Kitkat vai nastat? Vuoden virallisin talvirengasthreadi.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kusimato
  • Aloitettu Aloitettu
Seitsemän vuotta ammatikseni oon ajanut kitkoilla ja myöskin uuteen autoon kitkat tulee. Siviilikärryssä on kyllä nastat, osittain emännän vaatimuksesta osittain johtuen auton keveydestä...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
treenaisko sanoi:
Sen olen kuullut kanssa, että kitkat ei oikein kestä, vaan kuluvat nopeesti varsinkin jos ajaa pidemmälle kevääseen talvirenkailla.

Nääh, viides talvi tulossa samoilla kitkoilla. En tiedä kuinka vanhat ne on kun tulivat auton mukana :D

Ai mikä pito? :rolleyes:
 
BS1 sanoi:
Mitäs muuta...no tietty vutittaa kun tullaan valoihin ja kitkakuskit ennakoi jo 100m ennen hidastamalla kun se on pakko tehdä niin. Sitten kun ollaan seisty punaisissa jo ikuisuus niin liikkeellelähtö kestää kitkakuskeilla toisen ikuisuuden

Taitaa sattua sit valoihin aina paskoilla renkailla varustettuja kavereita sulla. Mulla ei ole millään kelillä mitään eroa pysähdyksissä ja liikkeellelähdöissä, oli ne sitten kitkat tai nastat. Kyl se vaan niin on että niiden renkaiden varaan on turha laskeskella liikaa oli ne kummat tahansa... meinaan että jos auto oikeasti jostain syystä lähtis käsistä niin kyl siinä kuskista usein tulee matkustaja vaikka ois päivän vanhat nastarenkaatki alla. Ja itellä ei ole pohjoisessa mitään ongelmia kitkojen kanssa, en sitten tiedä miten niitä ongelmia sais muka aikaan. Onhan se jokatapauksessa talvella otettava iisimmin ku kesällä. :rolleyes:
 
aabo sanoi:
Taitaa sattua sit valoihin aina paskoilla renkailla varustettuja kavereita sulla. Mulla ei ole millään kelillä mitään eroa pysähdyksissä ja liikkeellelähdöissä, oli ne sitten kitkat tai nastat. Kyl se vaan niin on että niiden renkaiden varaan on turha laskeskella liikaa oli ne kummat tahansa... meinaan että jos auto oikeasti jostain syystä lähtis käsistä niin kyl siinä kuskista usein tulee matkustaja vaikka ois päivän vanhat nastarenkaatki alla. Ja itellä ei ole pohjoisessa mitään ongelmia kitkojen kanssa, en sitten tiedä miten niitä ongelmia sais muka aikaan. Onhan se jokatapauksessa talvella otettava iisimmin ku kesällä. :rolleyes:

Ootko koskaan lukenu tm:ää? joha jarrutustesteis näkyy isoja eroja kitka ja nastarenkaiden välillä. Ja aika paskoja kokemuksia mul on kitkoista lapis. eteläshän ne kyl menee
 
Kyllähän se fakta on että nuo kitkat pitää lumisilla teillä paremmin kuin "jäisillä" teillä eli kyllähän pohjoisessa pärjää vallan mainiosti kitkoillakin. En ymmärrä että mistä tuo ruikutus tulee että kyllähän etelässä voi kitkoilla ajaa, parempi pito niillä saadaan täällä lumisilla teillä entä mustalla jäällä.
 
itellä nyt kolmas talvi kitkoilla lähdössä ja tykkään ajella niillä.ostin uudet nokian rsi kitkat mitkä kuulemma voitti monet nastat testeissä. kun vähän käyttää tota pääkoppaa niin kitkoilla pärjää ihan samanlailla ku nastoilla.
 
Näin naisnäkökulmasta asiaa katsoen olen vakuuttunut viime talven kitkoilla ajamisen perusteella, että niillä on turvallista ajella myös kauempana kuin etelä-suomessa. En jäänyt kertaakaan mäkiin jumiin, vaikka täällä ylempänä kuin Hesa onkin paljon mäkisempää maastoa ja se hiljaisuus kun ajaa pitkää matkaa on ruhtinaallista. Sitä ennen olin vannoutunut nastarenkailla ajaja, mutta en enää...Kitkat :5:
 
juta sanoi:
itse olen nastarenkaiden kannalta, ainakin täällä laukeuksilla päihittävät kitkat.
isän serkku oli käymässä viime talvena täällä ja kitkat tietenkin alla, lopulta isä joutui käydä nyppäämäs irti kun oli kitkoilla jääny mökkitiellä kiinni :)
aika paljon semmosia "kinttupolkuja" tulee ajeltua missä ei hiekkaa laiteta niin ehtottomasti nastat :rock:
Sammoo mieltä ollaan. Paljon ajelen miekin syrjäteillä, jossa ilman nastoja jää kyllä kinokseen. Keväällä se on sitten yksi kiva kesän merkki, kun eivät nastarenkaat enää jurraa alla. Sekin ilo niistä on. Eihän silti unohdeta turvavälejä ja tilannenopeutta nastoillakaan.
 
