Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

Niin. Kuten tuossa varmaan kävi ilmi, että töitä tosiaan teen sen 7,5-8 tuntia päivässä niiden asiakkaiden parissa. Nuo ajelut tulee hyvin pitkälti työajan ulkopuolella, jolloin ei tule palkkaakaan. Jos työajot tekisin työajalla (8.00-16.00) tulisi tehokas työaika aika lyhyeksi kun olisin asiakkaan luona 10.30, menisin lounaalle klo.12.00. Seuraavan asiakkaan luokse klo. 13.00 ja lähtisin kotimatkalle 13.30. Tehokasta työaikaa tulisi siis muutama hassu tunti. Kun ajan nuo työajot "omalla ajalla" ehdin käymään samassa kaupungissa neljän asiakkaan luona. Muuten ehtisin käymään vain kahden luona.

Eli tämä korvaus pitäisi käytännössä maksaa muiden veronmaksajien eikä sun työnantaja? Jos sä saat valtiolta verotonta tuloa niin kyllä ne sen multa verottaa silloin pois.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eli tämä korvaus pitäisi käytännössä maksaa muiden veronmaksajien eikä sun työnantaja? Jos sä saat valtiolta verotonta tuloa niin kyllä ne sen multa verottaa silloin pois.

Juuri näin. Toinen ongelma on minun pieni palkkani, josta veroja menee euroina liian vähän. Siksi sinun vero% pitäisi korottaa. Koska muuten jonkun muun pitäisi maksaa nekin eurot.

Suomalainen ei oikeasti halua pienempiä veroja itselleen. Parempi olisi, jos naapuria verotettaisiin enemmän. Ottamatta nyt kantaa km-korvauksiin.

Sinänsä pätevää olisi, jos työnantaja antaisi autot työntekijöille käyttöönsä. Onhan se niin, että töissä pitää olla hyvät työkalut, mutta toisaalta ei tehtaallakaan jokainen duunari voi ostaa itselleen kullattua Festoa. Eli ts. se työauto voisi hyvin olla mainittu jo työnhakuilmoituksessa - tai budjetti sille autolle. Jos taas firmalla ei ole autoja, niin sitten mennään julkisilla - ja työaikana. Eli jos pomo on pihi, niin lähden klo 8 junalla matkalle, ja jos matka jatkuu yli klo 16 niin firma maksaa hotellin. Aamulla klo 8 matka jatkuu taas. Tämä saattaisi kyllä tuhota loputkin Suomen kilpailukyvystä teollisuudessa, mutta sou not. On sitä oudompiakin päätöksiä tehty.
 
Ei rikastumaan, mutta todella hyvät lisätienestit saa kylläkin.

Kuten huomaat omasta laskelmastasikin niin siinä tulee 4000€ verotonta lisätuloa varsinaisen palkan lisäksi per vuosi + lisäksi saa ajella omat vapaa-ajan menot uudella 60k€ BMW:llä pelkin juoksevin kustannuksin kun vakuutukset ja arvonalenemisen on jo valtio kustantanut. Siitäkin hyötyy useilla tuhansilla euroilla per vuosi. Kyllä mulle ainakin tuommoinen diili kelpaisi.

Hyvä homma tuo km-korvauksen alentaminen. 45c/km olikin ihan reippaasti yläkanttiin. Olisivat saaneet pienentää myös alle 15 tkm/vuosi ajavien korvausta reilummin, lähemmäksi todellisia kuluja. Varmaan toki kaupparatsuja harmittaa kun ei enää pysty vaihtamaan kolmen vuoden välein uutta 5-sarjan BMW:tä, mutta eipä se olekaan muiden veronmaksajien työ niitä kustantaa heille.


Mutta kun et sinä sitä osta vaan valtio sen autonkin kustantaa km-korvausten kautta. Paljonpa hyödyttää valtiota verotulot jostain sellaisesta minkä hankkimisen se on sulle kustantanut + maksanut vielä vähän bonustakin päälle.

Kopfschmerz hyvin näyttää kuinka paljon tää Kyllösen linjaa kannattava sakki TODELLISUUDESSA tietää tästä aiheesta, johon haluavat kovasti ottaa kantaa. On tässä tämän vuoden keskusteluissa kaiken kaikkiaan hämmentänyt tämä käsitys, että valtio maksaisi km-korvauksen yrityksessä työskentelevälle työntekijälle. Työnantaja sen maksaa, mutta verottomana. Noh, ilmankos tätä paskaa kannattaa moni, kun on niin harhautuneet käsitykset. Lisäksi naurattaa nää läpät 60 k bemareista :) ...kannattaa oikeasti tutustua näihin asioihin, ennen kun alkaa päteä hintaluokilla yms.

Termit hallussa täällä, vai että veronmaksajien kustantaman palkkalisän leikkaus on sosialismia/kommunismia, heh. Tuo Kauppalehden Kreikka-vertaus on kyllä erittäin osuva. Katsokaa nyt täälläkin - noin vaikea se on luopua saavutetuista eduista, eikä kyseessä ole (ehkä) edes oliiviöljygeenistö? Onhan tuo nykyjärjestelmä tulonsiirtoa muilta ajotyötä tekeville. Saahan se työnantaja ostaa niitä Bemareita duunareilleen vaikka kuinka monta - nyt vähän järkeistetään sitä kulukorvauksen määrää.

Ibnz samaa osastoa Kopfschmerzin kanssa. Jos valtio maksaisi verorahoista mun km-korvaukset mulle, niin se olisi väärin. MUN TYÖNANTAJA maksaa mulle mun km-korvaukset. Perehdy asioihin ja ala sitten päteä.

Se, että vertaat kreikkalaisloisten talouden hoitoa ja rehellistä yrittämistä/liikkuvaa B2B-kauppaa (esim. mun), on henkilökohtanen loukkaus. Sun ei tarvi olla yrittäjähenkinen, harva suomalainen on, mutta älä ala vertaan niska limassa myyntityötä painavia/yrittäjiä kreikkalaisloisiin, jotka elää ku pellossa.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän kilometrikorvauksia ole tarkoitettu miksikään palkan lisäksi ja ylityökorvausten verottämaksi vaihtoehdoksi.

Käytännössähan km-korvaukset aiheuttaa helvetisti turhaa ajoa, moni homma tarvii mennä tekemään paikan päälle, kun kilsoja kalastellaan, vaikka onnostuisi aivan hyvin puhelimen välityksellä.
Itsekin olen tehnyt monet turhat työmaakäynnit ja toimipisteiden väliset ajot, kun niistä saa kivan lisän palkkan päälle.

Varmasti riippuu duunista... Meidän tapauksissa vain niitä kilsoja tulee jo ihan riittävästi ja päivät venyy ihan riittävästi. Ei oikein enää nappaa ajella ylimääräsiä. Ei siis minulla, vaan sillä jota tuurailen aina loma-aikoihin.
 
Onko nää km-korvaukset Suomalainen keksintö vai onko vastaavia systeemeitä muuallakin? Vai ajellaanko firman autolla?

Onhan tää vähäb järjetöntä, kun saa sitä paremman tilin mitä enemmän ajaa autolla vaikka ei ole kuskiksi palkattu.
 
Ibnz samaa osastoa Kopfschmerzin kanssa. Jos valtio maksaisi verorahoista mun km-korvaukset mulle, niin se olisi väärin. MUN TYÖNANTAJA maksaa mulle mun km-korvaukset. Perehdy asioihin ja ala sitten päteä.

Se, että vertaat kreikkalaisloisten talouden hoitoa ja rehellistä yrittämistä/liikkuvaa B2B-kauppaa (esim. mun), on henkilökohtanen loukkaus. Sun ei tarvi olla yrittäjähenkinen, harva suomalainen on, mutta älä ala vertaan niska limassa myyntityötä painavia/yrittäjiä kreikkalaisloisiin, jotka elää ku pellossa.

Yritys voi maksaa osan palkasta verottomana tällä vippaskonstilla joten se saa kilpailuetua muihin nähden (siis yrityksiin jotka eivät käytä samaa temppua) alentamalla kustannuksiaan alle niiden todellisen tason tällä verotuella. Se on etu sekä yritykselle että palkansaajalle, ja maksaa valtiolle menetettyjä verotuloja, jotka muiden on siis paikattava. Summat eivät ole näemmä mitenkään pieniä, joten kai se nyt harmittaa jos joutuu verolle niinkuin kaikki muutkin. Yksityisautoilun tukeminen on muutenkin kyseenalaista - jos sitä täytyy niin niska limassa autoilla niin eiköhän se olisi helpompaa vaan ajella firman autolla.

Kreikassa ongelma on se, että tuollaisia porsaanreikiä ei saada tukittua ja valtio menettää valtavat määrät verotuloja (eli budjetti on alijäämäinen). Täällä on tietysti parempi tilanne, mutta hyvin tässä osoitat kuinka samanlainen mentaliteetti on helppo raaputtaa esille. Tuo korvaushan on normaali "tulojen saamiseksi aiheutetun kulun" verovapaus, mutta kustannussyistä sitä ei tarkkaan seurata vaan on asetettu vakiosumma per km, jota sovelletaan. Tottakai suoraselkäiset suomalaiset väärinkäyttävät sitä ihan kuten eteläiset "loisetkin" varmasti tekisivät. Voi olla aluepolitiikkaa se, että summa on vain noussut viime vuodet.
 
Yritys voi maksaa osan palkasta verottomana tällä vippaskonstilla joten se saa kilpailuetua muihin nähden (siis yrityksiin jotka eivät käytä samaa temppua) alentamalla kustannuksiaan alle niiden todellisen tason tällä verotuella. Se on etu sekä yritykselle että palkansaajalle, ja maksaa valtiolle menetettyjä verotuloja, jotka muiden on siis paikattava. Summat eivät ole näemmä mitenkään pieniä, joten kai se nyt harmittaa jos joutuu verolle niinkuin kaikki muutkin. Yksityisautoilun tukeminen on muutenkin kyseenalaista - jos sitä täytyy niin niska limassa autoilla niin eiköhän se olisi helpompaa vaan ajella firman autolla.

Kreikassa ongelma on se, että tuollaisia porsaanreikiä ei saada tukittua ja valtio menettää valtavat määrät verotuloja (eli budjetti on alijäämäinen). Täällä on tietysti parempi tilanne, mutta hyvin tässä osoitat kuinka samanlainen mentaliteetti on helppo raaputtaa esille. Tuo korvaushan on normaali "tulojen saamiseksi aiheutetun kulun" verovapaus, mutta kustannussyistä sitä ei tarkkaan seurata vaan on asetettu vakiosumma per km, jota sovelletaan. Tottakai suoraselkäiset suomalaiset väärinkäyttävät sitä ihan kuten eteläiset "loisetkin" varmasti tekisivät. Voi olla aluepolitiikkaa se, että summa on vain noussut viime vuodet.

Mikä summa on noussut?
 
No km-korvauksia kylläkin tulee 94500€.

Sitten karkeasti
Dieselit 19000€
Huollot 5000€
renkaat 4500€
Dieselvero 1500€
Vakuutukset 4000€
Pääomakustannukset 7500€
Muuta 1000€

Samassa rytäkässä se 60k€ BMW on muuttunut 20k€ Bemariksi.

Eipä tuolla kyllä rikastumaan pääse..

Edit. Ja lisätään nyt vielä se, että kun katsotaan paljonko noissa kuluissa (60k€ auto, 12600l dieseliä, yms.) on jo veroa, niin on aika vitun härskiä edes puhua jostain veronkierrosta..

Toi 5.000 on muuten todella pikkuruinen summa verrattuna siihen, paljonko auton huoltoon todellisuudessa menee tolla ajotahdilla...
 
Eniten ihmetten niitä työantajia, jotka antaa työntekijöiden ajella huvikseen ja turhaan. Tällaisena wannabekapitalistina ja piensijoittajana sitä kai pitäisi olla mielissään. Vielä on todella monta paikkaa TEHOSTAA toimintoja.
 
Jäihän tuosta laskelmasta vielä se reilu 50000e, mistä ne ylimääräiset öljynvaihdot voi kustantaa.

En epäile sitä, mutta ei kannata näin ollen edes merkata riviä "Huollot 5.000", koska tää mutu-tuntumalta autoileville vittuileva sakki saattaa oikeasti luulla, että 70.000 km ajava pääsee noin helpolla. Vähän ajettu, perus karvalakkiautokin vie nykypäivänä/hinnoilla ton 5.000 e huoltoihin melko nopeasti ajotahdin ollessa noin kova.
 
