Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
jarkko sanoi:Kitkat oli viime talvena ja ajo pääosin pks-seudulla ja hyvin toimi. Hiukan pelotti kun saksan tuliaisessa oli kitkat mutta piti paremmin kuin edellisen luokkaa ~500€ auton nastat
N.O.Kummonen sanoi:Talvirengasvertailuissa nastarenkaat taitavat voittaa aina.
Pertti 123 sanoi:Eikös TM väitä, että kaupungeissa olis nastat hyvät, koska autoja on niin paljon, että lumikerrosta harvemmin on. Yleensä on autojen kiillottamaa jäätä.
Landella missä lunta pääsee kertymään tielle kannattaa valita kitkat.
PS: Sorry jos joku on jo kirjoittanut tämän.
Pertti 123 sanoi:Eikös TM väitä, että kaupungeissa olis nastat hyvät, koska autoja on niin paljon, että lumikerrosta harvemmin on. Yleensä on autojen kiillottamaa jäätä.
Landella missä lunta pääsee kertymään tielle kannattaa valita kitkat.
Kai Nalo sanoi:Jäällä taas ei pidä kumpikaan, ei kitka eikä nasta.
Pertti 123 sanoi:Eikös se suurin ero ole juuri se, että nastat pitää paljon paremmin jäällä, kuin kitkat.
Kyllä se on juuri noin. Kaupunkikeleille sopii ehdottomasti paremmin nastarenkaat ja pohjoisempaan tai maaseudulle kitkat. Kaupungissa (Etelä-Suomessa) olosuhteet vaihtelevat paljon nopeammin ja ns. mustaa jäätä ja "kiillottuneita" kohtia on paljon enemmän. Taajaman ulkopuolella ja etenkin pohjoisemmassa nastarenkaat pääsevät paremmin oikeuksiinsa, koska tiet ovat hyvin usein polkeentunutta tai polkeentumatonta lunta, ei kuitenkaan selvää jäätä. Tosin missään kelissä kitkarengas ei ole pidoltaan nastarengasta parempi, lukuun ottamatta paljasta asfalttia.Pertti 123 sanoi:Eikös TM väitä, että kaupungeissa olis nastat hyvät, koska autoja on niin paljon, että lumikerrosta harvemmin on. Yleensä on autojen kiillottamaa jäätä.
Landella missä lunta pääsee kertymään tielle kannattaa valita kitkat.
Kai Nalo sanoi:No ei oikeastaan. Jäällä pito on molemmilla todella huono. Se, että nasta pitää näennäisesti paremmin jäällä ei mun mielestä merkitse mitään. Rengas ei tätä ratkaise, vaan vauhti.
Pertti 123 sanoi:Eiköhän se ole renkaan ja vauhdin yhdistelmä...
Kyllä mua ainakin kiinnostais se kitka ja nastarenkaiden ero siinä vaiheessa, kun ylitän tietä kävellen ja sä tuut autolla 40 km/h, ja teet paniikkijarrutuksen. Jos kitkoilla multa murtus jalka/jalat, ja nastoilla selviäisin säikähdyksellä.
Muistaakseni erot esim. jarrutusmatkoissa (jäällä) ovat todella merkittävät
PS: miten niin näennäisesti paremmin? Kyllähän asiaa on tutkittu...