Mege sanoi:
Muistaakseni tekniikanmaailman viimeisessä laajassa talvirengasvertailussa parhaat kitkarenkaat oli samaa tasoa testin huonoimpien nastarenkaiden kanssa.

Oliko kyseessä vielä sama testi, jossa verrattiin yhtä vanhaa 4 vuotta käytettyä kitkarengas -merkkiä uusiin nastarenkaisiin. Taisi olla... Naurettava vertaus kun moni käsitti sen väärin.

No joka tapauksessa ajelin viime talven Oulussa kitkarenkailla, joilla oli ajettu sitä edellinen talvi euroopassa ja kesä täällä Suomessa. Ainoastaan yhtenä päivänä oli ajokelit, joilla kitkat oli erittäin huonot. Muutoin jopa paremmat kuin nastat...

:edit:
Muistin just että se oli kesärengas -testi, jossa verrattiin uutta kesärengasta puhkikuluneeseen kitkaan.
 
BS1 sanoi:
Mitäs muuta...no tietty vutittaa kun tullaan valoihin ja kitkakuskit ennakoi jo 100m ennen hidastamalla kun se on pakko tehdä niin. Sitten kun ollaan seisty punaisissa jo ikuisuus niin liikkeellelähtö kestää kitkakuskeilla toisen ikuisuuden :david:

Sellain. Ostakaa nastat :D

Niin ja sille joka kommentoi kitkakuskeja kun ennakoivat 100m ennen risteystä ja kestää kauan päästä liikkeelle. No omasta kokemuksesta pystyn lähtemään liikkelle tehokkaammalla autolla kitkat alla nopeammin kuin toisinpäin.

Sen lisäksi jo autokoulussa opetetaan sitä ennakoimista risteyksiin lähestyttäessä :david:


;)
 
jarhu sanoi:
Niin ja sille joka kommentoi kitkakuskeja kun ennakoivat 100m ennen risteystä ja kestää kauan päästä liikkeelle. No omasta kokemuksesta pystyn lähtemään liikkelle tehokkaammalla autolla kitkat alla nopeammin kuin toisinpäin.

Totta puhuen mua ei kiinnosta kenenkään omat kokemukset sun muu kun mä tossa yleistän ja vähän kärjistän asiaa ;)

Sitten kun sä olet ajanut autoa vaikkapa 10 vuotta ja kilometrejä rupeaa olemaan 200 000 takana niin palataan asiaan (kohta joku taksikuski tietty kuittaa mulle, mutta pointti ei edes ollut kehua varsinkaan kun toi on todellä vähän, piti vaan tuoda esiin liikenteessä vietetty aika vs 18 vuotias kortin just saanut :rolleyes: )
 
Ja mitenhän tämä 10vuotta ajokokemusta ja 200 000km on tekemisissä faktan kanssa? Ilmeisesti sä olet noista kilometreistä sitten aika paljon ajanut myös hyvillä kitkarenkailla ja epäonnistunut niiden kanssa, vai?
 
Sen kummemmin thrediä lukematta...

Verratkaapa Nokian Hakkapeliitta 4:sia kitkoihin.

Lamellit vastaavat kuin kitkoissa + nastat- pito on uskomaton joka kelillä!
 
jarhu sanoi:
No omasta kokemuksesta pystyn lähtemään liikkelle tehokkaammalla autolla kitkat alla nopeammin kuin toisinpäin.

Sen lisäksi jo autokoulussa opetetaan sitä ennakoimista risteyksiin lähestyttäessä :david:


;)

WTF?
Siis meinaatko tosissas että se tehokkaampi auto kumoaa fysiikan lait ja liukkaalla pinnalla, liukkaammilla renkailla tehokkaampi auto lähtee paremmin liikkeelle kuin pitävillä renkailla tehottomampi auto.
10x :david:
Kohta varmaan sanot että liukkaalla liikkeelle lähtiessä kannattaa heikompi tehosella autolla nostaa ensin kierrokset ainaki 5000rpm. ja rykästä kytkin ylös, koska reilu sutiminen parantaa kitkaa ja näin auto lähtee paremmin liikkeelle.
Tääkin on varmaan opetettu autokoulussa. :lol2:

Omakohtaisista kokemuksista tiedän että kelin muuttuessa todella pahaks on kitkoilla täysin hakoteillä. Itse ajan nykyään vain nastoilla ja nekin vaihdan parin talven välein.
 
