Kova tappelu nastojen ja kitkojen kesken. Kitkat voivat kulua nopeampaa, mutta nastoista lähtee talvella kun suurin osa teistä on auki nastat helposti, nastat kuluttavat asfalttia nopeasti. Tietenkin kitkat ovat ilman abs jarruja ja sutimisen estoa kyseenalaiset mattimeikäläisen alla kun ajatellaan vaaratilanteita, jolloin nastojen pito jäällä voi tuoda sen tarvittavan pelastumiseen.
Ja tämä paremmuusväittely on ikuista. Siviiliautoilijoiden keskuudessa on enemmän perinteisten nastojen kannattajia, mutta ammattikuljettajien keskuudessa väki on jakautunut tasaisemmin. Yksi fakta on varma. Kitkat kehittyvät nopeampaa kuin nastat tällä hetkellä. Kitkojen hintaan vaikuttaa paljon niitä kohtaan kohdistuva epäilys, jatkuva kehittäminen ja tuotanto linjojen erillaisuus.
Sovitaanko että nastalliset kitkat on parhaimmat, toimii sekä lumella että jäällä :piis:
BS1 sanoi:
Totta puhuen mua ei kiinnosta kenenkään omat kokemukset sun muu kun mä tossa yleistän ja vähän kärjistän asiaa
Sitten kun sä olet ajanut autoa vaikkapa 10 vuotta ja kilometrejä rupeaa olemaan 200 000 takana niin palataan asiaan (kohta joku taksikuski tietty kuittaa mulle, mutta pointti ei edes ollut kehua varsinkaan kun toi on todellä vähän, piti vaan tuoda esiin liikenteessä vietetty aika vs 18 vuotias kortin just saanut
En minäkään ketään provoa ;) Mutta mitä tämä 10 vuotta ja 200 000 kilometriä tekee kokemuksen kanssa? 10v ja 200 000km on vähän ajokilometrejä, tai no on ehkä paljon sunnuntaiautoilijalle. Ja 10v normaali siviililiikenteessä ei ainakaan tee pätevämmäksi neuvoa muita.
make77 sanoi:
WTF?
Siis meinaatko tosissas että se tehokkaampi auto kumoaa fysiikan lait ja liukkaalla pinnalla, liukkaammilla renkailla tehokkaampi auto lähtee paremmin liikkeelle kuin pitävillä renkailla tehottomampi auto.
Kohta varmaan sanot että liukkaalla liikkeelle lähtiessä kannattaa heikompi tehosella autolla nostaa ensin kierrokset ainaki 5000rpm. ja rykästä kytkin ylös, koska reilu sutiminen parantaa kitkaa ja näin auto lähtee paremmin liikkeelle.
Tääkin on varmaan opetettu autokoulussa.
Omakohtaisista kokemuksista tiedän että kelin muuttuessa todella pahaks on kitkoilla täysin hakoteillä. Itse ajan nykyään vain nastoilla ja nekin vaihdan parin talven välein.
No okei, vertasin 1700kg painoista autoa 1400 kiloiseen, myönnän sen. Mutta kytkin on keksitty ja henkilöautossa ei ole liikaa tehoa ja ne enemmät tehot antavat henkilöautossa tasaisemman(ja paremman) tehokäyrän eikä kuljettajan tarvi sillä kaasulla ja kytkimellä vehdata enempää. Toisinsanoen painaessa enemmän kaasua on isompi riski sutia lähdössä. Tästä tietenkin voidaan väitellä maailmanloppuun asti... Muuttujia on liian monia.
Ja tosiaan perustelet vielä niillä OMILLA kokemuksillasi että parin paskan kelin takia, jolloin et turvallisuuden takia uskalla lähteä liikenteeseen on parempi ostaa nastat. Eikö tällöin ole muutenkin parempi ottaa bussi tai joku muu joukkoliikenneajoneuvo. Sehän vähentäisi jopa saasteitakin