Kyllähän tuo nimenomaan paljon ajavia rankaisee melkoisesti. Onneksi en enää työkseni kiertele asiakkaita maakunnissa, jolloin itselle tuli 50tkm/vuosi työajoa ja siihen päälle vielä omat ajot 20tkm/vuosi. Siinä oli uusikin auto vaihtokunnossa kolmen vuoden jälkeen. Vähän käytetty piti vaihtaa kahden vuoden välein.
Jos oletetaan, että uuden mallin mukaan ajat kolmen vuoden aikana työajoa 150tkm., saat kilometrikovauksia 43 500€. Ostat uuden 40k€ maksavan auton (oli itsellä maks. raja, jonka olin valmis sijoittamaan), jolla tietysti tuet myös autokauppaa ja maksat huomattavan summan veroja. Kolme vuotta vanha 210tkm. ajettu uutena 40k€ maksanut perus Toyota Avensis maksaa enää n. 15k€, eli työajojen johdosta pääomakulut olivat 25k€. Noin paljon ajavana "toimistoon" oli käytännössä pakko sijoittaa työmukavuuden ja turvallisuuden nimessä edes vähän. Pari ekaa vuotta jaksoin halvalla corollalla rullata, mutta voin kertoa ettei herkkua ollut. Polttoaineet tuolta aikaväliltä pelkistä työajoista on 1,5€ litrahinnalla ja 7l keskikulutuksella +15k€. Eli noista tulee jo se 40k€ täyteen. Itse lasken niin, että jos en olisi ajanut niin paljon olisin todellakin pitänyt sellaista maks. 10k€ autoa, jossa pääoman osuuden olisin saanut minimoitua. Siihen päälle vielä kolmen vuoden huollot, renkaat, diesel verot, vakuutukset ja rahoituksen korot niin turskan puolelle menee, että heilahtaa. Ja vaikka laskisit auton ostohintaa 30k€ tuntumaan niin plussalle ei jää siltikään. Ei edes nollille.
Työsuhdeauto taas käy nettopalkan päälle. Nettovaikutus palkkaan on autosta riippuen n.300€:sta ylöspäin per kk täydellä autoedulla. Kilometrikorvauksilla se raha jää omaan käyttöön, jos auton kulut saa katettua ja pääsisi nollille. Uudessa mallissa se näyttää olevan mahdollista vain huonontamalla työkalua reilusti ja laskemalla optimi vaihtoväli käytetylle autolle. Lisäksi pitää tarkkaan laskea mikä auto tiputtaa arvoa vähiten ja valita työkalu täysin sen mukaan. Lienee jonkinlainen vaikutus myös autokauppaan, jos kilometrikorvauksia kerran miljardin verran vuodessa maksellaan.
Jos oletetaan, että uuden mallin mukaan ajat kolmen vuoden aikana työajoa 150tkm., saat kilometrikovauksia 43 500€. Ostat uuden 40k€ maksavan auton (oli itsellä maks. raja, jonka olin valmis sijoittamaan), jolla tietysti tuet myös autokauppaa ja maksat huomattavan summan veroja. Kolme vuotta vanha 210tkm. ajettu uutena 40k€ maksanut perus Toyota Avensis maksaa enää n. 15k€, eli työajojen johdosta pääomakulut olivat 25k€. Noin paljon ajavana "toimistoon" oli käytännössä pakko sijoittaa työmukavuuden ja turvallisuuden nimessä edes vähän. Pari ekaa vuotta jaksoin halvalla corollalla rullata, mutta voin kertoa ettei herkkua ollut. Polttoaineet tuolta aikaväliltä pelkistä työajoista on 1,5€ litrahinnalla ja 7l keskikulutuksella +15k€. Eli noista tulee jo se 40k€ täyteen. Itse lasken niin, että jos en olisi ajanut niin paljon olisin todellakin pitänyt sellaista maks. 10k€ autoa, jossa pääoman osuuden olisin saanut minimoitua. Siihen päälle vielä kolmen vuoden huollot, renkaat, diesel verot, vakuutukset ja rahoituksen korot niin turskan puolelle menee, että heilahtaa. Ja vaikka laskisit auton ostohintaa 30k€ tuntumaan niin plussalle ei jää siltikään. Ei edes nollille.
Työsuhdeauto taas käy nettopalkan päälle. Nettovaikutus palkkaan on autosta riippuen n.300€:sta ylöspäin per kk täydellä autoedulla. Kilometrikorvauksilla se raha jää omaan käyttöön, jos auton kulut saa katettua ja pääsisi nollille. Uudessa mallissa se näyttää olevan mahdollista vain huonontamalla työkalua reilusti ja laskemalla optimi vaihtoväli käytetylle autolle. Lisäksi pitää tarkkaan laskea mikä auto tiputtaa arvoa vähiten ja valita työkalu täysin sen mukaan. Lienee jonkinlainen vaikutus myös autokauppaan, jos kilometrikorvauksia kerran miljardin verran vuodessa maksellaan.