SUPERCARB 1kg -40%

Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiiwi-
  • Aloitettu Aloitettu
Tarkkoja lukuja en nyt muista, kun paperit jossain, T4V on aina ollut ihanteen pinnassa, TSH oli lähtenyt yli 5, kun vaiva löydettiin. Sen jälkeen laski 1 pintaan. Nyt kun annostusta tarkennettiin, niin TSH oli 2,5. Viitearvoissa siis, mutta lääkäri totesi, että voi olla just nousemassa, kun selkeät oireet oli palannut. Ja se pieni annostuksen lisäys on nyt ainakin auttanut oloon. Ei siis mitän hurjia arvoja muilla, mutta olo ja elimistön toiminta on ollut selkeemmät mittarit.

Niin, itsellä on jonkin verran vielä ylipainoa ja kovasti siit haluaisin nyt edes eroon. Se kuitenkin vaikuttaa omaan mieleen ja hyvinvointiin, vaikka en miksikään supertankiksi itseäni parjaakaan ja kunto on muuten ok. Siksi arveluttaakin tuo syöminen, varsinkin, kun paino on tuntunut lähtevän vain nousuun silloin, kun oon itsekin kokeillut ntaa kropalle lepoa syömällä rennosti. (en siis herkkuja ja roskaa mässäämällä, vaan vain syömällä jonkin aikaa niin, etten ajattele sitä liikaa) Mut on kroppa sentään treenin ansiosta tiivistynyt, siitä voin olla vain iloinen. Harmittaa vain, kun ei treenillä pääse niihin tuloksiin kuin toivoisi ja voi vain kadehtia muita punttimimmejä, joissa se työ oikeesti näkyy. Ehkä mussakin jossain täällä alla. ;)

Voi saisinpa taas sen vaiheen takaisin, kun kroppa tuntui toimivan juuri sen "kuluta enemmän kuin syöt"-kaavan mukaan. Eipä ole enää niin yksinkertaista.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Tuli tuosta kakkostyypin kilpirauhasen vajaatoiminnasta mieleen, että nämä kilpparin vajaatoiminnat leviää näissä fitness/terveyspiireissä niin räjähdysmäisesti, että minua ainakin huolettaa. Melkein voi jo arvalla heittää kuka (esim. blogimaailmassa) seuraavaksi ilmoittaa liittyneensä kilpirauhaspotilaiden joukkoon. Kyllä asialla täytyy olla selvä syy-seuraus-suhde, kun sattumalta nämä sairastuvat ovat aina näitä himoliikkujia ja ikilaihduttajia.

Sanonpahan vaan, että tässä on varmasti sama sairastumisen syy kuin kakkostyypin diabeteksessa: oma vika. Varmasti on niitäkin jotka sairastuvat ihan sattumalta. Mutta selvästi on myös niitä jotka voisivat katsoa peiliin ja miettiä, miksi oma keho on mennyt sekaisin? Olisikohan se siksi, että elämäsi pyörii ulkonäön, peilille pullistelun, mittanauhan, vaa'an, ja uusien ruokavaliokokeilujen ympärillä? Ihmiskehon, -ainakaan naisen kehon, ei kuulu sietää jatkuvaa voimakasta stressiä. Vaikka nyt pitäisikin kliseisti palata jonnekin luolamiesten ajoille, niin kyllä naisen biologinen tarkoitus oli pysyä hyvässä lihassa, hedelmällisenä ja kerätä välillä pari marjaa. Miehet sitten varmaan kestivät kovempaakin kulutusta ja esim. sitä matalaa rasvaprosenttia.

Pointti oli ehkä se, että melkein kuka tahansa voi hankkia itselleen "kilpirauhasen vajaatoiminnan", ts. jonkinlaisen aineenvaihdunnan häiriötilan, elämällä egosentristä stressaavaa elämää vuosikausia, jopa vuosikymmeniä. Silloin kyseessä on varmasti on jonkinlainen suojamekanismi stressiä vastaan. Mutta, huono homma tässä on se, ettei lääkäreillä ole aikaa seuloa sitä, kenellä tämä vajaatoiminta on aiheellista lääkitä pikimmiten (struuma, autoimmuuniperäinen kilpparisairaus ym.) ja kenet pitäisi lähettää sinne psykiatrin juttusille, hieman vinksahtaneista arvoista huolimatta. Monilla kun on päällä omista elintavoista johtuva lisämunuais-kilpirauhasperäinen aineenvaihdunnan häiriötila, joka saattaisi mennä parin vuoden totaalilevolla ja elämäntapojen muuttamisella ohi (ts. pitkäkestoinen "ylikunto"). Sitten kun nämä kilpirauhaslääkkeet kuitenkin ko. henkilölle määrätään, niin tästä väliaikaisesta tilasta parantuminen menee askeleen kauemmaksi. Miksi? No siksi, että aina kun syötetään keholle valmista hormonia, se ei viitsi tuottaa sitä enää itse. Näin käy jo pelkästään kun lopetetaan esim. ehkäisypillerit. Tai no, miksei vaikka testosteronin käyttö, vaikka miehet tähän aiheeseen harvemmin liittyvätkään.

Suosittelen siis itsetutkiskelua. Jos tila ei ole akuutti, jos suvussa ei liiku autoimmuuniperäistä kilpirauhasen vajaatoimintaa tai ylipäätään kilpirauhassairauksia, niin 'sairaus' saattaa olla omaa syytäsi. Kannattaa miettiä ruokavaliota; luultavasti liikut useita kertoja viikossa ja syöt alle 2000 kaloria. Syöt vähän hiilihydraatteja ja syöt aina samoja ruokia ( esim. paljon goitrogeenisiä kasviksia) ja ehkäpä saat ruoastasi myös vähän jodia. Hauskinta on, että monissa blogeissa jossa nämä kilpparivaivaiset-fitness-ihmiset miettivät mitä seuraavaksi tekisivät on: "Onpas tullut läskiä -> äkkiä laihduttamaan!". Ja sekös onkin maailman paras idea väsähtäneen ja stressaantuneen kehon kannalta.

Mitä jos kokeilisi sitä, minkä vähiten luulisi auttavan: pysähtyisi ja kohtaisi itsensä. Tiedän kuinka ahdistavaa monesta olisi vaikka kokonaan lopettaa liikkuminen esim. vuodeksi. " Mutta silloinhan en varmasti mahtuisi enää ovesta sisään :wtf:!!". Väärin, luultavasti joutuisit viimeinkin kohtaamaan itsesi ja saattaisit siinä rauhoittuessasi jopa parantua, ja vielä hoikistua bonuksena. Söisit ihan normaalia ruokaa ja välillä jotain hyvää. Liikkuminen voisi olla pyöräilyä töihin tai kouluun ja kaverien kanssa uimahallille lähtemistä. Elämässä voisi syntyä uusia tavoitteita ja itsestä voisi löytyä aivan uusia ulottuvuuksia. Saattaisit olla onnellisempi, vaikka vierottautuminen terveysminästä aluksi ahdistaisikin.

Voin kertoa, että oman elämäni paskinta aikaa oli se kun söin kun terveysfasisti ja liikuin kymmeniä tunteja viikossa. Lisämunuaiseni uupuivat vuosiksi, olin turvonnut ja väsynyt ja ruoansulatukseni oli heikko. Kukaan ammattilainen ei osannut auttaa ja rahoja ei ollut tehdä mitään amerikkalaisten labrojen sylkitestejä. Varmasti sairastin siis itsekin 'kilpirauhasen vajaatoimintaa' ja ties mitä muuta. Mutta nyt olen onnellinen siitä, etten mennyt ottamaan helpointa tietä: lääkettä jonka varjolla saisin lisäaikaa jatkaa terveyssekoilua seuraavat kymmenen vuotta (vrt. 2. tyypin diabeetikko joka saa elää taas paskasti, kun lääkkeet pitää kyllä huolta :rolleyes:). Valitsin muuttaa itseni kokonaan. Lopetin liikkumisen, aloin syödä taas kaikkea mitä tavalliselta lautaselta löytyy. Söin nälkääni, enkä tuijottanut kaloreita. Ja nyt kun katson itseäni, niin näytän siltä miltä tuolloin egosentrisen, ahdistuneen elämäni aikana halusin näyttää. Mutta se on minulle nykyään sivuseikka, sillä tärkeintä on oma terveyteni, vapauteni valita ja se että olen kaikkea muutakin kuin se mitä syön ja mitä tänään tein salilla. Olen viimeinkin oma itseni :)! Ja tämä mikä olen ja miltä näytän luonnostani tuntuu myös kaikkein parhaimmalta minulle. Saan oikeasti elää jokaista päivää aivan uutena, ennalta määrittelemättömänä.

