Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Tämäkin on virossa toisin. Kilsareita ei makseta ollenkaan verovapaasti mutta toisaalta yrityksellä olevia autoja saa verottajan puolesta käyttää työ- ja omiin ajoihin miten huvittaa. Luonnollisesti yrityksen autoihin yritys ostaa bensat korjauksista puhumattakaan ellei työntekijän kanssa muuta sovita.

Kumma että meillä pitää aina keksiä jotain keinotekoisia rajoja ja monimutkaisuuksia. Yksinkertainen on kaunista ja tehokasta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta se on pakko sanoa, että ei se autossa istuminen mitään herkkua ole. Mielestäni näihin korvauksiin on turha kajota.

Eihän työn ole tarkoituskaan olla herkkua, vaan tuottavaa ja siitä mielihyvän uhrauksesta kompensoidaan palkalla. KM-korvaus on kuitenkin tarkoitettu korvaamaan vain oman kaluston käyttöä eikä sun perseen puutumista. Miksi just sun palkkas pitäis olla verotonta?
 
Siis yritätkö sä nyt oikeasti selittää, että ylisuuret km-korvaukset eivät ole valtion kassasta pois?

Työntekijä, jonka ylitöitä ja autossa istumisia kun kompensoidaan ylisuurilla km-korvauksilla, pysyy tyytyväisenä ilman, että työnantajan tarvitsee maksaa hänelle palkka/ylityötunteja. Km-korvaukset kun ovat verottomia työntekijälle, eikä työnantajan tarvitse maksaa niistä eläkemaksuja ym. palkan sivukuluja ja työnantaja saa vähentää ne verotuksessa, niin suuret km-korvaukset ovat työntekijälle ja työnantajalle win-win tilanne.

Voi Jeesus Kristus tätä. Aivan vittuillakseni tänään kysyin useammalta yrittäjältä näkemystä näihin naurettaviin väitöksiin ja kukaan ei kokenut km-korvausten maksamista minkäänlaisena voittona yrittäjälle itselleen. Päinvastoin; ne ovat kassasta pois, mutta reiluuden ja tasapuolisuuden nimissä niitä on maksettava reissaaville. Sekä myöskin siksi, ettei reissaava työntekijä lähde lätkimään kilpailijalle, joka suostuu km-korvaukset maksamaan. Yleisesti ottaen työrauhan ja turvallisen tulevaisuuden vuoksi kaikki yrittäjät, joiden palveluksessa reissaajia oli, olivat huolissaan km-korvausten leikkausaikeista. Sanoivat, että jos joku kokee kilsojen maksamisen voittona yrittäjälle, niin ei muuta kun kokeilemaan yrittäjyyttä:rock:
 
Eihän työn ole tarkoituskaan olla herkkua, vaan tuottavaa ja siitä mielihyvän uhrauksesta kompensoidaan palkalla. KM-korvaus on kuitenkin tarkoitettu korvaamaan vain oman kaluston käyttöä eikä sun perseen puutumista. Miksi just sun palkkas pitäis olla verotonta?

Ei se olekkaan :) Kilometrikorvauksia tulee kyllä jokunen tonttu, mutta on kyllä uusien rajojen sisällä.
 
Voi Jeesus Kristus tätä. Aivan vittuillakseni tänään kysyin useammalta yrittäjältä näkemystä näihin naurettaviin väitöksiin ja kukaan ei kokenut km-korvausten maksamista minkäänlaisena voittona yrittäjälle itselleen. Päinvastoin; ne ovat kassasta pois, mutta reiluuden ja tasapuolisuuden nimissä niitä on maksettava reissaaville. Sekä myöskin siksi, ettei reissaava työntekijä lähde lätkimään kilpailijalle, joka suostuu km-korvaukset maksamaan. Yleisesti ottaen työrauhan ja turvallisen tulevaisuuden vuoksi kaikki yrittäjät, joiden palveluksessa reissaajia oli, olivat huolissaan km-korvausten leikkausaikeista. Sanoivat, että jos joku kokee kilsojen maksamisen voittona yrittäjälle, niin ei muuta kun kokeilemaan yrittäjyyttä:rock:

Jos maksaisivat matka-ajalta palkkaa kuten kuuluisi se olisi vielä enemmän pois kassasta.
Nyt saa 1000€ km-korvauksia se yrittäjälle maksaa sen tonnin ja reissaaja saa 100€ tilille.
Jos reissumiehelle pitäisi maksaa palkkoina tonni peruspalkan päälle yrittäjälle se maksais n. 1700€ ja työntekijälle jäisi joku 500-600€.
Myyntimies haluaisi kuitenkin käteen sen saman tonnin kuin ennenkin mikä maksaisi yrittäjälle reilun 2000€.

Eikö yrittäjä säästä tässä?
 
Jos maksaisivat matka-ajalta palkkaa kuten kuuluisi se olisi vielä enemmän pois kassasta.
Nyt saa 1000€ km-korvauksia se yrittäjälle maksaa sen tonnin ja reissaaja saa 100€ tilille.

Yrittäjälle maksaa 1000 e km-korvauksia 1000 euroa, mutta reissaaja saa 100 e tililleen tästä tonnista? Mitäs tällä ajetaan nyt takaa?
 
Yrittäjälle maksaa 1000 e km-korvauksia 1000 euroa, mutta reissaaja saa 100 e tililleen tästä tonnista? Mitäs tällä ajetaan nyt takaa?

Nolla jäi puuttuun, 1000€ saa.
 
Ajatko takaa tässä koko tekstissä sitä, että mitä jos nuo samat summat, joita nykyään km-korvauksina maksetaan, maksettaisiinkin verotettavina TULOINA?
Käytännössähän niistä sellainen 50-70% pitäisi maksaa verotettavina tuloina, koska se on se summa joka noista nykyään on ylimääräistä, eli joka jää autoilijalle käteen todellisten kulujen jälkeen.
 
Käytännössähän niistä sellainen 50-70% pitäisi maksaa verotettavina tuloina, koska se on se summa joka noista nykyään on ylimääräistä, eli joka jää autoilijalle käteen todellisten kulujen jälkeen.

50-70%...? Oot itse kokeillu? Vai lukenu jonkun luotettavan postauksen täältä? :)
 
50-70%...? Oot itse kokeillu? Vai lukenu jonkun luotettavan postauksen täältä? :)

No katotaan nyt sitten vaikutuksen kun tämä läpi runnotaan. Sanon vain että pää jää vetävän käteen kuten alkoholiverojen rajussa nostossa. Ihmetellään miksi Alkon myynti laskee ja Viron tuonti kasvaa. Tarpeeksi vaan kun kiristellään niin paluuta ei ole vaikka palattaisiin vanhaan ja toimivaan.
 
Minä olen ainakin kokeillut, sen 7v. Riitti mulle enemmän kuin hyvin korvaukset, kun autoa pidän jokatapauksessa.
Mulla ei ole mitään km-korvauksia vastaan, mutta ihmettelen aina tota kohua asian tiimoilta ettei se muka riitä mihinkään.
 
Jos henkilöllä ei ole autoa ennestään ja hän työkaluksi sen hankkii työsuhteen alettua, niin on väärin, että tämä työkalun hankintakulut edes osittain katetaan?

Kilometrikorvaus on tarkoitettu korvaamaan satunnaisesti omalla autolla tehtävää työajoa. Jos työ vaatii säännöllistä auton käyttöä, niin tätä varten on autoedut (vapaa/käyttö), joka huomioidaan osaksi palkkausta ja siitä maksetaan asianmukaiset verot. Toki voi myös käyttää työnantajan tarjoamaa ajoneuvoa pelkkiin työajoihin, jolloin näistä ei tarvitse murehtia.

Sinänsä hyvittavaa, että kun tämä kilometrikorvaus keskustelu lähti liikkeelle, niin samantien joka toinen reissumies on itkemässä miten se auto on pelkkä työkalu, hankittu vain työntekoa varten ja miten autolla ajaminen ei vapaa-ajalla edes kiinnosta. Kovasti epäilen, että kovinkaan moni olisi autostaan valmis luopumaan vaikkei sitä työn puolesta tarvitsisikaan. Tuskin myöskään kovin moni on hankkinut autoansa pelkästään työnantajan painostuksesta.
 
Mä en nyt käsitä mistä on revitty ettei se riitä mihinkään? Ainostaan tässä on kohistu siitä, että se on mukamas kohtuuttoman suuri ja on kohtuuton vääryys että paljon ajava pystyy niiden avulla kustantamaan keskihintaisen auton. Jos ajat vaikka 50 tkm työajoja ja 20 tkm omia ajoja, niin tuo työmatka-ajo se on joka auton vie muutamassa vuodessa lähelle nollahintaa. Se on viiden vuoden jälkeen aika sama onko mittarissa 250 tkm vai 350 tkm jos auton hintakehitystä ajattelee.

Paljon ajava tarvii kunnon työkalun jo oman turvallisuutensakin vuoksi. Toki tän voisi firmakin ostaa, mutta se vasta hankalaa onkin erotella sitten niitä omia ajoja, siksi tätä ei kai laajemmin käytetä. Ja tässä nykysysteemissä jää kuitenkin sille työn suorittajalle vapaus valita se auto myös muunkin tarpeensa mukaan, ettei niitä peltikotteroita pidä sen takia olla kahta kappaletta.

EDIT: Lukisipa Heikki722 tämän. Muistaakseni hänellä oli joskus paljonkin kilsakorvauksilla ajaneena tarkatkin laskelmat, että miten pystyi jopa saamaan tuosta jäämään jotain viivan alle ja minkähintaisella ajokilla taas tuli takkiin joka kilsa. Uutta kohtuu arvokasta autoa pitävä maksoi kyllä koko lystistä koko ajan, en vaan muista missä tuo raja kulki.

Eikä tämä jatkuva polttoaineen hinnannousu ainakaan helpota tilannetta yhtään.
 
Ajatko takaa tässä koko tekstissä sitä, että mitä jos nuo samat summat, joita nykyään km-korvauksina maksetaan, maksettaisiinkin verotettavina TULOINA?

Verotonta palkkaahan ne käytännössä on. Ainahan matkamiehet puhuu ettei palkka ole kovin hyvä, mutta onneksi saa kilometrirahat päälle.
On ne itellekin aina kelvannu, kun on mahdollisuus ollu. Jos niillä ei voittoa tekis, ei kukaan omalla autolla firman ajoja mielellään ajelis.

Paljon aijaville olis työsuhde auto ja ylityötunnit matkoista järkevä ratkaisu, mutta kaikki tietää ettei niistä mielellään ylitöitä maksella, kun korvauksilla pääsee ilman veroja.
 
Mä en nyt käsitä mistä on revitty ettei se riitä mihinkään?

Joo, tarkoitin siis sitä jos/kun korvausta leikataan 15tkm oliko se nyt 10 vai 15cnt, niin omien kokemusten perusteella sekin oli riittävästi. Mutta uutta autoa en ole ikinä omistanut, eikä ole mielessäkään käynyt.
 
Mutta kyllä fakta on se, että sen auton pääomakulut pitää myös saada pois keskihintaisen perheauton, eli nyt vaikka sen 30 kilon dieselfarkun kohdalta. Muutenhan tuo on aivan perseestä. Tässä se hyöty on vain että sulla on keskivertoa parempi auto käytössä muihin ajoihin.
Ei ne pääomakulut kasva senttiäkään niistä työajoista, miksi niitä pitäisi korvata? Tuo "hyöty on vain että sulla on keskivertoa parempi auto käytössä muihin ajoihin" tarkoittaa käytännössä sitä, että paljon ajava maksattaa sen 30k€ dieselfarkun itselleen 3 vuodessa, jolloin tuolla on vielä se ~15k€ arvoa jäljellä. Eli kaveri tienasi ~5k€/v verotonta tuloa itselleen. Tämä on mielestäsi ihan ok?

Hui kamalaa jos sun elämästä puolet kuluu muutenkin penkin ja ratin välissä. Yksikään paljon ajava ei huvikseen ajele enää autolla...
Oma vikahan se on jos valitsi ammatin jossa ei viihdy, ei sitä pidä kuitenkaan kilometrikorvauksina kompensoida. Miksei voi pyytää rehdisti lisää liksaa paskasta duunista, miksi sen tienestin pitää saada kilometrikorvauksina? Ainiin, ne verot...
 
Jos mulle joku maksaisi 43c/km, eikä tarttisi tehdä mitään muuta työtä kuin vain ajella, niin lopettaisin nykyisen homman välittömästi.

Päivässä ajelisin 6000-7000 euron autolla oman mielen mukaan 0-500km lenkkejä. Kyllä, nykyään saa tolla rahalla hyviäkin autoja.

tulot:
72 000km = 32400€/v, 2700€/kk.
Tuo alkaisi jo riittämään sopivaan tieneisteihin?

Ton 72 000km vois jakaa vaikka 15pv työkuukausiin. 400km per työpäivä. Tehdääpä töitä 15 pv,tekee reilu 4h ajoa per päivä, reilu 60h tuntia kuukaudessa.

Menot/vuosi:
Dieseliin 6000€
Huollot 2000€
Renkaat 2 sarjaa 17" yleisimpiä renkaita, camskillistä 350€ sarja =700€. Ei noita kilsoja kannata millään 20" renkailla ajella.
Noitakaan ei tarttis itseasissa kokonaan laskea menoihin, koska tartteehan vapaa-ajallakin autoa.
Tähän en laske vakuutuksiakaan mukaan samasta syystä, olis mulla auto ilman tuotakin "työtä".
Urheiluhieroja 200€ vuosi
Thaimassage happy ending sateisille ja räntäisille päiville 200€


Netto
32400v tulot -9100v menot=23300€v
1950€/kk verotonta liksaa. Tollaisen 6000-7000€ auton voi tosta summasta sitten ostaa joka kolmas vuosi kun siitä vanhasta loppuunajetusta paskastakin saa vielä pari tonttua vaikka mittarissa kilsat on tuplaantunu.


Mutta siis eihän nämä laskelmat InterWebissä päde, koska kyllähän jokaisella tienpäällä olevalla työkseen ajavalla pitää olla se 60 000euron BMW
.Chilen kaivosmiehetkin mielummin asuisivat romahtaneessa maanalaisessa kaivoksessa 10-vuotta putkeen, kuin ajaisivat millään muulla kuin uudella autolla pitkää matkaa.
 
Voi Jeesus Kristus tätä. Aivan vittuillakseni tänään kysyin useammalta yrittäjältä näkemystä näihin naurettaviin väitöksiin ja kukaan ei kokenut km-korvausten maksamista minkäänlaisena voittona yrittäjälle itselleen. Päinvastoin; ne ovat kassasta pois, mutta reiluuden ja tasapuolisuuden nimissä niitä on maksettava reissaaville. Sekä myöskin siksi, ettei reissaava työntekijä lähde lätkimään kilpailijalle, joka suostuu km-korvaukset maksamaan. Yleisesti ottaen työrauhan ja turvallisen tulevaisuuden vuoksi kaikki yrittäjät, joiden palveluksessa reissaajia oli, olivat huolissaan km-korvausten leikkausaikeista. Sanoivat, että jos joku kokee kilsojen maksamisen voittona yrittäjälle, niin ei muuta kun kokeilemaan yrittäjyyttä:rock:

Kysyppäs niiltä useammalta yrittäjältä, että kuinka he mieluummin korvais työntekijänsä autossa istumisen siten, että työntekijälle jää 1000 euroa käteen? Maksavatko he sen verottomina km-korvauksina, jolloin yrittäjän pitää maksaa 1000 euroa, vaiko palkkana jolloin yrittäjän pitää maksaa 1700 euroa palkkaa.
 
Back
Ylös Bottom