Itse painotan rengasasioisssa ehdottomasti turvallisuutta ohi mukavuustekijöiden. Totta on että kitkoilla
pärjää kun ajaa rauhallisesti, ennakoi sun muuta...Mutta jos ainoa edellytys renkailta olisi se että mä niillä
pärjäisin niin väitän että voisin ajaa vaikka kesärenkailla koko talven ja pärjäisin...
Toistaiseksi ainakin nastarengas voittaa kitkat niin monessa eri tilanteessa että en olisi valmis vain yhden ehkä aavistuksen paremman ominaisuuden takia hylkäämään nastojen kymmentä muuta kirkkaasti parempaa turvallisuuteen liittyvää ominaisuutta.
Lisäksi vaikka itse osaa, tietää ja ei ikinä aiheuttaisi kolaria niin koskaan ei voi 100% varauta siihen etteikö joku muu töpeksisi niin että itse ei voi tilanteelle mitään. Totta kai mä aina ajan luistelukentän ohi 35km/h:ssa mutta sen yhden ainoan kerran sieltä voi silti lapsi yllätteän tulla eteen. Se voi olla 48cm:stä kiinni murtuuko sen lapsen jalka vai ei vaikka mä kuinka painan jarrua...Samaten se voi olla niistä muutamista metreistä kiinni joudunko mä tukkirekan (vähintään) runtelemaksi tilanteessa jossa mä en voi omasta ennakoimisestani huolimatta tehdä muuta kuin jarruttaa ja toivoa että auto stoppaa 40m:ssä eikä 45m:ssä...
Mielenkiintoista on myös se autonvalmistajat laittavat autoihin huippujarruja sekä elektroniikka sillä idealla että auto pysähtyy nopeasti hätätilanteessa. Moni matalaprofiilirenkaiden omistajakin selittää että 255-leveillä renkailla pito on huikeaa (mäkin selitän ja ajan moisilla). Mutta sitten kun tulee talvi niin jarrutusmatkalla ja pidolla ei olekkaan yhtäkkiä enää mitään merkitystä auton ominaisuuksissa? Tärkeintä on että on mukavan hiljaista ja että ollaan trendikkäitä. Unohtamatta tietenkän sitä yhtä tärkeää ostospäätökseen vaikuttavaa seikkaa että kitkoja saa paremmin jollekkin 17" vanteille matalaprofiilisina kuin nastoja :jahas:
Fakta on myös se että kulunut nastarengas päihittää usein uudetkin kitkat, puhumattakaan kuluneista kitkoista. Meikäläisten rengashinnoilla moni päättää ajella vielä niillä kuluneilla renkailla kun kyseessä on kuitenkin vain muutama kuukausi.
Mitäs muuta...no tietty vutittaa kun tullaan valoihin ja kitkakuskit ennakoi jo 100m ennen hidastamalla kun se on pakko tehdä niin. Sitten kun ollaan seisty punaisissa jo ikuisuus niin liikkeellelähtö kestää kitkakuskeilla toisen ikuisuuden
Sellain. Ostakaa nastat :D