Ihan oikea suunta tämä korvausten leikkaaminen.

Monilla on täällä vääristynyt käsitys korvausten tarkoituksesta. Ei niillä ole tarkoitus paikata paskaa palkkaa tai epämukavia työaikoja ja autossa istumista. Myöskään ei ole tarkoitus kilometrikorvauksilla maksattaa auton hankintakuluja.

Kilometrikorvauksethan ovat tarkoitettu työajoista aiheutuneiden kulujen korvaamiseen, tuohon nykyinen 0,45€/km on aivan liikaa. Omien laskelmien mukaan jo 0,25€/km riittää korvaamaan nuo kulut kun autona on kaupparatsulle tyypillinen diesel-farkku. Eniten tässä ehdotuksessa ihmetyttää tuo korvausten porrastus, miksei suoraan 0,25€/km tai 0,30€/km kaikelle ajolle?

Turhaa valitusta.
 
Eniten ihmetten niitä työantajia, jotka antaa työntekijöiden ajella huvikseen ja turhaan.

Niin minäkin. Mutta toki hämmentää myöskin ihmiset, jotka eivät ole liikkuvaa työtä päivääkään tehneet, mutta silti heittävät mutu-läppää, että moinen huviajelun salliminen olisi erittäin yleistä alalla. Case Habitan jälkeen näihin epäselvyyksiin on kaiken kaikkiaan kiinnitetty huomiota. Tökeröä väittää, että kikkailu olisi alan tapa... edellinen työnantaja oli iso B2B-myyntiin paneutuva yritys, eikä epäilyttävää matkalaskua USKALLETTU allekirjoittaa saatika maksaa johdon toimesta. Nykyinen työnantaja tarkastaa myöskin tarkkaan ajopäiväkirjan. "Rahaa pitää tehdä kaupoilla, ei millään KULUkorvauksilla" on firman linja, jonka allekirjoitan täysin. Tarkemmin ajateltuna tunnen ison verkoston reppureita, mutta en ketään, kenen annettaisiin kusettaa/ ajella turhaan. Ei etenkään Habitan kiinnijäännin jälkeen.

- - - Updated - - -

Ihan oikea suunta tämä korvausten leikkaaminen.

Monilla on täällä vääristynyt käsitys korvausten tarkoituksesta. Ei niillä ole tarkoitus paikata paskaa palkkaa tai epämukavia työaikoja ja autossa istumista. Myöskään ei ole tarkoitus kilometrikorvauksilla maksattaa auton hankintakuluja.

Jos henkilöllä ei ole autoa ennestään ja hän työkaluksi sen hankkii työsuhteen alettua, niin on väärin, että tämä työkalun hankintakulut edes osittain katetaan?

Kilometrikorvauksethan ovat tarkoitettu työajoista aiheutuneiden kulujen korvaamiseen, tuohon nykyinen 0,45€/km on aivan liikaa. Omien laskelmien mukaan jo 0,25€/km riittää korvaamaan nuo kulut kun autona on kaupparatsulle tyypillinen diesel-farkku. Eniten tässä ehdotuksessa ihmetyttää tuo korvausten porrastus, miksei suoraan 0,25€/km tai 0,30€/km kaikelle ajolle?

Turhaa valitusta.

Jos tällä TÄYSIN samalla logiikalla viedään työkalukorvaus esim. kirvesmieheltä, niin onko kirvesmiehen avautuminen myös turhaa valitusta?
 
Eniten ihmetten niitä työantajia, jotka antaa työntekijöiden ajella huvikseen ja turhaan. Tällaisena wannabekapitalistina ja piensijoittajana sitä kai pitäisi olla mielissään. Vielä on todella monta paikkaa TEHOSTAA toimintoja.

Entinen työnantajalla tuli kyllä tätä turhaan ajoa. Voi sitä vitutuksen määrää kun ajaa reilu 400 km työmaalle vain kuullakseen ettei vielä pääse mitään tekemään. Tämäkin olis selvinnyt jos pomo olis vaikka edellisenä päivänä soittanut kyseiseen paikkaan.
 
Kopfschmerz hyvin näyttää kuinka paljon tää Kyllösen linjaa kannattava sakki TODELLISUUDESSA tietää tästä aiheesta, johon haluavat kovasti ottaa kantaa. On tässä tämän vuoden keskusteluissa kaiken kaikkiaan hämmentänyt tämä käsitys, että valtio maksaisi km-korvauksen yrityksessä työskentelevälle työntekijälle. Työnantaja sen maksaa, mutta verottomana. Noh, ilmankos tätä paskaa kannattaa moni, kun on niin harhautuneet käsitykset. Lisäksi naurattaa nää läpät 60 k bemareista :) ...kannattaa oikeasti tutustua näihin asioihin, ennen kun alkaa päteä hintaluokilla yms.

Paljonkohan mahdat itse tietää? Minä kyllä tiesin, että työnantaja maksaa km-korvauksen työntekijälle, mutta kun sen voi maksaa verottomana niin valtio siinä menettää rahaa. Eli toisin sanoen valtio osallistuu maksuun.

60k€ Bemarin otin laskuihin mukaan nimenomaan siksi kun täällä nämä kauppamiehet totesivat että eivät millään kinnerillä (vaikka uusi Volkswagen) suostu ajojaan ajamaan vaan pitää olla se se kallis auto. Jos laskuista vaihdetaan bemari puolet halvempaan niin käteen jää entistä enemmän lisärahaa, verottomana toki.


Ray Lewis sanoi:
Jos tällä TÄYSIN samalla logiikalla viedään työkalukorvaus esim. kirvesmieheltä, niin onko kirvesmiehen avautuminen myös turhaa valitusta?

Nykyistä km-korvaus-systeemiä voisi verrata siihen että kirvesmiehelle annetaan 100€ verottomasti 50€ kirveen ostoon.
 
No bmw320d huoltokulut v.2005 ensimmäiseltä 60tkm oli n.370e.

E: siis Tuulilasin mukaan, oikeastaan 3v kulut ajatuksella 20tkm vuodessa.

Ei muuta kuin hatunnosto kyseiselle BMW:lle. Itsellä oli 2-3 vuotta vanha hyvin vähän ajettu karvalakki-Octavia ja ensimmäiset 7 kuukautta maksoi 4.000-5.000 e (sähköt sekoili useamman kerran, turbo levisi, ilmastoinnin kompressori levisi yms. yms.) Kollegalla meni samanikäiseen Octaviaan samoihin aikoihin joku 3.000 e vajaassa vuodessa. Ja Octavia on kuluiltaan vielä sieltä helpoimmasta päästä.
 
Jos henkilöllä ei ole autoa ennestään ja hän työkaluksi sen hankkii työsuhteen alettua, niin on väärin, että tämä työkalun hankintakulut edes osittain katetaan?

Tämähän se verottajan kanta on asiaan.
Työkalukorvauksesta en ole kuullut kuin toiminimellä tms. toimivalla. Itselle työantaja on hankkinut tarvittavat työkalut.
 
Paljonkohan mahdat itse tietää? Minä kyllä tiesin, että työnantaja maksaa km-korvauksen työntekijälle, mutta kun sen voi maksaa verottomana niin valtio siinä menettää rahaa. Eli toisin sanoen valtio osallistuu maksuun.

Mitä valtio menettää? Tuleeko minun maksaa KULUKORVAUKSESTA veroa?

60k€ Bemarin otin laskuihin mukaan nimenomaan siksi kun täällä nämä kauppamiehet totesivat että eivät millään kinnerillä (vaikka uusi Volkswagen) suostu ajojaan ajamaan vaan pitää olla se se kallis auto. Jos laskuista vaihdetaan bemari puolet halvempaan niin käteen jää entistä enemmän lisärahaa, verottomana toki.

Tilastoja jos katsotaan, niin myyntihenkilön auto maksaa keskimäärin reilut 30 k... SMKJ:n omissa tutkimuksissa ylin keskiarvo on ollut n. 35 k. Saa olla aivan helvetisti ylimääräistä, jos vetää 40-60 tkm vuodessa 60 k autolla, koska arvonalenema on esim. siinä uudessa 60 k Bemarissa aivan järjetön. Kyllähän sellaisillakin kovimmat myyntitykit voi ajaa, mutta hyvin harvat. Ääriesimerkkejä ei kannata tällaisissa vertailuissa käyttää kenenkään osapuolen.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom