Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiiwi-
  • Aloitettu Aloitettu
Hyppään nyt tähä threadiin vaikka miespuolinen olenkin. Mul poistettiin koko kilpirauhanen muutamia kuukausia sit ja siitä löyty leikkaukse jälkeen follikulaarinen kilpirauhassyöpä, suht harvinainen varsinki mun ikäsillä (heinäkuussa 20). Syöpähoidoissa tuhottiin kaikki kilpirauhaskudos, sitä ei enää pysty edes näkemään testeissä. 100mcg päiväannos ei todellakaan ole mikään maksimiannos, mul menee päivittäin 250mcg ja kaks kertaa viikossa 300mcg. Lääkitys nousee todnäk pysyvästi 300mcg:hen, koska arvot heittelee vieläkin ties kuinka paljon (edellisessä mittauksessa T4V oli 4.4 ja TSH 19.7).

En nyt halua ketään pelästytellä, mut mulla otettiin ohutneulanäytteitä tosta kilpirauhasesta ennen leikkausta ja ne näytti puhdasta vaikka syöpä siellä sit olikin. Niihin näytteisiin ei kannata sokeasti uskoa.

Setekh: Ei tietenkään se maksimi ole, mutta suurimmalle osalle se riittää korvaamaan kilpirauhasen toiminnan kokonaan. Poikkeuksia löytyy vaikka kuinka paljon ja erityiseksi sun tilanteen tekee sen, että kilpirauhanen on poistettu kokonaan. Ja monta muutakin vaihtoehtoa on, kaikki imeytymisongelmat ym. mukaanlukien. Ja tiedän tuosta syövästä ja otan osaa. Toivottavasti kaikki on ok nyt!

Ja sitten, kaikki mitä kirjoitan on otettu endokrinologian luentomonisteistamme, ryhmätyömateriaaleista ja tenttikirjoista, mitään absoluuttisia totuuksia ole, mutta semmoista minkä minä uskon (ja parempi uskoa kun ei ammattitaitoisempaakaan tietoa ole). Tabletit on pieniä ja vain lievästi liian korkeat TSH:t voi korjata ottamalla lasten annosta lisäksi. Pilkkoakin voi, mut mä en jaksais sitä. Kun lääkeaine on pitkävaikutteinen niin sillä ei niin väliä ole ottaako joka päivä puolikkaan pienimmästä vai joka toinen kokonaisen. Olen kuullut molemmin tehtävän ja kumpikin ok, kunhan tulokset ok ja olo on ok :)

Ja toki multa mitattiin T4v ja ekaksi T3v myös, mutta en muista ulkoa niitä. Mulla on Basedown todennäköisimmin ainakin TPO:n perusteella ja alun hypertyreoosin perusteella. Mulla voi muuttua arvot miten sattuu, koska taudinkuva on sahaava. Siksi en jaksa edes muutella annoksia koko ajan kunhan ne on suht.ok, kun vaikutus näkyy vasta 4-6vkon päästä ja sitten kuitenkin saattaa jo kilpirauhanenkin olla eri tilassa..:P

Ja kyllä se suositustaso on TSH:lle 1-2 ainakin meidän opetuksen mukaan, en tiedä miten muualla neuvotaan.

Meille opetettiin myös että eläinperäisiä lääkkeitä ei suositella juuri niiden muuttuvien arvojen mukaisesti. Tai siis ei voida kontrolloida ihan täysin lääkkeen sisältöä ja annoksia, minkä vuoksi jotkut erät voivat sisältää eri annoksia kuin toiset. Vaikka ne on pieniä, niin kuitenkin tuo arvojen heittely on se mikä tekee taudista ärsyttävän, joten siksi suositellaan thyroxinin käyttöä. Monet tykkää kuulemma enemmän noista valmisteista ja se on ihan henkilöstä kiinni kumpaa syö, mutta suositukset on kuitenkin tuollaisia. Olen syönyt itse yhden purkin bioperäistä ja en kyllä huomannut eroa. Mulla kuitenkin olo ja kaikki heittelee muutenkin niin paljon etten jaksa edes ajatella mikä olis kilpirauhasperäistä ja mikä ei :D Olisin diagnosoinut itelle jo miljoona vajaa- ja liikatoimintaa jos olisin halunnut, mut kokeet on aina ollut ok ;)

Mäkin kävin otattamassa itseltäni noi kilpirauhasarvot, kun olen tässä jo melkeen vuoden ajan ollut kummallisen väsynyt, tuntuu että painoa on vaikea saada alas (on kyllä ollut aina), iho on kuiva ja limakalvot oireilee mm. nenässä kokoajan. Tietysti oireet voivat hyvin johtua jostain muustakin, kun ovat kuitenkin melko yleisoireita.
Lähisuvussa kolmella on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, joten kai mullakin siihen jonkinnäköinen riski on.

