Kirkollisvero

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JSL_84
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko netissä mahdollisuus suorittaa tämä eroaminen vai pitääkö mennä lakki kädessä nöyristelemään jonkun raatiherran eteen, että nyt loppu leikki vai mitä häh :)

LohiLinja sanoi:
Onko netissä mahdollisuus suorittaa tämä eroaminen vai pitääkö mennä lakki kädessä nöyristelemään jonkun raatiherran eteen, että nyt loppu leikki vai mitä häh :)

www.eroakirkosta.fi

Tuolla senkun täyttelee lomakkeen ja homma on sillä selvä. Muutaman viikon päästä sitten tulee virallinen lappu himaan jossa todetaan että kirkosta on tullut erottua.

En oo kirkkoon koskaan liittynytkään, joten eipä oo tullut koskaan mitään makseltua.
Suomen kikko voitais yhtä hyvin listata pörssiin, Suomen Kirkko Oyj, sen verran rahan perään koko touhu tuntuu olevan.

BS1 sanoi:
Suurin menoerä on henkilöstökulut, jotain 2/3.
Tämä oli kiva tietää. Alkuvuodesta katsoin jotain tv:n keskusteluohjelmaa, jossa tuleva pappi (todennäköisesti tuleva kirkon työntekijä) puheillaan sai minut samantien kävelemään koneen ääreen ja eroamaan kirkosta eroakirkosta-nettisivun kautta.

Kirkollisveron maksaminen on tehty niin automaattiseksi ja huomaamattomaksi, että suurin osa suomalaisista tuskin tietää paljonko kirkollisveroa tulee maksaneeksi. Jos ei satu olemaan verolippusia käsillä, veron määrän voi tsekata eroakirkosta-nettisivuilta. Kyllä tuon veron maksaminen on yhtälailla taloudellinen kuin periaatteellinenkin kysymys, minäkin olen maksanut kirkollisveroa kahden kuukauden vuokran verran (pienehkö vuokra...).

Tässä keskustelussa kannattaisi varmaan muistaa, että kirkkoon kuuluminen ja uskonnollisuus ovat eri asioita.

S0874 sanoi:
www.eroakirkosta.fi

Tuolla senkun täyttelee lomakkeen ja homma on sillä selvä. Muutaman viikon päästä sitten tulee virallinen lappu himaan jossa todetaan että kirkosta on tullut erottua.
Kuinka kivuttomasti onnistuu kirkkoon liittyminen eroamisen jälkeen?
Sitä vain, että jos sattuu niin vittumainen tilanne, että vaimoke ei anna piparia ennen kuin kuuluu kirkkoon=kirkkohäät joskus myöhemmin..
Edittiä: Ja google autto: Eli ei ole kuin ottaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon, ja se on sillä selvä. Eli tässä nyt voisi laskeskella, että naimisiin tuskin vuosiin menee, niin voisi kyllä melkeinpä erota kirkosta.

Ja voishan sitä häiden jälkeenkin erota kirkosta, kun on jo akka saanut ne kirkkohäät :evil:

ace-oo- sanoi:
Kuinka kivuttomasti onnistuu kirkkoon liittyminen eroamisen jälkeen?
Sitä vain, että jos sattuu niin vittumainen tilanne, että vaimoke ei anna piparia ennen kuin kuuluu kirkkoon=kirkkohäät joskus myöhemmin..

Tuossa tilanteessahan voi käväistä ensin maistraatissa ja sitten siunata liitto kirkossa. Kaava kutakuinkin sama, vain eri sanankäänteet.

Eroamatta on minullakin jäänyt, kyseistä lafkaa en arvosta pätkääkään. Vanhenut, aikaansa jäljessä oleva pytinki. Pappa vaan pyörähtäisi haudassa ja mummon saisi laskea samaan multaan jos eroaisin kirkosta (suku on pahin, varsinkin pienellä paikkakunnalla). Elämänsä ovat kirkolle työtä tehneet, ei raaski kiusata vanhoja ihmisiä. :(

mxm sanoi:
En oo kirkkoon koskaan liittynytkään, joten eipä oo tullut koskaan mitään makseltua.
Suomen kikko voitais yhtä hyvin listata pörssiin, Suomen Kirkko Oyj, sen verran rahan perään koko touhu tuntuu olevan.
Heh, jätkä kyllä näyttääkin avatarissa siltä, että jos kuuluisit kirkkoon, niin ei olisi tarvinnut enää vuosituhansiin maksaa kirkollisveroa :D

Tuo yhteisövero on kyllä ihan käsittämätön. Mitä helvetin tekemistä firmoilla on jonkun jeesuksen kanssa?

Itte erosin muutama vuosi sitten. Oon kyllä sen jälkeen nähny vitusti demoneita ja olo on tuntunu helvetin syntiseltä.... :D

Tätä olen kyllä monesti miettinyt. Äitini ei ole kai koskaan kuulunutkaan kirkkoon, mutta isä koko elämänsä ajan. Eipä tuo äidin elämä ole missään vaiheessa kovinkaan hirveältä näyttänyt, joten sama kai se olisi minunkin kirkosta erota. Olen kuitenkin ajatellut, että odotan niitä kirkkohäitä (mitä, onko mulle sellaisetkin joskus tulossa?? :D ) ja eroan sitten niiden jälkeen. Tai ehkä joko minä tai sitten mies eroaa.. Ja jos niitä lapsukaisia joskus olisi, niin kyllä he kirkkoon kuuluisivat. Erotkoon sitten täysikäisinä, jos tahtovat. Mutta eivätpähän tule ainakaan valittamaan..? Kirkosta kun on mielestäni helpompi erota, kuin liittyä siihen.. :rolleyes:

Ihmeellistä, että porukka haluaa kirkkohäät vaikkei kirkossa muuten edes käy.
Radiossa oli hiljattain juttua kirkkohäiden ja siviilihäiden eroista ja nehän on ihan minimaaliset. Siviilista saa yhtä hyvin koko seremonian, erona tosin, ettei sitä pidetä kirkossa eli voi vaikka jollain kartanalla pitää pippalot alusta loppuun ilman sen kummempia siirtymisiä.
Sitä myös painotettiin, että monet hääperinteet, jotka liitetään kirkkohäihin ovat lähtöisin vanhoista pakanaperinteistä, esim. just riisin heittäminen sun muut systeemit.

Eleonoora sanoi:
Kirkosta kun on mielestäni helpompi erota, kuin liittyä siihen.. :rolleyes:

Simmut auki :D: "[Liittyminen kirkkoon: riittää] kun ottaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon, ja se on sillä selvä"

Eleonoora sanoi:
Ja jos niitä lapsukaisia joskus olisi, niin kyllä he kirkkoon kuuluisivat. Erotkoon sitten täysikäisinä, jos tahtovat. Mutta eivätpähän tule ainakaan valittamaan..? Kirkosta kun on mielestäni helpompi erota, kuin liittyä siihen.. :rolleyes:

Mun mielestä nimenomaan toisinpäin, älkää pistäkö niitä kirkkoon, tälläset asiat on kuitenkin ko. henkilön oman harkinnan varassa, voivat sitten liittyä jos tuntevat tarvitsevansa sitä.

IMO just tällänen automaatio pitää kirkon jäsenmäärän suht suurena. Sitten ei juuri sosiaalisen paineen vuoksi uskalleta erota.

mxm sanoi:
Ihmeellistä, että porukka haluaa kirkkohäät vaikkei kirkossa muuten edes käy.
Radiossa oli hiljattain juttua kirkkohäiden ja siviilihäiden eroista ja nehän on ihan minimaaliset. Siviilista saa yhtä hyvin koko seremonian, erona tosin, ettei sitä pidetä kirkossa eli voi vaikka jollain kartanalla pitää pippalot alusta loppuun ilman sen kummempia siirtymisiä.
Sitä myös painotettiin, että monet hääperinteet, jotka liitetään kirkkohäihin ovat lähtöisin vanhoista pakanaperinteistä, esim. just riisin heittäminen sun muut systeemit.

Joo se on rauhantuomari joka suorittaa siviilivihkimisen. Oon ollut sellasissa häissä, ja täytyy sanoa että oli ei-uskovaisen silmiin ja korviin HUOMATTAVASTI fiksumman oloinen toimitus kun perinteiset kirkkohäät. Seremonia sinänsä oli samaa luokkaa kirkkohäiden kanssa, mutta pidin kovasti sen rauhantuomarin maanläheisestä tyylistä puhua. Viisaita sanoja mutta ilman jeesustelua ja tuhanteen kertaan kuultuja fraaseja.

kahden tonnin kuukausiliksan kirkollisverolla saa kuussa (40€) saa jonkin näistä:

-Netin maksettua
-10 askia tupakkaa
-6x12-packia!
-4 pakettia kumeja (ei ole kyllä tullut vähään aikaan ostettua, niin ei tiedä hintoja :( )

-40litraa vanilija jäätelöä
-kossua n.3 litraa
-24 purkkia ingmanin 0.3% raejuustoa prismasta. (1.65€/kpl)

Edit, se olisikin ollut 33€.

Itsekin ajattelen kirkosta eroamista. Olen uskossa ja kuulunut vapaan suunnan seurakuntaan useita vuosia. Kirkon jäsenyys jäänyt vielä päälle, mut helposti saisi eroamisen hoidettua.

Alttarillekin astuminen sitten tulevaisuudessa tapahtuu omassa seurakunnassa, eikä kirkossa, mutta siviilivihkimisenä pitää virallisesti hoitaa.

Itsekin ajattelen kirkosta eroamista. Olen uskossa ja kuulunut vapaan suunnan seurakuntaan useita vuosia. Kirkon jäsenyys jäänyt vielä päälle, mut helposti saisi eroamisen hoidettua.

Alttarillekin astuminen sitten tulevaisuudessa tapahtuu omassa seurakunnassa, eikä kirkossa, mutta siviilivihkimisenä pitää virallisesti hoitaa.

Uncle Sam sanoi:
Simmut auki :D: "[Liittyminen kirkkoon: riittää] kun ottaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon, ja se on sillä selvä"

Hmmmm. Kun itse liityin kirkkoon vuonna 1999 (no just niiden kirkkohäiden takia :nolo: ), niin jouduin kyllä käymään papin (kirkkoherran?) juttusilla. Siis kahden kesken keskustelemassa siitä, miksi haluan kirkkoon liittyä... :rolleyes:

Erosin kirkosta uudestaan vuonna 2002, ja tällä kertaa lopullisesti. Muistaakseni kirkollisveroa joutuu kuitenkin maksamaan sen vuoden loppuun asti, jona eroaminen kirkosta tapahtuu (tai jotain vastaavaa) :curs:

Kyllä kait monilla tuo eroaminen kirkosta tökkii nimenomaan sen takia että pelätään isovanhempien/vanhempien jyrkkää asennetta. No itse en ole koskaan kirkkoon kuulunut, enkä tule kuulumaan. Yksinkertaisesti siitä syystä että en usko jumalaan ,enkä viitsi kustantaa pappien palkkoja. Eli helvettiin mennään niin että heilahtaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom