Setekh: Ei tietenkään se maksimi ole, mutta suurimmalle osalle se riittää korvaamaan kilpirauhasen toiminnan kokonaan. Poikkeuksia löytyy vaikka kuinka paljon ja erityiseksi sun tilanteen tekee sen, että kilpirauhanen on poistettu kokonaan. Ja monta muutakin vaihtoehtoa on, kaikki imeytymisongelmat ym. mukaanlukien. Ja tiedän tuosta syövästä ja otan osaa. Toivottavasti kaikki on ok nyt!
Ja sitten, kaikki mitä kirjoitan on otettu endokrinologian luentomonisteistamme, ryhmätyömateriaaleista ja tenttikirjoista, mitään absoluuttisia totuuksia ole, mutta semmoista minkä minä uskon (ja parempi uskoa kun ei ammattitaitoisempaakaan tietoa ole). Tabletit on pieniä ja vain lievästi liian korkeat TSH:t voi korjata ottamalla lasten annosta lisäksi. Pilkkoakin voi, mut mä en jaksais sitä. Kun lääkeaine on pitkävaikutteinen niin sillä ei niin väliä ole ottaako joka päivä puolikkaan pienimmästä vai joka toinen kokonaisen. Olen kuullut molemmin tehtävän ja kumpikin ok, kunhan tulokset ok ja olo on ok
Ja toki multa mitattiin T4v ja ekaksi T3v myös, mutta en muista ulkoa niitä. Mulla on Basedown todennäköisimmin ainakin TPO:n perusteella ja alun hypertyreoosin perusteella. Mulla voi muuttua arvot miten sattuu, koska taudinkuva on sahaava. Siksi en jaksa edes muutella annoksia koko ajan kunhan ne on suht.ok, kun vaikutus näkyy vasta 4-6vkon päästä ja sitten kuitenkin saattaa jo kilpirauhanenkin olla eri tilassa..:P
Ja kyllä se suositustaso on TSH:lle 1-2 ainakin meidän opetuksen mukaan, en tiedä miten muualla neuvotaan.
Meille opetettiin myös että eläinperäisiä lääkkeitä ei suositella juuri niiden muuttuvien arvojen mukaisesti. Tai siis ei voida kontrolloida ihan täysin lääkkeen sisältöä ja annoksia, minkä vuoksi jotkut erät voivat sisältää eri annoksia kuin toiset. Vaikka ne on pieniä, niin kuitenkin tuo arvojen heittely on se mikä tekee taudista ärsyttävän, joten siksi suositellaan thyroxinin käyttöä. Monet tykkää kuulemma enemmän noista valmisteista ja se on ihan henkilöstä kiinni kumpaa syö, mutta suositukset on kuitenkin tuollaisia. Olen syönyt itse yhden purkin bioperäistä ja en kyllä huomannut eroa. Mulla kuitenkin olo ja kaikki heittelee muutenkin niin paljon etten jaksa edes ajatella mikä olis kilpirauhasperäistä ja mikä ei :D Olisin diagnosoinut itelle jo miljoona vajaa- ja liikatoimintaa jos olisin halunnut, mut kokeet on aina ollut ok ;)