Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Koskeeko tämä nyt siis oikeasti kaikkia työssäkäyviä? Eli työmatkoja ja työajoja. Vai pelkästään työajoja?

Työnantaja maksaa kilometrikorvauksen työajosta. Työmatkoista aiheutuvista kuluista saadaan (jos saadaan..) verovähennys.

Otamme esimerkin: jos lähdet konttorilta asiakkaan luo omalla autolla, niin työnantaja maksaa kilometrikorvauksia. Samoin silloin, kun lähdettyönatajan määräyksestä kotoa jonnekin muualle kuin tavalliselle työpaikallesi. Työmatkat (kotoa vakituiselle työpaikalle) voit kulkea vaikka potkukelkalla ja hakea verovähennystä julkisen kulkuneuvon käytön mukaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos mulle joku maksaisi 43c/km, eikä tarttisi tehdä mitään muuta työtä kuin vain ajella, niin lopettaisin nykyisen homman välittömästi.

Päivässä ajelisin 6000-7000 euron autolla oman mielen mukaan 0-500km lenkkejä. Kyllä, nykyään saa tolla rahalla hyviäkin autoja.

tulot:
72 000km = 32400€/v, 2700€/kk.
Tuo alkaisi jo riittämään sopivaan tieneisteihin?

Ton 72 000km vois jakaa vaikka 15pv työkuukausiin. 400km per työpäivä. Tehdääpä töitä 15 pv,tekee reilu 4h ajoa per päivä, reilu 60h tuntia kuukaudessa.

Menot/vuosi:
Dieseliin 6000€
Huollot 2000€
Renkaat 2 sarjaa 17" yleisimpiä renkaita, camskillistä 350€ sarja =700€. Ei noita kilsoja kannata millään 20" renkailla ajella.
Noitakaan ei tarttis itseasissa kokonaan laskea menoihin, koska tartteehan vapaa-ajallakin autoa.
Tähän en laske vakuutuksiakaan mukaan samasta syystä, olis mulla auto ilman tuotakin "työtä".
Urheiluhieroja 200€ vuosi
Thaimassage happy ending sateisille ja räntäisille päiville 200€


Netto
32400v tulot -9100v menot=23300€v
1950€/kk verotonta liksaa. Tollaisen 6000-7000€ auton voi tosta summasta sitten ostaa joka kolmas vuosi kun siitä vanhasta loppuunajetusta paskastakin saa vielä pari tonttua vaikka mittarissa kilsat on tuplaantunu.


Mutta siis eihän nämä laskelmat InterWebissä päde, koska kyllähän jokaisella tienpäällä olevalla työkseen ajavalla pitää olla se 60 000euron BMW
.Chilen kaivosmiehetkin mielummin asuisivat romahtaneessa maanalaisessa kaivoksessa 10-vuotta putkeen, kuin ajaisivat millään muulla kuin uudella autolla pitkää matkaa.

Ei saatana, et kai sä oikeesti olis tyytyväinen tollaseen palkkaan...?
 
Taidankin vaihtaa alaa. Noin vähällä työllä noin paljon rahaa tukisi minun elämän motiiveja ihan täysin. Ei sitä rahaa hautaan kuitenkaan saada mukaan ja nykyihminen onkin aivan liian "överiksi" vetänyt kaiken. Ennen ritti 14" matkatelkkari nykyään oma kotiteatteri 250" kankaalla tai et ole mitään...
 
:offtopic:

Eipä tarttis miettiä sekuntiakaan, jos pari tonttua sais käteen alta kahden viikon duunista. Toiset kaks viikkoa vois vaikka kaivaa nenää tai tehdä jotain oikeasti mielekästä. Olis aika helvetin hyvä diili. Tuolla rahalla meikäläinen jo reissaa ja tekee kaiken tarvittavan.

Mut joo, ei liity keskusteluun millään tavalla.
 
