Km-korvauskatto - maamme eliitin uusin hyökkäys työn tekoa vastaan

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä valtio menettää? Tuleeko KULUKORVAUKSESTA maksaa veroa?

Koko homman ydin on ollut se, että 45c/km on ylimitoitettu korvaus. Kun korvaus on kohdillaan (ehkä joku 25-30c/km) niin silloin minulla ei olisi mitään sitä vastaan että sen saa verottomana. Nykyisellään kulukorvauksen avulla maksetaan osa palkasta verottomana ja se pitää korjata. Mikäli 30c/km ei jostain syystä riitä (mitä ihmettelen) niin sitten työnantaja maksaa kulukorvausta lisää, mutta ei valtion tukemana.

Voit vapaasti näyttää mulle laskelman jossa 30c/km ei riitä auton kuluihin kun kyseessä on 30k€ diesel-auto.
 
Mikä summa on noussut?

Summa on vähän huono sana, en sitä tolkku poissa eilen jaksanut miettiä tarkemmin. Mutta se snt/km kilometrikorvaus on arvioitu summa eri tekijöiden kustannusvaikutuksista, ja ilman korjausta korkotasoon 2010 se olisi nyt 2000-luvun tahdilla n. 48 snt/km.

Tässä on nyt mennyt muutenkin vähän sekaisin tuo kulukorvauksen käyttötarkoitus. Ray laskee auton koko käytön kulut maksettavaksi, mutta tietysti tuon korvauksen on tarkoitus kattaa vain työajoista johtuvat kulut, eli ne oman käytön päälle tulevat. Sama periaate on muissakin verovähennyksissä.
 
Kyllä. Muotoilin kysymykseni ehkä hölmösti. Olisi pitänyt kirjoittaa "Tuleeko MUN maksaa kulukorvauksesta veroa?" Pahoitteluni typosta.

Siis yritätkö sä nyt oikeasti selittää, että ylisuuret km-korvaukset eivät ole valtion kassasta pois?

Työntekijä, jonka ylitöitä ja autossa istumisia kun kompensoidaan ylisuurilla km-korvauksilla, pysyy tyytyväisenä ilman, että työnantajan tarvitsee maksaa hänelle palkka/ylityötunteja. Km-korvaukset kun ovat verottomia työntekijälle, eikä työnantajan tarvitse maksaa niistä eläkemaksuja ym. palkan sivukuluja ja työnantaja saa vähentää ne verotuksessa, niin suuret km-korvaukset ovat työntekijälle ja työnantajalle win-win tilanne. Työnantaja maksaa "palkkaa" paljon normaalia palkan maksua halvemmin ja työntekijää kiinnostaa ainoastaan se paljonko rahaa tulee tilille tilipäivänä.
 
Koko homman ydin on ollut se, että 45c/km on ylimitoitettu korvaus. Kun korvaus on kohdillaan (ehkä joku 25-30c/km) niin silloin minulla ei olisi mitään sitä vastaan että sen saa verottomana. Nykyisellään kulukorvauksen avulla maksetaan osa palkasta verottomana ja se pitää korjata. Mikäli 30c/km ei jostain syystä riitä (mitä ihmettelen) niin sitten työnantaja maksaa kulukorvausta lisää, mutta ei valtion tukemana.

Voit vapaasti näyttää mulle laskelman jossa 30c/km ei riitä auton kuluihin kun kyseessä on 30k€ diesel-auto.

Onhan noita kululaskelmia postattu tännekin. Mutta kyllä fakta on se, että sen auton pääomakulut pitää myös saada pois keskihintaisen perheauton, eli nyt vaikka sen 30 kilon dieselfarkun kohdalta. Muutehnan tuo on aivan perseestä. Tässä se hyöty on vain että sulla on keskivertoa parempi auto käytössä muihin ajoihin. Hui kamalaa jos sun elämästä puolet kuluu muutenkin penkin ja ratin välissä. Yksikään paljon ajava ei huvikseen ajele enää autolla, tai kai niitäkin hulluja voi muutama olla. Työkaverin kanssakin kun käydään joskus yhdessä tekemässä joku iso keikka, niin aina minä ajan vähintään puolet ja se maksaa mun safkat. On vain mielissään kuin saa harvoin jonkun muun ajamaan. Ja se ajelee sellasella n. 30 kilon dieselfarkulla. Sen laskelmia kun olen kuullut, niin kyllä ne korvaukset siihen autoon menee ja sinä "ylimääräisenä" on sulla sitten se auto.

En mä ainakaan tuollaista duunia tekisi jos se työkalu pitäisi ostaa. Seuraavaksi voidaankin sitten muuttaa hommat niin että jokaisen pitää ostaa omat työkalut ja niistä n. puolet hinnoista saa verovapaata korvausta. Olisi varmasti reilua kaikille tämän jälkeen. Jokainen toimistorotta ostaa sitten omat läppärinsä ja kahvinkeittimensä. Maksaa vielä mielellään nettimaksuakin kun kuitenkin sufkkaa sitä lärvikirjaa työaikana. Työantajahan saa nuot vähentää verotuksessa, eli minä maksan teidänkin työaikana surffailut.

Näköjään sukkana menee Suomessa läpi aina kun keksimällä keksitään että joku saa ansiotta jotain ja siihen voidaan lisätä VERO!! Kateellisten ihmemaa ei voi muuta sanoa. Joo, kateuskortti vedetty esiin, mitä seuraavaksi?
 
En epäile sitä, mutta ei kannata näin ollen edes merkata riviä "Huollot 5.000", koska tää mutu-tuntumalta autoileville vittuileva sakki saattaa oikeasti luulla, että 70.000 km ajava pääsee noin helpolla. Vähän ajettu, perus karvalakkiautokin vie nykypäivänä/hinnoilla ton 5.000 e huoltoihin melko nopeasti ajotahdin ollessa noin kova.

Ensinnäkin, laskelmassa ei todellakaan jäänyt mitään 50k€ ylimääräistä, en tiedä mistä ihmeestä tuollainen on keksitty.

Huoltokustannuksista sen verran, että en tosiaankaan tiedä 5-bemarin huoltokuluja. 5000€ repäistiin siitä, että laskin huollon 20tonnin välein á 500€. Jarrurempat yms. varmaan tosiaan voi loppusummaa nostaa. 2 ekaa vuottahan bemarissakin on takuu, joka kattaa ylimääräiset murheet. Kolmantena vuonna voi sitten ainakin jo osa korjauksista mennä omaan piikkiin (tosin tuossakin vaiheessa taatusti saa jotain vielä virhevastuun piikkiin, kilsoista huolimatta). Voi olla että arvio on alimitoitettu, mutta muutama tonni sinne tai tänne ei ollut se tuon laskelman pointti.

PS. olen seurannut hyvin läheltä kun 2:lla eri Accordilla on kummallakin ajettu 180-200tkm/3v. Kummassakaan ei ollut yhtä ainoaa vikaa koko aikana. Kumpikaan ei käynyt huollossa kuin normaaleissa määräaikaishuolloissa (+ toki polttimoiden vaihtoja). Huoltokulut/200tkm olivat kyllä reippaasti alle tuon 5k€.
 
Onhan noita kululaskelmia postattu tännekin.

Niin on ja niissä on huomattu että km-korvauksista jää käteen vielä rahaa vaikka ajaisi kalliilla bemarilla kunhan kilometrejä tulee tarpeeksi paljon. Jos taas sattuu kelpaamaan joku perusfiksu Passat niin käteen jää vielä enemmän verovapaata fyrkkaa.

En mä ainakaan tuollaista duunia tekisi jos se työkalu pitäisi ostaa. Seuraavaksi voidaankin sitten muuttaa hommat niin että jokaisen pitää ostaa omat työkalut ja niistä n. puolet hinnoista saa verovapaata korvausta. Olisi varmasti reilua kaikille tämän jälkeen. Jokainen toimistorotta ostaa sitten omat läppärinsä ja kahvinkeittimensä. Maksaa vielä mielellään nettimaksuakin kun kuitenkin sufkkaa sitä lärvikirjaa työaikana. Työantajahan saa nuot vähentää verotuksessa, eli minä maksan teidänkin työaikana surffailut.

Mielestäni on työnantajan tehtävä hankkia työkalut alaisilleen. Km-korvaus ei ole tarkoitettu auton hankintaan vaan se on "korvausta työmatkoista, jotka on tehty palkansaajan omalla tai hänen hallitsemallaan autolla". Mutta kuten täällä on laskettu niin jos auton silti hankkii omilla rahoillaan ja käyttää sitä pääasiassa työajoihin niin sen kustannukset saa kyllä katettua TÄYSIN KOKONAAN (mukaan lukien pääomakustannukset,arvonalenema,huollot yms.) km-korvauksilla jos vaan perusauto riittää.

Tuntuu siltä, että km-korvauksen leikkaamisen vastustajat huutelevat vaan mututuntumalta eivätkä usko sitä kuinka kuinka ylimitoitettu nykyinen korvaus on vaikka miten hyvin näytetään autoilun kuluja. Huudetaan vaan että "Ei siinä voitolle jää!", ilman mitään perusteluja. Jos joku on erimieltä niin se on varmasti vaan kateellinen.
 
Niin on ja niissä on huomattu että km-korvauksista jää käteen vielä rahaa vaikka ajaisi kalliilla bemarilla kunhan kilometrejä tulee tarpeeksi paljon. Jos taas sattuu kelpaamaan joku perusfiksu Passat niin käteen jää vielä enemmän verovapaata fyrkkaa.



Mielestäni on työnantajan tehtävä hankkia työkalut alaisilleen. Km-korvaus ei ole tarkoitettu auton hankintaan vaan se on "korvausta työmatkoista, jotka on tehty palkansaajan omalla tai hänen hallitsemallaan autolla". Mutta kuten täällä on laskettu niin jos auton silti hankkii omilla rahoillaan ja käyttää sitä pääasiassa työajoihin niin sen kustannukset saa kyllä katettua TÄYSIN KOKONAAN (mukaan lukien pääomakustannukset,arvonalenema,huollot yms.) km-korvauksilla jos vaan perusauto riittää.

Tuntuu siltä, että km-korvauksen leikkaamisen vastustajat huutelevat vaan mututuntumalta eivätkä usko sitä kuinka kuinka ylimitoitettu nykyinen korvaus on vaikka miten hyvin näytetään autoilun kuluja. Huudetaan vaan että "Ei siinä voitolle jää!", ilman mitään perusteluja. Jos joku on erimieltä niin se on varmasti vaan kateellinen.

Jaa-a, otetaanpa käytännön esimerkin kautta että miten paljon siitä km-korvauksesta jää sitten muka sitä ylimääräisestä. Jos itse ajan työajoa kuukaudessa vaikka 1500km, niin siitähän tulee sitten korvauksia 690e. Kuukaudessa mulla on auton osamaksuerä 400e. Löpö maksaa 6l/100km kulutuksella laskettuna 130,5e, jos löpölitran hinnaksi laitetaan 1,45e. Liikennevakuutus + kasko noin 100e / kk. Autoveron määrää vuodessa en osaa ihan tarkkaan heittää mutta jos se olis vaikka 500e niin se tekee kuukautta kohti n. 42e.
Eli 690e - 400e - 130e - 100e - 42e = 18e. Eli tuolla 18e / kk pitäisi vielä hoitaa normaalit huollot ja mahdolliset korjaukset siihen päälle. Missäs se ylikompensaation nyt luuraa, mistä on täälläkin itse kukin vuorollaan huudellut??
 
Jaa-a, otetaanpa käytännön esimerkin kautta että miten paljon siitä km-korvauksesta jää sitten muka sitä ylimääräisestä. Jos itse ajan työajoa kuukaudessa vaikka 1500km, niin siitähän tulee sitten korvauksia 690e. Kuukaudessa mulla on auton osamaksuerä 400e. Löpö maksaa 6l/100km kulutuksella laskettuna 130,5e, jos löpölitran hinnaksi laitetaan 1,45e. Liikennevakuutus + kasko noin 100e / kk. Autoveron määrää vuodessa en osaa ihan tarkkaan heittää mutta jos se olis vaikka 500e niin se tekee kuukautta kohti n. 42e.
Eli 690e - 400e - 130e - 100e - 42e = 18e. Eli tuolla 18e / kk pitäisi vielä hoitaa normaalit huollot ja mahdolliset korjaukset siihen päälle. Missäs se ylikompensaation nyt luuraa, mistä on täälläkin itse kukin vuorollaan huudellut??


Laskuvirha ... korjaan

Sulla on siis 5 vuoden päästä pihassa velaton auto jolla on ajettu 90000 km. Autoahan käytetään vain ja ainoastaan työkeikkoihin, ei mihinkään muuhun :)
 
Ota vakuutukset ja osamaksut pois laskelmistas, niin saat oikeamman tuloksen. Jos auto ei käytetä mihinkään muuhun kuin duuniajoon, niin miksei työnantaja sitä osta? Et voi siis laskea koko ostohintaa duunikustannuksiin ja vielä yrittää laskea huoltoja siihen päälle. Silloinhan lasket samat kustannukset kahteen kertaan.
 
Jaa-a, otetaanpa käytännön esimerkin kautta että miten paljon siitä km-korvauksesta jää sitten muka sitä ylimääräisestä. Jos itse ajan työajoa kuukaudessa vaikka 1500km, niin siitähän tulee sitten korvauksia 690e. Kuukaudessa mulla on auton osamaksuerä 400e. Löpö maksaa 6l/100km kulutuksella laskettuna 130,5e, jos löpölitran hinnaksi laitetaan 1,45e. Liikennevakuutus + kasko noin 100e / kk. Autoveron määrää vuodessa en osaa ihan tarkkaan heittää mutta jos se olis vaikka 500e niin se tekee kuukautta kohti n. 42e.
Eli 690e - 400e - 130e - 100e - 42e = 18e. Eli tuolla 18e / kk pitäisi vielä hoitaa normaalit huollot ja mahdolliset korjaukset siihen päälle. Missäs se ylikompensaation nyt luuraa, mistä on täälläkin itse kukin vuorollaan huudellut??

Et ota huomioon auton arvoa kun myyt sen pois. Laskepa sen myyntihinta ja jaa se kuukausilla, saat mukavasti lisärahaa tuohon 18 euroon.

Vakuutukset ja ajoneuvoverothan eivät ole km-riippuvaisia niin maksat ne joka tapauksessa vaikka käyttäisit autoa vain omiin ajoihisi.

Edit. darvinisti kerkesikin jo.
 
Et ota huomioon auton arvoa kun myyt sen pois. Laskepa sen myyntihinta ja jaa se kuukausilla, saat mukavasti lisärahaa tuohon 18 euroon.

Vakuutukset ja ajoneuvoverothan eivät ole km-riippuvaisia niin maksat ne joka tapauksessa vaikka käyttäisit autoa vain omiin ajoihisi.

Edit. darvinisti kerkesikin jo.

No lasken että auton arvo on neljän vuoden päästä saman verran kun maksoin siitä käsirahaa, kyseessä ei ole uusi auto vaan neljä vuotta ja 160tkm ajettu. Luuleeko joku ostavansa uuden auton 400 eiron kuukausierällä, jos kyseessä ei ole joku pikkuauto?
 
Jos ajat työajoja kuukaudessa 1500km ja vapaa-ajon ajoja toiset 1500km niin osamaksun kulutkin pitää mennä 50:50 eli et voi pistää koko 400 euroa km-korvausten hoidettavaksi.

Korjaan laskelmasi: 675e - 200e -130e = 345€/kk. Sä sait 18€/kk. Ilmassa pieniä laskentaeroja :)
 
Niin on ja niissä on huomattu että km-korvauksista jää käteen vielä rahaa vaikka ajaisi kalliilla bemarilla kunhan kilometrejä tulee tarpeeksi paljon. Jos taas sattuu kelpaamaan joku perusfiksu Passat niin käteen jää vielä enemmän verovapaata fyrkkaa.

Kyllä, jos niitä kilsoja tosiaan tulee aivan mielipuolisen paljon, ja on valmis tekemään 10-12h työpäivää ympäri vuoden. Normaali 30tkm/vuosi ajava ei saa noilla nykykorvauksilla maksettua sitä perusfiksua Passattiakaan..
 
Jos ajat työajoja kuukaudessa 1500km ja vapaa-ajon ajoja toiset 1500km niin osamaksun kulutkin pitää mennä 50:50 eli et voi pistää koko 400 euroa km-korvausten hoidettavaksi.

Korjaan laskelmasi: 675e - 200e -130e = 345€/kk.

Haluaisin nähdä näin kulunsa laskevan ilmeen, kun siitä 3v dieselpassatista menee esim. hiukkassuodatin vaihtoon ja taskusta pitää kaivaa tuollainen 3k€ tälläistä pikkuvikaa varten.
 
Eniten ihmetten niitä työantajia, jotka antaa työntekijöiden ajella huvikseen ja turhaan. Tällaisena wannabekapitalistina ja piensijoittajana sitä kai pitäisi olla mielissään. Vielä on todella monta paikkaa TEHOSTAA toimintoja.

Se voi joskus olla niinkin, että ei kannata tehostaa toimintoja. :-) Eivät pelkästään kaupparatsut nosta kilometrikorvauksia. Joskus se voi olla niinkin, että työnantaja on itse töissä firmassaan ja ajaa tai "ajaa" sopivasti työajoja firman asioita hoidellen ja nostaen tietty kilometrikorvauksia. Kilometrikorvaukset ovat luonnollisesti pois firman tuloksesta, jolloin firmakaan ei maksa niistä veroa.

Jaa että onko tällä merkitystä? No, Wikipedian mukaan 2009 suomessa oli 360 682 yritystä, joista 99.1% oli pieniä yrityksiä; epäilen erityisesti pienten yritysten kohdalla olevan usein niin, että omistaja tekee firman töitä myös itse. Lisäksi kilometrikorvauksilla saa maksettua myös hyville työntekijoille lisiä siten, että kuluja tulee vähemmän kuin maksamalla samat lisät palkkana.
 
Haluaisin nähdä näin kulunsa laskevan ilmeen, kun siitä 3v dieselpassatista menee esim. hiukkassuodatin vaihtoon ja taskusta pitää kaivaa tuollainen 3k€ tälläistä pikkuvikaa varten.

Aika monella ei tunnu auton huoltoon riittävän 5000€ vuodessa. Näitä henkilöitä suosittelen tutustumaan huolenpitosopimuksiin. Myönnän, että en ole perehtynyt näihin sopimuksiin, mutta uskoisin että jos huoltokulut on yli viittä tonnia per vuosi niin huolenpitosopimuksella voisi säästää rahaa. Enemmän asiasta tietävät korjatkoon väärät luuloni ja/tai kertokoon enemmän.

Edit. VW Passat Variant 2.0 TDI huolenpitosopimus 65€/kk 30 000 tkm ajolla. (2,6c/km)
 
Haluaisin nähdä näin kulunsa laskevan ilmeen, kun siitä 3v dieselpassatista menee esim. hiukkassuodatin vaihtoon ja taskusta pitää kaivaa tuollainen 3k€ tälläistä pikkuvikaa varten.

Kai näitä tällaisia kuluja tulee niillekin, jotka ajaa omia ajoja. Ilme on varmaan sama kuin sullakin.

E: Jos siis ostan sulta esim. 3v dieselpassatin, jolla oot ajanut vaikka 150tkm, niin vituttaa mua vähintään yhtä paljon, todennäköisesti enemmän, maksella tuollaisia.
 
Toi 5.000 on muuten todella pikkuruinen summa verrattuna siihen, paljonko auton huoltoon todellisuudessa menee tolla ajotahdilla...

No ei kyllä ole.

Ei muuta kuin hatunnosto kyseiselle BMW:lle. Itsellä oli 2-3 vuotta vanha hyvin vähän ajettu karvalakki-Octavia ja ensimmäiset 7 kuukautta maksoi 4.000-5.000 e (sähköt sekoili useamman kerran, turbo levisi, ilmastoinnin kompressori levisi yms. yms.) Kollegalla meni samanikäiseen Octaviaan samoihin aikoihin joku 3.000 e vajaassa vuodessa. Ja Octavia on kuluiltaan vielä sieltä helpoimmasta päästä.

No sulla ja työkaverillas on kyllä sitten tosi huono tuuri, turbot levii ja muuta. Ehkä ei kannata yleistää jos teillä oli paska säkä. Kai jotain vakuutustakin uudessa autossa on?
 
Jaa-a, otetaanpa käytännön esimerkin kautta että miten paljon siitä km-korvauksesta jää sitten muka sitä ylimääräisestä. Jos itse ajan työajoa kuukaudessa vaikka 1500km, niin siitähän tulee sitten korvauksia 690e. Kuukaudessa mulla on auton osamaksuerä 400e. Löpö maksaa 6l/100km kulutuksella laskettuna 130,5e, jos löpölitran hinnaksi laitetaan 1,45e. Liikennevakuutus + kasko noin 100e / kk. Autoveron määrää vuodessa en osaa ihan tarkkaan heittää mutta jos se olis vaikka 500e niin se tekee kuukautta kohti n. 42e.
Eli 690e - 400e - 130e - 100e - 42e = 18e. Eli tuolla 18e / kk pitäisi vielä hoitaa normaalit huollot ja mahdolliset korjaukset siihen päälle. Missäs se ylikompensaation nyt luuraa, mistä on täälläkin itse kukin vuorollaan huudellut??

Sun pitää silti maksaa ne vakuutukset ja verot joten ne voi jättää huoletta laskuist pois. Eli 690€-400€-130€. Eli 160€ + ilmainen auto.

Mutta se on pakko sanoa, että ei se autossa istuminen mitään herkkua ole. Mielestäni näihin korvauksiin on turha kajota.

nimim. 4000-7000km/vuosi
 
Back
Ylös Bottom