Magneettimedian mukaan hypotyroidismi näkyy mm. seuraavasti:

"aineenvaihdunnan häiriöt, jotka johtavat useimmiten painonnousuun ja toisinaan laihtumiseen

hikoilun puute tai liikahikoilu"

Meikä on dieetin seurauksena laihtunut eikä paljon hikeäkään pukkaa päälle. Ilmiselvää kilpirauhasen vajaatoimintaa!1!
Jos taas lihoisin ja hikoilisin, sekin olisi vajaatoimintaa.

Erään orkesterin sanoitusta lainatakseni ajatuksen voi tiivistää tähän: "Joskus teimme säähavaintoja, joskus emme tehneet säähavaintoja."

Mun kilppariarvot on olleet vuonna 2009 THS 3 ja T4v 11,8. Soitin tänään ja pyysin uutta lähetettä kokeisiin. Ärsyttävää kun tuntuu ettei tuota vajaatoimintaa oikein edes haluta diagnosoida. Hoitaja kuulosti mun kattavan oirelistan lueteltuani, että voi nuo johtua useammasta muustakin syystä. Juu, niin varmaan voi, mutta jos mulla on jo tuolloin ollut T4v haitarin alapäässä, niin mitähän se nyt on? Kuinka todennnäköistä on että mulla on seitsemän eri sairautta yhden sijaan. No, katson mitä ne tuumaavat ja varaudun varaamaan ajan asiaan perehtyneeltä yksityiseltä.

mä en oo kauheesti täällä foorumilla kirjotellut, mutta ajattelin nyt tähän ketjuun kirjottaa. tosiaan mulla todettiin piilevä vajaatoiminta joulukuussa 2011. yleislääkäri diagnosoi masennuksena, yksityiseltä sain koelääkityksen arvoilla tsh 2,9 (pari kk aiemmin 4,1) ja t4v 13,4. oireet olivat seuraavat:

-väsymys, ei jaksa, ei kiinnosta
-palelu, välillä hirvittävä hikoilu
-paino ei laske, vaikka kuinka olen yrittänyt syödä terveellisesti ja liikkua
-kuiva, kalpea iho
-ohuet hiukset, hiusten lähtö
-runsaat kuukautiset
-muistihäiriöt, masentuneisuus, jatkuva ärtyineisyys, seksuaalinen haluttomuus
-turvotus nilkoissa (sukista jää jäljet vaikka rullaisi reunan alemmas)
-alilämpö normaalisti sekä flunssassa
-suvussa kellään ei ole silmälaseja, paitsi ikänäön vuoksi
-pala kurkussa aina välillä
-osittainen ruokahaluttomuus
-kieli turvoksissa
-kuivat silmät
-vatsa toimii liiankin hyvin

thyroksiinilla mentiin aika pitkän aikaa, mutta se ei riittänyt poistamaan kaikkia vajaatoiminnan oireita. marraskuussa 2012 siirryin pikkuhiljaa armouriin ja edelleen pientä säätöä annoksen kanssa. olen nyt myös toisella rautakuurilla, toivottavasti imeytyy tällä kertaa. labroihin menen kesäkuussa (silloin tulee 3 kk siitä kun nostettiin lääkitystä).

paino on vaivalla pudonnut sen 6 kiloa, ja nyt ollaan jumissa (olen 167 / 73 ) ja sekös ärsyttää. senttejä kyllä lähtee, hitaasti mutta varmasti. harrastan punttia ja tankotanssia.. tässä kuva edistyksestä, haluaisin päästä normaalipainoon mutta heikolta näyttää.. jokseekin vhh-ruokavaliolla mennään.

12128465.jpg

Vaihtoehtona thyroxin + liothyronin yhdistelmälle voisi olla molempia sisältävä saatava Novothyral. Hintaa en tosin tiedä.

Olipas valaisevaa. Itelläni on epäilty ja ite epäilen edelleen vajaatoimintaa (pääosin kylläkin liikunnanalan ammattilaisten puolesta tuli nämä havainnot) ja kun kävin tutkimuksissa niin ei ollu mitään normaalista poikkeavaa lekurien mielestään (otettiin siis syänfilmi ja kilpirauhasarvot).

Itsellä oli jossain vaiheessa paniikkihäiriön kaltasia oireitakin ja lääkäri oli samantien tunkemassa mielialalääkkeitä, joita en suostunut syömään kun tiesin et vika tuskin iha nii yks selitteinen on. Uupumus on myös hyvin tuttua ja lämpötila alhanen ollu jo useamman vuoden. Itselläni on reenatessa ongelmana, että kroppa jäähtyy järjettömän nopeasti, jolloin vähänkään kovempien reenien tekeminen on vaikeaa, 3 min taukoki voi tuntua siltä ettei ole enää mitää lämpöjä pääl, voiskohan tämäki liittyä vajaatoimintaan? Ja itselle ainakin on sopinut VHH tyyppinen ruoka paremmin, vaikken sitä aktiivisesti/tietosesti pyri noudattaan.

Eniten lekuris käynnis kyl järkytti se, miten kyseinen lääkäri oli ensimmäisen oireen kuullessaan jo kirjottamas mielialalääkkeitä, ilman mitään tutkimuksia tai tarkempaa kuuntelua potilaan vaivoista. Nyt ku on oppinu vaatiin tuloksia lääkäreiltä, nii vois olla aika uusinta käynnille.

Tuli tuosta kakkostyypin kilpirauhasen vajaatoiminnasta mieleen, että nämä kilpparin vajaatoiminnat leviää näissä fitness/terveyspiireissä niin räjähdysmäisesti, että minua ainakin huolettaa. Melkein voi jo arvalla heittää kuka (esim. blogimaailmassa) seuraavaksi ilmoittaa liittyneensä kilpirauhaspotilaiden joukkoon. Kyllä asialla täytyy olla selvä syy-seuraus-suhde, kun sattumalta nämä sairastuvat ovat aina näitä himoliikkujia ja ikilaihduttajia.

Sanonpahan vaan, että tässä on varmasti sama sairastumisen syy kuin kakkostyypin diabeteksessa: oma vika. Varmasti on niitäkin jotka sairastuvat ihan sattumalta. Mutta selvästi on myös niitä jotka voisivat katsoa peiliin ja miettiä, miksi oma keho on mennyt sekaisin? Olisikohan se siksi, että elämäsi pyörii ulkonäön, peilille pullistelun, mittanauhan, vaa'an, ja uusien ruokavaliokokeilujen ympärillä? Ihmiskehon, -ainakaan naisen kehon, ei kuulu sietää jatkuvaa voimakasta stressiä. Vaikka nyt pitäisikin kliseisti palata jonnekin luolamiesten ajoille, niin kyllä naisen biologinen tarkoitus oli pysyä hyvässä lihassa, hedelmällisenä ja kerätä välillä pari marjaa. Miehet sitten varmaan kestivät kovempaakin kulutusta ja esim. sitä matalaa rasvaprosenttia.

Pointti oli ehkä se, että melkein kuka tahansa voi hankkia itselleen "kilpirauhasen vajaatoiminnan", ts. jonkinlaisen aineenvaihdunnan häiriötilan, elämällä egosentristä stressaavaa elämää vuosikausia, jopa vuosikymmeniä. Silloin kyseessä on varmasti on jonkinlainen suojamekanismi stressiä vastaan. Mutta, huono homma tässä on se, ettei lääkäreillä ole aikaa seuloa sitä, kenellä tämä vajaatoiminta on aiheellista lääkitä pikimmiten (struuma, autoimmuuniperäinen kilpparisairaus ym.) ja kenet pitäisi lähettää sinne psykiatrin juttusille, hieman vinksahtaneista arvoista huolimatta. Monilla kun on päällä omista elintavoista johtuva lisämunuais-kilpirauhasperäinen aineenvaihdunnan häiriötila, joka saattaisi mennä parin vuoden totaalilevolla ja elämäntapojen muuttamisella ohi (ts. pitkäkestoinen "ylikunto"). Sitten kun nämä kilpirauhaslääkkeet kuitenkin ko. henkilölle määrätään, niin tästä väliaikaisesta tilasta parantuminen menee askeleen kauemmaksi. Miksi? No siksi, että aina kun syötetään keholle valmista hormonia, se ei viitsi tuottaa sitä enää itse. Näin käy jo pelkästään kun lopetetaan esim. ehkäisypillerit. Tai no, miksei vaikka testosteronin käyttö, vaikka miehet tähän aiheeseen harvemmin liittyvätkään.

Suosittelen siis itsetutkiskelua. Jos tila ei ole akuutti, jos suvussa ei liiku autoimmuuniperäistä kilpirauhasen vajaatoimintaa tai ylipäätään kilpirauhassairauksia, niin 'sairaus' saattaa olla omaa syytäsi. Kannattaa miettiä ruokavaliota; luultavasti liikut useita kertoja viikossa ja syöt alle 2000 kaloria. Syöt vähän hiilihydraatteja ja syöt aina samoja ruokia ( esim. paljon goitrogeenisiä kasviksia) ja ehkäpä saat ruoastasi myös vähän jodia. Hauskinta on, että monissa blogeissa jossa nämä kilpparivaivaiset-fitness-ihmiset miettivät mitä seuraavaksi tekisivät on: "Onpas tullut läskiä -> äkkiä laihduttamaan!". Ja sekös onkin maailman paras idea väsähtäneen ja stressaantuneen kehon kannalta.

Mitä jos kokeilisi sitä, minkä vähiten luulisi auttavan: pysähtyisi ja kohtaisi itsensä. Tiedän kuinka ahdistavaa monesta olisi vaikka kokonaan lopettaa liikkuminen esim. vuodeksi. " Mutta silloinhan en varmasti mahtuisi enää ovesta sisään :wtf:!!". Väärin, luultavasti joutuisit viimeinkin kohtaamaan itsesi ja saattaisit siinä rauhoittuessasi jopa parantua, ja vielä hoikistua bonuksena. Söisit ihan normaalia ruokaa ja välillä jotain hyvää. Liikkuminen voisi olla pyöräilyä töihin tai kouluun ja kaverien kanssa uimahallille lähtemistä. Elämässä voisi syntyä uusia tavoitteita ja itsestä voisi löytyä aivan uusia ulottuvuuksia. Saattaisit olla onnellisempi, vaikka vierottautuminen terveysminästä aluksi ahdistaisikin.

Voin kertoa, että oman elämäni paskinta aikaa oli se kun söin kun terveysfasisti ja liikuin kymmeniä tunteja viikossa. Lisämunuaiseni uupuivat vuosiksi, olin turvonnut ja väsynyt ja ruoansulatukseni oli heikko. Kukaan ammattilainen ei osannut auttaa ja rahoja ei ollut tehdä mitään amerikkalaisten labrojen sylkitestejä. Varmasti sairastin siis itsekin 'kilpirauhasen vajaatoimintaa' ja ties mitä muuta. Mutta nyt olen onnellinen siitä, etten mennyt ottamaan helpointa tietä: lääkettä jonka varjolla saisin lisäaikaa jatkaa terveyssekoilua seuraavat kymmenen vuotta (vrt. 2. tyypin diabeetikko joka saa elää taas paskasti, kun lääkkeet pitää kyllä huolta :rolleyes:). Valitsin muuttaa itseni kokonaan. Lopetin liikkumisen, aloin syödä taas kaikkea mitä tavalliselta lautaselta löytyy. Söin nälkääni, enkä tuijottanut kaloreita. Ja nyt kun katson itseäni, niin näytän siltä miltä tuolloin egosentrisen, ahdistuneen elämäni aikana halusin näyttää. Mutta se on minulle nykyään sivuseikka, sillä tärkeintä on oma terveyteni, vapauteni valita ja se että olen kaikkea muutakin kuin se mitä syön ja mitä tänään tein salilla. Olen viimeinkin oma itseni :)! Ja tämä mikä olen ja miltä näytän luonnostani tuntuu myös kaikkein parhaimmalta minulle. Saan oikeasti elää jokaista päivää aivan uutena, ennalta määrittelemättömänä.

Tähän kannattaa kaikkien syventyä. Totta joka sana! Paljon puhuvaa ettei tästä kukaan tarttunut kiinni vaan keskustelu jatkui, niinkuin olisi ohitettu täysin tämä keskusteluun oikean käänteen tuova monelle niin kipeä totuus. Joka pitkällä tähtäimellä parantava, tervehdyttävä totuus. On rankkaa myöntää mitä itse itselleen voi aiheuttaa, mutta jos pikeasti haluaa näyttää ja voida paremmin niin siitä se lähtee. Eri juttu sitten, jos ei halua voida hyvin vaan saa tyydytyksen kärsimyksen maksimoinnista. Siihen ei kyllä parannusta löydy lääkepurkista. Oma kokemukseni just tuo, että jälkikäteen tajuaa että eletty täydellinen ankara terveysfitnesshulluus oli paskinta aikaa elämässä.

- - - Updated - - -

Tähän kannattaa kaikkien syventyä. Totta joka sana! Paljon puhuvaa ettei tästä kukaan tarttunut kiinni vaan keskustelu jatkui, niinkuin olisi ohitettu täysin tämä keskusteluun oikean käänteen tuova monelle niin kipeä totuus. Joka pitkällä tähtäimellä parantava, tervehdyttävä totuus. On rankkaa myöntää mitä itse itselleen voi aiheuttaa, mutta jos pikeasti haluaa näyttää ja voida paremmin niin siitä se lähtee. Eri juttu sitten, jos ei halua voida hyvin vaan saa tyydytyksen kärsimyksen maksimoinnista. Siihen ei kyllä parannusta löydy lääkepurkista. Oma kokemukseni just tuo, että jälkikäteen tajuaa että eletty täydellinen ankara terveysfitnesshulluus oli paskinta aikaa elämässä.

Tähän kannattaa kaikkien syventyä. Totta joka sana! Paljon puhuvaa ettei tästä kukaan tarttunut kiinni vaan keskustelu jatkui, niinkuin olisi ohitettu täysin tämä keskusteluun oikean käänteen tuova monelle niin kipeä totuus.
Vai voisiko syy olla ihan se, että täällä on myös moni ihan normaalisti liikkuva ja paljon syövä treenaaja joka nyt on syystä tai toisesta sairastunut kilpirauhasen vajaatoimintaan.

Killer*Queen: Hieno tulos, minusta näytät ihan normaalipainoiselta - sopusuhtaiselta ja naiselliselta!

Mitä lisäravinteita vajiksesta kärsivä voi syödä kun on lääkitys päällä?
Itellä on ollu Fastin Intra ja Shock käytössä ennen dg ja nyt pohdin saanko niitä syödä..
Rasvanpolttovalmisteista on hankala ottaa selvää, ainakaan synefriiniä sisältäviä ei saa ottaa??

Itsellä oli jossain vaiheessa paniikkihäiriön kaltasia oireitakin ja lääkäri oli samantien tunkemassa mielialalääkkeitä, joita en suostunut syömään kun tiesin et vika tuskin iha nii yks selitteinen on. Uupumus on myös hyvin tuttua ja lämpötila alhanen ollu jo useamman vuoden. Itselläni on reenatessa ongelmana, että kroppa jäähtyy järjettömän nopeasti, jolloin vähänkään kovempien reenien tekeminen on vaikeaa, 3 min taukoki voi tuntua siltä ettei ole enää mitää lämpöjä pääl, voiskohan tämäki liittyä vajaatoimintaan? Ja itselle ainakin on sopinut VHH tyyppinen ruoka paremmin, vaikken sitä aktiivisesti/tietosesti pyri noudattaan.

Mulla on kans tuo kropan "jäähtyminen" ilmiönä läsnä. Jos en treenissä pidä tarpeeksi kovaa tempoa yllä, tuntuu ettei siitä tule mitään. Tästä syystä olen esimerkiksi jättänyt treenistä pikkuliikkeet pois, ei enää jaksa keskittyä noihin.

Paniikkihäiriötä mulla ei ole, mutta välillä ahdistaa aivan suunnattomasti ja tuntuu siltä, että aivot käy ylikierroksilla (ja pitää keskittyä hengittämään ja rauhoittumaan) ja alkaa itkettää. Itse olen yhdistänyt tuon stressiin, mutta joskus kohtaus tulee ihan kotonakin esimerkiksi telkkaria katsellessa. Tällä hetkellä pyrin olemaan ilman gluteiinia (ja koska en jaksa säätää, kokonaan ilman viljoja) ja sokeria ja olo on ehkä hieman levollisempi. Ei tule sokerihumalaa?

Killer*Queen: Hieno tulos, minusta näytät ihan normaalipainoiselta - sopusuhtaiselta ja naiselliselta!
kiitos :) rasvaa on viel tarkotus saada pois.

itse myös epäilen, että mulla on II-vajis, kun alkaa miettiä mitä kaikkea paskaa sitä tuli nuorena vedettyä.. "kaiken pitää olla vähärasvaista" -meininki oli silloin. :(

koko juttu

Oli pakko tarttua koska tähän on nyt hieman ehkä heppoisesti vedetty syy-seuraus-suhteita :). En tosin ole ihan varma tarkoititko vain terveyden&liikunnan ylisuorittajia vai ihan kaikkia. En kiellä etteikö olisi mahdollista ettei tuo kaikki olisi totta joidenkin kohdalla (itseasiassa uskon helpostikin että monet ovat itse aiheuttaneet tautinsa, esim omalla kohdallani tosin ei kyllä saleilun takia), mutta en usko että kilpparisairaudet on fitnesspiireissä sen yleisempiä kuin muussa väestössä. Tämä porukka vaan huomaa ne helpommin. Kaikki tavoitteellisesti kuntosalilla käyvät tarkkailevat oloaan keskimääräistä enemmän joten lääkäriinkin hakeudutaan helpommin. Tai ylipäänsä huomataan että jokin on vialla. Sen sijaan kisaajien keskuudessa en ihmettelisi jos usean kisadieetin jälkeen kropalle tapahtuisi jotain pysyvää damagea.
Uskon myös että suurin osa taivoitteellisista kuntosaleilijoista ei oikeasti syö niiiin tarkasti kuin haluaisivat ja ehkä antavat ymmärtää. Kisaajat nyt taas poislukien. Normisafkaa useimmat syö, kattoen nyt että makrot ei oo päivän päätteeksi ihan täysin vinksallaan. Ja välillä ei jakseta tehdä sitäkään.

Ihan oikeasti en myöskään usko että suurin osa hyötyisi ihan totaalilevosta mitenkään, jos tämä sairaus on kerran saatu ei se nyt ihan noin vain lähde pois vain lopettamalla sen oletettu aiheuttaja (näitäkin on, mutta enemmän niitä jotka yrittivät eivätkä onnistuneet). Ja mikä sairaus ikinä on hyötynyt ihan totaalisesta liikuntakiellosta? Eikös se nyt ole aika monessa paikassa ihan tutkimuksissakin todistettu että se kohtuullinen liikunta nimenomaan auttaa lähes kaikkeen tämänsorttiseen. Jossei nyt ihan suoraan vajaatoimintaan niin ainakin muuhun terveyteen liikunta vaikuttaa positiivisesti :) Mutta siitä stressaaminen ei kyllä tietenkään, siitä olen samaa mieltä.

Killer*Queenille myös tsempit! Hyvältä näyttää jo tälläkin hetkellä!

Itsellä on kaikki vajaatoiminnan oireet ja olen juokssut lääkärissä koko viime talven mutta lääkäreiden mielestä mun TSH ja T4V arvot ovat vielä ihan normaalit vaikka alarajoissa mennään.

Eli viimeksi mitattu TSH oli 0,64 (normi 0,27-4.2) ja T4V 11,4 (normi 11.0-22.0). Arvot ovat alakantissa mutta silti lääkäreiden mielestä ei ole syytä huoleen.

Näin vuosi sitten. Kesäkuussa mitattiin arvoiksi TSH 3 ja T4V 9,3. Lääkärin (työterveys) mielestä ei edelleenkään syytä huoleen ja uudet kokeet 6kk päästä. Jäi mietityttämään ja kysynkin onko kellään suositella Helsingissä hyvää erikoislääkäriä koska ei jaksa pelleillä terveyden kanssa enää kun oireita kuitenkin on?

Näin vuosi sitten. Kesäkuussa mitattiin arvoiksi TSH 3 ja T4V 9,3. Lääkärin (työterveys) mielestä ei edelleenkään syytä huoleen ja uudet kokeet 6kk päästä. Jäi mietityttämään ja kysynkin onko kellään suositella Helsingissä hyvää erikoislääkäriä koska ei jaksa pelleillä terveyden kanssa enää kun oireita kuitenkin on?

Pyydä testaamaan myös vapaa T3 ja toi sun TSH arvo on yli optimin. Alla pari infolinkkiä:
https://docs.google.com/file/d/0Bx1CQoauVPWTUGlYLVZoQkdZNnc/edit
https://docs.google.com/file/d/0Bx1CQoauVPWTRjh1dVlPN1Y5VVE/edit

mä en oo kauheesti täällä foorumilla kirjotellut, mutta ajattelin nyt tähän ketjuun kirjottaa. tosiaan mulla todettiin piilevä vajaatoiminta joulukuussa 2011. yleislääkäri diagnosoi masennuksena, yksityiseltä sain koelääkityksen arvoilla tsh 2,9 (pari kk aiemmin 4,1) ja t4v 13,4. oireet olivat seuraavat:

-väsymys, ei jaksa, ei kiinnosta
-palelu, välillä hirvittävä hikoilu
-paino ei laske, vaikka kuinka olen yrittänyt syödä terveellisesti ja liikkua
-kuiva, kalpea iho
-ohuet hiukset, hiusten lähtö
-runsaat kuukautiset
-muistihäiriöt, masentuneisuus, jatkuva ärtyineisyys, seksuaalinen haluttomuus
-turvotus nilkoissa (sukista jää jäljet vaikka rullaisi reunan alemmas)
-alilämpö normaalisti sekä flunssassa
-suvussa kellään ei ole silmälaseja, paitsi ikänäön vuoksi
-pala kurkussa aina välillä
-osittainen ruokahaluttomuus
-kieli turvoksissa
-kuivat silmät
-vatsa toimii liiankin hyvin

thyroksiinilla mentiin aika pitkän aikaa, mutta se ei riittänyt poistamaan kaikkia vajaatoiminnan oireita. marraskuussa 2012 siirryin pikkuhiljaa armouriin ja edelleen pientä säätöä annoksen kanssa. olen nyt myös toisella rautakuurilla, toivottavasti imeytyy tällä kertaa. labroihin menen kesäkuussa (silloin tulee 3 kk siitä kun nostettiin lääkitystä).

paino on vaivalla pudonnut sen 6 kiloa, ja nyt ollaan jumissa (olen 167 / 73 ) ja sekös ärsyttää. senttejä kyllä lähtee, hitaasti mutta varmasti. harrastan punttia ja tankotanssia.. tässä kuva edistyksestä, haluaisin päästä normaalipainoon mutta heikolta näyttää.. jokseekin vhh-ruokavaliolla mennään.

12128465.jpg
Ensimmäisenä tuli mieleen, että onpa kaunis tiimalasivartalo! Upea vyötärö, kaunis vatsa. Naisellinen ja seksikäs. Sinuna en kantaisi mitään murhetta, vaan jatkaisin samaan hyvään malliin :).

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
kiitos paljon! itsekin tykkään tästä tiimalasista. rasvoja vaan haluisin vielä pois.. ku osais vaan olla tyytyväinen itseensä edes joskus :rolleyes:
ainiin uudet labrat tuli ja nyt ollaan sellaisissa arvoissa, ettei annosta muuteta. sit talvella uusiks labraan. rautaa vaan pitäis edelleenkin syödä.

hemoglobiini on aina muistaakseni ollut normaali, mut nyt mulla on mitattu nimenomaan ferritiiniä. ennen ensimmäistä rautakuuria se oli 43, sit 3kk rautakuurin jälkeen oli pudonnu 34:n (oli sellaset 10 päivää kestävät menkat joista ekat 5 päivää sai vaihtaa rättii kahden tunnin välein :rolleyes: ). sit taas uus 3kk rautakuuri ja nyt viimeks ferritiini oli 63, viite 13-150.

väsymystä edelleen pukkaa ja tukkaa lähtee. lääkäri sano, et ehdottomasti kannattaa syödä rautaa tohon väsymykseen ja runsaisiin kuukautisiin, ettei pääse taas tipahtamaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom