Kitkat vai nastat? Vuoden virallisin talvirengasthreadi.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kusimato
  • Aloitettu Aloitettu
japa sanoi:
Heh, täällähän on keskusteltu asiasta ihan kunnolla. No itse hieman työnni puolesta joudun näistä rengasasioista keskustelemaan joten jotain kokemusta asiasta on niin en vaivautunut lukemaan kaikkea tuossa edellä olevaa. Mutta muutama oma kokemus/havainto.
- Hyvä kitkarengas on kaikilta ominaisuuksiltaan parempi kuin halvat esim.pinnatut nastarenkaat.
- Samoin uusi laadukas kitka on todella paljon parempi kuin jo sakkorajoilla oleva nastarengas.
- Kitkoilla ei kuitenkaan pitäisi ajaa kesää vaan vaikka tyyliin, uudet kitkat syksyllä alla ja keväällä sitten kesärenkaat alle. Seuraavana syksynä sitten taas kitkat alle ja seuraavana kesänä sitten ajaa kitkat loppuun ja uudet taas syksyllä.
- Nastarenkaissa on on nykyään todella kevyt ja aika harva nastoitus ja niiden todellinen vaikutus on todella pieni. Eniten nastojen vaikutus tuntuu kuskin itseluottamuksessa.

Ei oo kuskin itseluottamuksesta kiinni kumpi pysähtyy liukkaalla parammin.
Tai kumpi yleensä pitää jäällä kaikissa tilanteissa paremmin.
Selvästi pitävämpi on nasta ja sitä faktaa ei pysty kumoomaan millään selityksillä, eikä varsinkaan kuskin kokemuksella.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
make77 sanoi:
Ei oo kuskin itseluottamuksesta kiinni kumpi pysähtyy liukkaalla parammin.
Tai kumpi yleensä pitää jäällä kaikissa tilanteissa paremmin.
Selvästi pitävämpi on nasta ja sitä faktaa ei pysty kumoomaan millään selityksillä, eikä varsinkaan kuskin kokemuksella.

Tuolla liikenteessä on paljon kuskeja jotka pysyy tiellä kitkoilla sillä heillä on selkäytimessä se että ajetaan varovasti ja otetaan tilanteet huomioon. Sitten siellä on liikenteessä niitä jotka luottavat siihen nastaan ja sen toimintaan. Olen itse ollut liikennevaloissa kun takaa rysähti äijä takapuskuriin ja selitys oli että kun luulin että nastat pitävät. Samoin olen ollut hinaamassa autoa hangesta ja saman selityksen kuulin. Eli kyllä se nasta vaan antaa liiallisen turvallisuuden tunteen.
Ja ikävä fakta on ihan maineikkaan rengasedustajan suusta kuultuna että nykyinen nasta on aivan liian kevyt, liian harvassa ja aivan liian vähän näkyvissä. Onhan tässä nyt päivänselvää että jos nasta olisi vaikka 50% parempi kuin kitka niin eihän niitä kitkoja edes myytäs tai valmistettas. Minä en tässä yhtään sano sitä että nasta olisi huono tai kitka parempi vaan sen että niiden ero nykyään on niin marginaalinen että pelkällä kuskin asenteella saadaan ne ihan samalle viivalle. Ja sitä yritän vihjailla että porukka tuntuu tuudittautuvan liikaa siihen nastan tuomaan hyvän olon tunteeseen.
No ei siinä mitään, mä annan tämän keskustelun olla sillä saan asiasta keskustella viellä monta kertaa tänä syksynä.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom