Kitkat vai nastat? Vuoden virallisin talvirengasthreadi.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kusimato
  • Aloitettu Aloitettu
Mä luulen kyllä että tulevana talvena sattuu vahinkoja ihan molemmilla renkailla tasapuolisesti. Keskiverto kuski oppii ajamaan niillä renkailla mitkä alla on. Ei ne nastatkaan mitkään maailmanpelastajat ole. Jos ei ymmärrä nopeuksien päälle talvikelilla ja siihen mihin ne omat renkaat kykenee, niin sitten kannattaa olla ajamati kokonaan talvella. Kyllä minä ainakin tässä talven alussa opin taas pienen varovaisuuden kautta ajamaan niillä kitkarenkailla ja sama pätee nastarenkaisiin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
neutraali sanoi:
Kyllähän se fakta on että nuo kitkat pitää lumisilla teillä paremmin kuin "jäisillä" teillä eli kyllähän pohjoisessa pärjää vallan mainiosti kitkoillakin. En ymmärrä että mistä tuo ruikutus tulee että kyllähän etelässä voi kitkoilla ajaa, parempi pito niillä saadaan täällä lumisilla teillä entä mustalla jäällä.

Sovitaanko neutraali että kitkat ei sovi ollenkaa suomen olosuhteisiin? Ainaki etelässä ne on liukkaat ja lapissakaa en menis niitä laittaan vahingoskaan paitsi jos keskel talvee vähä ajelis. Kitkat maksaa sitäpaitti enemmän ja niitten kulumista pitää aika hyvin seurata. Ja etkös sä oo vähä huono puhuun lapin olosuhteista kun näyt profiilin mukaan asuvan oulussa? Jos kitkat johonki laittaa ni varmaan kannattee olla uus auto mis on abs-jarrut.
 
Sekä nastoilla, että kitkoilla on tullut penkassa käytyä, ja joka kerta on ollut vika siinä ratin ja penkin välissä. Talvirenkailla pärjää laatuun katsomatta kun muistaa ajaa fiksummin kuin idiootti.
 
hafanafa sanoi:
Sovitaanko neutraali että kitkat ei sovi ollenkaa suomen olosuhteisiin? Ainaki etelässä ne on liukkaat ja lapissakaa en menis niitä laittaan vahingoskaan paitsi jos keskel talvee vähä ajelis. .
Joo sovitaan vaan, mutta kyllä ne silti kunnon lumella paremmin pitää entä "jäisellä" kelillä mitä etelässä paljon on.
 
Kitkoihin liittyy varsinkin täällä pohjoisessa, jossa tiet ovat valtaosan talvesta kovalla lumipolanteella/jäässä, mielenkiintoinen paradoksi. Kitkat ovat niin kauan hyvät liikenteessä kun suurin osa autoilijoista käyttää vielä nastoja. Nastarenkaat rouhivat aina vähän polannetta/jäätä synnyttäen epätasaisuuksia, johon pehmeäseoksiset kitkarenkaat voivat tarttua. Varsinainen piru olisikin merrassa, jos kaikki ajaisivat kitkoilla jolloin varsinkin risteykset liippaantuisivat aivan peilijääksi. Eli mitä pienempi osa ajaa kitkoilla sitä paremmat ne ovat :D

Itse olen ajanut sekä kitkoilla, että nastoilla ja molemmilla pärjää aivan yhtälailla. Nastojen puolelle vain kallistaa se, että ne kestävät paremmin kulutusta kuin kitkat.
 
??????

Normaalisti renkaiden koko ilmoitetaan esim. 205/45-17, mutta kun maastoautojen rengaskoko ilmoitetaan esim.31x11-15, niin mitä mikäkin tarkoittaa, tossahan on toki kyse tuumista.
Onko toi 31 renkaan korkeus/halkaisija, 11 renkaan leveys ja 15 vannekoko, olenko ymmärtänyt oikein?
Jos se on näin, niin kuinka paljon rengas voi olla vannetta leveämpi? 8 tuumaa leveälle vanteelle tuskin voi laittaa 13 tuumaa leveää rengasta, mutta voiko siihen laittaa vaikka 10 tuumaisen renkaan?
 
rengasmerkinnat.gif

Lähde: Rengasmerkinnät
 
Mulla oli maasturissa sikaleveet kitkat ja oli tod´ hyvät. Piti aina, kun autokin oli niin raskas. Noilla halppisnastoilla vituttaa ajella, kun nastoista on muisto vaan lopputalvella. Pitäsköhän ostaa kitkat seuraavaksi? On kuiteskin 1200-1300kg henkilöauto alla.....ja kasko :D
 
jarze sanoi:
Mulla oli maasturissa sikaleveet kitkat ja oli tod´ hyvät. Piti aina, kun autokin oli niin raskas. Noilla halppisnastoilla vituttaa ajella, kun nastoista on muisto vaan lopputalvella. Pitäsköhän ostaa kitkat seuraavaksi? On kuiteskin 1200-1300kg henkilöauto alla.....ja kasko :D

Joo munki mielestä kitkat on hyvät painavis maastureis. en muista paljo se chevrolet blazer paino mut sillä uskalsi ajaa kovaaki vaikka keli oli pirun liukas tavallisilla nastarenkailla.Tosin toi huomio koski vaan maasturia sillä 2 tonnia painava henkilöauto ei ollu todellakaa hyvä ajettava kitkoilla kun vähänki oli jäätä
 
Kova tappelu nastojen ja kitkojen kesken. Kitkat voivat kulua nopeampaa, mutta nastoista lähtee talvella kun suurin osa teistä on auki nastat helposti, nastat kuluttavat asfalttia nopeasti. Tietenkin kitkat ovat ilman abs jarruja ja sutimisen estoa kyseenalaiset mattimeikäläisen alla kun ajatellaan vaaratilanteita, jolloin nastojen pito jäällä voi tuoda sen tarvittavan pelastumiseen.

Ja tämä paremmuusväittely on ikuista. Siviiliautoilijoiden keskuudessa on enemmän perinteisten nastojen kannattajia, mutta ammattikuljettajien keskuudessa väki on jakautunut tasaisemmin. Yksi fakta on varma. Kitkat kehittyvät nopeampaa kuin nastat tällä hetkellä. Kitkojen hintaan vaikuttaa paljon niitä kohtaan kohdistuva epäilys, jatkuva kehittäminen ja tuotanto linjojen erillaisuus.

Sovitaanko että nastalliset kitkat on parhaimmat, toimii sekä lumella että jäällä :piis:

BS1 sanoi:
Totta puhuen mua ei kiinnosta kenenkään omat kokemukset sun muu kun mä tossa yleistän ja vähän kärjistän asiaa

Sitten kun sä olet ajanut autoa vaikkapa 10 vuotta ja kilometrejä rupeaa olemaan 200 000 takana niin palataan asiaan (kohta joku taksikuski tietty kuittaa mulle, mutta pointti ei edes ollut kehua varsinkaan kun toi on todellä vähän, piti vaan tuoda esiin liikenteessä vietetty aika vs 18 vuotias kortin just saanut

En minäkään ketään provoa ;) Mutta mitä tämä 10 vuotta ja 200 000 kilometriä tekee kokemuksen kanssa? 10v ja 200 000km on vähän ajokilometrejä, tai no on ehkä paljon sunnuntaiautoilijalle. Ja 10v normaali siviililiikenteessä ei ainakaan tee pätevämmäksi neuvoa muita.

make77 sanoi:
WTF?
Siis meinaatko tosissas että se tehokkaampi auto kumoaa fysiikan lait ja liukkaalla pinnalla, liukkaammilla renkailla tehokkaampi auto lähtee paremmin liikkeelle kuin pitävillä renkailla tehottomampi auto.

Kohta varmaan sanot että liukkaalla liikkeelle lähtiessä kannattaa heikompi tehosella autolla nostaa ensin kierrokset ainaki 5000rpm. ja rykästä kytkin ylös, koska reilu sutiminen parantaa kitkaa ja näin auto lähtee paremmin liikkeelle.
Tääkin on varmaan opetettu autokoulussa.

Omakohtaisista kokemuksista tiedän että kelin muuttuessa todella pahaks on kitkoilla täysin hakoteillä. Itse ajan nykyään vain nastoilla ja nekin vaihdan parin talven välein.

No okei, vertasin 1700kg painoista autoa 1400 kiloiseen, myönnän sen. Mutta kytkin on keksitty ja henkilöautossa ei ole liikaa tehoa ja ne enemmät tehot antavat henkilöautossa tasaisemman(ja paremman) tehokäyrän eikä kuljettajan tarvi sillä kaasulla ja kytkimellä vehdata enempää. Toisinsanoen painaessa enemmän kaasua on isompi riski sutia lähdössä. Tästä tietenkin voidaan väitellä maailmanloppuun asti... Muuttujia on liian monia.

Ja tosiaan perustelet vielä niillä OMILLA kokemuksillasi että parin paskan kelin takia, jolloin et turvallisuuden takia uskalla lähteä liikenteeseen on parempi ostaa nastat. Eikö tällöin ole muutenkin parempi ottaa bussi tai joku muu joukkoliikenneajoneuvo. Sehän vähentäisi jopa saasteitakin :rolleyes:
 
hafanafa sanoi:
Joo munki mielestä kitkat on hyvät painavis maastureis. en muista paljo se chevrolet blazer paino mut sillä uskalsi ajaa kovaaki vaikka keli oli pirun liukas tavallisilla nastarenkailla.Tosin toi huomio koski vaan maasturia sillä 2 tonnia painava henkilöauto ei ollu todellakaa hyvä ajettava kitkoilla kun vähänki oli jäätä
Olisikohan nelivedolla asiaan jotain vaikutusta.
:jahas:
 
jarhu sanoi:
En minäkään ketään provoa ;) Mutta mitä tämä 10 vuotta ja 200 000 kilometriä tekee kokemuksen kanssa?

Aivan varmasti 9 vuotta enemmän ja myös 9 talvea enemmän kokemusta autolla ajamisesta mitä sulla. Voisin lisäksi uskoa normaalina työmatka-autoilijana että olen ajanut enemmän kilometrejä mitä Sinä olet kerennyt ajamaan ottaen huomioon että ilmoitat iäksesi 18 vuotta, mä taasen täytän tänä vuonna 28 ;)

10v ja 200 000km on vähän ajokilometrejä, tai no on ehkä paljon sunnuntaiautoilijalle.

Melko normaalit kilometrit, tunnin tossa autossa saa päivittäin istua ihmettelemässä maailman menoa, kesät talvet...Niinkuin tuhannet muutkin.

Ja 10v normaali siviililiikenteessä ei ainakaan tee pätevämmäksi neuvoa muita.

Eikös tässä keskustelussa ole kyse siviililiikenteestä? Meinaatkos että Kimi Räikkösellä olis hyviä perusteluja ja kokemuksia tähän nastat vs kitkat -keskusteluun mm sen perusteella että ajaa varmaan vuodessa ton 200tkm formulalla :D

Sä olet kyllä kova tietämään ja osaamaan kaikkea -vähennä Tekniikan Maailman lukemista :jahas: Eikös siellä autokoulussa enää puhuta mitään kokemuksesta ja sen tuomasta osaamisesta vs alle vuoden ajanut ;) Kerro nyt vielä montako autoa sä olet ostanut elämäsi aikana,monetko renkaat käynyt kaupassa hakemasta, paljonko arvioisit ajaneesi kilometrejä kortin saamisen jälkeen ja millainen on tilanteesi mm tulevana talvena autolla ajamisen suhteen...niin ja omistatko ja oletko itse maksanut autosi jos sinulla sellainen on?
 
BS1 sanoi:
Eikös tässä keskustelussa ole kyse siviililiikenteestä? Meinaatkos että Kimi Räikkösellä olis hyviä perusteluja ja kokemuksia tähän nastat vs kitkat -keskusteluun mm sen perusteella että ajaa varmaan vuodessa ton 200tkm formulalla :D

Sä olet kyllä kova tietämään ja osaamaan kaikkea -vähennä Tekniikan Maailman lukemista :jahas: Eikös siellä autokoulussa enää puhuta mitään kokemuksesta ja sen tuomasta osaamisesta vs alle vuoden ajanut ;) Kerro nyt vielä montako autoa sä olet ostanut elämäsi aikana,monetko renkaat käynyt kaupassa hakemasta, paljonko arvioisit ajaneesi kilometrejä kortin saamisen jälkeen ja millainen on tilanteesi mm tulevana talvena autolla ajamisen suhteen...niin ja omistatko ja oletko itse maksanut autosi jos sinulla sellainen on?

Kärjistät liikaa asioita. En ole väittänyt olevani parempi autoilija kuin kukaan muu enkä ole väittänyt tietäväni enemmän kuin kukaan muu. Ikävää jos sait sen kuvan tekstistäni. Muistaakseni autokoulussa on muun muassa puhuttu siitä että kauan autoa siviililiikenteessä ajanut taantuu eikä reaktiot ole enää niin hyvät kuin kahden ensimmäisen ajovuoden jälkeen, jolloin hidas, mutta kiihtyvä osaaminen LASKEE huolimatta kokemuksesta. Eli tällä hetkellä sinäkin olet vielä vähäinen riski liikenteessä, mutta kun kokemuksesi vielä karttuu muutut entistä vaarallisemmaksi. Ikä ei tuo sitä kokemusta vaan ne ajokilometrit eri olosuhteissa eri ajoneuvoilla. Minun ajokokemukseni eivät liittyne sinun ajokokemus väittelyysi. Mutta voinen sanoa ajaneeni henkilöautolla ja kuorma-autolla n. 28 000 kilometriä +/- 500km erilaisilla ajoneuvoilla. En tiedä sitten jos mittarilukemat valehtelevat tai olen sokea. Äläkä nyt ainakaan käsitä että väittäisin nyt itseäni huippikuskiksi :david:

Ps. Autoa ei ole enkä sitä tieten tahtoen hankkinut kun tiedän etten tarvi sitä. Voin käyttää enemmän rahaa protskuun :thumbs:
 
Kyllä sitä nastoihin luotetaan ainakin ekana ajotalvena. Varmaan muutenkin, kun vähän maaseudulla asustelen.
 
jarhu sanoi:
Ja tosiaan perustelet vielä niillä OMILLA kokemuksillasi että parin paskan kelin takia, jolloin et turvallisuuden takia uskalla lähteä liikenteeseen on parempi ostaa nastat. Eikö tällöin ole muutenkin parempi ottaa bussi tai joku muu joukkoliikenneajoneuvo. Sehän vähentäisi jopa saasteitakin :rolleyes:

No missähän kohtaa olen sanonut että parin paskakelin takia en uskalla lähteä liikenteeseen? Älä pistä sanoja ainakaan mun suuhun!
Olen ajanut sekä nastoilla että kitkoilla ja myös erittäin tehokkailla autoilla enkä ole koskaan ajanut kolaria, minun perään on kuitenkin luisteltu kitkoilla kaksikertaa jarrutustilanteessa silloin kun minulla on ollut nastat alla.
Omakohtaisista kokemuksista olen oppinut että nasta pitää paremmin ja oman sekä muiden kyydissä olevien turvallisuuden maksimoimiseksi ajan vain parhailla renkailla. Se ei tarkoita että en uskaltaisi liikenteessä ajaa vaan kertoo järjenkäytöstä.
Tähän päivään mennessä ei ole niin huonoa keliä vastaan tullut että en olisi uskaltanut ajaa.

Mainitsin että kun keli MUUTTUU pahaks on kitkoilla hakoteillä.
Eli kun mustaa jäätä muodostuu pienemmille teille täysin yllättäen.
Näin on tapahtunut erittäin monta kertaa täällä pääkaupunkiseudulla.

Jos nyt sitten oikein rautalankaa väännetään niin nastat ovat turvallisemmat yllättävissä tilanteissa.
 
Firman autoissa on talvisin nykyään kitkat ja stadiin ne ei kyllä sovi ollenkaan. Noi kehien rampit on niin myrkkyä kitkoille: auto lähtee luistelemaan vaikka ajelis lähes kävelyvauhtia. Ja jäiset mäet ........
 
Heh, täällähän on keskusteltu asiasta ihan kunnolla. No itse hieman työnni puolesta joudun näistä rengasasioista keskustelemaan joten jotain kokemusta asiasta on niin en vaivautunut lukemaan kaikkea tuossa edellä olevaa. Mutta muutama oma kokemus/havainto.
- Hyvä kitkarengas on kaikilta ominaisuuksiltaan parempi kuin halvat esim.pinnatut nastarenkaat.
- Samoin uusi laadukas kitka on todella paljon parempi kuin jo sakkorajoilla oleva nastarengas.
- Kitkoilla ei kuitenkaan pitäisi ajaa kesää vaan vaikka tyyliin, uudet kitkat syksyllä alla ja keväällä sitten kesärenkaat alle. Seuraavana syksynä sitten taas kitkat alle ja seuraavana kesänä sitten ajaa kitkat loppuun ja uudet taas syksyllä.
- Nastarenkaissa on on nykyään todella kevyt ja aika harva nastoitus ja niiden todellinen vaikutus on todella pieni. Eniten nastojen vaikutus tuntuu kuskin itseluottamuksessa.
 
Täällä monet tuntuu vertaavan hyviä kitkoja huonoihin ja kuluneisiin nastoihin, että ovat niihin verrattuna paljon paremmat, mutta entä jos laitetaan auton alle ne täysin uudet ja hyväkuntoiset nastat. Mites sitten suu pannaan?

edit: Tai miksei samantien verrata huonoja kuluneita kitkoja, uusiin laadukkaisiin nastoihin? Onhan näitäkin. Ei kaikilla oo aina uudet kitkat alla, kun ei myöskään uusia nastoja.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom