SUPERCARB 1kg -40%

Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiiwi-
  • Aloitettu Aloitettu
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Zentel;2994769 begin_of_the_skype_highlighting**************2994769******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************2994769******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Ootteko käyny verikokeissa ihan terveyskeskuksissa vai yksityisellä? Paljon toi testi maksaa?

Mä olen käyny YTHS:n käyttä eli ollut ilmanen.. Luulis että terveyskeskuksessa maksais ihan sen jonkun ihmeen terveyskeskuksen käyntimaksun verran, joka ainakin joskus oli jotain 20e..

Keskiviikkona pitäis lääkräin soitella taas uuden testin tuloksista. Ärsyttää vaan kun itseltä löytyy jo yksi hieman monimutkaisemmin hoidettava sairaus, niin lääkärin mielipide on ainakin aikaisemmin ollut se että "tää kilpparijuttu on ihan yksinkertainen, kun pillerin päivässä ottaa niin kyllä se siitä." Lisäksi tuo painosta valittaminen aiheuttaa aina reaktion "sähän olet ihan normaalipainoinen, mitä sä siitä valitat." Ainoa vaan, että kohta en enää ole normaalipainoinen kun paino ei millään tipu..

Ööh mitäköhän tolle mun lainaukselle tapahtu :D En osaa ottaa poiskaan..

Vajaatoiminnasta liikatoiminnalle.

Heippa kaikille!

Täällä olis nyt semmonen tilanne, että ollaan menty liikatoiminnalle. Tätä on jatkunut varmaankin jotain 2kk ainakin, mutta en oo tajunnut, ennen kuin vasta viikko sitten lauantaina, kun sain kohtauksen. Tuli todella huono olo, heikotti, sykkeet pomppas yli 140 ja lisäksi tuli lihasvapinaa pääasiassa jalkoihin. Ambulanssilla sairaalaan ja sydänkäyrät + muut kokeet. Sairaalassa syke kävi välillä yli 170, joka taitaa olla mulle aika maximia jo. Se saatiin laskusuuntaan suonensisäisellä beetasalpaajalla. Tuon kaiken aiheutti yli viitteiden kohonnut T3-pitoisuus. Mun T3V oli ilta-arvona, n. 9h lääkkeiden otosta 8.5. Viitteiden yläraja on meidän labrassa 6.5.

Mulla oli jo kerran aikaisemmin n. kuukausi sitten samantyyppinen kohtaus, mutta luulin sitä ruokamyrkytykseksi. Nyt jälkeenpäin kun kelailen, niin tunnistan kyllä liikatoiminnan oireita muitakin mm. runsaan hikoilun kovilla talvipakkasilla lenkkeillessä. Tyyliin takin selkämys märkänä kotiin tullessa, ja kinttaita sai riisua lenkin aikana vaikka ulkona oli -25°C. Lisäksi olen nukkunut tosi huonosti jo pidempään, mikä johtuu kyllä osaltaan siitäkin, että en vaan kertakaikkiaan ole saanut mentyä ajoissa nukkumaan, eli liikaa virtaa kai just illasta/yöstä eikä nukkuminen kiinnosta. Aamulla sen kyllä sitten huomaa. Tän liikatoiminnan ajan oon lenkkeillyt aika runsaanlaisesti, mutta en siltikään ole huomannut syketasojen nousua rasituksessa (sykemittarista patterit lopussa). Ainoa mitä aloin ihmettelemään tuossa jossain vaiheessa oli hengästyminen lenkillä, joka hankaloitti puhelimessa puhumista. Aiemmin olen siis puhunut puhelimessa monesti vaikka koko lenkin ajan, jos olen tehnyt reippaan kävelylenkin, eikä ole ollut mitään ongelmaa! Ja mun kävelyvauhti on tosi reipasta, jotain 8-9km/h.
Tää on mulle nyt ihan uus juttu, enkä oikein tiedä mihin olisin tästä kirjoittanut, kun en löytänyt omaa ketjuakaan liikatoiminnalle.

T3-lääkitystä on nyt laskettu, ja tänään tuli lähete sisätautien polille ja labroihin. Tässä nyt askarruttaa tämä urheilupuoli.. Kun ei ole aikaisempa kokemusta. Voiko liikatoiminnalla ollessa kuitenkin liikkua?? Lähinnä jotain kävelyä nyt vain ajattelin. Mulla on edelleen beetasalpaaja-lääkitys, otan sitä pari kertaa päivässä ja yritän pikkuhiljaa vähentää.. Siitä tulee inhottavia sivuoireita, yskää ja muutenkin hankalampi hengittää. Tuo syke on muuten aika jännä, kun se tuppaa nousemaan aina ruokailujen jälkeen, ja molemmat nuo voimakkaammat kohtaukset on tapahtuneet hetken jälkeen ruokailun. On mulla ollut tykyttelyjä kyllä noin muutoinkin, varsinkin nukkumaan mennessä, mutta en jotenkin vaan ole osannut niitä liikatoimintaan yhdistää. Ihan hullua! Normaalisti kyllä huomioin kaikki poikkeavuudet, mutta kai tää jotenkin kuitenkin tuli niin yllättäen, kuitenkin pikkuhiljaa, etten vaan tajunnut. Mutta ihan uus juttu, ja nyt olen hiukan hukassa tän kanssa, että miten pitäis menetellä.. :( Kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta?
Mietin, että olisiko ollut hyvä laittaa oma ketju jonnekkin yleiselle puolelle tästä, että sais muutkin kuin mimmit vastailla.. Mitä mieltä olette? En tosiaan löytänyt oikein mitään yksittäistä ketjua liikatoiminnasta, tai vastaavanlaisesta tapauksesta.

Greta*, mun mielestä noi sun jutut kuulostaa lisämunuaisvaivoilta myös. Ja nehän menee usein kilpparin kanssa käsi kädessä, ja yleensä onkin niin, että kun jokin hormoni vinksahtaa, muutkin menevät jossain määrin vikasäädöille. Ilta-ajan energiaboosti, sydämentykyttelyt, hengästykset liikkuessa kuulostaa ainakin liittyviltä oireilta. Ruokailun jälkeiset systeemit saattais viitata myös ruoansulatuselimistön ongelmiin, jotka saavat aikaa kortisolitasojen nousun ja/tai hypoglykemian.

Kun sulla nyt on havaittu liikatoimintaa, on vaikeaa sanoa, mistä päästä asiaa kannattaisi alkaa purkamaan. Mitäs lääkärit ovat sanoneet tuosta liikunnasta? (Lisämunuaisjutut eivät monelle lääkärille ole tuttuja, eli ei kannata heti unohtaa asiaa, jos joku lääkäri menee ajatuksen tyrmäämään.) Kilpparifoorumillahan noista on juttuja kummastakin ja liitännäisoireista. Sinuna etsisin jonkin hyvän endokrinologin ja kysyisin, mitä tehdä seuraavaksi.

Niin, minulta on kyllä kortisolitasot mitattu joskus aikaisemmin useampia kertoja, ja ne ovat olleet enemmänkin siellä yläpäässä, kuin viitteiden alarajoilla, normaalit kuitenkin. Muistaakseni lisämunuaisen vajaatoiminnassa kortisolitasot on siellä alarajoilla.. Vaikkakin onhan toki sitä toistakin laatua, eli lisämunuaisten liikatoimintaa. Minun oireisto ei kyllä mielestäni sovi nyt oikein kumpaankaan.. Tuo illan energiaboosti taitaa olla enemmänkin luonteenomaista ja geeneissä. Ja kyllä voin sanoa, että minua väsyttää iltaisin, mutta en vaan mene nukkumaan, kun aina löytyy muka parempaa tekemistä.

Nämä kaikki ovat tosiaan myös kilpparin liikatoiminnan oireita, ja olen ymmärtänyt, että erityisesti jos T3-tasot on koholla, niin tuon tyyppiset "kohtaukset" ovat aika selvä merkki. Lääkinnällinen kilpirauhasen liikatoiminta lienee hiukan eri juttu, kuin ihan luonnostaan tullut..?
Mulla on sisätautilääkäri Mehiläisessä, ja lisäksi tosiaan tutkitaan nyt tuolla yliopistollisessa sairaalassa myös. Aiemmin en sinne lähetteellä päässyt, vaan katsottiin, että minua voidaan hoitaa perusterveydenhuollossa. Nyt kun tuli tuo sairaalakeikka, niin johan tuli lähete sisätautien polille. Uskoisin, että seillä on ihan endokrinogille aika sitten.
Lääkäri sanoi sairaalassa, että oman voinnin mukaan liikuntaa.. Eli aika ympäripyöreä ohjeistus. :rolleyes:

Huhuuuuuu....

Onko kaikki kilppariongelmaiset kadonneet linjoilta? Mua alkoi myös askarruttaa tuo korkea kalkkipitoisuus, josta KatiP mainitsi. Itselläni se on nimittäin ollut yli viitteiden jo pidemmän aikaa, mutta asiaan ei ole koskaan puututtu.. Pitäiskö sille tehdä mahdollisesti jotakin?? Niin korkeilla pitoisuuksilla olen aika varma, että se kalkki tulee suoraan mun luusta, eikä mistään muusta.. :rolleyes: Olen menossa taas huomenna Mehiläiseen, ja mietin, että voisin tuosta kalkista kyllä mainita..

Liitytääs myös keskusteluun, vajaatoiminta todettu viime keväällä ja kauheata säätöä on kyllä annoksen kanssa, 0.1 on liian paljon, menee liikatoiminnan puolelle ja 0.75 tuntuu olevan liian vähän, ruumiinlämpö putoaa alle 36 ja käsistä nivelet ym alkaa renaamaan...Myös astma löytyy ja näistä johtuen onnistunut hommaamaan pahan ylikunnon itselle, saas nähdä että kuinka monta kuukautta vielä tarvii huilata, kaks on takana eikä vielä oo tapahtunu mitään muutosta parempaan..Yks kysymys ois, kun parista paikasta oon nähny et vitamiineja pitäs vajaatoimintaisten syödä paljon, niin kuinka paljon se sitten oikeen tarkottaa? Tällä hetkellä popsin C, D ja multivitaa, enkä kyllä tiedä onko niistä mitään apua ollut.

Liitytääs myös keskusteluun, vajaatoiminta todettu viime keväällä ja kauheata säätöä on kyllä annoksen kanssa, 0.1 on liian paljon, menee liikatoiminnan puolelle ja 0.75 tuntuu olevan liian vähän, ruumiinlämpö putoaa alle 36 ja käsistä nivelet ym alkaa renaamaan...Myös astma löytyy ja näistä johtuen onnistunut hommaamaan pahan ylikunnon itselle, saas nähdä että kuinka monta kuukautta vielä tarvii huilata, kaks on takana eikä vielä oo tapahtunu mitään muutosta parempaan..Yks kysymys ois, kun parista paikasta oon nähny et vitamiineja pitäs vajaatoimintaisten syödä paljon, niin kuinka paljon se sitten oikeen tarkottaa? Tällä hetkellä popsin C, D ja multivitaa, enkä kyllä tiedä onko niistä mitään apua ollut.

Joo kyllä ainakin itse olen huomannut, että vitamiineja pitää ottaa huomattavia määriä tai muuten alkaa järkyttävät lihaskramppailut, suupielet aukeaa, väsynyt olo ja koko ajan kipeänä. Itse otan D:tä 62mcg, Life Extension Monivitamiini (näitä saa esim. iHerbistä. Tujua tavaraa, näissä tulee myös d:tä lisäksi ym.), mankkua (sitraatti) 320mg, sinkkiä 30mg, kalaöljyä 10g ja C:tä 1g. Näillä määrillä olen itse pysynyt terveempänä kuin ikinä. Muutenkin kiinnitän nykyään ravintoon huomiota, koska sekin on aika tärkeä pala sairauden hoidossa.

Yks kysymys ois, kun parista paikasta oon nähny et vitamiineja pitäs vajaatoimintaisten syödä paljon, niin kuinka paljon se sitten oikeen tarkottaa? Tällä hetkellä popsin C, D ja multivitaa, enkä kyllä tiedä onko niistä mitään apua ollut.

http://www.terveydentukipilarit.fi/tt/laakaripalsta.php?art=2

Täällä aika kattavasti mitä lisäravinteita kilppripotilaan kannattaa huomioida, niistä ehkä seleeni tärkein ja ehdottomasti seleenikysteiini tai -metioniini (esim. SeleQ), muut imeytyy aika huonosti. Muissakin lisäravinteissa laatu on tärkeää eli ei kannata sitä marketin halvinta kalaöljyä tai magnesiumia ostaa.

Kyllä, lisäravinteet ovat tärkeitä vajaatoiminnassa. Itselläkin hiukset ja kynnet tuli oikeastaan kuntoon vasta sen jälkeen, kun alkoi syödä kunnolla lisäsinkkiä, vaikka arvot ovatkin reilassa olleet jo pitkään. Ja sinkin lisäksi tosiaan D- (125 mg) ja C-vitamiinia (500 mg), seleeniä, kalaöljyä, merilevää... Jotenkin se elimistö sitten vain vaatii tuota "tavaraa" enemmän, kuin normi-ihmisellä. Ja nämähän ovat iHerbin tuotteita, joten ovat tujumpaa tavaraa, mitä Suomesta saatavat, sinkin ja seleenin vahvuutta en nyt kyllä ulkoa muista... Kilpirauhasinfolla on myös paljon hyvää tietoa, että siellä kannattaa myös vierailla: http://www.kilpirauhas.info/foorumi/

Musta tuntuu ettei tuolla kilpirauhasfoorumilla kauheesti urheilevia ainakaan ole, en ainakaan yhtään aihetta siellä oo siitä nähnyt. Aika isoja määriä tuossa Helgan linkissä kyllä kehotetaan popsimaan :o Itselle menee C:tä 1000-2000mg, D3:ta 62-125mikroo, sinkki 15mg, magnesium 350mg ja varmaan jollekin terveellä näistä kun kertois niin putois perseelleen näistä määristä jo. Seleeni oli labrakokeissa koholla, viitearvo 1.1-1.6 ja mulla oli 2.0, pitäskö sitä siltikin alkaa popsimaan??? Tossa multivitassa sitä on, mut usko näihin monivitamiinivalmisteitten tehoon on kyllä muutenkin huono..

^
Totta, ettei kauheasti urheilevia välttämättä ole. Itse olen lähinnä kaivanut sieltä sitä tietoa, että mitä lisäravinteita pitäisi ylipäänsä napsia, goitrogeeneistä, viitearvoista jne. Mä en usko noihin monivitamiinivalmisteisiin. Olen käsittänyt, että periaatteessa kaikki pitäisi ottaa omana tuotteenaan. Sitä on vaan jo sellainen purkki/pilleriarsenaali käytössä, että hirvittää... Niin mitenkäs se liikunta sitten vaikuttaa noihin lisäravinteiden määrin, pitääkö ottaa enemmän/vähemmän... Ja pitääkö tässä hitto soikoon alkaa syödä enemmän sitä C-täkin :O

Tänäänpä taas lääkäriaika. Aamu-unisuus on jotain aivan järisyttävää, mutta arvot on kyllä kaikki ihan ok. (Otettiin myös vasta-aineet, ym.) Mutta TSH 1, T4V 18. Kivakiitosnam.

Ja kyllä mulla liikunta vaikuttaa tuohon vitamiinien popsimiseen siten, että enemmän saapi popsia kun liikkuu. Varsinkin magnesiumi on semmonen, että jos liikun enkä ota tarpeeksi mankkua niin suonenvedot on taattuja. Huomasin myös että oksidi on täyttä kuraa esim sitraattiin verrattuna. Ei ainakaan minulla tuo oksidi imeytynyt sitten yhtään, tuli silti suonenvetoja. Sitten kun vaihdoin sitraattiin niin johan rupes selkenemään.

Ja ilmeisesti osa nuista iHerbin halppisvitamiineista on täyttä kuraa, joten kannattaa ostaa varmaan jotain vähän hintavampaa...

Minua hämmästyttää, kun verikokeessa selvisi, että TSH on koholla, mutta terveydenhoitaja vain ignorasi tätä tulosta eikä ehdotellut mitään jatkotoimenpiteitä :rolleyes: Kai se sitten oli niin vähän koholla, että sillä ei ole merkitystä, en tiedä. Pitänee hakea vielä kirjallisena nuo tulokset terkkarilta ja tutkia itse. Tosin mulla on taas parin kuukauden päästä verokokeet, mutta Hb:n vuoksi.

Hyvä tietää noista vitamineistä yms. kun en ole jotenkin tullut ajatelleeksi, että pitäisi sellasiin ehkä enemmän kiinnittää huomiota!

Minkälaisia tyroksiiniannoksia täällä on porukalla? Mulla nostettiin syksyllä annosta 0,75mg yhteen aikuisten tablettiin, mutta arvot ei ole todellakaan itenkään huimasti parantuneet; TSH 3.7 ja t4v 13. Mietityttää vaan, etä pitäisikö vieläkin nostaa tyroksiinin määrää, mutta jos 0,75mg:n nosto ei vaikuttanut niin vaikuttaako sitten mikään? Iho ainakin on vielä ihan jjärkyttävän kuiva, mutta muita oireita ei ainakaan selkeästi ole tai sitten olen vaan niin hyvin sopeutunut noihin arvoihini.. Välillä tosin tuntuu, että ajatus on solmussa ja esim. luetun ymmärtämiseen menee aikaa.. Ajattelin mennä erikoislääkärin puheille, jos vaikka sieltä tulisi jotain muuta palautetta kuin "näähän on ihan hyvät arvot ja viiterajojen sisäpuolella". Jotenkin vaan päähän on iskostunut, että arvojen pitäis olla alhaisemmat kun on lääkityksellä. Voi tietysti olla, että noikin arvot olis ihan riittävät..

Olen lueskellut kilpirauhasen vajaatoiminnasta, ja päätin vaatia lääkärin ottamaan T4 arvon saadakseni mielenrauhan, tai vastaavasti asiaa eteenpäin jos omalla kohdalla näin tarpeen on.
Kävin vuoden alussa lääkärillä kuukautishäiriöiden takia ja ottivat silloin verikokeet.. THS arvo oli 2,75 joka oli terveydenhoitajan mukaan viitearvojen sisällä hyvinkin.
Kuitenkin kokoaikainen normaalista poikkeava palelu on vaivannut pitkään, ja samalla korostunut entisestään (mm. yöllä vaikea nukkua/nukahtaa kun on NIIN kylmä, eikä auta vaikka pukisi päälle mitä..), lisänä tähän (todella) matala leposyke, ajoittainen ummetus, painonnousu (tai mielumminkin sen laskemattomuus, vaikka aiemmin nykyisellä ruokavaliolla paino on laskenut), kuukautishäiriöt, kuivat limakalvot ym.
Inhottavaa kun sairauden oireita lukiessa tuntuu kaikkien täsmäävän omiin oireisiin, mutta taas toisaalta "oireet" voi olla niin monesta eri syistä johtuvaa..ja lääkärin välinpitämättömyys ei ainakaan auta asiaa eteenpäin.
Ensi viikolla on aika lääkärille kuitenkin, katsotaan mitä mieltä on ja mihin kokeisiin laittaa.. :jahas:

Tsemppiä kaikille!

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Olen lueskellut kilpirauhasen vajaatoiminnasta, ja päätin vaatia lääkärin ottamaan T4 arvon saadakseni mielenrauhan, tai vastaavasti asiaa eteenpäin jos omalla kohdalla näin tarpeen on.
Kävin vuoden alussa lääkärillä kuukautishäiriöiden takia ja ottivat silloin verikokeet.. THS arvo oli 2,75 joka oli terveydenhoitajan mukaan viitearvojen sisällä hyvinkin.
Kuitenkin kokoaikainen normaalista poikkeava palelu on vaivannut pitkään, ja samalla korostunut entisestään (mm. yöllä vaikea nukkua/nukahtaa kun on NIIN kylmä, eikä auta vaikka pukisi päälle mitä..), lisänä tähän (todella) matala leposyke, ajoittainen ummetus, painonnousu (tai mielumminkin sen laskemattomuus, vaikka aiemmin nykyisellä ruokavaliolla paino on laskenut), kuukautishäiriöt, kuivat limakalvot ym.
Inhottavaa kun sairauden oireita lukiessa tuntuu kaikkien täsmäävän omiin oireisiin, mutta taas toisaalta "oireet" voi olla niin monesta eri syistä johtuvaa..ja lääkärin välinpitämättömyys ei ainakaan auta asiaa eteenpäin.
Ensi viikolla on aika lääkärille kuitenkin, katsotaan mitä mieltä on ja mihin kokeisiin laittaa.. :jahas:

Tsemppiä kaikille!

Tollasia oireita voi tulla myös kalorivajeesta. Eikä tarvitse välttämättä olla edes mikään ihan älytön vaje, mutta pitkään jatkuessa sellanen jatkuva pieni vajekin voi jossain vaiheessa saada elimistön temppuilemaan. Eli säästöliekki vois olla mahdollinen, jos kilpirauhanen on ok. Nimimerkillä kokemusta on.

Tollasia oireita voi tulla myös kalorivajeesta. Eikä tarvitse välttämättä olla edes mikään ihan älytön vaje, mutta pitkään jatkuessa sellanen jatkuva pieni vajekin voi jossain vaiheessa saada elimistön temppuilemaan. Eli säästöliekki vois olla mahdollinen, jos kilpirauhanen on ok. Nimimerkillä kokemusta on.

Totta, oireet voi johtua niin monesta muustakin, niinkun itsekin sanoin jo ensimmäisessä viestissä.
Yllätyin positiivisesti kun ottivat kuitenkin terveyskeskuksesta yhteyttä eilen, ja tänään sitten kävin verikokeissa + sydänfilmissä.
Perjantaina aika lääkärille, joten sitten kuulostellaan mitä kokeet kertoo.
Vähän sellanen fiilis että tuskin mitään syytä huoleen on, mutta saapa nyt ainakin varmuuden asiaan - eipä noi testit kuitenkaan koskaan turhia ole.

Eli niinkuin arvelinkin, kaikki omalla kohdalla oli hyvin ja kilppariarvot oli hyvin viitearvojen sisällä.
Lääkäri totesi myös että sydän on rauhallinen ja erittäin taloudellinen :)

Onko täällä kellään vajaatoiminnasta johtuvia lihasjumeja.. niin ettei pysty salilla treenaamaan ollenkaan esim. yläkroppaa?
Joka kerta kun yritän hieman nostella painoja, hartiat ja niska + kaula menee ihan jumiin. Joutuu vaan nitkutteleen jollain muutaman kilon painoilla :(.

Suositut

Back
Ylös Bottom