf on ihmisoikeusrikkomus".
Ottamatta muuten kantaa, niin tuo yo. on järjetön vertaus.
Onko? Vaihtamalla renkaat esim 3 mm ennen sakkorajaa parannetaan marginaalisesti turvallisuutta, mutta niin tehdään myös automaattisilla jarrutussysteemeillä, sade/lämpötilatunnistimilla, high end ajonhallinnalla, automaattisella rengaspainemonitoroinnilla. Onko parhaat mahdolliset Michelinit juuri sakkorajalla huonommat vai paremmat kuin pari mm enemmän pintaa omaavat kiinanihmeet?

Raja on aina vedettävä johonkin, tässä kohtaa on lainsäätäjä määrittänyt sen tuohon ja tokihan jokainen voi vaatia omat varmuuskertoimensa siihen päälle, mutta pikkuhiljaa valutaan sinne "pitää olla myös se 530d herkuilla" suuntaan...

Kuinka monella muuten on "ilmainen" autoetu? Omassa ja vaimonkin firmassa bruttopalkasta vähennetään puolet liisarivuokrasta. Jääneeseen summaan lasketaan sitten verotusta varten liisarin veroarvo. Mutta siis palkka pienenee jos liisarilla ajelee. Joskus vuosia sitten laskettiin, että yli 15t€ auto oli kannattavampi liisarina tuolla systeemillä. Nykyistä suhdetta en tiedä.
Vapaa autoetu on osa palkkaa ja siksi ihan puhtaasti neuvottelukysymys ja erilaisia systeemejä on yhtä monta kuin firmojakin miten tuo lasketaan; tästä aiheesta on keskusteltu pakkiksella 100+1 kertaa ja iso osa jengistä ei oikein ymmärrä tuota vapaata autoetua. Mitään ilmaista tai epäilmaista autoetu ei ole. Mitään verotusta eikä työnantajan maksuja sillä ei kuitenkaan kierretä kuten km-korvauksella.

Esimerkki:

4500 Eur rahapalkka + 700 Eur verotusarvoinen auto. Maksetaan 4500 Eur rahapalkasta verot 5200 Eur mukaisella vero-%:lla ja 5200 Eur kuukausipalkan mukaan.

Otetaan vaikka esimerkiksi 35% veroksi (+TEL:ksi) 5200 euron kuukausipalkalle

yo case näppiin: 4500 - (5200 + 0,35) = 2680

Vastaavasti jos pelkästä 4500 euron palkasta revitään 33% veroa jää näppiin 4500 - (4500*0,33) = 3015 Eur

Ja jos olisi suora 5200 Eur rahapalkka jäisi näppiin 5200 - ( 5200 x 0,35 ) = 3380 Eur.

Verottaja vie aina omansa ja sitä kiinnostaa vain se, että se saa verotettavasta tulosta (rahapalkka+autoedun arvo) tietyn %:n valtion kassaan...

P.S. Ja tosiaan jos sillä vapaan autoedun autolla ajetaan paljon työajoa voidaan sen verotusarvoa pienentää, jolloin vero-% voi pudota sekä gäppi verotettavan tulon ja rahapalkan välillä pienenee ==> jää enemmän tuohta näppiin...

Frank Drebin sanoi:
No kyseinen kaveri tuolla rengasketjussa valitteli jo 2 kesää sitten kuinka alkuperäiset renkaat on kuluneet (turhan nopeasti) vaihtokuntoon, mutta näköjään niillä vaihtokuntoisillakin sitten toiset tuuppaa vielä sen 20tkm. Noh, onhan niissä kumia vielä senkin jälkeen kun urat on kuluneet kokonaan pois..
Loistavasti stalkattu, mutta vuodet ja kilometrit on vähän hakusessa :thumbs: Vuosi takaperin keväällä kyselin vinkkejä kun rengasliikkeessa varoiteltiin että "voi olla ettei nämä mene koko kesää jos ajaa paljon, kannattaa seurata". Ajoin vielä viime kesän noilla eli ~12 tkm, kun jokunen viikko meni maailmalla ja kitkat on kuitenkin alla välillä ~ lokakuun puoliväli-huhtikuun loppu. Jos olisit stalkannut tarkemmin olisit huomannut että noissa renkaissa oli jo alla yli 15 tkm koe/esittelyajoa, joka on varmaan ollut simmosta kevyttä...

Kyselin nyt keväällä taasen vaihdossa missä kunnossa noi vajaa 30 tkm ajetut Hakka R:t on ja vastaus oli "todella hyvässä" ja kevyesti ainakin ensi talvi menee. Jos kysyy rengasmyyjältä olisko jo aika vaihtaa niin tuskin se ihan viimeiseen kuvion varjoon odottaa? "Älä hemmetissä vielä vaihda, mä en millään halua myydä sulle 1500 Euron gummisettiä"...

Edelleen, ei tää subjektin mukainen juttu tästä hirveästi muutu jostain kilometreistä saivartelemalla, kesti ne renkaat sitten loistavina reilu 30 tkm, ok:na 35 tai melkein sakoilla 40-45. Nykyinen systeemi on liian kannattava ja siitä muodostuu palkan osa ja se ei ole kulukorvauksen idea. Ehdotettu uusi systeemi on paljon lähempänä todellisia kuluja keskimääräisellä autolla ja sekös näihin tottuneita harmittaa. Ei jää kipurahoja rankasta ajelusta, eikä varakassaa jatkuvasti räjähtelevin turboihin. Lakiesitys lähtee olettamasta että se auto olisi muutenkin olemassa ja on säädetty sen mukaan. Jossei halua tuon olettaman mukaisen lain puitteissa toimia niin voi vaihtaa alaa tai ottaa vapaan autoedun; tämähän tarjoaa myös loistavan suojan jatkuvasti parivuotiaissa autoissa räjähteleviä turboja vastaan :D
 
Sunnuntailisät on verollista palkkaa, ylisuuri km-korvaus verotonta palkkaa. Siinä ero.

Olen vähän vältellyt tän kirjoittamista, mutta menkööt nyt sitten kun tämä taas tähän palasi.

Mistä meinaat että julkisen puolen "ylisuuret sunnuntailisät" maksetaan? Mietippäs oikein tarkasti.

Jos aletaan saivartelemaan tässä nyt vain tuolla verottomuudella, niin sitten voitaisiin ottaa myös tuollaiset verovaroilla kustannettavat ylisuuret lisät pois. Ylisuuria lisiä saisi sitten vain teollisuuden hommista kun ne rahat revitään myymällä tuotteita esim. ulkomaille.

En kannata tällaista, mutta ymmärtänet pointin.


EDIT: Suomalainen on tyytyväinen vasta kun naapurin verotusta on saatu kiristettyä sopivasti.
 
EDIT: Suomalainen on tyytyväinen vasta kun naapurin verotusta on saatu kiristettyä sopivasti.

Ainakin tämä ketju on juurikin tuohon näkökulmaan keskittynyt. Naapurin timpat ja reiskat kokee nykyiset kilometrikorvaukset epäoikeudenmukaiseksi ja kokevat siinä itse jotain häviävänsä ja jos itse ei saa niin muutkaan ei saa saada, mutta itselleni valtion tässä asiassa saama hyöty on jäänyt epäselväksi. Mitään selkeitä käppyröitä miten, missä ja milloin säästöt / lisääntyneet verotulot toteutuvat valtion kassaa kasvattavasti, en ole missään nähnyt. HS kuitenkin näköjään on avannut aihetta hyvin yleisellä tasolla, konkreettisia sitoumuksia työnantajien puolelta tai tarkempia käpppyröitäei edelleenkään tarjoilla: http://www.hs.fi/kotimaa/Kilometrikorvauksen+suurleikkaus+siirtynee+parin+vuoden+päähän/a1344828375551.

Lainaus jutusta:

"Kilometrikorvauksen pienentäminen tuottaa valtiolle ja kunnille lisää verotuloja, jos ja kun työnantajat korvaavat osan työntekijöiden menetyksistä palkankorotuksina. Lainvalmistelija pitää realistisena, että menetetyistä korvauksista noin puolet muuttuu palkaksi."

Toivottavasti lainvalmistelija ei perusta yritystä yhtä varman ansaintalogiikan pohjalta...
 
Onko? Vaihtamalla renkaat esim 3 mm ennen sakkorajaa parannetaan marginaalisesti turvallisuutta, mutta niin tehdään myös automaattisilla jarrutussysteemeillä, sade/lämpötilatunnistimilla, high end ajonhallinnalla, automaattisella rengaspainemonitoroinnilla. Onko parhaat mahdolliset Michelinit juuri sakkorajalla huonommat vai paremmat kuin pari mm enemmän pintaa omaavat kiinanihmeet?

Miten niin marginaalisesti? Oman järjen mukaan tuossa on jo huomattava turvaero. Varsinkin jos verrataan loppuunajettuja kiinanihmeitä Michelinin uunituoreisiin huippurenkaisiin. Tosin tämäkin vertaus on järjetön.
 
Lainaus jutusta:

"Kilometrikorvauksen pienentäminen tuottaa valtiolle ja kunnille lisää verotuloja, jos ja kun työnantajat korvaavat osan työntekijöiden menetyksistä palkankorotuksina. Lainvalmistelija pitää realistisena, että menetetyistä korvauksista noin puolet muuttuu palkaksi."

Toivottavasti lainvalmistelija ei perusta yritystä yhtä varman ansaintalogiikan pohjalta...

Nerokas idea ja tätä pitää heti laajentaa. Kaikille yhteiseksi veroprosentiksi 95% heti. Tämä ei ole mikään ongelma, jos ja kun työnantajat antavat lisää palkankorotuksia kattamaan ansiomenetykset.
 
Pitääkö sen Pro-reppurin ajaa henkensä uhalla jollakin sileiksi vedetyillä kiinarenkailla?

Jos on näihin juttuihin uskominen, mitä täällä "tiedetään", niin PITÄÄ. Ja lisäksi alapallonivelet, yläpallonivelet, koiranluut, tukivarret, laturit, akut, kallistuksenvakaajan puslat ja tangot yms. nykyautoissa nopeasti kuluvat osat pitää jättää vaihtamatta, jos ne on paskana. Tai siis ne ei ilmeisesti kulu, me reppurit vaan kuvitellaan. Sen verran uskomatonta mutu-paskaa täällä lauottiin, kun mäkin totesin tuolla aiemmilla sivuilla, että 5.000 euroa on pikkuruinen summa korjauksiin/huoltoihin 3 vuodessa, jos autolla ajetaan vuodessa esim. 70 tkm.

Mitä tulee näihin "huippuratkaisuihin", kuten työsuhdeautojen hankintaan, niin kenen tulee hankkia esim. mun kaverille se työsuhdeauto, kun hän on toimittaja, joka ajaa 60 tkm vuodessa ja tekee hommia viikossa 4-6 eri työnantajalle? Arvotaanko se työsuhdeauton hankkija näiden 4-6 väliltä? Kertokaa, te jotka tiedätte meidän paljon ajavien elämästä enemmän kuin me itse? Entäpä hänen kollegansa, joka on samassa tilanteessa, mutta ajaa 100 tkm vuodessa?

Lainaus jutusta:

"Kilometrikorvauksen pienentäminen tuottaa valtiolle ja kunnille lisää verotuloja, jos ja kun työnantajat korvaavat osan työntekijöiden menetyksistä palkankorotuksina. Lainvalmistelija pitää realistisena, että menetetyistä korvauksista noin puolet muuttuu palkaksi."

Miten se muuttuu palkaksi? Ihan oikeasti; on aikamoinen guru minun silmissä sellanen, joka kertoo mulle miten toi yhtälö toimii. Suomessa menee kyllä kaikenlainen uskomaton paska nykyään läpi ihmisiltä.
 
Miten se muuttuu palkaksi? Ihan oikeasti; on aikamoinen guru minun silmissä sellanen, joka kertoo mulle miten toi yhtälö toimii. Suomessa menee kyllä kaikenlainen uskomaton paska nykyään läpi ihmisiltä.

Enpä ole veroviranomaisten papereita nähnyt, mutta arvaan seuraavaa esimerkillä havainnollistettua ajatusmallia:

-Oletetaan taas, että reppuri ajaa vuodessa sen 70tkm.
-Aiemmin työnantaja on maksanut reppurille kilometrikorvauksia 70000km*0.45€/km = 31350€
-Uudella systeemillä työnantaja maksaakin kilometrikorvauksia vain 15000km*0.43€/km + 55000*0.25€/km = 20200
-Työnantajan tarvitsee siis maksaa kilometrikorvauksia 11150€ vähemmän vuodessa.
-Nyt työnantaja voi maksaa reppurille (bruttona, miinus työnantajamaksut) 11150€ vuodessa enemmän palkkaa ilman, että työnantajan kulut kasvavat.
-Jos reppuri suostuu tähän, maksaa reppuri jatkossa kiltisti verot tuosta uudesta palkan osasta.
-Jos reppuri on hyvä työssään ja ei suostu reaaliseen palkanalennukseen, reppuri voi vaatia pomoltaan lisää liksaa tai siirtyä kilpailijalle, joka on valmis maksamaan enemmän.

Jos oletetaan, että ainakin tuo kilometrikorvauksina maksamatta jäänyt osuus siirtyy palkkoihin, voittaa valtio verotuloissa koska: 1) työnantajamaksuja maksetaan enemmän ja 2) reppurit maksavat veroja suuremmasta osasta reaaliansioitaan.
 
Millä logiikalla tuossa ei sitten lisäänny yrityksen kulut? Jos kulut lisätään ne tökätään hintoihin. No joo, jollakin logiikalla taas "valtio voittaa" kun tulee taas lisää verotuloja. Mutta todellisuudessa hinnat nousee eli inflaatio kasvaa ja kansalaista ostovoima heikkenee. Voittaja oli? Kreikkalaiset ja Espanjalaiset.
 
Jos yritykset kompensoivat tulonmenetykset kokonaan s.e. reppurien kuukaudessa tililleen saamat rahat eivät vähene, menee se verottajan arvioima 70M yrityksiltä. paljonko se sitten vaikuttaa kokonaisinflaatioon Suomen kokoisessa taloudessa? Hukkunee taustakohinaan.

Jos taas yritykset kompensoivat tulonmenetyksiä vain sen verran, että yritysten säästämät kilometrikorvaukset siirtyvät bruttopalkkoihin (-työnantajamaksut) ovat laskun maksajia reppurit.

Todennäköisesti tulos tulee olemaan jotain tuolta väliltä, sillä veikkaisin reppurien aloittavan kohta työnantajiensa kanssa palkkaneuvottelut. Se, ovatko mahdolliset reaaliset tulonmenetykset oikein, riippuu siitä, onko aiemmassa järjestelmässä maksettu ylikompensaatiota kilometrikuluista, koska palkan mukaan muutkin veronsa maksavat.
 
Millä logiikalla tuossa ei sitten lisäänny yrityksen kulut? Jos kulut lisätään ne tökätään hintoihin. No joo, jollakin logiikalla taas "valtio voittaa" kun tulee taas lisää verotuloja. Mutta todellisuudessa hinnat nousee eli inflaatio kasvaa ja kansalaista ostovoima heikkenee. Voittaja oli? Kreikkalaiset ja Espanjalaiset.
Mutta kun homman nimi onkin se, että niiden kulujen kuuluu mennä niille yrityksille. Työnantajamaksujen/verojen kiertäminen kun ei lienee ole rock ja pop.

Kirjoitin aiemmin, että mulla on tuttu joka ajelee komennusduuniin reilun 100 km suuntaansa per päivä. Sille napsahtaa tuosta reilu 2000 Eur/kk verotonta ja tuosta on epäyllättävästi muodostunut ihan merkittävä osa sen palkasta. Kyseisen kaverin tuonantajalla on siis ihan merkittävä kilpailuetu tuolla duunipaikkakunnalla toimiviin yrityksiin nähden, koska saavat duunirinsa hommiin merkittävästi pienemmillä kuluilla kun tuolla kohdepaikkakunnalla toimivat kilpailijansa; n x 10 000 Eur per duunari. Tämä on siis hyvä systeemi, haluamme kannustaa ajeluun ja palkita sitä firmaa joka ajeluttaa duunareitaan eniten? Mitä enemmän työajelijoita tuolla ajelee sen parempi? Haluamme varmaan myös kannustaa yrityksiä siirtämään fyrkkansa konsernin sisällä vaikka Man-saarille holdareihin jne. koska yritysten veronkierto/optimointi on hyvä juttu.

Tälläisissä asioissa on ihmisillä logiikka ja obkjektiivisuus hukassa. Kreikkalaisten veronkierto ja typerät aataminaikaiset edut on maailman suurin synti, mutta se että suomessa on selkeitä veronkierron mahdollistavia porsaanreikiä on hieno juttu.
 
Mutta kun homman nimi onkin se, että niiden kulujen kuuluu mennä niille yrityksille. Työnantajamaksujen/verojen kiertäminen kun ei lienee ole rock ja pop.

Kirjoitin aiemmin, että mulla on tuttu joka ajelee komennusduuniin reilun 100 km suuntaansa per päivä. Sille napsahtaa tuosta reilu 2000 Eur/kk verotonta ja tuosta on epäyllättävästi muodostunut ihan merkittävä osa sen palkasta. Kyseisen kaverin tuonantajalla on siis ihan merkittävä kilpailuetu tuolla duunipaikkakunnalla toimiviin yrityksiin nähden, koska saavat duunirinsa hommiin merkittävästi pienemmillä kuluilla kun tuolla kohdepaikkakunnalla toimivat kilpailijansa; n x 10 000 Eur per duunari. Tämä on siis hyvä systeemi, haluamme kannustaa ajeluun ja palkita sitä firmaa joka ajeluttaa duunareitaan eniten? Mitä enemmän työajelijoita tuolla ajelee sen parempi? Haluamme varmaan myös kannustaa yrityksiä siirtämään fyrkkansa konsernin sisällä vaikka Man-saarille holdareihin jne. koska yritysten veronkierto/optimointi on hyvä juttu.

Tälläisissä asioissa on ihmisillä logiikka ja obkjektiivisuus hukassa. Kreikkalaisten veronkierto ja typerät aataminaikaiset edut on maailman suurin synti, mutta se että suomessa on selkeitä veronkierron mahdollistavia porsaanreikiä on hieno juttu.

Niin ja tällaiset marginaaliräpeltäjät ja suoranaiset rikolliset ja rikollinen toiminnan mahdollistaminen kun nyt sitten on se syy videä korvaus kaikilta?

Taisin jo heti ketjun alussa mainita, että tiukempi kontrolli noihin paljon ajaviin ja sellaiset sanktiot niin firmalle kuin duunarillekin jos kilsoja tehtaillaan. Joku säännöllinen 100 km komennuspaikalle ajo ei ole tämän hetken pykälilläkään kilomterikorvauksen piirissä olevaa toimintaa vaan työmatka, jonka vähennät henkilökohtaisessa verotuksessasi sen mitä saat vähennettyä, jos saat.

Edelleen, jos se korvaus on kerta liian suuri, niin alennetaan sitä. Pudotetaan vaikka 35 senttiin niin on vielä ihan reilua. Samalla tiukka kuri sille että se ei ole mikään veroton palkka vaan KULUKORVAUS.

Mun työpaikalla on jotain 30 tyyppiä jotka ajaa yli tuon 15 tkm ja jokaisen niiden kilsoja syynätään erittäin tarkasti. Se vaan on osa niiden duunia se ajaminen kun asiakkaalta toiselle ei ilman autoa pääse ja asiakkaat on vuosisopparihoidossa, eli niissä käydään sovitulla väleillä tekemässä teityt toimenpiteet. Mun mielestä vähän saatanan perseestä tehdä tällainen 15 tkm jälkeen raju leikkuri ja aiheuttaa todella paljon ylimääräistä vääntämistä, riitelyä ja veivuuta minunki työnantajan ja työkavereiden välille.

Ja EDELLEEN, minä voin tästä 15 tkm rajasta vain HYÖTYÄ henk. koht. kun olen tähän asti vain tuuraillut paljon ajavaa työkaveriani sen lomilla yms. ja ajanut kerran jotain 10 tkm vuodessa ja muuten jää jonnekin 5 tkm. Ihan varmaan osa ajoista siirtyy mulle jos tuo raja tulee. Silti tää on mun mielestä vähän saatanan perseestä tällä nykyehdotuksella.
 
Jos aletaan saivartelemaan tässä nyt vain tuolla verottomuudella, niin sitten voitaisiin ottaa myös tuollaiset verovaroilla kustannettavat ylisuuret lisät pois. Ylisuuria lisiä saisi sitten vain teollisuuden hommista kun ne rahat revitään myymällä tuotteita esim. ulkomaille.

En kannata tällaista, mutta ymmärtänet pointin.

Julkisen puolen "ylisuuret" korvaukset on sinun mielipiteesi. Sen sijaan ylimitoitettu km-korvaus on havaittavissa yläastetason matematiikalla. Jos sunnuntailisät tosiaan olisivat ylisuuret esim. sairaaloilla niin mitenkäs on mahdollista että nykyisin on vaikea saada hoitajia tekemään näitä viikonloppuhommia. Ainakin paikallisessa sairaalassa on sellainen ongelma varsinkin nuorten hoitajien kanssa.

EDIT. Ray Lewisilta kysyisin ihan mielenkiinnosta, en vittuillakseni, että mikä on realistinen kolmen vuoden huoltokustannussumma jos 5000€ ei riitä alkuunkaan?
 
Back
Ylös Bottom