El Capo sanoi:
Sen kummemmin thrediä lukematta...

Verratkaapa Nokian Hakkapeliitta 4:sia kitkoihin.

Lamellit vastaavat kuin kitkoissa + nastat- pito on uskomaton joka kelillä!

Pito on varmasti mahtava, mutta niitä renkaita ei kyllä kuuntele pirukaan :) Sama kuinka uusi ja äänieristetty auto on, niin HKPL 4:n ulina tulee auton sisälle häiritsevässä määrin. Muuten varmasti kelpo renkaat.
 
Nastat!
Vaikka tämä nykysäännösten mukaiset eivät
kyllä oikein nastan nimeä ansaitse.
Olisikohan joku teräsneulanen parempi?
-Franco
 
Hakkapeliitta 2 & 4 :5: :rock:
Eli suosittelen varauksetta. Löysätähän nuo ovat ajotuntumaltaan, mutta sekin vaan parantaa turvallisuutta talvella.
En kyllä ole huomannut Hakkapeliitta 4:sen rengasäänissä mitään tavallisesta poikkeavaa? Mielestäni ihan mukavat renkaat ajaa... Vanhat Hakkapeliitta 10 ja 1:set pitivät hirmuista ropinaa ja mekkalaa. Nämä enemmänkin vain humisevat.
Jos 2 ja 4 hakkisten välissä on suuri hintaero, niin melkein nuo kakkoset voisi jälleen ottaa. Ei mielestäni ollut enää merkittävää eroa pidossa. Jos mitään.

Huvittaa lukea ihmisten kommentteja, että kitkarenkailla pärjää, kun ENNAKOI... Mutta kaikkia tilanteita ei voi ennakoida.
Skenario:
Ajat nätisti 40km/h nopeutta kaupungissa ja jalkakäytävältä juoksee yllättäen 3 vuotias napero tielle. Huomattuasi tilanteet jarrutat täysillä, ABSit ryskyy ja vauhti hidastuu. Puskurin ja naperon väliin jää 20cm. Tie on jäinen, mutta alla viimeistä teknologiaa edustavat nastarenkaat.
Miten mahtaisi käydä, kun alla on kitkat?
Mielestäni rengasasiat ovat autoillessa jarrujen ohella ainoat asiat, missä ei saa miettiä, että millä PÄRJÄÄ, vaan näiden on oltava aina parhaassa mahdollisessa kunnossa! Hiemanko vituttaa jos oman nuukailun tai mukavuudenhalun takia teilaa jonkun hengiltä tai ruttaa auton :(
 
Hakkapeliitta4

Tuommoiset löytyy.
Uudet, eli ei kokemusta vielä.... Lihapullero näkyy kovasti kehuvan. :thumbs:
 
Edelliset renkaat olivat nastattomiksi suttautetut Michelin Ivalot, jolloin päättelin kitkarenkaallakin pärjäileväni. Ei ollut nastoista tietoa ja hyvin pitivät.
Viime talvena ostin kuitenkin nastarenkaat (Good Year UG500)
kun tulee nuita pikkuteitä kaahattua aina Ylä-Lapissa saakka.
 
aabo sanoi:
Ja mitenhän tämä 10vuotta ajokokemusta ja 200 000km on tekemisissä faktan kanssa? Ilmeisesti sä olet noista kilometreistä sitten aika paljon ajanut myös hyvillä kitkarenkailla ja epäonnistunut niiden kanssa, vai?

Mistähän "faktasta" mahtaa olla kyse?
Asiahan on nyt niin, että kyllä niillä kitkoillakin ihan hyvin pärjää, mutta nastarenkailla on parempi pito 90% tilanteista. (Tosin pärjäähän sitä kesärenkaillakin, ei se siitä kiinni ole.) Jos haluaa autoonsa mahdollisimman turvalliset renkaat, niin asia on aivan selvä.

Eikä tässä asiassa tarvita mitään mutuiluja, eikä 47,9 vuoden ajokokemusta. Jokainen voi käydä vaikka kirjastossa tutkimassa niitä testejä, joissa tulee aivan lahjomattomasti esiin renkaiden pito. Ei mitään paskanjauhantaa, vaan kylmiä testituloksia.

Jokatapauksessa kitkat ovat se vähemmän turvallinen vaihtoehto, ja jos haluaa turvallisuudesta tinkimällä mukavammat tai näyttävämmät renkaat, niin se on jokaisen omassa päätösvallassa.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom