Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Ja tietenkään kansanedustajien taksilippuihin ei kajota millään tasolla.

Ei tietenkään. Siksi että nuo on lillukanvarsia, mitättömiä euromääriä. Ei näinollen kannata puuttua.

Tietenkään ei myös puututa vapaisiin autoetuihin. Niistä maksetaan joo verot, mutta käsittääkseni saa sitä ansiotonta hyvää tässäkin se yksilö, joka yleensä on johtotehtävissa ja anteeksi nyt vaan, jolla ois varaa se kosla hankkia muutenkin.

Vääriä asioita tässä maassa on noin miljoona, tästä vaan on nyt nostettu isoin meteli.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onkos kukaan muuten nähnyt mitään virallista perustelua asialle, että miksi on tehty tuo raja eikä laskettu vain summaa per kilometri?

On laskettu, että 15 tkm/vuosi jälkeen auton hankintakulut on kuitattu pois alta ja sitä seuraavilla kilometreillä ajamisen kulut/km laskevat.
 
Ei tietenkään. Siksi että nuo on lillukanvarsia, mitättömiä euromääriä. Ei näinollen kannata puuttua.

Tietenkään ei myös puututa vapaisiin autoetuihin. Niistä maksetaan joo verot, mutta käsittääkseni saa sitä ansiotonta hyvää tässäkin se yksilö, joka yleensä on johtotehtävissa ja anteeksi nyt vaan, jolla ois varaa se kosla hankkia muutenkin.

Vääriä asioita tässä maassa on noin miljoona, tästä vaan on nyt nostettu isoin meteli.
Näin ks. edun haltijana (eikä käyntikortissa lue johtaja), haluaisin tarttua tähän lillukanvarteen ja kysyä, että miksi vapaaseen autoetuun pitäisi puuttua?

Jos jätetään ituhippien autot on pahasta - perustelut, niin löytyykö muita kuin kateus? Mitä pahaa siinä on, että työnantaja haluaa sitouttaa avainhenkilöitä ja tarjoaa heille auton käyttöönsä? Mikä tässä on ansiotonta hyvää?

Mun mielestä yksityinen yritys saa halutessaan ostaa vittu vaikka kuuraketin työntekijälleen, jos haluaa. Mitä vittua valtio siihen tulee puuttumaan. Sinänsähän koko "autoetu" - tuo verottajalle verotuloja siitä hyvästä, että firma maksaa auton ja viulut. Esimerkiksi virossa ei verottajalle tartte maksaa yhtään mitään firman kiesistä ajolla.

Kertokaa nyt tyhmälle että keltä se on pois että jollekin oikeasti työnantaja haluaa kustantaa autoilun, joogan tai vittu vaikka postimerkkikerhon. Niin kauan kuin se työnantaja ei ole julkinen sektori. Ja niin kauan kuin tästä myös maksetaan myöskin asianmukaiset verot.
 
Työnantaja maksaa kilometrikorvauksen työajosta. Työmatkoista aiheutuvista kuluista saadaan (jos saadaan..) verovähennys.

Otamme esimerkin: jos lähdet konttorilta asiakkaan luo omalla autolla, niin työnantaja maksaa kilometrikorvauksia. Samoin silloin, kun lähdettyönatajan määräyksestä kotoa jonnekin muualle kuin tavalliselle työpaikallesi. Työmatkat (kotoa vakituiselle työpaikalle) voit kulkea vaikka potkukelkalla ja hakea verovähennystä julkisen kulkuneuvon käytön mukaan.

Tuo nyt kyllä oli tiedossa. :face:
Kumpaako tämä nyt koskee? Väheneekö työmatkoista kulut vai työajoista VAI MOLEMMISTA? Kiinnostaa vaan tietää, koska itse vähennän matkat verotuksessa, mutta työajoja en aja metriäkään.
 
On laskettu, että 15 tkm/vuosi jälkeen auton hankintakulut on kuitattu pois alta ja sitä seuraavilla kilometreillä ajamisen kulut/km laskevat.

On laskettu joo ja sitäkö ennen tuo autoilu on sitten jotenkin halvempaa vai?

Ajettu kilsa on ajettu kilsa, eikä tähän voi mitään teennäistä rajaa tehdä. Se on vain sen työntekijän asia että ajaako 93 Diesel Carinalla vai vitossarjan Bemarilla... Joko tästä nettoaa tei ei nettoa. Tuo korvaus on laskettava keskimääräisten kulujen mukaan ja unohdettava se ajaako joku paljon vai vähän.

Tällainen rajanveto vain aiheuttaa sen, että noita yli 15.000 tkm ajoja ruvetaan välttämään ja esim. jaetaan ajoja useamman kesken jod mahdollista. Lopputulema valtiolle tässä edelleen mielestäni nolla tai jopa pakksen puolella.
 
Tuo nyt kyllä oli tiedossa. :face:
Kumpaako tämä nyt koskee? Väheneekö työmatkoista kulut vai työajoista VAI MOLEMMISTA? Kiinnostaa vaan tietää, koska itse vähennän matkat verotuksessa, mutta työajoja en aja metriäkään.

Eihän se sinua kosketa mitenkään , josset kerran saa km-korvauksia.
 
Kertokaa nyt tyhmälle että keltä se on pois että jollekin oikeasti työnantaja haluaa kustantaa autoilun, joogan tai vittu vaikka postimerkkikerhon. Niin kauan kuin se työnantaja ei ole julkinen sektori. Ja niin kauan kuin tästä myös maksetaan myöskin asianmukaiset verot.

Herneet meni näköjään nenään, hyvä hyvä, välillä jollain muullakin kuin paljon ajavilla duunareilla....

Ne maksetut verot tässä nyt on se kysymys? Jos tähän mennään niin miksi ei kitketä iha noikeasti sitä harmaata taloutta isoilta raksatyömailta nyt heti ensimmäisenä?

Ja se KATEUS tämänkin ketjun hengissä pitää. Ei tasan mikään muu.

Miksi sitä ei saa olla jotain "ansaitsematonta" etua paljon ajavalle jos firman pitää saada sitouttaa johtajansa sillä sun tällä. Poissa yhtiön maksamista veroista se johtajan auton hankinta on. Vaikkakin tosin just auto on tässä huono esimerkki kun se on niin raskaasti verotettu. Mutta ihan yhtä vitun ja saatanan huono se on tuon paljo ajavan myyntiduunarinkin kohdalla. Valtiolta sen on ois jos se kitkuttaa 93 Diedel Carinalla eikä ostakkaan sitä vitossarjan raskaasti autoverotettua bensabemaria joka vie vielä bensaakin niin saatanasti ja se bensakin oli niin perkeleen kevyesti verotettua.

Oliko tarpeeksi kirosanoja?

Tässä koko paskassa on aina se homma, ihan duunarista ylimpään johtoon. Että kaikeasta voi nipistää ja supistaa ja ottaa kunhan ei siitä mitä itse saa. PISTE.
 
On laskettu joo ja sitäkö ennen tuo autoilu on sitten jotenkin halvempaa vai?

Ajettu kilsa on ajettu kilsa, eikä tähän voi mitään teennäistä rajaa tehdä. Se on vain sen työntekijän asia että ajaako 93 Diesel Carinalla vai vitossarjan Bemarilla... Joko tästä nettoaa tei ei nettoa. Tuo korvaus on laskettava keskimääräisten kulujen mukaan ja unohdettava se ajaako joku paljon vai vähän.

Tällainen rajanveto vain aiheuttaa sen, että noita yli 15.000 tkm ajoja ruvetaan välttämään ja esim. jaetaan ajoja useamman kesken jod mahdollista. Lopputulema valtiolle tässä edelleen mielestäni nolla tai jopa pakksen puolella.
No ainakin joissain skenaarioissa kiinteät kulut voidaan sanoa kuittaantuneen tietyn kilometrimäärän eli rahamääräisen korvauksen jälkeen.

Näihin skenaarioihin liittyy väitteet, joissa työajoista saatavat korvaukset kuuluu kattaa:
-autolaina kokonaan.
-Autovakuutukset kokonaan

Itseasissa löysin tämän pikaisella googlettamisella, kun etsin tietoa paljonko se nyt tippuikaan:

Kallio myöntää Autotuojienkin nousseen aluksi takajaloilleen, kun liikenneministeri Merja Kyllönen puhui kilometrikorvausten leikkaussuunnitelmista ensimmäisen kerran keväällä. Ensireaktiona maahantuojat katsoivat, että 45 senttiä tarvitaan auton aiheuttamien käyttö- ja pääomakulujen kattamiseen. Tarkemmat laskelmat kuitenkin osoittivat saman tien, että uuden keskihintaisen auton pääomakulut tulevat kuoletetuiksi ensimmäisten 15 000 kilometrin aikana. Sen jälkeen pitää kattaa enää käyttökulut, ja niihin riittää 25 senttiä kilometriltä.
Lähde:http://www.kauppalehti.fi/auto/autotuojat+napit+irti+autoedun+verotusarvosta/201208227263
 
Herneet meni näköjään nenään, hyvä hyvä, välillä jollain muullakin kuin paljon ajavilla duunareilla....

Ne maksetut verot tässä nyt on se kysymys? Jos tähän mennään niin miksi ei kitketä iha noikeasti sitä harmaata taloutta isoilta raksatyömailta nyt heti ensimmäisenä?

Ja se KATEUS tämänkin ketjun hengissä pitää. Ei tasan mikään muu.

Miksi sitä ei saa olla jotain "ansaitsematonta" etua paljon ajavalle jos firman pitää saada sitouttaa johtajansa sillä sun tällä. Poissa yhtiön maksamista veroista se johtajan auton hankinta on. Vaikkakin tosin just auto on tässä huono esimerkki kun se on niin raskaasti verotettu. Mutta ihan yhtä vitun ja saatanan huono se on tuon paljo ajavan myyntiduunarinkin kohdalla. Valtiolta sen on ois jos se kitkuttaa 93 Diedel Carinalla eikä ostakkaan sitä vitossarjan raskaasti autoverotettua bensabemaria joka vie vielä bensaakin niin saatanasti ja se bensakin oli niin perkeleen kevyesti verotettua.

Oliko tarpeeksi kirosanoja?

Tässä koko paskassa on aina se homma, ihan duunarista ylimpään johtoon. Että kaikeasta voi nipistää ja supistaa ja ottaa kunhan ei siitä mitä itse saa. PISTE.
Edelleen odottaisin vastausta kysymykseen, miksi ja miten autoetuun pitäisi puuttua? mikä siinä on väärää?

Käsittääkseni ketäänhän ei hierrä se, että kilsakorvauksia maksetaan. Vaan se, että ne on verottomia, ja niillä voi "tienata" verotonta tuloa. Sen sijaan autoedusta maksetaan veroa.

Näissä kahdessa on se ero, että kilsakorvaus on alun alkaen tarkoitettu verottajan toimesta kulukorvaukseksi. Sen takia se on myöskin veroton. Sen sijaan autoetu on luontaisetu, kuten asuntoetukin. Siksi verottaja on katsonut, että sellaisesta tarttee maksaa veroa. Kuten työnantajan tarjoamasta puhelimestakin.

Vaikka tämä koko spektaakkeli kilsakorvausten osalta on aivan naurettavissa mitoissa, on mun mielestä kuitenkin tosiasia, että kulukorvauksen määrän pitää vastata todellisia kustannuksia, toki niin, ettei varmasti tule persnettoa niitä saavalle. Tämän uudistuksen jälkeenhän voidaan edelleen maksaa vaikka 100e kilsalta kilsakorvauksia, ainoa mitä on rajoitettu, paljonko siitä saa maksaa verottomasti. Eli yli verottajan antaman enimmäismäärän katsotaan olevan palkkatuloa, josta maksetaan veroa. Ihan kuten siitä autoedustakin.


Ja jos multa kysytään, rakennusalan harmaa talous olisi se mihin ensimmäisenä kohdistaisin valvontaresursseja isolla kädellä. Sieltä saatavissa olevat menetetyt verotulotkin on ihan toista luokkaa kuin myyntimiesten kilsakorvauksissa.

Ja edelleen työntekijällehän nettovaikutus voidaan pitää ihan samana kuin tähän asti, jos työnantaja niin oikeasti haluaa. Se vaan tulee työnantajalle kalliimmaksi.


Mun mielestäni jokainen yritys voi maksaa "ansiotonta" etua ihan niin paljon kuin lystää, kunhan siitä hoidetaan lakisääteiset velvoitteet. Siinä kohtaa kuin "kulukorvauksesta" tulee ETU, siitä tulee maksaa verot, ihan kuten muistakin eduista. Muutenhan se ois ihan sama, jos kerran kuussa lyötäis setelinippu kouraan "bonareita". Mun mielestä se on väärin.


Totta helvetissä jokaisesta kulukorvauksesta varmasti saa kikkailemalla jäämään enemmän näppiin kuin menee kuluihin. Ihan jo vaikka päivärahoista syömällä voileipiä. Tilannehan on vaan tällä hetkellä se, että oikeasti tuo 0,45snt/km ei vastaa keskimääräisen auton kuluja. Tuo 15tkm raja on ihan perseestä, siitä ei pääse mihinkään.
 
Mitä ne sit on, kun saan vähentää verotuksessa työmatkojen kulut? Mut ei siis koske noita TYÖMATKOJA...?

Ne on just niitä verovähennyksiä, mitä kaikki työssäkäyvät saavat verotuksessa vähentää, kunhan määritellyt ehdot täyttyy. Niihin ei tiemmäs ole tulossa muutoksia. Näistä työmatkoista ( kotoa varsinaisellle työpaikalle ja takasin) ei makseta km-korvausta, joka on siis verotonta eikä vaikuta sun verotukseen mitenkään. Km. korvauksia voit saada, jos työantajasi passittaa sut työmatkalle omalla autollasi.
 
Km-korvauksen laskeminen olisi ihan ok, mikäli samaan aikaan työsuhdeauton verotusarvoon tulisi paremmat vähennykset mikäli on paljon työajoa. Tällöin olisi varteenotettava vaihtoehto oman auton käytölle.
 
Km-korvauksen laskeminen olisi ihan ok, mikäli samaan aikaan työsuhdeauton verotusarvoon tulisi paremmat vähennykset mikäli on paljon työajoa. Tällöin olisi varteenotettava vaihtoehto oman auton käytölle.

Villi veikkaus: tämä muutos saattaa aiheuttaa hieman työsuhdeautojen suosion kasvua jonka jälkeen valtio todennäköisesti alkaa verottamaan myös niitä entistä rankemmalla kädellä.
 
Minulle tyhmälle ei edelleen mene järkeen, miten tuo veroton kilsakorvaus on keneltäkään toiselta pois? Yirtys sen maksaa ja jotta se voi sen maksaa, pitää sillä olla laskutusta. No ok, se saa sen vähentää omassa verotuksessaan. Mutta niin se saa vähentään firmalle ostetut autotkin ja samalla niiden kaikki huollot, renkaat ja muut kulut. Kilsakorvauksien avulla vaan yritys maksaa kätevästi ainoastaan siitä mitä tarttee, eikä tarvitse olla jopa ylimääräsiä autoja verovähennettävänä.

Sen lisäksi että tästä tehdään reppureille hankalaa ja muille paljon ajaville, niin tässä vielä vedetään mattoa monen yrityksenkin alta. Ehjää pitää taas ruveta korjaamaan. Oltaisiin vaan tyydytty tiputteleen tuota vähän kerrallaan alaspäin niin ei ois tarvinnut tätäkään vääntöä tehdä.

Tää on vähän sama juttu, kun jo asuntolainansa maksaneet huutaa että asuntolainojen verovähennysoikeus pitää saada pois kun se nyt sitten on yhtäkkiä syy kalliisiin asuntoihin. Voihan tämänkin toki poistaa vaikka yhtäkkiä, mutta eipä siinäkään nyt sitten taas tavallista perheellistä kun potkita munille. Tämä tosin koskee aika saatanasti isompaa porukkaa.
 
Tähänhän liittyy sellainenkin hieno oletus, että yritykset nostaisivat reissuajien palkkoja jos/kun km-korvaus putoaa, ja siten valtion pussiin kertyy taas lisää verotuloja.. Eli verottoman kulukorvauksen sijasta yrityksille tulee palkkakustannus kaikkine sivukuluineen.

Joku voisi jopa laskea yhteen 1+1 ja tulla siihen johtopäätökseen, että kaikki tämä johtaa taas kerran korkeampiin lopputuotteiden hintoihin. Jälleen kerran kuluttaja kiittää
 
Minulle tyhmälle ei edelleen mene järkeen, miten tuo veroton kilsakorvaus on keneltäkään toiselta pois?

1. Valtio tarvitsee menoihinsa rahaa tietyn määrän vuodessa.
2. Valtio kerää rahaa yrityksiltä ja asukkailta pääasiassa veroina.
3. Jos jokin ryhmä löytää keinon välttyä verojen maksamiselta, joutuu valtio keräämään muilta enemmän veroja saadakseen kulunsa katettua - siis verrattuna tilanteeseen, että kaikki (= myös se ryhmä) maksaisivat kiltisti veronsa. Valtion lainanotto ei muuta tätä mitenkään, sillä myös lainattu raha on maksettava takaisin myöhemmin kerättävillä veroilla. (Edit: valtion velkaan voi itseasiassa ajatella kumuloituvan valtion saamien tulojen ja menojen erotus.)

Kommentoinpa samalla myös sitä 15 000 km/v rajaa, koska se mielestäni liittyy oleellisesti asiaan.. Kaikki ymmärtävät varmasti, että autoiluun liittyy sekä kiinteitä kuluja että muuttuvia kuluja. Kiinteät kulut ovat kuluja, jotka eivät riipu ajetuista kilometreistä. Esimerkiksi vakuutusmaksut ovat tietyn verran vuodessa ajoipa autolla kuinka paljon tahansa. Myös auton arvo alenee vuodessa tietyn verran vaikka sillä ei ajaisi metriäkään. Muuttuvia kuluja taas ovat mm. bensa/diesel sekä huollot (, joista tosin osa perustuu määräaikaan eikä ajettuihin kilometreihin).

Rajan vetäminen tiettyyn rajaan vuodessa perustuu siihen, että nämä kiinteät kulut on arvioitu tulevan korvatuksi tällä kilometrimäärällä, ja tämän jälkeen tulisi korvata ainoastaan muuttuvat kulut. Toisin sanoen on laskettu, että esimerkiksi ne vakuutuskulut ja ajasta riippuva arvon aleneminen tulevat korvatuksi tietyllä kilometrimäärällä ja maksamalla samaa korvausta niistä rajan ylittävistä kilometreistä, tulisivat kulut maksettua moneen kertaan. Siis esimerkiksi 2 kertaa laskennallista kilometrirajaa suuremmalla määrällä korvattavia kilometreja kiinteät kulut tulisivat korvatuksi kahteen kertaan, joka olisi verottamatonta hyötyä korvausten saajalle.

Rajan suuruudesta ja siitä, pitäisikö rajoja olla enemmän kuin yksi, voi varmasti olla eri mieltä. Toisaalta useampi raja tekisi järjestelmästä vielä monimutkaisemman.
 
Paitti että satunnaisia (lue vähän) työajoja ajava se periaatteessa vasta nettoaakin. Edellyttäen että se auto on jo olemassa kuitenkin. Se auto ei juuri kulu enemää, sitä ei tarvitte huoltaa enempää eikä sen arvokaan alene enempää jos sillä ajaa vaikka 10.000 kilsaa vuodessa. Jos tässä oikein alkaa saivarteleen niin tuon pitäisi ennemminkin olla niin päin että ekalta 15.000 kilsalta saisi vähempi ja sitten se nousisi kun paljon ajalvalla sen auton ylläpitoo ja jatkuvaan vaihtamiseen ne rahat palaa. Joku tyyliin 20 tkm ajava taas voi ajella hyvinki pitkään samalla autolla, 60 tkm ajavalta se ei enää onnistu.

Pitäisikö mun saada vähempi kilsakorvauksia kun ajan vuoden 93 Diesel Carinalla?
 
Paitti että satunnaisia (lue vähän) työajoja ajava se periaatteessa vasta nettoaakin. Edellyttäen että se auto on jo olemassa kuitenkin. Se auto ei juuri kulu enemää, sitä ei tarvitte huoltaa enempää eikä sen arvokaan alene enempää jos sillä ajaa vaikka 10.000 kilsaa vuodessa. Jos tässä oikein alkaa saivarteleen niin tuon pitäisi ennemminkin olla niin päin että ekalta 15.000 kilsalta saisi vähempi ja sitten se nousisi kun paljon ajalvalla sen auton ylläpitoo ja jatkuvaan vaihtamiseen ne rahat palaa. Joku tyyliin 20 tkm ajava taas voi ajella hyvinki pitkään samalla autolla, 60 tkm ajavalta se ei enää onnistu.

Juu, noilla edellytyksellä satunnaisia ajoja ajava tosiaan nettoaa ja kyllähän ne kilometrikorvaukset (ehkä 1000 km/v) kelpaavat mullekin. Vähillä kilometreillä hyödytyt summat vaan jäävät pieniksi, mikä voi olla syynä, miksi verottaja ei ole niihin puuttunut tällä erää muuten kuin pienentämällä korvauksen 45s/kk -> 43s/km.

Pitäisikö mun saada vähempi kilsakorvauksia kun ajan vuoden 93 Diesel Carinalla?
Jos ajatellaan, että kilometrikorvaus on tarkoitettu kattamaan ainoastaan työajosta aiheutuneet kulut, niin kyllä. Verottajan tarttisikin mitä ilmeisimmin pitää yllä vuosittain päivitettäviä listoja, joissa olisi eri suuruinen vuosittain laskettava korvaus kaikkien automallien kaikille eri vuosimalleille. Ja lisäksi niihin kaikki auto- ja vuosimallit sisältäviin taulukoihin pitäisi tietysti saada niitä kilometrirajoja, joilla poistettaisiin hyötymismahdollisuudet vähän ajavilta, jonkin verran ajavilta ja paljon ajavilta - ja kaikilta muiltakin.

Menisi vaan aika vaikeaksi määritellä, olisi tolkuttoman vaikea (=kallis) valvoa ja vaatisi epäilemättä muutoksia myös firmojen palkkahallinnon ohjelmistoihin ja ties mihin. Mun mielestä tuo nyt esitetty uudistus kuitenkin muuttaa järjestelmää nykyistä oikeudenmukaisempaan suuntaan, vaikka on vielä aika vähän viilattu versio aiemmasta ja kaukana täydellisestä.
 
Ei voi kuin nauraa :D Ihan sama mitä joku sanoo, niin vastaukseksi Timbalta saa 93 Diesel Carinan :hyvä:


Diesel Carina vuosimallia 93
Mä ostin tuon Carina raksakärryksi
Aikaslailla turhan suuret mittasuhteet saa tämä jos sitä ei nyt olekkaan mitoitettu tyyliin mun vuoden 93 Carinan kulujen mukaan.
Onhan taksikuskit ammattilaisina ehdotonta eliittiä liikenteessä. Uusilla autoilla lisäksi taloudellista ja vähäpäästöistä ajaa vertaa mun 93 Carina.
Enkä mä jaksa olla niin kateellinen, että suurinpiirtein samaa liksaa saava työkaverini ajaa uudella autolla kilsakorvauksilla auton maksaen vain siksi että mulla on vanha Carinanraato.
Se on vain sen työntekijän asia että ajaako 93 Diesel Carinalla vai vitossarjan Bemarilla...
Valtiolta sen on ois jos se kitkuttaa 93 Diedel Carinalla
Pitäisikö mun saada vähempi kilsakorvauksia kun ajan vuoden 93 Diesel Carinalla?
 
Back
Ylös Bottom