Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ajan nykyään noin 15 000 kilometriä vuodes työajoja. Teen sen nykyään vielä omalla autolla, mutta jos korvauksia tästä vielä leikataan niin siirryn käyttämään vuokra-autoa. Firmalle se on kalliimpi vaihtoehto, mutta kai valtio saa siinä sitte enemmän kerättyä.
 
Enkös mä sanonut jo aikoja sitten että tämä sluibataan läpi sukkana. Nooh, suattaapi olla että omat ajot tästä lisääntyy. Sehän nyt on kuitenkin yksi iso synti jos vaikka joku tämän maan asukas saisi jotain verotonta korvausta. Ennemmin kannattaa nekin rahat työntää suoraan sinne Kreikkaan tai katella edelleen lämpi sormien kun miljardeja menee verotta läpi isoilla raksatyömailla.

Seuraavaksi sitten hartiapankkirakentajan kimppuun. Ei saatana sitä saa sallia että jossakin naapurin Pera jeesaa Jormaa raksalla ilman kuittien kirjoittelua.
 
Ajan nykyään noin 15 000 kilometriä vuodes työajoja. Teen sen nykyään vielä omalla autolla, mutta jos korvauksia tästä vielä leikataan niin siirryn käyttämään vuokra-autoa. Firmalle se on kalliimpi vaihtoehto, mutta kai valtio saa siinä sitte enemmän kerättyä.

Kokoomus huijaa hyväuskosilta myyntialan ihmisiltä äänet "suomalaisen työn puolesta"-kusetuksella. Tässä me taas nähdään, kuinka Kataisen hallitus näyttää isoa keskisormea takaisin ja kääntää selkänsä. Yrittäjähenkinen Suomi! Kunpa olisikin.

Enkös mä sanonut jo aikoja sitten että tämä sluibataan läpi sukkana. Nooh, suattaapi olla että omat ajot tästä lisääntyy. Sehän nyt on kuitenkin yksi iso synti jos vaikka joku tämän maan asukas saisi jotain verotonta korvausta. Ennemmin kannattaa nekin rahat työntää suoraan sinne Kreikkaan tai katella edelleen lämpi sormien kun miljardeja menee verotta läpi isoilla raksatyömailla.

Seuraavaksi sitten hartiapankkirakentajan kimppuun. Ei saatana sitä saa sallia että jossakin naapurin Pera jeesaa Jormaa raksalla ilman kuittien kirjoittelua.

Sukkana tää menee läpi, kun kaikki kääntää selkänsä. Ainoa, jolla on munaa puolustaa reppureita, on Sipilän Juha tällä hetkellä http://www.juhasipila.fi/blogi/2012/08/05/46
 
Kilometrikorvauksen ei ole tarkoitus olla lisäansio, vaan nimensä mukaan korvaus siitä, että ajaa satunnaisia työmatkoja omalla autollaan...
 
Eniten minua vituttaa se, että ei voi oikeasti olla niin, että aikaisemmin tällaisesta kulujen leikkaantumisesta 15 tkm jälkeen ei muka olla tiedetty mitään ja nyt se yht'äkkiä "huomataan". Näiden korvausten tarkoitushan on korvata kulut, ei tuottaa mitään ylimääräistä. Tässä on vuosikausia menetelty väärin jos tämä 15 tkm raja pitää paikaansa. Tämä korvauasia olisi aikoinaan kehitettäessä pitänyt luoda sellaiseksi, että siinä ei kerry tuloa.

Vaikka tuo 15 tkm:n raja pitäisikin paikansa, niin ymmärrän että ihmiseä tällainen tulojen yht'äkkinen vähentyminen harmittaa, mutta tällöin näiden ihmisten pitäis ymmärtää, että he ovat vuosikausia saanut perusteetonta etua.

Eli ruikuttajat: älkää turhaan ruikuttako vaan laskekaa itse nuo kulut ja yrittäkää osallistua keskusteluun muutenkin kuin turhaa ruikuttamalla. Kauppalehtikin muuttui "kommarilehdeksi" kun se on laskenut ja päätynyt laskelmiensa perusteella samaa tulokseen kuin ministeriö. Tuo taitanee olla vain matematiikkaa.

Ei ole kerta eikä kaksi kun olen kuullut, "kilometreillä sitä tienaa", joten tuskin tuollainen raja on ihan tuulesta temmattu.
 
Eniten minua vituttaa se, että ei voi oikeasti olla niin, että aikaisemmin tällaisesta kulujen leikkaantumisesta 15 tkm jälkeen ei muka olla tiedetty mitään ja nyt se yht'äkkiä "huomataan". Näiden korvausten tarkoitushan on korvata kulut, ei tuottaa mitään ylimääräistä. Tässä on vuosikausia menetelty väärin jos tämä 15 tkm raja pitää paikaansa. Tämä korvauasia olisi aikoinaan kehitettäessä pitänyt luoda sellaiseksi, että siinä ei kerry tuloa.

Vaikka tuo 15 tkm:n raja pitäisikin paikansa, niin ymmärrän että ihmiseä tällainen tulojen yht'äkkinen vähentyminen harmittaa, mutta tällöin näiden ihmisten pitäis ymmärtää, että he ovat vuosikausia saanut perusteetonta etua.

Eli ruikuttajat: älkää turhaan ruikuttako vaan laskekaa itse nuo kulut ja yrittäkää osallistua keskusteluun muutenkin kuin turhaa ruikuttamalla. Kauppalehtikin muuttui "kommarilehdeksi" kun se on laskenut ja päätynyt laskelmiensa perusteella samaa tulokseen kuin ministeriö. Tuo taitanee olla vain matematiikkaa.

Ei ole kerta eikä kaksi kun olen kuullut, "kilometreillä sitä tienaa", joten tuskin tuollainen raja on ihan tuulesta temmattu.

Hoh hoijaa, tuo 15tkm katto / vuosi on ihan uutta keksintöä, eli aiemmin tuollaisesta ei ole ollut mitään puhetta, eli ei tässä kukaan ole saanut mitään "perusteetonta etua".
Ei se työmatkojen ajo niin herkkua ole että kannattaisi tuosta noin kovin kateellinen olla, varsinkin kun ottaa huomioon että monessa paikkaa matka-ajoista ei edes makseta tuntipalkkaa vaan ainut korvaus mitä työntekijä saa on nimenomaan tuo 45s/km.
 
Kilsoillahan tienaa! Mäkin ajelin parhaina kuukausina sen +6000km ja kyllä mä käteen enemmän kilsakorvauksina sain kun palkkana (verojen jälkeen). Toki jotain kuluja oli, auton huoltoa, renkaita jne, mutta kyllä nuo rahat tosi kivoja oli ja niitä jäi jemmaan aika kivasti.
Nyt vaihdoin parempipalkkaiseen hommaan, mutta täällä taas jää tuollaiset kivat lisät pois. Toki ajoja tulee, mutta melkolailla vähän, ainakin tuohon verrattuna.

Ai joo, eikä oo niin herkkua vetää kelillä kun kelillä pitkin poikin. Mullakin juoksi ainoastaan päivärahat vaikka usein päivät venyi ja venyi.
Ja nykyään on koti niin tärkeä paikka että oon kyllä valmis tienesteistä tinkimään jotta saan viettää aikani siellä missä mun on paras olla. :)
 
Hoh hoijaa, tuo 15tkm katto / vuosi on ihan uutta keksintöä, eli aiemmin tuollaisesta ei ole ollut mitään puhetta, eli ei tässä kukaan ole saanut mitään "perusteetonta etua".
Niin siis tarkoitin, että perusteetonta etua (siis etua ilman, että todellisuudessa on aiheutunut niitä vastaavaa kulua, koska KM-korvaus on tarkoitettu aikaisemminkin aiheutuneiden kulujen korvaamiseksi) on saatu mikäli tämä nykyinen laskelma pitää paikansa. Nämä aikaisemmat todelliset kuluthan eivät ole muuttuneet mihinkään, vaan nyt on laskettu "paremmin" ja todettu että 15 tkm on oikea raja. Tämä tarkoittaa, että aikaisempi laskelma olisi ollut väärä, ja aikaisemmin näin ollen on korvattu todellisia kuluja enemmän (perusteetonta).

Tämä edelleenkin olettaen, että tämä uusi laskentatapa on tarkempi ja oikein laskettu. Tuolla matemaattisella osuudella ei ole mitään tekemistä politiikan kanssa. Poliittinen ratkaisu on, että halutaanko me maksaa enemmän vaiko saman verran kuin matemaattinen laskenta osoittaa. Uuden laskemistavan valossa aikaisemmin on maksettu enemmän(liikaa).

Ei se työmatkojen ajo niin herkkua ole että kannattaisi tuosta noin kovin kateellinen olla, varsinkin kun ottaa huomioon että monessa paikkaa matka-ajoista ei edes makseta tuntipalkkaa vaan ainut korvaus mitä työntekijä saa on nimenomaan tuo 45s/km.
Ei varmasti ole työmatkojen ajaminen "herkkua", mutta sen "pahan maun" korvaaminen ei kuulu KM-korvauksien piiriin. Siitä voi keskustella vaikkapa työnantajan kanssa, että miten menetetty vapaa-aika korvataan, yleensä se maksetaan palkkana.
 
Ei varmasti ole työmatkojen ajaminen "herkkua", mutta sen "pahan maun" korvaaminen ei kuulu KM-korvauksien piiriin. Siitä voi keskustella vaikkapa työnantajan kanssa, että miten menetetty vapaa-aika korvataan, yleensä se maksetaan palkkana.
Näinpä.

Sekin on "pieni" ongelma, että monessa talossa varmasti maksetaan km-korvauksina palkkaa ilman että ajoa edes tapahtuu ollenkaan tai niin paljoa.
 
Hyvä homma tuo km-korvauksen alentaminen. 45c/km olikin ihan reippaasti yläkanttiin. Olisivat saaneet pienentää myös alle 15 tkm/vuosi ajavien korvausta reilummin, lähemmäksi todellisia kuluja. Varmaan toki kaupparatsuja harmittaa kun ei enää pysty vaihtamaan kolmen vuoden välein uutta 5-sarjan BMW:tä, mutta eipä se olekaan muiden veronmaksajien työ niitä kustantaa heille.
 
Hyvä homma tuo km-korvauksen alentaminen. 45c/km olikin ihan reippaasti yläkanttiin. Olisivat saaneet pienentää myös alle 15 tkm/vuosi ajavien korvausta reilummin, lähemmäksi todellisia kuluja. Varmaan toki kaupparatsuja harmittaa kun ei enää pysty vaihtamaan kolmen vuoden välein uutta 5-sarjan BMW:tä, mutta eipä se olekaan muiden veronmaksajien työ niitä kustantaa heille.

Juu, tokihan 60-70 tonnia vuodessa ajavan kaupparatsun pitää ajaa sillä -99 Corollalla, ihan niin kuin keskiverto kansalaisenkin. Onhan se nyt saatana kauhea vääryys, jos töitä saa tehdä kunnon työkaluilla.
 
Kiellettäiskö seuraavaksi autoetukin kuten vihreät kulli huurussa haluavat? Onhan se nyt vittu epäreilua jos jollekin työnantaja kustantaa uuden auton bensoineen ja keskiverto kansalainen joutuu tyytymään siihen vanhaan corollaan.
 
Termit hallussa täällä, vai että veronmaksajien kustantaman palkkalisän leikkaus on sosialismia/kommunismia, heh. Tuo Kauppalehden Kreikka-vertaus on kyllä erittäin osuva. Katsokaa nyt täälläkin - noin vaikea se on luopua saavutetuista eduista, eikä kyseessä ole (ehkä) edes oliiviöljygeenistö? Onhan tuo nykyjärjestelmä tulonsiirtoa muilta ajotyötä tekeville. Saahan se työnantaja ostaa niitä Bemareita duunareilleen vaikka kuinka monta - nyt vähän järkeistetään sitä kulukorvauksen määrää.
 
Juu, tokihan 60-70 tonnia vuodessa ajavan kaupparatsun pitää ajaa sillä -99 Corollalla, ihan niin kuin keskiverto kansalaisenkin. Onhan se nyt saatana kauhea vääryys, jos töitä saa tehdä kunnon työkaluilla.

Kyllä työkalut saa olla kunnossa, mutta se, että ne maksatetaan veroja kiertämällä ei ole oikein. Ja ei taksikuskitkaan enää kaikki ajele E-sarjalaisilla Mersuilla vaan kyllä siellä osa "joutuu tyytymään" uusiin volkkareihin ja Skoda Superbiin.

70 000km/vuosi ajoista saa 45c/km korvauksella kolmessa vuodessa 105 000€ km-korvauksia. Kun käytössä on moderni dieselauto niin polttoaineeseen menee tänä aikana 18 000€ (noin kuuden litran kulutuksella). Jäljelle jää 87 000€. Aika paljon jää käteen vielä renkaiden, huoltojen ja arvonalentumisenkin jälkeenkin kun ei se auto ole vielä paalattavaksi menossa 210 tkm ja 3 vuoden jälkeen.
 
Ei kukaan tässä maassa ole ajanut 70 tonnia kilsakorvattavaa ajoa. Ei ainakaan laillisesti. Että siinä toi laskelma kyllä kusee ja pahasti.
 
70 000km/vuosi ajoista saa 45c/km korvauksella kolmessa vuodessa 105 000€ km-korvauksia. Kun käytössä on moderni dieselauto niin polttoaineeseen menee tänä aikana 18 000€ (noin kuuden litran kulutuksella). Jäljelle jää 87 000€. Aika paljon jää käteen vielä renkaiden, huoltojen ja arvonalentumisenkin jälkeenkin kun ei se auto ole vielä paalattavaksi menossa 210 tkm ja 3 vuoden jälkeen.

No km-korvauksia kylläkin tulee 94500€.

Sitten karkeasti
Dieselit 19000€
Huollot 5000€
renkaat 4500€
Dieselvero 1500€
Vakuutukset 4000€
Pääomakustannukset 7500€
Muuta 1000€

Samassa rytäkässä se 60k€ BMW on muuttunut 20k€ Bemariksi.

Eipä tuolla kyllä rikastumaan pääse..

Edit. Ja lisätään nyt vielä se, että kun katsotaan paljonko noissa kuluissa (60k€ auto, 12600l dieseliä, yms.) on jo veroa, niin on aika vitun härskiä edes puhua jostain veronkierrosta..
 
Back
Ylös Bottom