Ja jos autolla reissaisi niin olisi tuloa sekin :)

Puolituttu ajaa autolla omaan firmaansa 70-90 tkm vuodessa joten ei tämä leikkaus nyt ihan tuulesta temmattu ole ;)
 
No jos palataan koko homman kanssa alkuun, niin milläs logiikalla tässä nyt sitten valtio tulee niitä lisätuloja saamaan? Jos tämä olisi niin helppoa, että puolitetaan tuo korvaus, niin missä ne valtion lisääntyneet tulot oli? Työntekijät saa vähempi korvausta, eli vähempi ostovoimaa. Yritys ehkä maksaa enempi veroja kun jää tulosta enempi, tai sitten joutuvat kompensoimaan tätä palkan kautta, jolloin yritys ei maksa sen enempää veroja. Työntekijä maksaa vähemmän, mutta käteen jää vähemmän ja täten vähempi kulutukseen joka on ryöstöverotettua.

No entäs sitten jos tämä tarkoittaakin työpaikkojen vähentymistä ja valtion menot vaan kasvaakin?

Sitä en vieläkään ymmärrä, että miten on minulta pois jos joku ajaa 60 tkm vuodessa ja saa siitä 45 senttiä kilometriltä? Kertokaa tyhmälle että miten minä tätä rahoitan?
 
Valtiokin on työnanataja. Toinen on ilmeisesti se, että yritykset saa vähentää maksetut kilometrikorvaukset verotuksessa. Vähemmän maksettuja korvauksia, enemmän verotettavaa tuloa.
 
No onhan se selvää, että jos osa palkasta maksetaan verottomana niin valtio ottaa siinä takkiin. Ja kun valtio ottaa takkiin niin tavalla tai toisella se revitään selkärangasta.

Kyllähän noita yksittäistapauksia löytyy, missä km-korvaukset ei välttämättä korvaa kaikkia kuluja mutta on siellä julmettu osa sellaista porukkaa jolle hommasta jää selkeä netto käteen. Kyllähän tuolla palkkaketjussakin joka toinen muistaa mainita ne km-korvaukset siihen palkan päälle :D

Aika kärpäsen paskaahan tämä lienee budjettivajeen rinnalla eikä varmastikaan anna mahdottomia lisätuloja, mutta kyllähän tässä on se periaatepuolikin.
 
No jos palataan koko homman kanssa alkuun, niin milläs logiikalla tässä nyt sitten valtio tulee niitä lisätuloja saamaan?
...joutuvat kompensoimaan tätä palkan kautta...

Tällä logiikalla: Niinkuin poimin viestistäsi, työnantaja kompensoi pudonneita km-korvauksia maksamalla enemmän palkkaa, jotta työntekijän nettotulot pysyisivät samana kuin ennenkin. Näin ollen työntekijä maksaa enemmän veroja kuin ennen. Työnantajallekin tämä tuo lisäkuluja koska varsinaisen palkan lisäksi joutuu maksamaan melkein samanverran palkkauksen sivukuluja.

Sitä en vieläkään ymmärrä, että miten on minulta pois jos joku ajaa 60 tkm vuodessa ja saa siitä 45 senttiä kilometriltä? Kertokaa tyhmälle että miten minä tätä rahoitan?

Kun joku maksaa vähemmän veroja niin muut maksaa valtion talouden tasapainon vuoksi enemmän. Mukaanlukien sinä.
 
En ymmärrä, miten joku voi täällä pokkanaamalla väittää ettei kilometrikorvaus ole ylimitoitettu. Jokainen voi käydä autoliiton sivuilla arvioimassa niitä auton omistamiseen liittyviöä kuluja --> http://www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/laskurit/kustannuslaskuri/

Tuonne kun lyö ne speksit: n. 30k€ auto (15k€ omaa rahaa ja loput rahoituksella), pitoaika 4 vuotta, 50 tkm/v ajosuorite, joista kilometrikorvauksilla 40tkm. Tuloksena saadaan kaikki kulut huomioiden n. 400€/kk verovapaat lisätienestit + ilmainen auto käytössä. Ei minulla ole mitään kilometrikorvausten maksamista vastaan, mutta kun kyse on kulukorvauksesta niin kyseisen summan tulisi olla 0€/kk. Jos tuloa maksetaan, niin siitä pitää maksaa verot niin kuin kaikki muutkin maksaa omasta palkastaan.
 
Jos mulle joku maksaisi 43c/km, eikä tarttisi tehdä mitään muuta työtä kuin vain ajella, niin lopettaisin nykyisen homman välittömästi.

Päivässä ajelisin 6000-7000 euron autolla oman mielen mukaan 0-500km lenkkejä. Kyllä, nykyään saa tolla rahalla hyviäkin autoja.

tulot:
72 000km = 32400€/v, 2700€/kk.
Tuo alkaisi jo riittämään sopivaan tieneisteihin?

Ton 72 000km vois jakaa vaikka 15pv työkuukausiin. 400km per työpäivä. Tehdääpä töitä 15 pv,tekee reilu 4h ajoa per päivä, reilu 60h tuntia kuukaudessa.

Menot/vuosi:
Dieseliin 6000€
Huollot 2000€
Renkaat 2 sarjaa 17" yleisimpiä renkaita, camskillistä 350€ sarja =700€. Ei noita kilsoja kannata millään 20" renkailla ajella.
Noitakaan ei tarttis itseasissa kokonaan laskea menoihin, koska tartteehan vapaa-ajallakin autoa.
Tähän en laske vakuutuksiakaan mukaan samasta syystä, olis mulla auto ilman tuotakin "työtä".
Urheiluhieroja 200€ vuosi
Thaimassage happy ending sateisille ja räntäisille päiville 200€


Netto
32400v tulot -9100v menot=23300€v
1950€/kk verotonta liksaa. Tollaisen 6000-7000€ auton voi tosta summasta sitten ostaa joka kolmas vuosi kun siitä vanhasta loppuunajetusta paskastakin saa vielä pari tonttua vaikka mittarissa kilsat on tuplaantunu.

No jos Suomen teillä meinaat tuollaisia tyypillisiä myyntimiesten reittejä ajella 100km/h keskarilla ympäri vuoden, niin kannattaa ehkä varata hieman rahaa niihin sakkoihinkin.. Noin kuukauden jälkeenhän ajot vedelläänkin sitten ilman korttia.. ;)
 
En ymmärrä, miten joku voi täällä pokkanaamalla väittää ettei kilometrikorvaus ole ylimitoitettu. Jokainen voi käydä autoliiton sivuilla arvioimassa niitä auton omistamiseen liittyviöä kuluja --> http://www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/laskurit/kustannuslaskuri/

Tuonne kun lyö ne speksit: n. 30k€ auto (15k€ omaa rahaa ja loput rahoituksella), pitoaika 4 vuotta, 50 tkm/v ajosuorite, joista kilometrikorvauksilla 40tkm. Tuloksena saadaan kaikki kulut huomioiden n. 400€/kk verovapaat lisätienestit + ilmainen auto käytössä. Ei minulla ole mitään kilometrikorvausten maksamista vastaan, mutta kun kyse on kulukorvauksesta niin kyseisen summan tulisi olla 0€/kk. Jos tuloa maksetaan, niin siitä pitää maksaa verot niin kuin kaikki muutkin maksaa omasta palkastaan.
Nimenomaan näin. Ja vaikka kaikki yrittäjät tämän kuinka kiistäisi niin tuolla saadaan pienennettyä työnantajan kuluja, kun duunarille saadaan riittävä nettokorvaus menetetystä vapaa-ajasta minimoiden samalla verot/muut työnantajamaksut. Yksi tuttu on tehnyt pidempään komennushommia ja koko palkkaus perustuu vahvasti siihen että ajetaan about 100 km joka päivä duuniin; välillä kierretään komennuksen aikalimiitit palaamalla oman firman konttoriin puoleksi vuodeksi ja sitten homma alusta. Tälläinen luonnollisesti vääristää kilpailua, kun ulkopaikkakuntalainen firma saa sen kaverin hommiin pienemmillä työnantajakustannuksilla ja on ihan arkipäivää niin pienissä kuin vähän isommissakin firmoissa. Kyse ei siis ole mistään olemattomista ajoista vaan siitä että duuniajaminen yksinkertaisesti kannattaa.