Tänään soitti terkkari tuloksia, ja TSH 5,3 ja T4v 12. Antoi kyllä jatkolääkäriajan parin viikon päähän, mutta ei noista arvoista muuten osannut sanoa, muutakuin että TSH on viitearvoihin nähden hieman koholla. Onko tuo 5,3 millainen lukema, luulisi ettei lääkitystä ainakaan aloiteta vielä noilla arvoilla?

Tänään soitti terkkari tuloksia, ja TSH 5,3 ja T4v 12. Antoi kyllä jatkolääkäriajan parin viikon päähän, mutta ei noista arvoista muuten osannut sanoa, muutakuin että TSH on viitearvoihin nähden hieman koholla. Onko tuo 5,3 millainen lukema, luulisi ettei lääkitystä ainakaan aloiteta vielä noilla arvoilla?

Mä en ole kilppari-ihminen, mutta tiedän aivan varmasti, että tuollaisella TSH:lla se lääkitys yleensä jo pitäisi saada ja monet saavat paljon pienemmilläkin arvoilla. Maailmalla raja kulkee jossain kahdessa ja puolessa, Suomessakin kai useimmiten 4,5:ssä, joten kyllä tuo arvo vain on korkea ja sinuna vaatisin tilanteen tarkempaa arviointia. T4V:kin taitaa olla vähän alakanttiin, mutta siinä pitäisi kai seurata enemmän muutoksia pidemmällä aikavälillä.

Mä en ole kilppari-ihminen, mutta tiedän aivan varmasti, että tuollaisella TSH:lla se lääkitys yleensä jo pitäisi saada ja monet saavat paljon pienemmilläkin arvoilla. Maailmalla raja kulkee jossain kahdessa ja puolessa, Suomessakin kai useimmiten 4,5:ssä, joten kyllä tuo arvo vain on korkea ja sinuna vaatisin tilanteen tarkempaa arviointia. T4V:kin taitaa olla vähän alakanttiin, mutta siinä pitäisi kai seurata enemmän muutoksia pidemmällä aikavälillä.

Itsekin toivon, että tilannetta ainakin seurattaisiin, vaikka lääkitystä ei aloitettaisikaan. Multa on mitattu pelkkä TSH neljä vuotta sitten, ja arvo oli sillon 3,5, eli pientä nousua ainakin on tapahtunut.
Olen näiden oireiden takia käynyt jo useammallakin lääkärillä ja labroissa, mutta mitään syytä niihin ei ainakaan toistaiseksi ole löytynyt. Kyllästyttää vaan tämä jatkuva väsymys. Tuntuu ettei mikään unimäärä riitä. Samoin tänä talvena on tullut atooppista ihottumaa ja tämä nenän oireilu, johon olen syönyt jo kaksi antibioottikuuria ilman apua.

Kyllä mä oon nyt vakaasti sitä mieltä, että käyn jossain vaiheessa yksityisellä lääkärillä. Pitää vaan vähän rahatilanteen mukaan hommata sitä hoitoa. Sainkin jo yhden ihan luotettavan oloisen paikan, jossa voisin käydä tutkituttamassa itteni. Jotain outoa on kuitenkin menossa tässä kropassa.... Tuntuu, että ei oikein toimi niinkuin pitäisi. Eikä nuo mun arvotkaan oo mitkään ihan parhaat... Jospa tästä joku päivä vielä sais ittensä kuntoon. Mut kyllä mä oon vakaasti sitä mieltä, että siihen asti julkinen terveydenhuolto on ihan hyvä, kun sulla on joku flunssa tai poskiontelontulehdus mitä hoitaa. Mutta esim. tässä tapauksessa se on ihan perseestä.

Samaa mieltä sun kanssa. Julkiset palvelut riittää kattamaan flunssan tmv mut jos sulla on joku oikee sairaus niin ainoastaan yksityinen erikoislääkäri osaa hommansa. Mulla oli vatsahaava tossa 2005 vuonna. Se alkoi Kreikan reissulla oireilla eka kertaa. Menin siitä noin kuukauden kuluttua eka kertaa lääkäriin, lääkäri oli sitä mieltä että mulla on vatsatauti. Sitä pahaa oloa jatkui kuukauden, kävin viidellä eri lääkärillä arvauskeskuksessa, kaikki passitti mut kotiin. Laihduin ihan hirveesti, en pystyny kävellä. Yks lääkäri oli joku harjoittelijatyttö, nuorempi kuin minä. Soitti ylilääkärille ku yritin vaatia jotain hoitoa, ylilääkäri puhelimessa sanoi et ei siinä mitään vikaa oo, vatsatauti ja passita se kotiin. Ei noin nuorella voi olla vatsahaavaa, olin sillon 24v. just joo, sit aloin yrjöömään mustaa kahvinpurua kerran. Mul oli myös hirvee ripuli koko ajan. Kyl ne otti multa jotain kokeita, keliakiaa jne. Mut ei tajunnu laittaa mua tähystykseen. Olin lopulta niin huonossa kunnossa etten päässy kävelee. Menin yksityiselle ja kirurgi sanoi samantien et mikä mua vaivaa, sanoi et pitää tähystää nopeasti. Mun työterveyslääkäri ei uskonut sitä erikoislääkäriä vaan väitti et ei mulla voi olla vatsahaavaa ku oon niin nuuori ja kieltäytyi kirjoittamasta lähetettä.
Menin sitten omin rahoin tähystykseen yksityiselle ja vatsahaavahan siellä oli. Kirurgi sanoi et ne on nuorten ongelmat tänä päivänä. Sama kävi mun polvivaivan kans ja selän välilevyjen kans.
Tässä kilåpirauhasen vajaatoiminnassa en ois saanu mun työterveyslääkäriltä reseptiä ellen olis ollu ite aktiivinen ja tutkinu asiaa. Pidin kirjaa mun kaikista oireista ja opettelin kuuntelee itteeni. lääkäri oli sitä mieltä et päässä vikaa ja olis kirjoittanu mulle lähetteen neurologille ja sisätautilääkärille. Huusin sille kurkku suorana et jumalauta en mihinkää mee ja kirjoita mulle se resepti kokeeksi. kehtas viel sanoo ettei siit oo mulle mitään apua. Kappas vaan, parissa viikossa kaikki muut oireet katos, paitsi väsymys. Nyt sekin on pikkuhiljaa kadonnut. Sille lääkärille en toiste oo menny. Edellisestä työterveyslääkäristä tein henkilöstöjohtajalle tosi kiivaan valituksen (hois myös mun isän syöpää väärin ja isä kuoli) se lääkäri ei onneksi oo enää talossa töissä.

Noniin, kävinkin jo nyt sitten lääkärillä niiden vähän koholla olevien TSH arvojen vuoksi. Olin kyllä hiukan ihmeissäni, kun lääkäri oli sitä mieltä, että aloitetaan lääkitys pienellä annoksella jo nyt. Kesällä sitten katsotaan uudestaan mikä tilanne on. Laittoi myös labraan uudestaan, koska vasta-aineet on hyvä kuulema myös katsoa. Saas nyt nähdä auttaako lääkitys näihin oireisiin, vai onko kuitenkin jotain muuta. Toivon kyllä todella, että syy olisi tässä.

Jaha, näköjään joudun sitten tähän kastiin itsekin. TSH 8,1 ja se toinen arvo matala mutta normaalin rajoissa. Jo pari vuotta sitten arvot olivat tähän suuntaan kallellaan ja pikkuveljellä on vajis, joten ei tämä kai mikään ihme ole. Jännän keissistä tekee pikemminkin liikatoimintaan sopiva oirekirjoni - nopea pulssi, epävakaa mieliala ja itkuherkkyys (nuo viimeiset kaksi kai kuitenkin sopivat myös vajaatoimintaan, vai?), painonlasku, pahoinvointi/oksentelu...

Testattiin nyt uusiksi siltä varalta että on labravirhe, mutta tuskinpa tuo. Testaavat samalla löytyykö verestä vasta-aineita, eli onko sairaus autoimmuuni vai ei. Ensi viikolle aika kilppareihin erikoistuneelle lääkärille ja silloin saanen tietää tuloksetkin.

Uine, sulla on voinut olla liikatoiminta ensin joka nyt äkillisesti sammunut. Mulle kävi noin. Ensin liikaa ja parissa viikossa meni vajaatoimintaan ja olo alkoi muuttua sen jälkeen. Kato lähipäivät ja viikot miten mielialat ja oireet vaihtuu!

MUlla itseasiassa on edelleen ja oli nopea pulssi, jokaisella noi oireet on niin yksilölliset. Moni sanoo että vajiksessa ois matalapulssi ja monella niin onkin, mutta mulla ainakin myös korkea. Treenatessa sykkeet oli pajon korkeammalla ku ennen. Kaikki sanoi et treenaan liikaa ja siitä olis johtunut tuo. Edelleenkin vaikka lääkitys onkin niin syke nousee kävellessäkin 130 kieppeille todella helposti.

Mulla kans sykkeet yleensä tosi korkeat jos rasitan itteeni millään tasolla. Leposyke on 60 pinnassa. Mutta voi tietty johtua mun sydämestä muutenkin (wpw syndrooma)... Hitto, kun olisin varannu ajan yksityiselle, mutta nyt kun ei oo säännöllisiä töitä enää tiedossa, niin pakko oli unohtaa se hetkeksi. Ei tiedä aina milloin saa rahaa. shit. no ehkä joskus.

Jaha, ja parissa viikossa mentiin selvästä vajaatoiminnasta lievän liikatoiminnan puolelle (TSH 0,63). Vasta-ainetesti negatiivinen. Parin viikon päästä otetaan uudet kokeet, katsoo mitä silloin tulee tuloksiksi...

Onko kukaan tässä ketjussa muuten kokeillut ns. luontaisia hoitoja kilpirauhasen toiminnan tukemiseen, ja jos, niin millä tuloksilla? Tarkoitan siis toisaalta ruokavaliota (goitrogeenien välttäminen, kookosöljyn lisääminen jne.) ja toisaalta vaihtoehtohoitoja, kuten akupunktiota ja hermoratahierontaa.

Täällä bingo :rolleyes:.

Oireeni ovat palanneet, olen menossa huomenna lääkäriiin ja pyydän että mitataan myös T3V-arvo. Lähisuvussani on paljon vajaatoimintaa.
Mieluiten söisin Armouria, mutta yhdistelmänä synteettinen T4 ja T3 sopisivat paremmin opiskelijan kukkarolle. Pitää vaan toivoa, ettei Yths:n lääkäri ole täysin ignorantti aiheesta.

Stash, syön kookosöljyä sekä kilpirauhasta silmälläpitäen että yleisestä karppihenkisyydestä. En osaa kyllä yhtään sanoa onko sillä ollut vaikutusta tähän asiaan.

Mä oon ite hen koht sitä mieltä et jos on vajis niin sitä ei millään ruoalla saa kuntoon. Jos on joku muu väliaikainen vika niin sitte. Jos oma kilpirauhanen ei toimi niin ei kai sitä mistään muusta saa ku purkista. En ainakaa ite lähtis lopettaa lääkitystä ja kokeilee muuta. Oli meinaa sen verta kammottavat noi oireet etten ihan heti purkistani luovu ;) Eikä tuo thyrokaan paljoa maksa, 5€ alta..

Itse kävin nyt kokeissa taas vähän aikaa sitten. Edellisestä mittauksesta on arvot muuttuneet paremmiksi ja olokin on tällä hetkellä hyvä. Lääkäri joka mut laitto nyt kokeisiin, oli tosi asiallinen. Löytyy siis terveyskeskuslääkäreistäkin näitä helmiä :D Suostui mittaamaan kaikki mahdolliset arvot mitä pyysin ja otti varulta vielä jotain muitakin kokeita.

Kaikki arvot mitä otettiin (täysverenkuva, hemoglobiini ym.) oli hyvät. Kilppariarvot oli:
T3V 4,8
T4V 19,3
TSH 1,09

Sen verran olen muutoksia omaan elämääni tehnyt, että lopetin beetasalpaajan jatkuvan syömisen, koska se vaikuttaa autonomiseen hermostoon (eli rauhasiin ym.) Olen myös päässyt taas tauon jälkeen syömään kookosöljyä (en kyllä tiedä vaikuttaako nämä asiat, mutta arvot on ainakin paremmat tällä hetkellä).

tänään käyty verikokeessa ja onneksi lääkäri suostui mukisematta tilaamaan myös T3V-arvon. tiistaina sitten tulosten spekulointia.
viime kerrasta olikin hurahtanut jo melkein kaksi vuotta (hups) ja silloin T4V oli ollut 20.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom