Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

No km-korvauksia kylläkin tulee 94500€.

Sitten karkeasti
Dieselit 19000€
Huollot 5000€
renkaat 4500€
Dieselvero 1500€
Vakuutukset 4000€
Pääomakustannukset 7500€
Muuta 1000€

Samassa rytäkässä se 60k€ BMW on muuttunut 20k€ Bemariksi.

Eipä tuolla kyllä rikastumaan pääse..

Edit. Ja lisätään nyt vielä se, että kun katsotaan paljonko noissa kuluissa (60k€ auto, 12600l dieseliä, yms.) on jo veroa, niin on aika vitun härskiä edes puhua jostain veronkierrosta..
Jäähän tuosta vielä yli 50000 e käteen. Ja 20tonnin bemari.
Aika paljon tossa menee vakuutuksiin, itsellä jää reilusti alle tonnin vuodessa vaikka täyskasko onkin.
Rengaskulutkin aika suuret, itsellä tosin km jäi aikoinaan 50tkm vuodessa, mut ei joka vuosi tarvinnut renkaita uusia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jäähän tuosta vielä yli 50000 e käteen. Ja 20tonnin bemari.
Aika paljon tossa menee vakuutuksiin, itsellä jää reilusti alle tonnin vuodessa vaikka täyskasko onkin.
Rengaskulutkin aika suuret, itsellä tosin km jäi aikoinaan 50tkm vuodessa, mut ei joka vuosi tarvinnut renkaita uusia.

Ai jää vai? Taivaastako se Bemari on tupsahtanut siihen pihaan? 3v jälkeen sä olet saanut 94500€, Maksanut 102500€, ja sulla on pihassa 20k€ BMW. Nettovoitto on 12k€, eli 4k€/vuosi.
 
70 000 km/vuosi on yli 6000 km/kk joka taas on n. 300km joka arkipäivä. Ei paljoa jää aikaa "tuottavalle työlle". Eli jos työajoa tarvitsee 300km ajaa joka päivä niin a) on väärällä alalla tai b) asuu/työpaikka on väärällä alueella töihin nähden.
 
Eikös tässä siltikin ole 4000 €/vuosi liikaa?

No ehkä sitten niin.. ;)

Tarkoitus oli lähinnä osoittaa, että tuollaisella aivan helvetilliselläkään ajomäärällä ei tahdo edes saada niitä 5-bemareita maksettua. Uusilla km-korvauksilla tuosta saisi muuten 60600€, eli jäädään tuollainen ~22k€ miinukselle. Jää Bemarit ostamatta..
 
70 000 km/vuosi on yli 6000 km/kk joka taas on n. 300km joka arkipäivä. Ei paljoa jää aikaa "tuottavalle työlle". Eli jos työajoa tarvitsee 300km ajaa joka päivä niin a) on väärällä alalla tai b) asuu/työpaikka on väärällä alueella töihin nähden.

Hetkonen... tuo siis 300km/päivä on pelkkää työajoa. Eli työajalla. Kotoa töihin kaasutteluun (vaikka se tapahtuukin samalla kiesillä) maksetaan sitä toista korvausta - oliko se nyt matkakulukorvaus (edit. työmatkakulukorvaus?).

Eli jos ajat työajoa 300km päivä niin siihen päälle tulee vielä se kotoa- työpaikalle matka. Vai miten tuo sitten lasketaan, jos lähdet kotoa tienpäälle.
 
Mä en kyllä ymmärrä, että hallituksen pitää nyt tohonkin asiaan kajota. Joidenkin on ihan pakko ajaa työkseen ja paljon
ja monille reissut menee sellaisiin korpikyliin missä on esim suuria laitoksia, jonne ei millään junilla tai busseilla mennä.
Eipä tohon sorkkiminen mitään työntekoa kannustavaa ole. Ei toi työmatkailu mitään hupia ole, vaan monesti tosi raskasta.
 
Hetkonen... tuo siis 300km/päivä on pelkkää työajoa. Eli työajalla.

Yleensä jopa kaupparatsukin tekee ihan oikeitakin töitä, joten tuollaisilla ajosuoritteilla saa kyllä ratissa istua aivan helvetisti ihan omalla ajallakin. Luonnollisesti yleensä ilman palkkaa, ylityökorvauksesta puhumattakaan.
 
Ilmeisesti kaupparatsuille tollanne 4K€ veroton tulo (yo esimerkistä otettua) on suolarahoja. Se on kuitenkin kuukaudessa vajaa 350€/kk rahaa. Keskituloisen pitää tehdä saada +500€ palkankorotus kuukausipalkkaan, jotta saa saman summan näppylään. Kyllä tuo aika mojovalta korotukselta kuulostaa. Mutta olenkin vaan kateellinen.
 
Itse joudun ajamaan työni puolesta aika paljon. Asiakkaat on ympäri Suomea Kokkola-Rovaniemi akselilla. jotta saan työpäivästä kaiken irti, pyrin sopimaan tapaamiset aamusta alkaen, niin että olisin ensimmäisessä palaverissa 8.30-9.00 ja viimeinen tapaaminen loppuisi klo. 15.30-16.30. jos koti on vaikka 200 kilometrin päässä tapaamispaikkakunnasta. Tarkoittaa tuo sitä että lähtö on tehtävä kuuden maissa aamulla ja illalla olen kotona noin klo. 18.00.

Koska olen ylempi toimihenkilö kuukausipalkalla, ei ylitöitä juuri maksella noilta matkustusajoilta eikä niitä ehdi oikein poiskaan pitämään. jos noista kilometreistä jää muutama sentti/km "voittoa", katson sen kyllä ihan korvaukseksi menetetystä vapaa-ajasta. Ei tuo pitkin pohjanmaata ajelukaan pidemän päälle ole kovin hauskaa. nyt kun nämä leikkaukset astuu voimaan, niin vaihtoehdot on sellaiset että joko
a) Palkkaa pitää saada reilusti lisää korvauksena menetetystä vapaa-ajasta
b) Lähden asiakkaan luokse työpaikan pihalta klo. 8.00 ja ajoitan ajoni niin että olen takaisin klo. 16.00. Tällöin tehokas työaika ei ole kovinkaan pitkä
c) Vaihdan työpaikkaa.

Nämä faktat on aika monilla paljon työkseen ajavilla. Suomi vain sattuu olemaan iso maa ja pitkät etäisyydet, joten joissakin hommissa tuo autolla ajaminen on käytännön pakko. Kuten sanoin, ei se todellakaan ole herkkua ja kyllä siinä voi kotonakin jossain vaiheessa tulla sanomista. Lisäksi se auto on työkalu ja ainakin itse haluan, että se on sellainen että sillä on hyvä ajaa koska siinä tulee aikaakin vietettyä todella paljon. En mä noilla kilsoilla ole hirveästi päässyt rikastumaan, mutta jos joku on eri mieltä niin voi ihan vapaasti tulla tällaiseen hommaan kokeilemaan kuinka hauskaa se autolla ajaminen tienausmielessä on ja kuinka paljon siitä oikeasti jää handuun.
 
No ehkä sitten niin.. ;)

Tarkoitus oli lähinnä osoittaa, että tuollaisella aivan helvetilliselläkään ajomäärällä ei tahdo edes saada niitä 5-bemareita maksettua. Uusilla km-korvauksilla tuosta saisi muuten 60600€, eli jäädään tuollainen ~22k€ miinukselle. Jää Bemarit ostamatta..
Jonkin verran niitä bemareita jotkut ostaa, vaikka ei saa senttiäkään km-korvauksia.
 
No km-korvauksia kylläkin tulee 94500€.

Sitten karkeasti
Dieselit 19000€
Huollot 5000€
renkaat 4500€
Dieselvero 1500€
Vakuutukset 4000€
Pääomakustannukset 7500€
Muuta 1000€

Samassa rytäkässä se 60k€ BMW on muuttunut 20k€ Bemariksi.

Eipä tuolla kyllä rikastumaan pääse..

Ei rikastumaan, mutta todella hyvät lisätienestit saa kylläkin.

Kuten huomaat omasta laskelmastasikin niin siinä tulee 4000€ verotonta lisätuloa varsinaisen palkan lisäksi per vuosi + lisäksi saa ajella omat vapaa-ajan menot uudella 60k€ BMW:llä pelkin juoksevin kustannuksin kun vakuutukset ja arvonalenemisen on jo valtio kustantanut. Siitäkin hyötyy useilla tuhansilla euroilla per vuosi. Kyllä mulle ainakin tuommoinen diili kelpaisi.
 
Yleensä jopa kaupparatsukin tekee ihan oikeitakin töitä, joten tuollaisilla ajosuoritteilla saa kyllä ratissa istua aivan helvetisti ihan omalla ajallakin. Luonnollisesti yleensä ilman palkkaa, ylityökorvauksesta puhumattakaan.

Sitähän minä uumoilinkin. Aikamoista ajoa tuosta sitten tulee. Toisaalta joillakin menee perusduuneihin 2-3 tuntia työmatkoihin julkisilla eikä ole ikinä varaa kuin katsella bemareiden kuvia netistä. Että onhan tuosta kaupparatsun työstä aikamoinen etu siinä, että saa sen auton maksettua 6 vuodessa omakseen ja silti jää palkkatulot käytettäväksi asuntoon ja elämiseen. Alanvalintakysymys tietty. Vai?
 
Korvaukset olisi yksinkertaisinta muokata sellaisiksi että kaikki korvaukset jotka ylittävät 40% kokonais ansioista lasketaan palkkatuloksi ja verotetaan sen mukaan. Ihan reilu peli olisi minun mielestä, kyllä työssä kuin työssä 60% pitää ansaita ihan verokortilla eikä korvauksilla.
 
Kuten huomaat omasta laskelmastasikin niin siinä tulee 4000€ verotonta lisätuloa varsinaisen palkan lisäksi per vuosi + lisäksi saa ajella omat vapaa-ajan menot uudella 60k€ BMW:llä pelkin juoksevin kustannuksin kun vakuutukset ja arvonalenemisen on jo valtio kustantanut..

Niin, ajella todellakin vapaa-ajalla saa, jos 70tkm vuodessa työajoa rullaa. Valitettavasti tuossa yhtälössä ne 'vapaa-ajan menot' on vain menoja/paluita asiakkaan luo/luota.
 
jos noista kilometreistä jää muutama sentti/km "voittoa", katson sen kyllä ihan korvaukseksi menetetystä vapaa-ajasta.
Niin. Muiden ihmisten kohdalla tätä korvausta menetetystä vapaa-ajasta kutsutaan palkaksi ja siitä maksetaan veroa.
 
Niin. Muiden ihmisten kohdalla tätä korvausta menetetystä vapaa-ajasta kutsutaan palkaksi ja siitä maksetaan veroa.

Niin. Kuten tuossa varmaan kävi ilmi, että töitä tosiaan teen sen 7,5-8 tuntia päivässä niiden asiakkaiden parissa. Nuo ajelut tulee hyvin pitkälti työajan ulkopuolella, jolloin ei tule palkkaakaan. Jos työajot tekisin työajalla (8.00-16.00) tulisi tehokas työaika aika lyhyeksi kun olisin asiakkaan luona 10.30, menisin lounaalle klo.12.00. Seuraavan asiakkaan luokse klo. 13.00 ja lähtisin kotimatkalle 13.30. Tehokasta työaikaa tulisi siis muutama hassu tunti. Kun ajan nuo työajot "omalla ajalla" ehdin käymään samassa kaupungissa neljän asiakkaan luona. Muuten ehtisin käymään vain kahden luona.
 
Niin. Kuten tuossa varmaan kävi ilmi, että töitä tosiaan teen sen 7,5-8 tuntia päivässä niiden asiakkaiden parissa. Nuo ajelut tulee hyvin pitkälti työajan ulkopuolella, jolloin ei tule palkkaakaan. Jos työajot tekisin työajalla (8.00-16.00) tulisi tehokas työaika aika lyhyeksi kun olisin asiakkaan luona 10.30, menisin lounaalle klo.12.00. Seuraavan asiakkaan luokse klo. 13.00 ja lähtisin kotimatkalle 13.30. Tehokasta työaikaa tulisi siis muutama hassu tunti. Kun ajan nuo työajot "omalla ajalla" ehdin käymään samassa kaupungissa neljän asiakkaan luona. Muuten ehtisin käymään vain kahden luona.
No nämä asiat on sun, asiakkaan ja työnantajan välisistä sopimuksista kiinni. Kyllä monet muutkin ihmiset tekee töitä vähän muutenkin kuin kahdeksasta neljään. Ei se ole mikään oikeutus saada verotonta palkkaa.

Jos sä koet että teet enemmän töitä kuin mitä palkka vastaa, niin vaadi enemmän palkkaa ja maksa siitä verot niin kuin kaikki muutkin ihmiset. Pitkä työpäivä ei oikeuta olemaan maksamatta veroja ansiotuloistaan.

- - - Updated - - -

Ja siitäkö ei valtiolle tule verotuloja, jos minä ostan auton ja siihen kuutioittain bensaa?
No mitäs helvettiä tämä mihinkään liittyy? Palkasta maksetaan veroja, ja sitten maksetaan uudestaan kun sillä palkalla jotain ostetaan. Niin se menee kaikilla muillakin. Jos saat palkkasi verottomana kilometrikorvausten muodossa, niin se tarkoittaa sitä että joku muu maksaa sitten vähän enemmän veroja.
 
Back
Ylös Bottom