SUPERCARB 1kg -40%

Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiiwi-
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on ilmeisesti myös alkava vajaatoiminta.. sitä alettiin ihmettelemään kun tukka lähti päästä ja viimeisen puolen vuoden aikana lihakset on lähtenyt häviämään ankarasta treenistä huolimatta ja palautuminen on surkeaa. Onko muilla vajiksella ollut lihasten ja treenin kanssa ongelmia? Oon ihan *askana tän asian takia.. :(

Voi kyllä! Varsinkin punttitreenistä palautuminen oli jotain ihan kammoa. Treeneissä voimatasot laskivat reippaasti, ja lihakset jumittivat venyttelystä huolimatta jatkuvasti. Varsinkin yläkropan tilanne oli jossain vaiheessa tosi huono, kun ei meinannut jaksaa pitää käsiä ylhäällä edes sen aikaa, että olisi saanut hiukset pestyä. Huoh. Mun innostus tavoitteellisempaan salitreenaamiseen loppui käytännössä silloiseen kropan prakaamiseen. Aerobiset lajit sujuvat nyt lääkityksen kanssa ihan hyvin, punttitreenin makuun en ole tuon pohjakosketuksen jälkeen oikein enää päässyt. Mutta eihän sitä tiedä, jos joskus vielä innostuu. :)

Tiuskis, tuskinpa diagnoosisi on mikään maailmanloppu :) Toivottavasti saat lääkityksen hyvissä ajoin, ettei tarvitse mennä huonon olon kanssa enää yhtään syvemmälle. Tärkeää olisi kuitenkin kuunnella kroppaa ainakin sen verran, ettei vetäisi jatkuvasti palautumiskyvyn rajoilla. Sitten kun lääkitys on saatu ja olo alkaa korjaantua, voi taas lisäillä tehoja treeniin.

Ja sitten näihin mun kilppariarvoihin. Osaisiko joku sanoa, miksi T4V laskee koko ajan alle viiterajojen? Lääkityksenä Erfan Thyroid 60 mg, tällä hetkellä taas nosto käynnissä kahteen tablettiin. Kolmella tabletilla T4V pysyy jossain 12-13 hujakoilla (eli voisi olla parempikin), T3V hätyyttelee ylärajaa (6) ja TSH on mittaamaattomissa. Lääkityshän aloitettiin normisti tyroksiinilla, mutta vaihdettiin eläinperäiseen, kun sumuisuus ei poistunut. Voisiko kenties T4 ja T3 -yhdistelmälääkityksestä olla apua?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Voi kyllä! Varsinkin punttitreenistä palautuminen oli jotain ihan kammoa. Treeneissä voimatasot laskivat reippaasti, ja lihakset jumittivat venyttelystä huolimatta jatkuvasti. Varsinkin yläkropan tilanne oli jossain vaiheessa tosi huono, kun ei meinannut jaksaa pitää käsiä ylhäällä edes sen aikaa, että olisi saanut hiukset pestyä. Huoh. Mun innostus tavoitteellisempaan salitreenaamiseen loppui käytännössä silloiseen kropan prakaamiseen. Aerobiset lajit sujuvat nyt lääkityksen kanssa ihan hyvin, punttitreenin makuun en ole tuon pohjakosketuksen jälkeen oikein enää päässyt. Mutta eihän sitä tiedä, jos joskus vielä innostuu. :)

Tiuskis, tuskinpa diagnoosisi on mikään maailmanloppu :) Toivottavasti saat lääkityksen hyvissä ajoin, ettei tarvitse mennä huonon olon kanssa enää yhtään syvemmälle. Tärkeää olisi kuitenkin kuunnella kroppaa ainakin sen verran, ettei vetäisi jatkuvasti palautumiskyvyn rajoilla. Sitten kun lääkitys on saatu ja olo alkaa korjaantua, voi taas lisäillä tehoja treeniin.
Kiva kuulla, että sentään aerobiset sujuu hyvin. Mulla on jo Thyroxin-lääkitys, tosin syön sitä vain puolikkaan tabun kun liian nopea nosto toi ylitoiminnan oireet. Nyt rauhassa syön tätä pientä annosta ja sitten nostetaan varmaan n. kuukauden kuluttua jos oireet ei häviä. Juu maailmanloppu se ei ole, ei tässä kukaan vielä kuole ja suhteellisuuden taju on itselläni korkealla. Se ei poista kuitenkaan sitä vitutuksen määrää, kun just saanut hyvät pari vuotta tähän alle ja tehnyt ihan saatanasti töitä lihasten eteen ja sitten hups heijakkaa yhtäkkiä koko työ häviää kuin tuhka tuuleen :rolleyes: Elän siinä toivossa, että pysyisin kuitenkin joskus hieman "nopeammin" paikkaamaan tilanteen takaisin, vedoten vaikka lihasmuistiin. (Uskottelen siis näin itselleni :D)

Itsellä on kaikki vajaatoiminnan oireet ja olen juokssut lääkärissä koko viime talven mutta lääkäreiden mielestä mun TSH ja T4V arvot ovat vielä ihan normaalit vaikka alarajoissa mennään.

Eli viimeksi mitattu TSH oli 0,64 (normi 0,27-4.2) ja T4V 11,4 (normi 11.0-22.0). Arvot ovat alakantissa mutta silti lääkäreiden mielestä ei ole syytä huoleen.

Millä arvoilla olette muut saaneet lääkityksen?

Luulisi että tässä kohtaa kun mulla on oireita (painonnousu, väsymystä, kuiva iho, muistihäiriöitä ym) niin näin matalilla arvoilla voisi kokeilla jo lääkitystä.
Ärsyttää tää jatkuva väsymys :(

Itsellä on kaikki vajaatoiminnan oireet ja olen juokssut lääkärissä koko viime talven mutta lääkäreiden mielestä mun TSH ja T4V arvot ovat vielä ihan normaalit vaikka alarajoissa mennään.

Eli viimeksi mitattu TSH oli 0,64 (normi 0,27-4.2) ja T4V 11,4 (normi 11.0-22.0). Arvot ovat alakantissa mutta silti lääkäreiden mielestä ei ole syytä huoleen.

Luulisi että tässä kohtaa kun mulla on oireita (painonnousu, väsymystä, kuiva iho, muistihäiriöitä ym) niin näin matalilla arvoilla voisi kokeilla jo lääkitystä.

Kannattaa vaihtaa lääkäriä. Yksityiseltä löytyy varmasti osaava lääkäri mikä laittaa kokeiluun sen lääkityksen, varsinkin kun noitten arvojen pitäisi olla mielellään puolivälissä noita viitearvoja ei ihan alarajalla.

Mä aloitin just tällä viikolla koelääkityksen, kun mulla T4V on 9.4 (viitealue 9-21). TSH on mulla ihan normaali. Ihan itse piti lääkitystä pyytää/"anoa". Työterveyslääkäri (yksityinen) olisi vielä katsonut kolme kuukautta, mutta halusin ehdottomasti kokeilla lääkitystä, koska oireet on niin paljon alkaneet vaikuttaa normaaliin elämään (ummetus, sydänoireet etenkin nukkumaan mennessä) ja lisäksi trendi on tuon T4V:n kohdalla ollut laskeva, joten ihan turha odottaa vielä kolmea kuukautta. Jostain vanhoista papereista löysin vanhoja labratuloksia, niin kolmisen vuotta sitten T4V oli jotain 13. Nyt tämän vuoden toukokuussa 9.5 ja nyt heinäkuussa tuo 9.4.

Lisäks mulla on diagnosoitu ovulaatiohäiriö, eli mulla ei kuukautiset tajua itsestään tulla. Muutaman kerran vuodessa syön keltarauhashormonikuurin, joilla ne tulee. Vasta nyt olen alkanut miettiä, että voiko tuo alhainen T4V olla syypäänä tuohon ovulaatiohäiriöön, mutta tiedä häntä. Kuitenkin jo useamman vuoden ollut noita kuukautisongelmia. Painotan vielä, että mun kohdalla kyse ei ole mistään alipainoisuudesta / rasvattomasta kropasta tms. vaan kyse on puhtaasti selittämättömästä ovulaatiohäiriöstä. Diagnoosin sain monen vuoden tutkimusten jälkeen viime vuoden lopulla naistenklinikalla. Kummastuttaa vaan, etteivät he siellä mittauttaneet tuota T4V:tä ollenkaan, vaan ainoastaan TSH:n.

Kai tuo alhainen T4V viittaa mahdolliseen alkavaan kilpparivaivaan mut TSH on sulla kyllä hyvä.. Jos se on koholla, aloitetaan yleensä kilpparilääkitys. Itse sain vinguttua lääkityksen, kun arvo oli noussut 3,7:n ja myöhemmin se vielä ehti nousta 5,1:n.

Sulla tuo voi hyvinkin olla vielä jotain muuta.. Ootko käynyt muissakin kuin kilpparitutkimuksissa?

Kai tuo alhainen T4V viittaa mahdolliseen alkavaan kilpparivaivaan mut TSH on sulla kyllä hyvä.. Jos se on koholla, aloitetaan yleensä kilpparilääkitys. Itse sain vinguttua lääkityksen, kun arvo oli noussut 3,7:n ja myöhemmin se vielä ehti nousta 5,1:n.

Sulla tuo voi hyvinkin olla vielä jotain muuta.. Ootko käynyt muissakin kuin kilpparitutkimuksissa?

Mulle lääkäri selitti että toi TSH on se mikä "buustaa" kilpirauhasta? En mä ymmärrä. Taustalla on krooninen anemia. D-vitamiinin ja kalsiumin puute selvisi siinä samoissa verikokeissa. Lääkäri ei ottanut kantaa näihin mitenkään. Täytyy varmaan ottaa yhteyttä yksityislääkäriin. Tuntuu että jotain määttää mutta missä ja mitä, sitä en osaa sanoa :(

Onko teillä tietoa onko olemassa joku vitamiini/ravintoaine mikä voisi tehostaa kilpirauhasta toimimaan paremmin?

Mulle lääkäri selitti että toi TSH on se mikä "buustaa" kilpirauhasta? En mä ymmärrä. Taustalla on krooninen anemia. D-vitamiinin ja kalsiumin puute selvisi siinä samoissa verikokeissa. Lääkäri ei ottanut kantaa näihin mitenkään. Täytyy varmaan ottaa yhteyttä yksityislääkäriin. Tuntuu että jotain määttää mutta missä ja mitä, sitä en osaa sanoa :(

Onko teillä tietoa onko olemassa joku vitamiini/ravintoaine mikä voisi tehostaa kilpirauhasta toimimaan paremmin?

Raudan, D-vitamiinin, jodin ja seleenin puute vaikuttavat kilpirauhaseen negatiivisesti. Tuo kalsiutason mataluus liittynee D-vitamiinin puutteeseen? D-vitamiinitaso (D3-25-OH) olisi hyvä saada vähintään tasolla 85-100 nmol ja jos kilpirauhaen vajaatoimintasi on autoimmuunityreoidiitin pohjalta (kilpirauhasen tulehdus), niin sitten suosittelisin tasoa 120-130 nmol/l. Rautatasot kuntoon (rautavarastot kannattaa mitata eli ferritiinitaso), jodia saa merilevistä ja seleeniä syömällä parapähkinöitä päivittäin. Ilman näitä mm. tyroksiinin eli T4:n konversio aktiivimuodokseen trijodityroniiniksi (T3) ei onnistu. TSH voi olla hyvinkin matala, jos elimitössä on tyroksiinia riittävästi..

Voiko tuo kilpparin vajaatoiminta johtua ylipainosta? Ja palautua normaaliksi ilman lääkitystä painon laskettua ja ruokavalion parannuttua? Meillä on suvussa vajaatoimintaa ja isäni aloitti lääkityksen tänä vuonna (62-vuotias). Mietin tätä kun omat kilppariarvoni sahaavat normaalin ja "epä"normaalin alueilla jatkuvasti. Viime vuonna arvot oli tsh 1,65 ja t4v 10, tänä vuonna mitattiin tsh perusverenkuvan yhteydessä, joka oli 4,2. Sitten mitattiin uudelleen n. kuukauden päästä ja arvot olikin normaalit (en muista arvoja tähän hätään, muistaakseni t4v oli jotain 11 ja tsh kakkosella tai kolmosella alkava). Kilppari ultrattiin ja oli ok. En sitten jaksanut alkaa työterveyslääkärin kanssa asiasta enempää tappeleen, jotenkin väsynyt tähän väsymykseen ja alan itekkin uskoa, että ylipaino on syypää ihan kaikkeen ja laihdutus ihmeellisesti parantaa mun elämänlaadun.

Kysyisin muilta vajiksilta että miten teidän massakausi onnistuu? Oon yleensä syönyt VHH-tyyliin, ja olo on silloin ollut hyvä ja energinen. Sitä aivosumua ei siis ole ollut eikä ole tarvinnut ottaa päikkäreitä. Mietin tässä miten ikinä saan kunnolla kasvatettua lihasta, kun hiilareita lisäämällä tulee ihan pökkelö olo samantien ja alkaa väsyttää kauheasti eli vajiksen oireet alkaa välittömästi vaikka samalla thyroxin-annoksella mennään... Liittäisin tuon ite ainakin kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Mulla massakausi onnistuu hyvin, tosin kroppa kyllä kestää hiilareita nykyään paremmin. Alkuun kun lääkityksen kanssa oli säätämistä, en voinut syödä kauheasti hiilareita, mutta kun lääkeannosta sain nostettua isommaksi ja aineenvaihdunta rupesi normalisoitumaan, niin pystyin lisäämään ruokamääriä reilustikin.. Erityisesti hiilarimäärät on nyt mulla isommat kuin koskaan aiemmin. Onhan sulla lääkitys kohdallaan? Itse en saanut Thyroxinilla kaikkia oireita pois, joten vaihdoin toiseen lääkkeeseen ja nyt menee paremmin kuin aikoihin :)

Oon miettinyt tuon Thyroxinin sopivuutta (tai sopimattomuutta) varmaan jo puoli vuotta. Huonoja päiviä on kuitenkin usein, vaikka annosta ollaan jo kertaalleen nostettu ja pitäis olla ok, jos arvoihin on uskominen. Olo ei kuitenkaan ole mikään mahtava. Syötkö tiinakki Armour Thyroidia? Olen kans sitä miettinyt pitkään, mutta sen kalliin hinnan vuoksi asia on jäänyt mietinnän tasolle.

Joo, Armour Thyroidia. Pirun kallishan se on, 100 kpl:een purkki on 55 e ja kestää n. kuukauden.. Erfa Thyroidissa olisi vaihtoehtona myös 500 kpl:een purkki, kerralla ostettuna olisi edullisempi. Ja toki vielä halvempi vaihtoehtohan tuolle olisi Thyroxin+Liothyronin, mietin tuotakin mutta Armour on näppärämpi kun kaikki hormonit on samassa :) Itse en ole raskinut ottaa vielä laajaa kilpparipaneelia, kiinnostaisi vähän tietää onko rt3:sta vai hoituisko tämä oma vajaatoiminta ihan vaan Armourilla.. Ainakin hyvä on olo, aika sen varmaan näyttää.

Ai täällä on tälläinenkin. Avesom. Näistä ongelmista kärsiviä taitaa olla aika paljon tänä päivänä. Kävin labrassa, kilppari oli viitearvojen sisällä mutta olo on silti aika hölmö. Kunnalliselta en juuri apua saanut. Yksityiseltä puolelta aiheeseen perehtyneet lääkärit on aika finaalissa. Sovijärvi ei ota nyt potilaita vastaan (vaihtoehto yksi) Oletteko tietoisia tampereen seudun lääkäreistä jotka asiaan olisivat vahvasti perehtyneet?

Täällä myös yksi joka kävi julkisella eikä saanut apua sieltä. Mulla oli kaikki oireet mitä voi olla +kilpirauhanen turvonnut, kokeilin sitten itsekseni guggulsteronea, kilpirauhanen turposi vielä enemmän. Lopulta päädyin kokeilemaan jodia ja jäsenkorjaajaa. Jätin myös ruokavaliosta pois gluteiinin ja olo on aivan mahtava. Kynnet kasvaa, hiukset kasvaa, verenpaine on hiukan kohonnut (ennen 100/50), leposyke on kohonnut (mulla on aina ollut luonnostaan korkea leposyke kunnes se tippu 50 tienoile). Paino jumitti yli puoli vuotta lähes samoissa lukemissa vaikka lopulta söin todella vähän ja painoa on todella paljon ylimääräistä, nyt myös aineenvaihdunta toimii hyvin. Mulla aika selkeästi oireet alkoivat tässä 2,5v kestäneen miinuskalorijakson eli en usko että kyse on ihan siitä taudsta vaan ennemminkin tiukan ruokavalion aikaansaannos.

Talbert, olikohan Taina Somppi Tampereella tai siellä jossain? Kuulemma hänelle saattaisi päästä potilaaksi, toimii Amplia-klinikalla ja on kilpirauhaseen perehtynyt ja hyvä lääkäri.

Mä suosittelisin ensin kokeilemaan vaikka kelppiä ja sinkkiä paitsi jos olet 100% varma että kyse on kilpirauhasesta. Jodi on kuitenkin loppupeleissä ei niin terveellinen aine ja itse päädyin siihen lähinnä sen takia että en keksinyt enää mitään muuta, tosin se kyllä ilmeisesti aiheuttaa huonon olon jos sitä ei tarvitse. Mä otan ihan tippoina, niitä saa tilattua ainakin netistä ja apteekista saa ostettua mutta olen ymmärtänyt että apteekeissa saattaa tulla kyselyitä käyttötarkoituksesta

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Onko teillä muilla vajakeilla (anteeksi termi :D) kokemusta jumista eroon pääsemisestä? Itsellä siis todettiin kilpirauhasen vajaatominta loppukesästä 2011, minkä jälkeen paino putosi viimeinkin noin 10 kiloa suhteellisen helposti. Olen siis paininut kilojen kanssa koko aikuisiän.
Noin vuosi sitten painon putoaminen kuitenkin pysähtyi ja sen jälkeen olen sahannut edestakaisin parin kilon väliä. Tavoissa ei tapahtunut muutosta. Pudotettavaa vielä todellakin olisi ja minulla on kaikki maailman motivaatio, syön hyvin ja viikkoon kuuluu yleensä kaksi salitreeniä ja aerobista liikuntaa 3-4 päivänä. Olen kokeillut myös kaikennäköisiä tehospurtteja, joskos ne olisivat herättäneet kropan mutta eipä auta, paino on jumissa ja pysyy. Suurin syypää taitaa olla tuo vajaatoiminta, mutta mitä ihmettä voisin vielä tehdä? Thyroxin-annostustakin nostettiin jokin aika sitten, kun huomasin vanhojen oireiden palanneen, mutta painoon ei tuolla ole ollut vaikutusta. Turhauttaa niin hemmetisti.

Itse syön niin, että pyrin aina vähintään 1500 kaloriin päivässä. Tyypillinen päivä on varmaankin 1600 kalorin pintaan. Tosin mietityttää se, että syönkö liikuntaan nähden liian vähän? Syömisen lisäämisessä pelottaa se, että paino lähtee niin herkästi nousuun.
Monet on täälläkin suositellut tuota VHH:ta, mutta muualta olen lukenut myös vastakkaista tietoa siitä, että se ei vajaatoimintaisille oikein sopisikaan. Ja siis itselle ei ainakaan, sen olen jo muutamaan otteeseen todennut, kun olen kokeillut. Olo on huono ja sumuinen, en jaksa tehdä mitään ja saan uniongelmia.

Ei kellään siis sattuisi olemaan mitään muuta poppaskonstia, miten vajaatoiminnan ja laihdutuksen saisi balanssiin? Tuntuu että lääkäriltäkään on turha pyytää apua, kun vaikka muuten kuuntelee kilpirauhasasioissa mun olotilaa kiitettävästi, niin paino-ongelmiin toteaa vain, että se on ihan normaalia. No on on, mutta ois silti kiva saada itsensä normaalipainoiseksi.

^Mulla ei poppakonsteja valitettavasti ole, mutta tiedän tunteen ja jaan turhautumisesi. Mitkä sun arvot on nyt? Voisiko lääkitys olla vieläkin alakantissa?

Mä oon yrittänyt toimia myös noin että en vaan sekoita kroppaa ja aineenvaihduntaa enempää olemalla liian pienillä kaloreilla vaan oon pyrkinyt syömään hyvin ja rennosti ilman stressiä. Se on toiminut ihan hyvin, en ole ainakaan lihonut joka pelkästin diagnoosin jälkeen. Toki olen normaalipainon keskivaiheilla jo lähtökohtaisesti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom