BS1 sanoi:
Ei. Sossu antaa rahaa ja ajaa kadulle, eli lähimpään baariin. Jos olet jo mennyt baarin kautta ennen sossuun menoa, eli sulla pitäisi tilinauhan mukaan olla rahaa, niin sossu ajaa kadulle ilman mitään (ok, sulle annetaan uusi aika). Tämä kaikki edellyttäen, että olet jaksanut jonottaa luukulle asti muutaman viikon, eli olet jo selviytynyt pahimmasta hädästä esim. ystävien avulla. Mun esimerkeissä tätä mahdollisuutta ei ole, vaan kaikki on mennyt ja ulkona on pakkanen.
BS1 sanoi:
Velkaneuvontaa siis. Hienoa.
Oon samaa mieltä, että velkaneuvonta on jo hienostelua kirkon taholta. Kirkko voisi ohjata tuosta edellisestä kappaleesta hepun kunnalliselle velkaneuvojalle. En oo varma harrastiko kirkko velkaneuvontaa ennen 90-luvun räjähdysmäisesti lisääntyneitä avuntarvitsijoita, mutta tuolloin kirkko osoitti tarpeellisuutensa, kun valtio ei siihen pystynyt. Nykyään varmaan hoitavat tuota vanhasta tottumuksesta (vai hoitavatko?), eli raskaan organisaation jäänne?
BS1 sanoi:
Oletko nyt ihan varma ettei näitä kahta palvelua voisi muualta saada ja edullisemmalla hinnalla yhteiskunnalle kuin mitä se on kirkon kautta. Eiköhän valtiokin noi hommat hoitais paremminkin vielä jos rahaa olisi vain enemmän.
En tietenkään ole varma, mutta sen tiedän, ettei kirkko mihinkään häviä ihan heti ja juuri nyt homma toimii siellä missä avun tarve on suurin. Epäilen, ettei valtio hoitaisi paremmissakaan varoissa hommaa kunnolla, eli riittävän maanläheisesti ja lämmöllä. Jos valtio saisi nyt kirkon hillot, niin aika läjä rahoista ohjautuisi ihan muualle. Vaikken itse uskokaan Jumalaan, niin ev.lut kirkon opit ovat käytännön tasolla niin lässyjä, etten näe mitään ongelmaa siinä, että samassa paketissa tulee hengen ja ruumiin ravinto. Varsinkin kun siitä hengen ravinnosta voi kieltäytyä kohteliaasti. Jos joku saa uskosta voimia jaksaa ja se helpottaa jonkun kykyä käsitellä vaikeita asioita, niin ei se ole multa pois.
Toinen poppoo, jonka työn arvostan mittaamattoman arvokkaaksi, on Pelastusarmeija. Jos joskus iskee auttamishalu, niin sanon ihan suoraan, että jättäkää ne TV:n "soita 0600-hyväntekeväisyyskusetuskonsertit" väliin ja laittakaa hillot mieluummin Pelastusarmeijan tilille. Ikävä kyllä tämäkin on hengellinen järjestö, mutta apu ohjautuu taatusti sinne, mistä on nyt tullut jaariteltua, eli niille joita ei juuri kukaan muu auta.