Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Ja siitäkö ei valtiolle tule verotuloja, jos minä ostan auton ja siihen kuutioittain bensaa?

Siitä, että maksaa paljon auto- ja polttoaineveroa pitäisi saada sitten kompensaatiota "tuloveroissa". Täh? Eikös tässä ole jo jo noita laskelmia esitetty, että ostetut hyödykkeet maksatetaan kulukorvauksina korkojen kera takaisin auton omistajalle. Ja maksetaan ilmeisesti vielä kiristysten jälkeenkin..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin. Kuten tuossa varmaan kävi ilmi, että töitä tosiaan teen sen 7,5-8 tuntia päivässä niiden asiakkaiden parissa. Nuo ajelut tulee hyvin pitkälti työajan ulkopuolella, jolloin ei tule palkkaakaan. Jos työajot tekisin työajalla (8.00-16.00) tulisi tehokas työaika aika lyhyeksi kun olisin asiakkaan luona 10.30, menisin lounaalle klo.12.00. Seuraavan asiakkaan luokse klo. 13.00 ja lähtisin kotimatkalle 13.30. Tehokasta työaikaa tulisi siis muutama hassu tunti. Kun ajan nuo työajot "omalla ajalla" ehdin käymään samassa kaupungissa neljän asiakkaan luona. Muuten ehtisin käymään vain kahden luona.

Yleensä työmatkat kotonta työpaikalle tapahtuu omalla ajalla ja ilman palkkaa??
 
Ja siitäkö ei valtiolle tule verotuloja, jos minä ostan auton ja siihen kuutioittain bensaa?

Mutta kun et sinä sitä osta vaan valtio sen autonkin kustantaa km-korvausten kautta. Paljonpa hyödyttää valtiota verotulot jostain sellaisesta minkä hankkimisen se on sulle kustantanut + maksanut vielä vähän bonustakin päälle.
 
Niin. Kuten tuossa varmaan kävi ilmi, että töitä tosiaan teen sen 7,5-8 tuntia päivässä niiden asiakkaiden parissa. Nuo ajelut tulee hyvin pitkälti työajan ulkopuolella, jolloin ei tule palkkaakaan. Jos työajot tekisin työajalla (8.00-16.00) tulisi tehokas työaika aika lyhyeksi kun olisin asiakkaan luona 10.30, menisin lounaalle klo.12.00. Seuraavan asiakkaan luokse klo. 13.00 ja lähtisin kotimatkalle 13.30. Tehokasta työaikaa tulisi siis muutama hassu tunti. Kun ajan nuo työajot "omalla ajalla" ehdin käymään samassa kaupungissa neljän asiakkaan luona. Muuten ehtisin käymään vain kahden luona.

Se juju tässä vissiin onkin että työnantajan halutaan maksavan nuo 2 "ylimääräistä" käyntiä, ei veronmaksajien. Itse olen valtiolla hommissa eli mun on turha puhua verovaroin maksetusta työstä :) Toisaalta meillä ei matkustamiseen 8-16 ulkopuolella menneestä ajasta makseta mitään palkkaa ja oman auton käytöstä maksetaan sama reitti yleisellä - 15%.
 
Ei rikastumaan, mutta todella hyvät lisätienestit saa kylläkin.

Kuten huomaat omasta laskelmastasikin niin siinä tulee 4000€ verotonta lisätuloa varsinaisen palkan lisäksi per vuosi + lisäksi saa ajella omat vapaa-ajan menot uudella 60k€ BMW:llä pelkin juoksevin kustannuksin kun vakuutukset ja arvonalenemisen on jo valtio kustantanut. Siitäkin hyötyy useilla tuhansilla euroilla per vuosi. Kyllä mulle ainakin tuommoinen diili kelpaisi.

Aavistuksen ehkä sumentunu todellisuus tosta hyödystä mikä sulle jää käteen.

4000€/vuosi rahaa + kaikki mahdollinen autoon liittyvä. Arvonaleneminen + vakuutukset + huollot + dieselvero + pääomakustannukset + renkaat + muut on tollasella bemarilla varmaan min.10k vuodessa. Eli hyödyt yli tonnin kuussa kilometrikorvauksista ja sulla on helvetin kiva auto ajella omia ajoja.

Korvausten laskiessa hommaa halvempi ja vähemmän hörppäävä auto.

Toivottavasti tää uudistus vähentäis turhaa kruisailua isojen kilometrikorvausten perässä.

edit. väärin lainattu. Tarkotus oli vastata Frank Drebinille. Joku osaavampi/jaksavampi vois laskea ton todellisen hyödyn vielä tarkemmin.
 
No nämä asiat on sun, asiakkaan ja työnantajan välisistä sopimuksista kiinni. Kyllä monet muutkin ihmiset tekee töitä vähän muutenkin kuin kahdeksasta neljään. Ei se ole mikään oikeutus saada verotonta palkkaa.

Jos sä koet että teet enemmän töitä kuin mitä palkka vastaa, niin vaadi enemmän palkkaa ja maksa siitä verot niin kuin kaikki muutkin ihmiset. Pitkä työpäivä ei oikeuta olemaan maksamatta veroja ansiotuloistaan.

Luetun ymmärtäminen? Kirjoitin tuossa että:
a) Palkkaa pitää saada reilusti lisää korvauksena menetetystä vapaa-ajasta
b) Lähden asiakkaan luokse työpaikan pihalta klo. 8.00 ja ajoitan ajoni niin että olen takaisin klo. 16.00. Tällöin tehokas työaika ei ole kovinkaan pitkä
c) Vaihdan työpaikkaa.

Tuo kilometrikorvauksista saatu "voitto" ei todellakaan ole mikään suuri. Kun tämä keskustelu alkoi keväällä, niin laskin että se on omalla kohdallani n. 10c/kilometri kun kaikki kulut lasketaan. Autoa en tarvitsisi jos työn luonne ei olisi tämä, eli kaikki auton kulut voi laskea tuosta kilometrikorvauksesta.

Eli jos saan voittoa sen 10 c/km on se tunnin ajossa tienattu rahamäärä noin 8 euroa. Jos tekisin nuo ajot ylitöinä maksaisi se työnantajalle 40 euroa tunnissa kaikkine sivukuluineen + tietenkin ne kilometrikorvaukset. Eli normipäivässä tulisi kustantamaan selaisen 150-250 euroa lisää tähän systeemiin verrattuna. Tuollaisella kulujen nousulla hommasta menisi katetta aika paljon, eli hintoja pitäisi nostaa, jolloin asiakkaiden pitäisi nostaa hintojaan kuluttajille. Mulle oikeasti ihan sama, mutta tämä malli on ainakin omien laskujeni mukaan se kaikista halvin kaikille.

Mutta kuten sanottu, saavutetuista eduista luopuminen ottaa päähän. Varsinkin kun tuosta autoilusta saa maksaa veroja muutenkin ihan helvetisti.

- - - Updated - - -

Yleensä työmatkat kotonta työpaikalle tapahtuu omalla ajalla ja ilman palkkaa??

Joo-o. Jos tulen toimistolle, niin tietenkin se on omalla ajalla ja rahalla tapahtuvaa hommaa. Mutta meillä kun sattuu noita asiakkaita olemaan myös täällä toimiston ulkopuolella, niin niiden luona vierailuista tässä olikin kyse. Vai meinaatko, että kiinteistöhuoltajankin pitäisi laittaa kellokortti kiinni kun ajelee kerrostalolta toiselle?
 
Eli jos saan voittoa sen 10 c/km on se tunnin ajossa tienattu rahamäärä noin 8 euroa. Jos tekisin nuo ajot ylitöinä maksaisi se työnantajalle 40 euroa tunnissa kaikkine sivukuluineen + tietenkin ne kilometrikorvaukset. Eli normipäivässä tulisi kustantamaan selaisen 150-250 euroa lisää tähän systeemiin verrattuna. Tuollaisella kulujen nousulla hommasta menisi katetta aika paljon, eli hintoja pitäisi nostaa, jolloin asiakkaiden pitäisi nostaa hintojaan kuluttajille. Mulle oikeasti ihan sama, mutta tämä malli on ainakin omien laskujeni mukaan se kaikista halvin kaikille.

Mutta kuten sanottu, saavutetuista eduista luopuminen ottaa päähän. Varsinkin kun tuosta autoilusta saa maksaa veroja muutenkin ihan helvetisti.
No tottakai se tulee maksamaan työnanatajalle enemmän jos ei enää voi maksaa palkkoja verottomana. Käytännössähän siis tähän asti olet saanut verotonta ansiotuloa, ja nyt sua ahistaa kun pitää alkaa pelata samoilla pelisäännöillä kuin kaikki muutkin.
 
No tottakai se tulee maksamaan työnanatajalle enemmän jos ei enää voi maksaa palkkoja verottomana. Käytännössähän siis tähän asti olet saanut verotonta ansiotuloa, ja nyt sua ahistaa kun pitää alkaa pelata samoilla pelisäännöillä kuin kaikki muutkin.

Ei se mua ahdista pätkääkään. Yritän vain selittää miten tämä homma toimii. Työn tuottavuus tulee oikeasti laskemaan sen 50% jos alan ajelut tekemään silloin klo. 8.00-16.00 välisellä ajalla. Se ei ole minun ongelmani, vaan yrityksen ongelma. Ongelma tulee myös siitä, että tuo tuleva korvausmäärä ei riitä kattamaan kuluja. joten haluan työsuhdeauton. Kuten varmaan aika moni muukin kaltaiseni. Jos tähän ei firmassa ole varaa, niin sitten se on firmalle voivoi.

ja samoilla pelisäännöillä pelaan kuin kaikki muutkin, eli ansio- ja pääomatuloista menee verot.
 
Vaikuttaa vähän siltä että huonoa tuottavuutta kompensoidaan nyt valtion implisiittisellä tuella. Ehkä on ihan hyvä pysähtyä firmassa miettimään onko se bisneslogiikka ihan järkevä jos kustanusrakenne ei toimi ilman tukia. Huom. nythän sovitetaan kulukorvausta vastaamaan todellista kulua. Ei sitä pitänytkään käyttää palkan maksamiseen, mutta tietysti näin tuppaa käymään (väärät kannustimet jne).
 
Jos tuo korvaus on kerran ylimitoitettu, niin miksi sitä ei sitten tiputettu vaikka tyyliin 35 senttiin heti alusta alkaen ilman mitään kattoja? Vai onko se autoilu yhtäkkiä puolet halvempaa sen 15 tkm jälkeen? Mun mielestä tuollaisessa noin rajussa leikkurissa porataan kuivalla kakkoseen paljon ajavia. Itse en ole kertaakaan saanut lähellekään 15 tkm vuodessa työajoja, ei varmaan ole kymppi ylittynyt kertaakaan. Että edelleenkään ei ole oma lehmä ojassa.

Tämä rajaus tosin saattaa nostaa omia kilsoja. Epäilenpä ettei työkaveria kiinnosta enää tehdä 12-14 h päiviä ilman ylityökorvauksia. Niistä matkatunneista kun ei palkkaa tule, kk palkkalaisena pidät ne sitten vapaana joskus. Käytännössä et ehdi pitää. Se että on saanut etuna ajaa paremmalla autolla kuin sillä 99 corollalla, on tässäkin toiminut motivaattorina. Vaan eipä toimi enää.

Tässä saadaa nyt moneen moneen firmaan todella hankalia tilanteita. Työtehtäviä saatetaan jopa lopettaa tai niihin ei enää saada tekijöitä.

Itse en usko että tämä "uuditus" tuo valtion kassaan senttiäkään lisärahaa. Jos ajot vähenee niin se on sitten suoraan pois verotuloista, senverran rajua autoilun verottaminen kuitenkin on. Jos vielä bonuksena vähenee työpaikkoja, niin saattaa käydä niin että ollaan vielä pakkasen puolella.

Eli edelleen, jos se kilsakorvaus jollakin matematiikalla on liian suuri niin miten helvetissä on vaikeeta laskea sitä kokonaisuudessaan? Vaikka nyt aluksi 40 senttiin. Ei varmaan tulisi kovin isoa ongelmaa tästä kenellekään? Voisi sitten jatkossa ostaa vähän halvemman auton tai jotain.
 
.

Tämä rajaus tosin saattaa nostaa omia kilsoja. Epäilenpä ettei työkaveria kiinnosta enää tehdä 12-14 h päiviä ilman ylityökorvauksia. Niistä matkatunneista kun ei palkkaa tule, kk palkkalaisena pidät ne sitten vapaana joskus. Käytännössä et ehdi pitää. Se että on saanut etuna ajaa paremmalla autolla kuin sillä 99 corollalla, on tässäkin toiminut motivaattorina. Vaan eipä toimi enää.

Tässä saadaa nyt moneen moneen firmaan todella hankalia tilanteita. Työtehtäviä saatetaan jopa lopettaa tai niihin ei enää saada tekijöitä.