Ajamisen vittumaisuudella, kreikkaan tai afrikkaan syydetyillä rahoilla jne. ei ole mitään relevanssia tässä keskustelussa. Kuvitteelliset laskelmat siitä ettei tämä tuottaisi mitään valtion kassaan on myös ihan paskaa; tässä saadaan selkeästi lisää palkanmaksua verotuksen piiriin, kun palkkaa ei voida enää maksaa verottoman km-korvauksen muodossa.
 
Itse saan n. 13 000euroa kilsakorvauksia vuodessa.

Saan 2/5 niistä verottomana, ja lopuista 3/5:sta maksan 35% veroja.
Tänä vuonna mennyt 2200€ dieseleihin. 400€ renkaisiin. 1400€ auton remonttiin ja huoltoon( tyyppivikojen korjausta 80%).
Vakuutuksia yms en laske mukaan, auto olisi muutenkin.

Tulot= 13 000€ (verojen jälkeen lienee 10 000€)
Menot =4000€.
Voitto=6000€
 
Itse saan n. 13 000euroa kilsakorvauksia vuodessa.

Saan 2/5 niistä verottomana, ja lopuista 3/5:sta maksan 35% veroja.
Tänä vuonna mennyt 2200€ dieseleihin. 400€ renkaisiin. 1400€ auton remonttiin ja huoltoon( tyyppivikojen korjausta 80%).
Vakuutuksia yms en laske mukaan, auto olisi muutenkin.

Tulot= 13 000€ (verojen jälkeen lienee 10 000€)
Menot =4000€.
Voitto=6000€

No niin, eli ratkaisu on laskea tuotao kilometrikorvausta ekasta kilsast lähtien, eikä keksi mitään keinotekoisia 15 tkm rajoja, joilla annetaan etu vähän ajaville ja raiskataan kakkoseen paljon ajavaa. EI mitään järkeä, ei niin yhtään mitään. Miksi tästäkin pitää tässä maassa tehdä niin saatanan vaikeaa, että saadaan taas jotain kikkailua aikaiseksi?

Kun tuo kerran monen laskelman perusteella on liian suuri, niin sitä voi laskea. Vaikka tyyliin 35 senttiin per kilsa tai jotain?

Meinasin tähän pistää sunnuntaityöstä, mutta avaanpa oman ketjun siitä...
 
No niin, eli ratkaisu on laskea tuotao kilometrikorvausta ekasta kilsast lähtien, eikä keksi mitään keinotekoisia 15 tkm rajoja, joilla annetaan etu vähän ajaville ja raiskataan kakkoseen paljon ajavaa. EI mitään järkeä, ei niin yhtään mitään. Miksi tästäkin pitää tässä maassa tehdä niin saatanan vaikeaa, että saadaan taas jotain kikkailua aikaiseksi?

Kun tuo kerran monen laskelman perusteella on liian suuri, niin sitä voi laskea. Vaikka tyyliin 35 senttiin per kilsa tai jotain?

Meinasin tähän pistää sunnuntaityöstä, mutta avaanpa oman ketjun siitä...
Onkos kukaan muuten nähnyt mitään virallista perustelua asialle, että miksi on tehty tuo raja eikä laskettu vain summaa per kilometri?
 
Tuskin virallista perustelua on olemassakaan. Tavoitteena ohjata ihmisiä pääkaupunkiseudulle.
 
Back
Ylös Bottom