Oletteko ikinä harkinneet Lieksan kirkkoa? Taisin jopa ehdottaakin sitä jo ensimmäisten kirkkokuvien yhteydessä, mutta asia tuli uudestaan mieleen, sillä olen siellä töissä oppaana tänä kesänä.
Kyseessä on vuonna 1982 valmistunut arkkitehtipariskunta Reima ja Raili Pietilän suunnittelema moderni luterilainen kirkko, joka on käsittääkseni suhteellisen ainutlaatuinen Suomen tasolla. Kirkko ei kuulu tiekirkkojärjestelmään, mutta tarjoaa kaikki samat palvelut ja jopa vähän enemmänkin. Kävijöitä kirkkosaliin mahtuu noin 700, mutta suurempien tapahtumien aikana takaseinä voidaan siirtää syrjään ja liittää lisäksi noin 300 henkeä vetävä seurakuntasali, jolloin tilaa on yhteensä palttiarallaa 1000 ihmiselle. Kirkkoa ympäröi kirkkopuisto, joka on eräs kaupungin parhaiten hoidetuimmista puistoista. Kirkko on ulkonäöltään, varsinkin sisältäpäin, hyvin vaalea ja kirkas, toisin kuin vähän vanhemmat ja tummuutensa takia jopa hieman synkähkötkin kirkot. Sen katto on kupolimainen, sillä kirkko on suunniteltu alun perin myös konserttisaliksi. Itse kirkossa ei ole varsinaista alttaritaulua, vaan alttarin takana levittäytyy näkymä edellisen, vuonna 1979 palaneen kolmannen kirkon rakennuksen yhteydessä valmistuneeseen kellotapuliin ja jo edellämainittuun kirkkopuistoon. Kirkon pääsisäänkäynti sijaitsee Lieksanjoen varrella, joten ympäröivä luonto on siinäkin mielessä hyvin lähellä.
Lieksan seurakunta käsittää yhteensä viisi kirkkoa ja lisäksi kaupunki omistaa lisäksi edesmenneen taiteilija Eva Ryynäsen oman kirkon, Paaterin. Näistä muista kirkoista en osaa sanoa valitettavasti sen tarkempia detaljeja, koska olen vieraillut niissä sen verran pienempänä, mutta voisin auttaa, jos teitä kiinnostaisi kuvailla tätä kirkkoa. Paikkakunnalla järjestetään tosin 25.7-3.8. Waskiviikko-tapahtuma, jolloin kuvailu voisi olla kävijämäärien ja harjoittelevien soittajien vuoksi vähän tavallista nihkeämpää. Tai mistäs minä tiedän, riippuu toki vähän.
Tässä on seurakunnan kotisivut ja muutamia todella huonoja photoja, jotka eivät anna kyllä todellakaan oikeutta koko komeudelle, mudda anyway:
http://www.lieksanseurakunta.fi/Lieksa.php Se sanottakoon vielä, että kirkko on mielestäni ehdottomasti vaikuttavampi sisältä- kuin ulkoapäin.