Tätä itsekkin vähän yritin hakea takaa. Onnistuit sen paremmin vain laittamaan sanoiksi.
 
Tässä saadaa nyt moneen moneen firmaan todella hankalia tilanteita. Työtehtäviä saatetaan jopa lopettaa tai niihin ei enää saada tekijöitä.

Sittenhän firmat jotka tämmöisen tilanteen eteen joutuvat, muuntautuvat ajan mukaiseksi. Jos (iso jos) siis tapahtuu niin, että työtehtäviä lopetetaan. Aina on ihminen keksinyt keinot pärjätä, kun on rahasta kyse.

Itse näen työssäni (ruokakauppa) edustajia, jotka autolla kiertävät suomea, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Suuri osa heidän työstään on aika turhaa (minulle ja kaupalle) kun minulla on kyky googlettaa ja lukea alan lehtiä. Eli minua ei ainakaan haittaisi, vaikka ruoka-alalla edustajien määrä vähenisi. Ikävää tietty sen yksilön kannalta joka työnsä menettäisi.

Tämä siis "jos -skenaario". Jos siis työtehtäviä lopetettaisiin.
 
Epäilenpä ettei työkaveria kiinnosta enää tehdä 12-14 h päiviä ilman ylityökorvauksia. Niistä matkatunneista kun ei palkkaa tule, kk palkkalaisena pidät ne sitten vapaana joskus. Käytännössä et ehdi pitää. Se että on saanut etuna ajaa paremmalla autolla kuin sillä 99 corollalla, on tässäkin toiminut motivaattorina. Vaan eipä toimi enää.
.

Tämä jaksaa ihmetyttää, minua ei ole kiinnostanut koskaan tehdä pitkää päivää ilman korvauksia, eikä ole tarvinnutkaan. Nyt en enää ole muutamaan vuoteen joutunut ajamaan työn puolesta, aikoinaan tein reilu 7v komennustöitä pääasiassa suomessa, osin ulkomailla( sielläkin autolla liikenteessä). Kilometrejä kertyi keskimäärin 25-30 tuhatta vuodessa. Meille ainakin maksettiin matkatunneista, ei tosin prosenttitunteja. Eli jos työpäivä kesti 10h ja matkat yhteensä 3h, niin 11h peruspalkalla ja 2h ylitöinä. Työ ei tosin ollut kauppahommaa vaan asennus, huolto ja saneeraushommaa.
 
Tämä jaksaa ihmetyttää, minua ei ole kiinnostanut koskaan tehdä pitkää päivää ilman korvauksia, eikä ole tarvinnutkaan. Nyt en enää ole muutamaan vuoteen joutunut ajamaan työn puolesta, aikoinaan tein reilu 7v komennustöitä pääasiassa suomessa, osin ulkomailla( sielläkin autolla liikenteessä). Kilometrejä kertyi keskimäärin 25-30 tuhatta vuodessa. Meille ainakin maksettiin matkatunneista, ei tosin prosenttitunteja. Eli jos työpäivä kesti 10h ja matkat yhteensä 3h, niin 11h peruspalkalla ja 2h ylitöinä. Työ ei tosin ollut kauppahommaa vaan asennus, huolto ja saneeraushommaa.

No periaatteessa työkaverikin saa palkan ajotunneista, mutta kun ei se niitä ylitunteja ehdi vapaana pitää, niin vähän lahjana menee. Tosin se on hänen asiansa, enkä mä siihen ota tän enempää kantaa.

Itse olen tuntipalkalla ja niistä satunnaisista keikoista, joita teen, menee palkkaus juurikin noin kuin tuossa mainitsit. Asennustyötä meilläkin. Talossa toki paljon myyntiedustajiakin, tosin tuo on vähän väärä termi tietyllä tavalla kun ne hoitaa tiettyä asiakaskuntaa vuosisopparissa määritellyin perustein. Eli mikään varsinainen myyntityö ei ole heidän työtään, se on sitten aktiivisimpien mahdollisuus saada jotain pientä lisää liksaan jos viittii lisäkauppaa vääntää.

Tässä mielestäni noillakin eniten perseestä se, ettei ne pysty vaikuttamaan ajoihinsa. Tietyt ajoreitit asiakkaalta toisella ja esim. Pohjoisessa Suomessa tulee helposti jopa 40-60 tkm vuosiajojakin kun pk seudulla ei varmaan edes tuo kaavailtu 15 tkm raja ylity. Syyn ihan maantieteelliset etäidyydet. Näitä työtehtäviä ei voi lopettaa, eikä nopeasti edes muuttaa. Eli parhaimmat lähtee tai neuvottelee uudet kuviot.

