Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Kyllähän tuo nimenomaan paljon ajavia rankaisee melkoisesti. Onneksi en enää työkseni kiertele asiakkaita maakunnissa, jolloin itselle tuli 50tkm/vuosi työajoa ja siihen päälle vielä omat ajot 20tkm/vuosi. Siinä oli uusikin auto vaihtokunnossa kolmen vuoden jälkeen. Vähän käytetty piti vaihtaa kahden vuoden välein.

Jos oletetaan, että uuden mallin mukaan ajat kolmen vuoden aikana työajoa 150tkm., saat kilometrikovauksia 43 500€. Ostat uuden 40k€ maksavan auton (oli itsellä maks. raja, jonka olin valmis sijoittamaan), jolla tietysti tuet myös autokauppaa ja maksat huomattavan summan veroja. Kolme vuotta vanha 210tkm. ajettu uutena 40k€ maksanut perus Toyota Avensis maksaa enää n. 15k€, eli työajojen johdosta pääomakulut olivat 25k€. Noin paljon ajavana "toimistoon" oli käytännössä pakko sijoittaa työmukavuuden ja turvallisuuden nimessä edes vähän. Pari ekaa vuotta jaksoin halvalla corollalla rullata, mutta voin kertoa ettei herkkua ollut. Polttoaineet tuolta aikaväliltä pelkistä työajoista on 1,5€ litrahinnalla ja 7l keskikulutuksella +15k€. Eli noista tulee jo se 40k€ täyteen. Itse lasken niin, että jos en olisi ajanut niin paljon olisin todellakin pitänyt sellaista maks. 10k€ autoa, jossa pääoman osuuden olisin saanut minimoitua. Siihen päälle vielä kolmen vuoden huollot, renkaat, diesel verot, vakuutukset ja rahoituksen korot niin turskan puolelle menee, että heilahtaa. Ja vaikka laskisit auton ostohintaa 30k€ tuntumaan niin plussalle ei jää siltikään. Ei edes nollille.

Työsuhdeauto taas käy nettopalkan päälle. Nettovaikutus palkkaan on autosta riippuen n.300€:sta ylöspäin per kk täydellä autoedulla. Kilometrikorvauksilla se raha jää omaan käyttöön, jos auton kulut saa katettua ja pääsisi nollille. Uudessa mallissa se näyttää olevan mahdollista vain huonontamalla työkalua reilusti ja laskemalla optimi vaihtoväli käytetylle autolle. Lisäksi pitää tarkkaan laskea mikä auto tiputtaa arvoa vähiten ja valita työkalu täysin sen mukaan. Lienee jonkinlainen vaikutus myös autokauppaan, jos kilometrikorvauksia kerran miljardin verran vuodessa maksellaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän tuo nimenomaan paljon ajavia rankaisee melkoisesti. Onneksi en enää työkseni kiertele asiakkaita maakunnissa, jolloin itselle tuli 50tkm/vuosi työajoa ja siihen päälle vielä omat ajot 20tkm/vuosi. Siinä oli uusikin auto vaihtokunnossa kolmen vuoden jälkeen. Vähän käytetty piti vaihtaa kahden vuoden välein.

Jos oletetaan, että uuden mallin mukaan ajat kolmen vuoden aikana työajoa 150tkm., saat kilometrikovauksia 43 500€. Ostat uuden 40k€ maksavan auton (oli itsellä maks. raja, jonka olin valmis sijoittamaan), jolla tietysti tuet myös autokauppaa ja maksat huomattavan summan veroja. Kolme vuotta vanha 210tkm. ajettu uutena 40k€ maksanut perus Toyota Avensis maksaa enää n. 15k€, eli työajojen johdosta pääomakulut olivat 25k€. Noin paljon ajavana "toimistoon" oli käytännössä pakko sijoittaa työmukavuuden ja turvallisuuden nimessä edes vähän. Pari ekaa vuotta jaksoin halvalla corollalla rullata, mutta voin kertoa ettei herkkua ollut. Polttoaineet tuolta aikaväliltä pelkistä työajoista on 1,5€ litrahinnalla ja 7l keskikulutuksella +15k€. Eli noista tulee jo se 40k€ täyteen. Itse lasken niin, että jos en olisi ajanut niin paljon olisin todellakin pitänyt sellaista maks. 10k€ autoa, jossa pääoman osuuden olisin saanut minimoitua. Siihen päälle vielä kolmen vuoden huollot, renkaat, diesel verot, vakuutukset ja rahoituksen korot niin turskan puolelle menee, että heilahtaa. Ja vaikka laskisit auton ostohintaa 30k€ tuntumaan niin plussalle ei jää siltikään. Ei edes nollille.

Työsuhdeauto taas käy nettopalkan päälle. Nettovaikutus palkkaan on autosta riippuen n.300€:sta ylöspäin per kk täydellä autoedulla. Kilometrikorvauksilla se raha jää omaan käyttöön, jos auton kulut saa katettua ja pääsisi nollille. Uudessa mallissa se näyttää olevan mahdollista vain huonontamalla työkalua reilusti ja laskemalla optimi vaihtoväli käytetylle autolle. Lisäksi pitää tarkkaan laskea mikä auto tiputtaa arvoa vähiten ja valita työkalu täysin sen mukaan. Lienee jonkinlainen vaikutus myös autokauppaan, jos kilometrikorvauksia kerran miljardin verran vuodessa maksellaan.
Eli 3 vuodessa olet kuitannut auton, ostanut uuden 40k auton, eikä velkaa olekkaan enää niin paljoa, joten kuittaat sen nopeammin pois. Tästä päästään siihen että vanhalla systeemillä, keksimällä työajoja lisää 5tkm vuodessa, saat vähän boonusta päälle. Tuossa on kuitenkin sitä arvonalennusta laskettu niin että se tulisi vain reppureille, ei se muillakaan se auto pidä arvoaan juurikaan sen paremmin. Muut maksaa siitä autosta vakuutuksista kilometreihin nähden paljon enemmän kuin sinä. Onhan se kamalaa ettei enää saa 3 vuoden välein ilmaista autoa ja vähän boonusrahaa päälle, nyt jäätte vain omillenne :(
 
Eli 3 vuodessa olet kuitannut auton, ostanut uuden 40k auton, eikä velkaa olekkaan enää niin paljoa, joten kuittaat sen nopeammin pois. Tästä päästään siihen että vanhalla systeemillä, keksimällä työajoja lisää 5tkm vuodessa, saat vähän boonusta päälle. Tuossa on kuitenkin sitä arvonalennusta laskettu niin että se tulisi vain reppureille, ei se muillakaan se auto pidä arvoaan juurikaan sen paremmin. Muut maksaa siitä autosta vakuutuksista kilometreihin nähden paljon enemmän kuin sinä. Onhan se kamalaa ettei enää saa 3 vuoden välein ilmaista autoa ja vähän boonusrahaa päälle, nyt jäätte vain omillenne :(

Taisinpa juuri tuossa laskea auki, että uudella mallilla joutuu maksumieheksi kun ottaa tällaisen työn vastaan. Eihän tuolle muutokselle mitään mahda ja nyt sitten varmasti kateellisetkin ovat onnellisia kun ei enää kukaan saa nauttia näistä rikkaaksi tekevistä etuuksista. Vai että keksiä 5tkm. lisäajoja. I rest my case.
 
Kyllähän tuo nimenomaan paljon ajavia rankaisee melkoisesti. Onneksi en enää työkseni kiertele asiakkaita maakunnissa, jolloin itselle tuli 50tkm/vuosi työajoa ja siihen päälle vielä omat ajot 20tkm/vuosi. Siinä oli uusikin auto vaihtokunnossa kolmen vuoden jälkeen. Vähän käytetty piti vaihtaa kahden vuoden välein.

Jos oletetaan, että uuden mallin mukaan ajat kolmen vuoden aikana työajoa 150tkm., saat kilometrikovauksia 43 500€. Ostat uuden 40k€ maksavan auton (oli itsellä maks. raja, jonka olin valmis sijoittamaan), jolla tietysti tuet myös autokauppaa ja maksat huomattavan summan veroja. Kolme vuotta vanha 210tkm. ajettu uutena 40k€ maksanut perus Toyota Avensis maksaa enää n. 15k€, eli työajojen johdosta pääomakulut olivat 25k€. Noin paljon ajavana "toimistoon" oli käytännössä pakko sijoittaa työmukavuuden ja turvallisuuden nimessä edes vähän. Pari ekaa vuotta jaksoin halvalla corollalla rullata, mutta voin kertoa ettei herkkua ollut. Polttoaineet tuolta aikaväliltä pelkistä työajoista on 1,5€ litrahinnalla ja 7l keskikulutuksella +15k€. Eli noista tulee jo se 40k€ täyteen. Itse lasken niin, että jos en olisi ajanut niin paljon olisin todellakin pitänyt sellaista maks. 10k€ autoa, jossa pääoman osuuden olisin saanut minimoitua. Siihen päälle vielä kolmen vuoden huollot, renkaat, diesel verot, vakuutukset ja rahoituksen korot niin turskan puolelle menee, että heilahtaa. Ja vaikka laskisit auton ostohintaa 30k€ tuntumaan niin plussalle ei jää siltikään. Ei edes nollille.

Työsuhdeauto taas käy nettopalkan päälle. Nettovaikutus palkkaan on autosta riippuen n.300€:sta ylöspäin per kk täydellä autoedulla. Kilometrikorvauksilla se raha jää omaan käyttöön, jos auton kulut saa katettua ja pääsisi nollille. Uudessa mallissa se näyttää olevan mahdollista vain huonontamalla työkalua reilusti ja laskemalla optimi vaihtoväli käytetylle autolle. Lisäksi pitää tarkkaan laskea mikä auto tiputtaa arvoa vähiten ja valita työkalu täysin sen mukaan. Lienee jonkinlainen vaikutus myös autokauppaan, jos kilometrikorvauksia kerran miljardin verran vuodessa maksellaan.

Käypä huviksesi lymässä nuo speksit tuonne:http://www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/laskurit/kustannuslaskuri/
Itse sain perus 34k€ Avensikselle (tuleeko menopelin olla malliston huippumalli?) noilla spekseillä vuosittaista verovapaata tuloa uudenkin mallin mukaan n.2500€/v, nykyisellä systeemillä 5800€/v. Lisäksi käytössä alle kolme vuotaa vanha ilmainen auto omia 20 tkm/v ajoja varten, polttoaineet mukaanluettuna. Laskelmassa on huomiotu jopa auton säilytystä ja pysäköintiä melkein 500€/vuodessa. Miten tuolla systeemillä voi joutua maksumieheksi? Edelleen, kilometrikorvauksen tarkoitus ei ole olla korvaus siitä, että ajaminen on vittumaista tms. Sen tarkoitus on kattaa omalla autolla työajoista koituneet kulut.
 
Hesarissa on tänään laskelma siitä, miten nyt ei enää kannata ajaa työajoja omalla autolla. Laskelman mukaan uudella autolla 45tkm vuoden aikana ajaminen hävittää auton arvosta puolet ja saman määrän ajaminen 10 vuotta vanhalla Toyotalla hävittää auton arvon nollaan. Jep.
 
Jos oletetaan, että uuden mallin mukaan ajat kolmen vuoden aikana työajoa 150tkm., saat kilometrikovauksia 43 500€. Ostat uuden 40k€ maksavan auton (oli itsellä maks. raja, jonka olin valmis sijoittamaan), jolla tietysti tuet myös autokauppaa ja maksat huomattavan summan veroja. Kolme vuotta vanha 210tkm. ajettu uutena 40k€ maksanut perus Toyota Avensis maksaa enää n. 15k€, eli työajojen johdosta pääomakulut olivat 25k€.
-Autokauppaa tukevat ja ostamansa auton veron maksavat myös sellaiset auton ostajat, jotka ovat jo kertaalleen makseneet verot palkastaan.
-Kolmen vuoden jälkeen autollasi on ajettu TYÖAJOA ainoastaan 150tkm; 150tkm ajettu Avensis taas maksanee noin 20k. Eli työajojen johdosta pääomakulut ovat noin 20k.

Polttoaineet tuolta aikaväliltä pelkistä työajoista on 1,5€ litrahinnalla ja 7l keskikulutuksella +15k€. Eli noista tulee jo se 40k€ täyteen.
-"Pelkistä työajoista"? Olitpa reilu, kun laskit vain ne mukaan!
-Miten sä saat sen Diesel-avensiksen kuluttamaan keskimäärin 7l/100km? Käyttämällä vain 4 ensimmäistä vaihdetta vai? Valmistajan mukaan yhdistetty kulutus eri konevaihtoehdoista riippuen on 4.5-5.8l/100km ja maantiellä kaikki menevät alle 5. Noilla kilsoillla maantietä tulee varmaan rullattua suurin osa ajosta, vai mitä, varsinkin kun maakunnissa asiakkaiden luona kiertelit?
-150 000km * 5l/100km * 1.5e/l = 11250e
-Tulee reilut 30k (tarkemmin: 31.25k) täyteen..

Itse lasken niin, että jos en olisi ajanut niin paljon olisin todellakin pitänyt sellaista maks. 10k€ autoa, jossa pääoman osuuden olisin saanut minimoitua.
-Sattuipa sopivasti, että lasket asian näin.

Siihen päälle vielä kolmen vuoden huollot, renkaat, diesel verot, vakuutukset ja rahoituksen korot niin turskan puolelle menee, että heilahtaa. .
-Liikenne- ja autovakuutus sulla varmaan olisi joka tapauksessa, jos kerran auton omistaisit muutenkin.
-Rahoitusta tai rahaa sulta olisi vaadittu siihen 10k autoonkin, eli rahoituskulut voi laskea mukaan vain erotuksen (30k) osalta.
-Olisiko se sun muu auto diesel vai bensa? Siitä riippuen maksaisit tai et maksaisi Diesel-veroa joka tapauksessa.
-Renkaista ja huolloista voi sitten taas laskea mukaan vain sen ylimääräisen 150 tkm osalta tulevat.

PS: siinä kympin autossa, jolla muuten ajelisit ne omat ajosi, olisi varmaan jonkin verran enemmän kilsoja takana ja varmaan ei olisi enää takuutakaan, eli huolto- ja korjauskuluja voisi tulla suhteessa kilometreihin enemmän.

Ja vaikka laskisit auton ostohintaa 30k€ tuntumaan niin plussalle ei jää siltikään. Ei edes nollille
-Vähän eri lailla laskien myös sillä 40k autolla pääsee vielä nollille, sillä 43500e-20000e-11250e=12250e ja kyllä sillä luulisi parit rengassarjat, huollot ja korot maksavan.

Taisinpa juuri tuossa laskea auki, että uudella mallilla joutuu maksumieheksi kun ottaa tällaisen työn vastaan.
-Sopivasti pyöristellen laskelmat saa kuin saakin näyttämään siltä!

I rest my case.
Juuh, tee se.
 
Hesarissa on tänään laskelma siitä, miten nyt ei enää kannata ajaa työajoja omalla autolla. Laskelman mukaan uudella autolla 45tkm vuoden aikana ajaminen hävittää auton arvosta puolet ja saman määrän ajaminen 10 vuotta vanhalla Toyotalla hävittää auton arvon nollaan. Jep.

Jaa. Eipäs ole näkynyt kaupoissa ilmaisia 10 vuotta vanhoja autoja. Täällä siis kaveri joka ei ole koskaan omistanut alle 8 vuotta vanhaa tai alle 120 000 km ajettua. Monessa tämänkin threadin jutussa saa sellaisen käsityksen että yli 200 tkm ajetulla kärryllä ei voi edes ajatella ajamista. Minä ainakin aloitan vasta silloin :)
 
-Miten sä saat sen Diesel-avensiksen kuluttamaan keskimäärin 7l/100km? Valmistajan mukaan yhdistetty kulutus eri konevaihtoehdoista riippuen on 4.5-5.8l/100km ja maantiellä kaikki menevät alle 5. Noilla kilsoillla maantietä tulee varmaan rullattua suurin osa ajosta, vai mitä?

OT: Valmistajat ei huomioi talven vaikutusta kulutuksessa.
 
-Kolmen vuoden jälkeen autollasi on ajettu TYÖAJOA ainoastaan 150tkm; 150tkm ajettu Avensis taas maksanee noin 20k. Eli työajojen johdosta pääomakulut ovat noin 20k.

-Miten sä saat sen Diesel-avensiksen kuluttamaan keskimäärin 7l/100km? Käyttämällä vain 4 ensimmäistä vaihdetta vai? Valmistajan mukaan yhdistetty kulutus eri konevaihtoehdoista riippuen on 4.5-5.8l/100km ja maantiellä kaikki menevät alle 5. Noilla kilsoillla maantietä tulee varmaan rullattua suurin osa ajosta, vai mitä, varsinkin kun maakunnissa asiakkaiden luona kiertelit?
-150 000km * 5l/100km * 1.5e/l = 11250e
-Tulee reilut 30k (tarkemmin: 31.25k) täyteen..

-Liikenne- ja autovakuutus sulla varmaan olisi joka tapauksessa, jos kerran auton omistaisit muutenkin.
-Rahoitusta tai rahaa sulta olisi vaadittu siihen 10k autoonkin, eli rahoituskulut voi laskea mukaan vain erotuksen (30k) osalta.
-Olisiko se sun muu auto diesel vai bensa? Siitä riippuen maksaisit tai et maksaisi Diesel-veroa joka tapauksessa.
-Renkaista ja huolloista voi sitten taas laskea mukaan vain sen ylimääräisen 150 tkm osalta tulevat.

-Vähän eri lailla laskien myös sillä 40k autolla pääsee vielä nollille, sillä 43500e-20000e-11250e=12250e ja kyllä sillä luulisi parit rengassarjat, huollot ja korot maksavan.

-Entäs jos et siitä Avensiksesta saakkaan kuin 17,5k€ vaihdossa.. => arvonalenema 22500€
-Entäs jos ei se Avensis menekkään sillä standardi 5l/100km kulutuksella vaan vie keskimäärin 6l/100km. Entä jos dieselistä joutuukin maksamaan keskimäärin vaikka 1.55€/l => 14k€ polttoaineeseen
-Renkaita 5 sarjaa (30tkm/sarja) keskihinnalla 450€/laaki => 2250€
-Huollot 7,5x 150tkm aikana á 400€ => 3000€
-Pääomakulut (se 30k€ ylimääräistä kiinni) luokkaa 2750€
-10k€ auto ei varmaankaan olisi Diesel => käyttövoimavero 500€/vuosi = 1500€
-Ylimääräiset pesut, lasinpesunesteet, sulat, yms. 500€

= 43500-22500-14000-2250-3000-2750-1500-500 = -3000€

Hups. menikin jo kolme tonnia omasta pussista.
 
-Entäs jos et siitä Avensiksesta saakkaan kuin 17,5k€ vaihdossa.. => arvonalenema 22500€
OK, mutta jos tälle linjalle lähdetään, niin voisi kai sitä ostaa myös 5-10tkm ajettuna sen auton, jolloin ne kalleimmat metrit (liikkeestä ulos) jäisi ajamatta. => arvonalenema taas vain 20000€
Vai onko niin, että vaikka muuten kelpaisi se kympin auto, niin eihän sitä nyt työautoksi käytettyä autoa osta kuin urpot ja köyhäilijät?

-Entäs jos ei se Avensis menekkään sillä standardi 5l/100km kulutuksella vaan vie keskimäärin 6l/100km. Entä jos dieselistä joutuukin maksamaan keskimäärin vaikka 1.55€/l => 14k€ polttoaineeseen
Olkoon sitten noin.

-Renkaita 5 sarjaa (30tkm/sarja) keskihinnalla 450€/laaki => 2250€
OK

-Huollot 7,5x 150tkm aikana á 400€ => 3000€
OK

-Pääomakulut (se 30k€ ylimääräistä kiinni) luokkaa 2750€
OK

-10k€ auto ei varmaankaan olisi Diesel => käyttövoimavero 500€/vuosi = 1500€
OK, se kympin auto ei siis olisi diesel. Saman kokoinen bensa-auto vaan vie yleensä litran enemmän polttoainetta per 100km ja bensa oli polttoaine.net:n mukaan eilen keskimäärin 15s/l kalliimpaa kuin diesel eli 1.7€/l.
3*20000km*7l/100km*1.7€/l - 3*20000km*6l/100km*1.55€/l = 1560€
Tuon verran siis säästää, kun ajaakin ne omat ajot (20tkm/v) sillä dieselillä eikä bensalla..

-Ylimääräiset pesut, lasinpesunesteet, sulat, yms. 500€
OK

= 43500-22500-14000-2250-3000-2750-1500-500 = -3000€
Hups. menikin jo kolme tonnia omasta pussista.

=43500-20000-14000-2250-3000-2750-1500+1560-500=1060€
Hups, tulikin taas tonttu omaan pussiin!

Mutta joo, pikkaisen pyöräyttämällä parametreja eri suuntiin ja ottamalla huomioon (tai jättämällä huomioimatta) asioita, pyöritään siinä rajoilla, jääkö puuhasta jotain käteen. Vahvasti näyttää kuitenkin siltä, että aiemmin reissaajille on homma ollut erittäin voitollista.
 
Tää on kyllä ihan helvetin hupaisa ketju. Pro-reppurien laskelmissa diesel Avensis kuluttaa suunnilleen yhtä paljon polttoainetta kuin meikäläisen bensakäyttöinen 4.0 V8:lla oleva BMW M3. Renkaisiin, huoltoihin jne. menee Avensiksella jo paljon enemmän...

Edelleen, kyseessä on kulukorvaus, siitä ei kuulu jäädä penniäkään käteen ja tappiollekin saa mennä jos kuski on niin saatanan urpo että vaihtaa renkaat uusiin joka kevät ja syksy sekä ajelee vain 3:lla pienimmällä vaihteella...

P.S. vuoden 93 diesel Carina.

P.P.S. Kreikka, somput, asuntolainan korkovähennysoikeus, Finnairin bonukset...
 
Mutta joo, pikkaisen pyöräyttämällä parametreja eri suuntiin ja ottamalla huomioon (tai jättämällä huomioimatta) asioita, pyöritään siinä rajoilla, jääkö puuhasta jotain käteen. Vahvasti näyttää kuitenkin siltä, että aiemmin reissaajille on homma ollut erittäin voitollista.

Niin, sopivilla luvuilla saa jokainen haluamansa lopputuloksen, se on selvää. Mielestäni korvaus kuitenkin pitää asettaa sellaiseksi, että se todella korvaa ne aiheutuneet kulut muillekkin kuin pisaralla pisimmälle mitalistille joka huoltaa autonsa itse. Tilanne, jossa puoletkin reissuajista jää tappiolle on kyllä todella perseestä.

Edellä olleeseen laskelmaankin tulee helposti helvetisti ylimääräisiä kuluja jarru-, ilmastointi-, yms-rempoista, puhumattakaan siitä jos autosta paukkuu dpf, tai jotakin muuta takuuseen (joka muuten noilla kilsoilla Avensiksessakin loppuu jo 1.5v kohdalla) kuulumatonta mukavaa. Pakko näillekkin on jokin hinta/km laskea.
 
Ei voi kuin nauraa :D Ihan sama mitä joku sanoo, niin vastaukseksi Timbalta saa 93 Diesel Carinan :hyvä:

Ei voi muuta kuin nauraa miten voi olla kaverilla ylimääriästä aikaa. No ei tässä muuta, jatkahan samaa mallia.

Voin myydä tuo Carinan sulle jos haluat.
 
Tää on kyllä ihan helvetin hupaisa ketju. Pro-reppurien laskelmissa diesel Avensis kuluttaa suunnilleen yhtä paljon polttoainetta kuin meikäläisen bensakäyttöinen 4.0 V8:lla oleva BMW M3. Renkaisiin, huoltoihin jne. menee Avensiksella jo paljon enemmän...

Vaikka en olekkaan Pro-, tai mikään muukaan reppuri, niin kommentoidaan silti kun olen noita lukuja tänne heitellyt..

Avensis 2008- huoltohinnasto löytyy esim täältä:

http://www.autoalanverkkopalvelu.fi/Julkaisujarjestelma/JulkkariData/1113/Avensis 2008-.pdf

Tuosta laskemalla 150tkm huollot kustantavat yht. 3150€. Onko 3k€ arvio tuossa 'laskelmassa' siis niin kauheasti pielessä?

205/55/R16 renkaat, vaikkapa Michelin Energy saver, maksaa rengas-onlinessa ~100€/kpl. Vaihtoineen siis ~450€/kierros. (nastarenkaisiin palanee enemmänkin) Kuinka paljon yli 30tkm yhdellä rengassarjalla pitäisi ajaa, jotta ei olisi 'urpo'?? Pitääkö sen Pro-reppurin ajaa henkensä uhalla jollakin sileiksi vedetyillä kiinarenkailla?
 
Tilanne, jossa puoletkin reissuajista jää tappiolle on kyllä todella perseestä.
Jos puolet jää tappiolle, niin puolet jää voitolle. Ja jos oletetaan jakauma molemmin puolin samanlaiseksi, niin tällöin keskimäärin reissuajilla menee homma nollille. Eikö sen pitäisi olla juuri optimi tilanne, kun kyse on kulukorvauksesta?
 
Jos puolet jää tappiolle, niin puolet jää voitolle. Ja jos oletetaan jakauma molemmin puolin samanlaiseksi, niin tällöin keskimäärin reissuajilla menee homma nollille. Eikö sen pitäisi olla juuri optimi tilanne, kun kyse on kulukorvauksesta?

Koska se oikeassa elämässä tarkoittaa sitä, että vain ne sakkorenkailla ja vanhoilla paska-autoilla reissaavat 'tienaajat' saavat omansa takaisin. Normiautoilla ajellaan vain supertuurilla nollille, ja jokainen pikku- tai isompi vika autossa otetaan omasta pussista.
 
Koska se oikeassa elämässä tarkoittaa sitä, että vain ne sakkorenkailla ja vanhoilla paska-autoilla reissaavat 'tienaajat' saavat omansa takaisin. Normiautoilla ajellaan vain supertuurilla nollille, ja jokainen pikku- tai isompi vika autossa otetaan omasta pussista.
Mikä sitten sun mielestä on paska-auto ja mikä normiauto? Ja millaisella autolla pitäisi päästä vielä nollille normituurilla?

Tuossa meidän äsken yhdessä iteroimassa laskelmassa saisi niitä pääomakustannuksia hierottua vielä aika paljon pienemmiksi miettimällä, kannattaako se työkalu ostaa uutena, 10tkm ajettuna vai peräti 50tkm ajettuna - vaikka sitä ei viimeisessä vaihtoehdossa ehkä sitten voisikaan pitää vaihtamatta kuin 2 vuotta. (Tuolloin muuten pitäen autoa 50->190tkm keskimääräinen kilometrilukema pitoaikana olisi 120tkm, kun se siinä 0-210tkm vaihtoehdossa olisi 105tkm) Tekisikö se 15tkm enemmän siitä paska-auton? Ja tällöin jäisi jo rahua pieniin ja vähän isompiinkin vikoihin.

Ranskalaisilla autoilla menisi varmaan silti tappiolle.
 
205/55/R16 renkaat, vaikkapa Michelin Energy saver, maksaa rengas-onlinessa ~100€/kpl. Vaihtoineen siis ~450€/kierros. (nastarenkaisiin palanee enemmänkin) Kuinka paljon yli 30tkm yhdellä rengassarjalla pitäisi ajaa, jotta ei olisi 'urpo'?? Pitääkö sen Pro-reppurin ajaa henkensä uhalla jollakin sileiksi vedetyillä kiinarenkailla?
Ihan käytännön esimerkki: mulla on 80 tkm ajettu BMW M3. Alkukesästä vaihdoin alle toiset kesärenkaat (Michelin Pilot Sport PS2, eli matalalla kuviolla oleva suht. pehmeä/nopeasti kuluva kumi), 3 talvea ajetut Nokia Hakka R kitkat olivat rengasliikkeen mukaan vielä tosi hyvässä kondiksessa. Omien laskelmieni mukaan kesäkumit kestivät 45-50 tkm ja vielä ok kunnossa olevilla talvikumeilla on jo ajettu ainakin 25-30 tkm. Michelin ilmoittaa keskimääräiseksi Energy Savereiden kestoksi 45 tkm (maailmalla, missä on paremmat tiet noihin saa jopa 45k mailin kestävyystakuun) ja mulla kesti PS2:t saman verran. Ikinä en ole 4-pyöräisestä saanut 30 tkm ajolla kumeja loppuun; takana mm. 2 kpl 3 vuoden vapaata autoetua, joissa 80-90 tkm ajoilla ei vielä renkaita tarvinnut vaihtaa ja jokunen vuosi on tullut ajeltua näitä pehmeäkumisia 250+ hevosen autoja

Bensalaskelmatkin on tässä ketjussa taidettu pariin otteeseen tehdä tasolle, johon pääsee melkein tuolla nykyisellä omalla autollanikin.

Säätämällä kaikki mahdolliset parametrit pahimman mukaan saadaan varmaan homma pakkaselle, varsinkin jos lasketaan vielä jokunen tonni pelivaraa rikkinäisiin turboihin jne. Tokihan kuluriskien kanssa hikisiä unettomia öitä viettävä reppuri (kutsuttakoon häntä vaikka tuttavallisesti Urpoksi) ei koskaan valitse automerkkiä, jolla on esim. 5 vuoden km-rajoittamaton takuu. Aina voidaan esittää joku worst case erikoistapaus, jolla päästään tappiolle ja jos sen mukaan lasketaan niin 98% jengistä tekee km-korvauksella erisuuruista verotonta voittoa.

Sama toki pätee muihinkin verottomiin korvauksiin: jopa ulkomaan matkapäivärahoillakin voi huonossa tilanteessa joutua tappiolle, been there. Laaturavintoloissa on monessa maassa turha kuvitella syövänsä jos meinaa tehdä +/- 0 tuloksen työreissuilla ulkomailla.

Koska se oikeassa elämässä tarkoittaa sitä, että vain ne sakkorenkailla ja vanhoilla paska-autoilla reissaavat 'tienaajat' saavat omansa takaisin. Normiautoilla ajellaan vain supertuurilla nollille, ja jokainen pikku- tai isompi vika autossa otetaan omasta pussista.
Ja tämä taasen on ihan puhdasta paskaa. Tässäkin ketjussa useampi km-korvauksen nostaja on laskenut nykysysteemin mukaiset tienestinsä auki. Uudessa systeemissä homma menee järkireppurilla keskimäärin nollille ja saa vielä ajella omat ajot uudehkolla autolla on systeemi juuri sellainen kuin verottoman korvausjärjestelmän kuuluukin olla. Jos tuohon lyödään vielä tuo puhuttu vuoden siirtymäaika ehtii noita jo hankittujen autojen pääomakustannuksiakin siivota pois ja katsella seuraavaa autoa sitten sillä silmällä ettei sillä tee tappiota; homma vaikka vuoden vanhan jolloin pääomakulut tippuu merkittävästi. Nää korvaukset on laadittu keskimääräisen kulun mukaan ja jos poliitikot sanoo että keskimääräinen auto on 25-30 KEur auto niin sitä kalliimmilla ei tartte nollatulosta edes tehdä. Noilla nurkilla olevalla hinnalla saa about 2-litraisen kiisselin ja kun vähän katselee niin saa sen 3 vuoden takuunkin noiden jatkuvasti sienipilvinä räjähtelevien turbojen varalta joihin niitä tuhansia muuten palaisi.
 
Ihan käytännön esimerkki: mulla on 80 tkm ajettu BMW M3. Alkukesästä vaihdoin alle toiset kesärenkaat (Michelin Pilot Sport PS2, eli matalalla kuviolla oleva suht. pehmeä/nopeasti kuluva kumi), 3 talvea ajetut Nokia Hakka R kitkat olivat rengasliikkeen mukaan vielä tosi hyvässä kondiksessa. Omien laskelmieni mukaan kesäkumit kestivät 45-50 tkm ja vielä ok kunnossa olevilla talvikumeilla on jo ajettu ainakin 25-30 tkm. Michelin ilmoittaa keskimääräiseksi Energy Savereiden kestoksi 45 tkm (maailmalla, missä on paremmat tiet noihin saa jopa 45k mailin kestävyystakuun) ja mulla kesti PS2:t saman verran. Ikinä en ole 4-pyöräisestä saanut 30 tkm ajolla kumeja loppuun; takana mm. 2 kpl 3 vuoden vapaata autoetua, joissa 80-90 tkm ajoilla ei vielä renkaita tarvinnut vaihtaa ja jokunen vuosi on tullut ajeltua näitä pehmeäkumisia 250+ hevosen autoja

No Michelinit taitaakin olla ne kaikkein kestävimmät renkaat. Alla olevasta linkistä löytyy Autobildin rengastesti vuodelta 2011. Siinä on 10tkm aikana mitatun kuluman perusteella laskettu renkaiden kestoikä sakkorajalle (1.6mm). Paras on, yllätys yllätys, Michelin 37tkm lukemalla. Sen sijaan esim. Continentalit kestää vain vajaat 21tkm.

http://dl.dropbox.com/u/2085329/rengastesti.pdf

Itse en ikinä aja renkaita sinne sakkorajalle asti, olkoon se sitten 'saatanan urpoa' tai ei.

Bensalaskelmatkin on tässä ketjussa taidettu pariin otteeseen tehdä tasolle, johon pääsee melkein tuolla nykyisellä omalla autollanikin.

Ajelet siis autolla jonka yhdistetty kulutus on 12.4l/100km, ja sulla se vie vain 'vähän yli' 6l/100km? :hyvä:
 
No ei kai sekään auto (vässyn siis) tasasta satasta rullaillessa paljon vie. Mutta harvalla tuo autoilu pelkkää kesäkelillä motarilla rullailua on kuitenkin. Omatkin työkaverit ajelee asiakkaasta toiseen. Pahimmillaan parin kilsan siirtymiä. Siinä on kulutus kaukana maantieajon kulutuksesta.

Jännä muuten kun heitin ajatuksen tuohon toiseen ketjuun että jaetaan sitä sunnuntaikorvausta tasaisemmin, niin nousi järkyttävä äläkkä heti. Jos olisin ehdottanut että poistetaan koko lisä, olisin varmaan saanut privaatisti tappouhkauksia jo. Mitä eroa sillä sitten lopulta on tähän kilsakorvausasiaan. Jotain "saavutettua" etua nyt ollaan karsiamssa tai poistamassa. Aina kun näin tehdään, joku saa nekkuunsa ja joku toinen hyötyy, ehkä.
 
Back
Ylös Bottom