- Liittynyt
- 6.8.2008
- Viestejä
- 3 684
Ei voi muuta kuin nauraa miten voi olla kaverilla ylimääriästä aikaa. No ei tässä muuta, jatkahan samaa mallia.
Voin myydä tuo Carinan sulle jos haluat.
Ei voi ymmärtää et meet poistaa hyvin viestin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei voi muuta kuin nauraa miten voi olla kaverilla ylimääriästä aikaa. No ei tässä muuta, jatkahan samaa mallia.
Voin myydä tuo Carinan sulle jos haluat.
Jännä muuten kun heitin ajatuksen tuohon toiseen ketjuun että jaetaan sitä sunnuntaikorvausta tasaisemmin, niin nousi järkyttävä äläkkä heti. Jos olisin ehdottanut että poistetaan koko lisä, olisin varmaan saanut privaatisti tappouhkauksia jo. Mitä eroa sillä sitten lopulta on tähän kilsakorvausasiaan. Jotain "saavutettua" etua nyt ollaan karsiamssa tai poistamassa. Aina kun näin tehdään, joku saa nekkuunsa ja joku toinen hyötyy, ehkä.
Ja jos kilometreja tulee päälle 50k vuodessa kannattaa reppurin ehkä hiukan käyttää järkeä renkaiden valinnassa. Nää "en ajele renkaita sakkorajalle" periaatteet menee sitten taas kategoriaan "en myöskään aja kuin 5-bemarilla ja esim. reilu 100 hepan uusi Golf on ihmisoikeusrikkomus".No Michelinit taitaakin olla ne kaikkein kestävimmät renkaat. Alla olevasta linkistä löytyy Autobildin rengastesti vuodelta 2011. Siinä on 10tkm aikana mitatun kuluman perusteella laskettu renkaiden kestoikä sakkorajalle (1.6mm). Paras on, yllätys yllätys, Michelin 37tkm lukemalla. Sen sijaan esim. Continentalit kestää vain vajaat 21tkm.
http://dl.dropbox.com/u/2085329/rengastesti.pdf
Itse en ikinä aja renkaita sinne sakkorajalle asti, olkoon se sitten 'saatanan urpoa' tai ei.
Ajelen autolla joka vie maantienopeuksissa n. 9 l/100 km. Aiemmin ketjussa joku taisi puhua 8 l/100 km kulutuksesta ellen väärin muista. Ei kai kukaan väitä ettei 60+ tkm vuodessa (200 työpäivää keskimäärin 300 km per päivä.) ajeleva reppuri ajele pääosin maantieajoa? Ne omat ajot pääosin varmaan suuremmalla osuudella kaupunkiajoa.Ajelet siis autolla jonka yhdistetty kulutus on 12.4l/100km, ja sulla se vie vain 'vähän yli' 6l/100km? :hyvä:
Nää "en ajele renkaita sakkorajalle" periaatteet menee sitten taas kategoriaan "en myöskään aja kuin 5-bemarilla ja esim. reilu 100 hepan uusi Golf on ihmisoikeusrikkomus".
Ottamatta muuten kantaa, niin tuo yo. on järjetön vertaus.
Onko? Vaihtamalla renkaat esim 3 mm ennen sakkorajaa parannetaan marginaalisesti turvallisuutta, mutta niin tehdään myös automaattisilla jarrutussysteemeillä, sade/lämpötilatunnistimilla, high end ajonhallinnalla, automaattisella rengaspainemonitoroinnilla. Onko parhaat mahdolliset Michelinit juuri sakkorajalla huonommat vai paremmat kuin pari mm enemmän pintaa omaavat kiinanihmeet?Ottamatta muuten kantaa, niin tuo yo. on järjetön vertaus.vässy74 sanoi:Nää "en ajele renkaita sakkorajalle" periaatteet menee sitten taas kategoriaan "en myöskään aja kuin 5-bemarilla ja esim. reilu 100 hepan uusi Golf on ihmisoikeusrikkomus".
Vapaa autoetu on osa palkkaa ja siksi ihan puhtaasti neuvottelukysymys ja erilaisia systeemejä on yhtä monta kuin firmojakin miten tuo lasketaan; tästä aiheesta on keskusteltu pakkiksella 100+1 kertaa ja iso osa jengistä ei oikein ymmärrä tuota vapaata autoetua. Mitään ilmaista tai epäilmaista autoetu ei ole. Mitään verotusta eikä työnantajan maksuja sillä ei kuitenkaan kierretä kuten km-korvauksella.Kuinka monella muuten on "ilmainen" autoetu? Omassa ja vaimonkin firmassa bruttopalkasta vähennetään puolet liisarivuokrasta. Jääneeseen summaan lasketaan sitten verotusta varten liisarin veroarvo. Mutta siis palkka pienenee jos liisarilla ajelee. Joskus vuosia sitten laskettiin, että yli 15t€ auto oli kannattavampi liisarina tuolla systeemillä. Nykyistä suhdetta en tiedä.
Loistavasti stalkattu, mutta vuodet ja kilometrit on vähän hakusessa :thumbs: Vuosi takaperin keväällä kyselin vinkkejä kun rengasliikkeessa varoiteltiin että "voi olla ettei nämä mene koko kesää jos ajaa paljon, kannattaa seurata". Ajoin vielä viime kesän noilla eli ~12 tkm, kun jokunen viikko meni maailmalla ja kitkat on kuitenkin alla välillä ~ lokakuun puoliväli-huhtikuun loppu. Jos olisit stalkannut tarkemmin olisit huomannut että noissa renkaissa oli jo alla yli 15 tkm koe/esittelyajoa, joka on varmaan ollut simmosta kevyttä...Frank Drebin sanoi:No kyseinen kaveri tuolla rengasketjussa valitteli jo 2 kesää sitten kuinka alkuperäiset renkaat on kuluneet (turhan nopeasti) vaihtokuntoon, mutta näköjään niillä vaihtokuntoisillakin sitten toiset tuuppaa vielä sen 20tkm. Noh, onhan niissä kumia vielä senkin jälkeen kun urat on kuluneet kokonaan pois..
Ei voi ymmärtää et meet poistaa hyvin viestin
Sunnuntailisät on verollista palkkaa, ylisuuri km-korvaus verotonta palkkaa. Siinä ero.
EDIT: Suomalainen on tyytyväinen vasta kun naapurin verotusta on saatu kiristettyä sopivasti.
Onko? Vaihtamalla renkaat esim 3 mm ennen sakkorajaa parannetaan marginaalisesti turvallisuutta, mutta niin tehdään myös automaattisilla jarrutussysteemeillä, sade/lämpötilatunnistimilla, high end ajonhallinnalla, automaattisella rengaspainemonitoroinnilla. Onko parhaat mahdolliset Michelinit juuri sakkorajalla huonommat vai paremmat kuin pari mm enemmän pintaa omaavat kiinanihmeet?
Lainaus jutusta:
"Kilometrikorvauksen pienentäminen tuottaa valtiolle ja kunnille lisää verotuloja, jos ja kun työnantajat korvaavat osan työntekijöiden menetyksistä palkankorotuksina. Lainvalmistelija pitää realistisena, että menetetyistä korvauksista noin puolet muuttuu palkaksi."
Toivottavasti lainvalmistelija ei perusta yritystä yhtä varman ansaintalogiikan pohjalta...
Pitääkö sen Pro-reppurin ajaa henkensä uhalla jollakin sileiksi vedetyillä kiinarenkailla?
Lainaus jutusta:
"Kilometrikorvauksen pienentäminen tuottaa valtiolle ja kunnille lisää verotuloja, jos ja kun työnantajat korvaavat osan työntekijöiden menetyksistä palkankorotuksina. Lainvalmistelija pitää realistisena, että menetetyistä korvauksista noin puolet muuttuu palkaksi."
Miten se muuttuu palkaksi? Ihan oikeasti; on aikamoinen guru minun silmissä sellanen, joka kertoo mulle miten toi yhtälö toimii. Suomessa menee kyllä kaikenlainen uskomaton paska nykyään läpi ihmisiltä.
Mutta kun homman nimi onkin se, että niiden kulujen kuuluu mennä niille yrityksille. Työnantajamaksujen/verojen kiertäminen kun ei lienee ole rock ja pop.Millä logiikalla tuossa ei sitten lisäänny yrityksen kulut? Jos kulut lisätään ne tökätään hintoihin. No joo, jollakin logiikalla taas "valtio voittaa" kun tulee taas lisää verotuloja. Mutta todellisuudessa hinnat nousee eli inflaatio kasvaa ja kansalaista ostovoima heikkenee. Voittaja oli? Kreikkalaiset ja Espanjalaiset.
Mutta kun homman nimi onkin se, että niiden kulujen kuuluu mennä niille yrityksille. Työnantajamaksujen/verojen kiertäminen kun ei lienee ole rock ja pop.
Kirjoitin aiemmin, että mulla on tuttu joka ajelee komennusduuniin reilun 100 km suuntaansa per päivä. Sille napsahtaa tuosta reilu 2000 Eur/kk verotonta ja tuosta on epäyllättävästi muodostunut ihan merkittävä osa sen palkasta. Kyseisen kaverin tuonantajalla on siis ihan merkittävä kilpailuetu tuolla duunipaikkakunnalla toimiviin yrityksiin nähden, koska saavat duunirinsa hommiin merkittävästi pienemmillä kuluilla kun tuolla kohdepaikkakunnalla toimivat kilpailijansa; n x 10 000 Eur per duunari. Tämä on siis hyvä systeemi, haluamme kannustaa ajeluun ja palkita sitä firmaa joka ajeluttaa duunareitaan eniten? Mitä enemmän työajelijoita tuolla ajelee sen parempi? Haluamme varmaan myös kannustaa yrityksiä siirtämään fyrkkansa konsernin sisällä vaikka Man-saarille holdareihin jne. koska yritysten veronkierto/optimointi on hyvä juttu.
Tälläisissä asioissa on ihmisillä logiikka ja obkjektiivisuus hukassa. Kreikkalaisten veronkierto ja typerät aataminaikaiset edut on maailman suurin synti, mutta se että suomessa on selkeitä veronkierron mahdollistavia porsaanreikiä on hieno juttu.
Jos aletaan saivartelemaan tässä nyt vain tuolla verottomuudella, niin sitten voitaisiin ottaa myös tuollaiset verovaroilla kustannettavat ylisuuret lisät pois. Ylisuuria lisiä saisi sitten vain teollisuuden hommista kun ne rahat revitään myymällä tuotteita esim. ulkomaille.
En kannata tällaista, mutta ymmärtänet pointin.