En vain tajua mistä tuo 15 tkm raja on revitty. Lasketaan sitten edelleen sitä koko korvausta alusta loppuun jos se kerran perusteettoman suuri on. Kirpaisee kaikkia ihan tasapuolisesti. Vähän ajavan ei tartte miettiä että joku 10 tkm vuodessa työajoja juuri muuttaisi auton arvoa mihinkään. 10 vuoden päästä on melkolailla sama onko siinä koslassa 200 vai 300 tkm mittarissa. Lähes arvoton romu se on kuitenkin siinä vaiheessa. Taasen vaikka 50 tkm ajava ei 10 vuotta samalla autolla aja käytännössä. Työkalun pitää toimia.

Että erittäin epäreilua tämä esitetty malli mun mielestä.
 
Mutta kun et sinä sitä osta vaan valtio sen autonkin kustantaa km-korvausten kautta. Paljonpa hyödyttää valtiota verotulot jostain sellaisesta minkä hankkimisen se on sulle kustantanut + maksanut vielä vähän bonustakin päälle.

Niin, kilometrikorvauksen kylläkin maksaa työnantaja, ei valtio. Yritys toki vähentää maksetun km-korvauksen kirjanpidossaan, joka siten laskee yrityksen maksamaa veroa, mutta tuo lasku nyt ei ole lähellekkään maksettujen km-korvausten määrää.
 
Niin, kilometrikorvauksen kylläkin maksaa työnantaja, ei valtio. Yritys toki vähentää maksetun km-korvauksen kirjanpidossaan, joka siten laskee yrityksen maksamaa veroa, mutta tuo lasku nyt ei ole lähellekkään maksettujen km-korvausten määrää.

Miten siis - yritys maksaa sinulle 46 snt/km ja saa vähentää verotuksessa 46 snt/km - vai maksaako yritys sinulle enemmän?
 
No km-korvauksia kylläkin tulee 94500€.

Sitten karkeasti
Dieselit 19000€
Huollot 5000€
renkaat 4500€
Dieselvero 1500€
Vakuutukset 4000€
Pääomakustannukset 7500€
Muuta 1000€

Samassa rytäkässä se 60k€ BMW on muuttunut 20k€ Bemariksi.

Eipä tuolla kyllä rikastumaan pääse..

Edit. Ja lisätään nyt vielä se, että kun katsotaan paljonko noissa kuluissa (60k€ auto, 12600l dieseliä, yms.) on jo veroa, niin on aika vitun härskiä edes puhua jostain veronkierrosta..

Ei tuossa ainakaan ole alimitoitettu nuo summat ;)
 
Tämä rajaus tosin saattaa nostaa omia kilsoja. Epäilenpä ettei työkaveria kiinnosta enää tehdä 12-14 h päiviä ilman ylityökorvauksia. Niistä matkatunneista kun ei palkkaa tule, kk palkkalaisena pidät ne sitten vapaana joskus. Käytännössä et ehdi pitää. Se että on saanut etuna ajaa paremmalla autolla kuin sillä 99 corollalla, on tässäkin toiminut motivaattorina. Vaan eipä toimi enää.

Tässä saadaa nyt moneen moneen firmaan todella hankalia tilanteita. Työtehtäviä saatetaan jopa lopettaa tai niihin ei enää saada tekijöitä.

Eihän kilometrikorvauksia ole tarkoitettu miksikään palkan lisäksi ja ylityökorvausten verottämaksi vaihtoehdoksi.

Käytännössähan km-korvaukset aiheuttaa helvetisti turhaa ajoa, moni homma tarvii mennä tekemään paikan päälle, kun kilsoja kalastellaan, vaikka onnostuisi aivan hyvin puhelimen välityksellä.
Itsekin olen tehnyt monet turhat työmaakäynnit ja toimipisteiden väliset ajot, kun niistä saa kivan lisän palkkan päälle.
 
En oikein itsekkään ymmärrä tuota kummallista rajaa. Tuo osuu aika pieneen sektoriin ihmisiä kuitenkin, vähän vaikea uskoa että sillä kauheasti maailmaa pelastetaan.
 
Back
Ylös Bottom