Kitkat vai nastat? Vuoden virallisin talvirengasthreadi.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kusimato
  • Aloitettu Aloitettu
Dobermann sanoi:
Nastat, sitäpaitsi saahan niitä sellaisia missä on molemmat. Nastat kuitenkin tärkeemmät, koska jää on se pahin.

Riippuu kai missä asuu. Täällä etelässä ainakin kitkat on paljon paremmat. Itse en enää nastoja ota, kun viime talvena kokeilin kitkoilla. Itsellä Michelin Maxi ice ja hyvin piti jokaisella kelillä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Suosittelen kyllä kitkoja jos osaa autoa ajaa. On sovitettava jäällä tilannenopeudet vain kohdalleen vaikkakin hyvä kitka pitää paremmin kuin huono nasta.

Ei nykypäivän kitkoilla kannata enää nastoja ostaa.
 
Nastarenkaat ehottomasti! Kitkoja oon testannu sen verran ukon autolla, että nastarenkaat on ja pysyy. Olin lievässä hermotilassa luistellessani autolla kitkojen kanssa. Oisko nää nastakitkat mistään kotosin? Osa kehuu, toiset haukkuu... Tärkeitä, että pystyy ajeleen turvallisesti talvikeleillä.
 
Muistaakseni tekniikanmaailman viimeisessä laajassa talvirengasvertailussa parhaat kitkarenkaat oli samaa tasoa testin huonoimpien nastarenkaiden kanssa.

Yhteispisteissä varmaan, mut kitkat omistaa lumella kun taas nastat voittaa helposti jäällä. Eli valintaa pitää miettiä sen mukaa missä ajelee ;)
 
Kitkat ehdottomasti, Tampereen seudulla siis. Työmatkaa on joku 25km suuntaansa. Pitää vähän varoivaisemmin ajaa ja muistaa turvaväli, ei lainkaan huono homma. Ensimmäisten kitkojen jälkeen en ole nastoja kaivannut, nyt toinen auto ja ties kuika mones kitkasarja alla.
 
Meillä on ollut toisessa autossa kitkat, toisessa nastat, ja sujuvasti niillä molemmilla ajelee täällä (Etelä-Karjalassa) talvisin. Nyt kyllä on nastat molemmissa, kun vaihdettiin toinen auto.

Mutta siis mä vastaan, että mulle käy kaikki. Ainakin näissä ilmasto-olosuhteissa. :)
 
Itse painotan rengasasioisssa ehdottomasti turvallisuutta ohi mukavuustekijöiden. Totta on että kitkoilla pärjää kun ajaa rauhallisesti, ennakoi sun muuta...Mutta jos ainoa edellytys renkailta olisi se että mä niillä pärjäisin niin väitän että voisin ajaa vaikka kesärenkailla koko talven ja pärjäisin...

Toistaiseksi ainakin nastarengas voittaa kitkat niin monessa eri tilanteessa että en olisi valmis vain yhden ehkä aavistuksen paremman ominaisuuden takia hylkäämään nastojen kymmentä muuta kirkkaasti parempaa turvallisuuteen liittyvää ominaisuutta.

Lisäksi vaikka itse osaa, tietää ja ei ikinä aiheuttaisi kolaria niin koskaan ei voi 100% varauta siihen etteikö joku muu töpeksisi niin että itse ei voi tilanteelle mitään. Totta kai mä aina ajan luistelukentän ohi 35km/h:ssa mutta sen yhden ainoan kerran sieltä voi silti lapsi yllätteän tulla eteen. Se voi olla 48cm:stä kiinni murtuuko sen lapsen jalka vai ei vaikka mä kuinka painan jarrua...Samaten se voi olla niistä muutamista metreistä kiinni joudunko mä tukkirekan (vähintään) runtelemaksi tilanteessa jossa mä en voi omasta ennakoimisestani huolimatta tehdä muuta kuin jarruttaa ja toivoa että auto stoppaa 40m:ssä eikä 45m:ssä...

Mielenkiintoista on myös se autonvalmistajat laittavat autoihin huippujarruja sekä elektroniikka sillä idealla että auto pysähtyy nopeasti hätätilanteessa. Moni matalaprofiilirenkaiden omistajakin selittää että 255-leveillä renkailla pito on huikeaa (mäkin selitän ja ajan moisilla). Mutta sitten kun tulee talvi niin jarrutusmatkalla ja pidolla ei olekkaan yhtäkkiä enää mitään merkitystä auton ominaisuuksissa? Tärkeintä on että on mukavan hiljaista ja että ollaan trendikkäitä. Unohtamatta tietenkän sitä yhtä tärkeää ostospäätökseen vaikuttavaa seikkaa että kitkoja saa paremmin jollekkin 17" vanteille matalaprofiilisina kuin nastoja :jahas:

Fakta on myös se että kulunut nastarengas päihittää usein uudetkin kitkat, puhumattakaan kuluneista kitkoista. Meikäläisten rengashinnoilla moni päättää ajella vielä niillä kuluneilla renkailla kun kyseessä on kuitenkin vain muutama kuukausi.

Mitäs muuta...no tietty vutittaa kun tullaan valoihin ja kitkakuskit ennakoi jo 100m ennen hidastamalla kun se on pakko tehdä niin. Sitten kun ollaan seisty punaisissa jo ikuisuus niin liikkeellelähtö kestää kitkakuskeilla toisen ikuisuuden :david:

Sellain. Ostakaa nastat :D
 
Nastat ehdottomasti, niin ei tarvii ajaa varuillaan koko ajan. Sutimisenesto on, mutten silti osta kitkoja. Laatuautoon ei nastojen ropinat kuuluu ja jos kuuluu, niin poppia kovemmalle. Sen olen kuullut kanssa, että kitkat ei oikein kestä, vaan kuluvat nopeesti varsinkin jos ajaa pidemmälle kevääseen talvirenkailla.
 
Taitaa tällä hetkellä olla vain yksi rengasvalmistaja (olikohan conti?), jolla kitkarenkaan takuu kattaa myös kesän läpi ajon. Kaikkien muiden kohdalla renkaan takuu raukeaa, jos renkailla ajetaan kesällä.

Kitkarenkaan pehmeämpi seos ei ole suunniteltu kesäkuumille ja lisäksi kuvio on yleensä sellainen, että jarrutusmatka sateella lähes tuplaantuu normaaleihin kesäkumeihin verrattuna.

Itse aiheeseen, ehdottomasti nastat. Kitkanastat oli viime vuonna ja oli pelottavat renkaat ne. Niihin oli saatu tungettua nähtävästi vain sekä kitkojen että nastojen huonot ominaisuudet ja hyvät puolet molemmista oli hävitetty tyystin.
 
Kai Nalo sanoi:
edit: vielä tarkennus, että jos jäällä kitkoilla jarrutus matka on 80m ja nastoilla 55m, ei ole paljoakaan iloa siitä, että jarrutus alkaa 30 ennen. Pitkäksi menee.Tätä vaan tarkoitin sillä, että jäällä ei aina se rengas ole se merkitsevin tekijä.
No onhan tuolla nyt iso ero. Törmäysnopeus on selvästi suurempi kitkarenkailla tuossa tapauksessa.
 
Tomi sanoi:
Helsingissä pärjää aika mainiosti kitkoilla, kun pitää sen tilannenopeuden ja turvavälin jäisellä kelillä kunnossa.
Eikö helsingissä pärjää ihan kesärenkaillakin ;)
Kitkoillahan pärjää erinomaisesti lumisilla teillä mutta jos joudut ajaan jäisillä teillä niin valitkaa nastat.
 
Itsellä edessä ensimmäinen talvi takavetoisella sportilla, jolla en mieluusti talvea ajaisikaan jos olisi kakkosautoon varaa, jo suolan ja muun takia..

Vaan kun kesällä sateen kastelemalla asfaltilla ei tahdo 225 leveillä uusilla kesäkumeilla päästä kunnolla liikkeelle liikennevaloista ellei keskity lähtemään hyvin varovasti, ei mieleen tule kyllä laittaa kitkoja talveksi. Takavetoisen talvikäytöstä ei tee mieli oppia vakuutusyhtiön / hautaustoimiston kautta.

Pitoa mahdollisimman paljon, kiitos. Nämä mainitut "nastakitkat" kuulostaa aika hienolta?
 
turre101 sanoi:
huonokin nastarengas raapii sentään jotenkin.
Mutta kun niissä halvoissa ei tahdo pysyä ne nastat kiinni :curs:
 
Ehdottomasti nastat! Ehkä jos etelässä asuisin niin kitkoja voisi harkita, mutta täällä kainuun ja lapin kairoissa ei kitkoilla pärjää.
 
No ainaki täälä lapissa ehottomasti nastarenkaat. Etelämpänä voi ajella kitkoilla koska esim. tampereella ei talvea olekkaan. Kokeilin ajella jenkillä mis oli kitkarenkaat ja oli kyl nii hurjaa toimintaa etten ikinä ostais kitkoja lappiin..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom