Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiiwi-
  • Aloitettu Aloitettu
Noniin, kävinkin jo nyt sitten lääkärillä niiden vähän koholla olevien TSH arvojen vuoksi. Olin kyllä hiukan ihmeissäni, kun lääkäri oli sitä mieltä, että aloitetaan lääkitys pienellä annoksella jo nyt. Kesällä sitten katsotaan uudestaan mikä tilanne on. Laittoi myös labraan uudestaan, koska vasta-aineet on hyvä kuulema myös katsoa. Saas nyt nähdä auttaako lääkitys näihin oireisiin, vai onko kuitenkin jotain muuta. Toivon kyllä todella, että syy olisi tässä.
Kyllä noilla arvoillasi on selvä vajaatoiminta! Ja lääkitys kyllä auttaa oireisiin, kunhan sen annostuksen vaan saa kohdalleen. Maaimallahan se on jo yleisesti tiedossa, että terveellä ihmisellä TSH ei nouse yli 2,5.
Itse sain lääkityksen lopullisesti arvoilla T4V 8.0(10.2-21), T3V 4.0(3.2-6.5) ja TSH 2.26. Aivolisäke ei varmaan ehtinyt reagoida noihin vajaalle meneviin arvoihin vielä, kun ei tuon korkeampi ollut. Tosin mulla on ollut hoitamaton vajaatoiminta vuosikaudet, joten ihan mahdollista on, että TSH on ollut korkeammalla jossain vaiheessa..

Muistan, kuinka joskus ihmettelin pakkiksellakin(experttien osiolla) niin kummallisen alhaista ruumiinlämpöä, mutta silloin sanottiin vain, että ihan normaalia, eikä kannata tuijotella sitä lämpömittaria! No ilmeisestihän asia on niin, että terveellä ihmisellä se ruumiinlämpö ei ole jatkuvasti alle 36. Tokihan nämä on asioita, joita ei voi tietää ellei ole oikeasti tutkinut ja asiasta kiinnostunut! :) Aineenvaihdunnan hidastuminen oli myös yksi vahva oire, ja näkeepä sen tuosta matalahkosta T3V:kin. Nyt on sitten sekä T4-, että T3-lääkitys ja uskoisin tämän nostavan myös sitä aineenvaihdunnan tasoa! :) Tuosta T3:sta olen huomannut olevan selkeästi apua jo ihan lyhyen ajan sisään sen aloittamisesta! Ehkä parasta mitä minulle on tapahtunut! :D

Kilpirauhasen vajaatoiminta napsahti meikäläiselle. Ei tullut kyllä yllätyksenä, kun oireet täsmäsi ja siskolla on taaskin ylitoimintaa. Ihmettelinkin, kun diettaaminen ei tahtonut onnistua millään (tammi-toukokuun aikana tippui vain 5kg ja liikuin/söin hyvin -> teoriassa olisi pitänyt laihtua enemmän, kun vieläkin olisi 5kg ylimääräistä), kuukautisia oli kahdet kuussa, tukka oli huono, joka aamu turvotti ja älytön väsymys koko ajan. THS on 6,06 ja T4V (vai N?) oli 16.

Nyt olen vain tyytyväinen, että homma selvisi ja täytyy kyl kiittää, et arvauskeskuksessa mun oireet otettiin vakavasti ja heti pistettiin labraan (ottivat vielä papa näytteetkin noiden kuukautisten takia).

Mutta, mulla on veriarvot 115 (jee, vahvoilla mennään!) ja lääkäri suositteli rautakuuria. Kuiteskin suositellaan, ettei rautaa söisi. Onko kokemuksia vai täytyykö vain kokeilla ja kuunnella kroppaansa? :rolleyes:

Tässä ihan hyvä ja mielestäni pätevä artikkeli tuosta vajaatoiminnasta. Ruokavaliostakin juttua ja tajusin syöväni juuri noin! Aikas kiva :D http://www.terveydentukipilarit.fi/tt/laakaripalsta.php?art=2

Tsemppiä kaikille jatkamiseen! :rock:

Mä oon ite hen koht sitä mieltä et jos on vajis niin sitä ei millään ruoalla saa kuntoon. Jos on joku muu väliaikainen vika niin sitte. Jos oma kilpirauhanen ei toimi niin ei kai sitä mistään muusta saa ku purkista. En ainakaa ite lähtis lopettaa lääkitystä ja kokeilee muuta. Oli meinaa sen verta kammottavat noi oireet etten ihan heti purkistani luovu ;) Eikä tuo thyrokaan paljoa maksa, 5€ alta..
Jos oma kilpirauhanen on täysin tuhoutunu esimerkiksi tulehduksen takia tai se on poistettu leikkauksella kokonaan, ei varmasti mistään muusta kuin korvauslääkityksestä ole apua. Sen sijaan jos arvot ovat vain vähän pielessä mutta jotain toimintaa kuitenkin on, uskon että ruokavaliolla ja lisäravinteillakin voi tilanteeseen vaikuttaa. Lääkärit tosin on valtaosin sitä mieltä, et vain lääkityksestä on hyötyä.

... Mutta, mulla on veriarvot 115 (jee, vahvoilla mennään!) ja lääkäri suositteli rautakuuria. Kuiteskin suositellaan, ettei rautaa söisi. Onko kokemuksia vai täytyykö vain kokeilla ja kuunnella kroppaansa? ...
Nimenomaan kannattaa koittaa saada rauta-arvot kuntoon. Rautaa ei vaan saa ottaa samaan aikaan nielaistavan kilpparilääkkeen kanssa, mut eri aikaan päivästä kyllä.

Mä oon ite hen koht sitä mieltä et jos on vajis niin sitä ei millään ruoalla saa kuntoon. Jos on joku muu väliaikainen vika niin sitte. Jos oma kilpirauhanen ei toimi niin ei kai sitä mistään muusta saa ku purkista. En ainakaa ite lähtis lopettaa lääkitystä ja kokeilee muuta. Oli meinaa sen verta kammottavat noi oireet etten ihan heti purkistani luovu ;) Eikä tuo thyrokaan paljoa maksa, 5€ alta..
Aivan! Mä yritin pitkään ruokavaliolla korjata tilannetta, mutta se ei auttanut, tai auttoi oloon, mutta ei poistanut sitä tosiasiaa, että kilpirauhanen ei vaan tuota riittävästi kilpirauhashormoneja. Josta sitten johtui kaikki mahdolliset oireet, joihin olin jo ehtinyt niin tottua vuosien aikana, etten enää edes tajunnut niiden olevan epänormaalia. Vaikka sitä nyt joutukin lopun ikäänsä ottamaan ne napit joka aamu, ja iltapäivälläkin, niin en kyllä vaihtaisi tätä enää takaisin entiseen ja niihin oireisiin, joiden kanssa elin jatkuvasti.

Jos oma kilpirauhanen on täysin tuhoutunu esimerkiksi tulehduksen takia tai se on poistettu leikkauksella kokonaan, ei varmasti mistään muusta kuin korvauslääkityksestä ole apua. Sen sijaan jos arvot ovat vain vähän pielessä mutta jotain toimintaa kuitenkin on, uskon että ruokavaliolla ja lisäravinteillakin voi tilanteeseen vaikuttaa. Lääkärit tosin on valtaosin sitä mieltä, et vain lääkityksestä on hyötyä.
Niin, en sitten tiedä olisiko esim. seleeni ja tyrosiini auttanut saamaan kilpparin toimimaan täysillä.. Vähän kyllä epäilen. Varsinkin, jos on ollut vuosia vajaalla. Kyllä minullakin jotain toimintaa oli, mutta T4V alle viitteiden ja T3V juuru ja juuri viitteiden alarajoilla. En tiedä olisinko kestänyt enää niiden oireiden kanssa yhtään pidempään. Hidastunut aineenvaihdunta olisi ennenpitkää aiheuttanut kaikenlaista ongelmaa, kuten puutoksia vitamiineista ja hivenaineista, koska huonon ja hitaan ruoansulatuksen takia ei pystynyt syömään riittävästi. Ja aiheuttihan se itseasiassa niitä jo! Nyt on sitten viimeisen päälle lisäravinteet ja muut kunnossa!

Kysymys vajiksille koskien dieettiä/painonpudotusta! Kun se aineenvaihduntaa pyörittävä hormoni tuleekin purkista, niin onko se aineenvaihdunnan taso silloin jatkuvasti sama? Eli periaatteessa dieetillä ei tapahtuisi sitä aineenvaihdunnan hidastumista, joka normaalitilanteessa tapahtuu ennen pitkää? Miten ylipäätään diettaaminen on teillä onnistunut? Onko se helpompaa vai vakeampaa, kuin ennen lääkitystä? Mistä tunnistatte, että aineenvaihdunta toimii nopeammin(jos se siis on vajaatoiminnalla hoitamattomana hidastunut)? Kertooko kehon lämpötila siitä?

Lisäkysymys: Tuleeko mieleen ketään urheilijaa/fitness-urheilijaa/kehonrakentajaa, jolla olisi kilpirauhasen vajaatoiminta?

Greta*: Ainakin mulla on diettaaminen ollut vaikeaa lääkkeistä huolimatta... Ja niin olen kuullut että monilla muillakin vajiksilla on samaa ongelmaa. Toisilla ei kai taas ole vaikeuksia pudottaa painoa jos lääkkeet on kohdillaan. Eli varmaan vähän yksilökohtaista??? Mutta olen saanut tällaisen käsityksen, että jos kilppari toimii vähänkin, niin voihan se dietti huonontaa niitä arvoja vaikka olisi lääkitys. Toisin sanoen, esim kisadietillä voi lääkitystä joutua nostamaan.

Minäkin haluaisin tietää, jos joku tietää jonkun kilpailevan ihmisen jolla on vajis. Ihan mielenkiinnosta.

Niin riippuiskohan se sitten niistä arvoista, onko diettaaminen helppoa vai ei? Eli juurikin, se, että lääkkeet on kohdillaan. T3:han on se aktiivinen hormoni, joka myös aineenvaihduntaa pyörittää. Uskoakseni tämän T3V-arvon olisi oltava aika hyvin kohdillaan, varmaan siellä viitteiden yläkolmanneksella, jotta aineenvaihdunta toimisi kunnolla. Hmm.. Minulla TSH on lähes mittaamattomissa ollut viimeksi labroissa, ja nyt T3-lääkityksen myötä varmaan menee kokonaan mittaamattomaksi, joten eipä sitä sitten taida kilppari enää juuri toimia, ts. omaa tuotantoa ei enää ole.
Mielenkiintoisia juttuja nämä on! :)

Kysymys vajiksille koskien dieettiä/painonpudotusta! Kun se aineenvaihduntaa pyörittävä hormoni tuleekin purkista, niin onko se aineenvaihdunnan taso silloin jatkuvasti sama? Eli periaatteessa dieetillä ei tapahtuisi sitä aineenvaihdunnan hidastumista, joka normaalitilanteessa tapahtuu ennen pitkää?
Lääkitystä voi toki nostaa dieetin edetessä, mutta valitettavasti se ei tuo vajaatoiminnasta kärsiville mitään etua "normaaleihin" diettaajiin nähden. En osaa selittää asiaa niin hyvin kuin joku ammattilainen osaisi, mutta käytännössä kilppari alkaa jossain vaiheessa tuottamaan enemmän myös aineenvaihduntaa kiihdyttävän T3-hormonin "vastahormonia", rT3:a. Tuo rT3 toimii päinvastoin kuin T3, eli hidastaa aineenvaihduntaa. (Jos jotain tämä asia kiinnostaa enemmänkin, googlettamalla löytyy esimerkiksi jenkkifoorumeita ja tutkimuksia aiheesta.)

Mistä tunnistatte, että aineenvaihdunta toimii nopeammin(jos se siis on vajaatoiminnalla hoitamattomana hidastunut)? Kertooko kehon lämpötila siitä?
Omia sykkeitä ja ruumiinlämpöä on ihan fiksua opetella seuraamaan. Niistä huomaa aika hyvin sen, käykö kroppa ali- vai ylikierroksilla. Myös hikoilu tai hikoilemattomuus kertoo paljon.

En mäkään sillä tuota kysynyt, että jotenkin suhtautuisi negatiivisesti kilpirauhaslääkitykseen. Kyllä varmasti se on tarpeen liki jokaisella vajislaisella, joilla arvoissa näkyy jotakin, ainakin alkuun. Mutta tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa kilpirauhaslääkitys määrättiin anoreksian jälkeiseen aineenvaihdunnan epäkuntoon (arvotkin taisi olla vähän miten sattuu, mutta ei mikään selvä vajis kuitenkaan), ja tyroksiini sotki elimistön ihan täysin, kun tilanne olisi korjaantunut ihan syömällä ja lepäämälläkin ajan myötä. Samaten sellaiset kilpirauhasvaivat, jotka olisivat ehkä sekundäärisiä, eli riippuvia elimistön muista hormoniepätasapainoista, voisin uskoa olevan hoidettavissa ihan luonnollisinkin keinoin. Eikä niistä nyt varmaan haittaakaan ole.

Siksi tuota erityisesti mietin, kun itselläni on ollut ihan selviä vajaatoiminnankin oireita (esimerkiksi ihan hillitön palelu ja väsymys sekä hikoilemattomuus) ja olen saanut oloni ihan huomattavasti paremmaksi, jopa todella hyväksi, elämäntapojani suhteellisen radikaalisti muuttamalla. Mutta mulla vajis ei olekaan näkynyt arvoissa enkä tiedä muutenkaan, ovatko nuo oireet sittenkin jotain muuta.

Lääkitystä voi toki nostaa dieetin edetessä, mutta valitettavasti se ei tuo vajaatoiminnasta kärsiville mitään etua "normaaleihin" diettaajiin nähden. En osaa selittää asiaa niin hyvin kuin joku ammattilainen osaisi, mutta käytännössä kilppari alkaa jossain vaiheessa tuottamaan enemmän myös aineenvaihduntaa kiihdyttävän T3-hormonin "vastahormonia", rT3:a. Tuo rT3 toimii päinvastoin kuin T3, eli hidastaa aineenvaihduntaa. (Jos jotain tämä asia kiinnostaa enemmänkin, googlettamalla löytyy esimerkiksi jenkkifoorumeita ja tutkimuksia aiheesta.)
Siis muodostuuko tuota rT3:sta vaikka kilppari ei enää pelittäisikään? Siis vaikka TSH olisi mittaamaton? Jotain tuosta rT3:sta tiedänkin, mutta just se, milloin sitä muodostuu on hiukan epäselvää.. Jos on tuommoinen rT3-ongelma, niin trijodityroniinillahan(Liothyronin) sitä hoidetaan, jos siis ylipäänsä tiedostetaan koko ongelman olemassa olo.

Hitto, että tää on menny mielenkiintoseksi. :) Kiva kun saadaan hyvää keskustelua aiheesta. Varsinkin tuo diettaaminen ja aineenvaihdunta jutut kiinnostaa, koska sillä saralla on itselläni ollut melkoista taistelua. Ja kyllä se on ihan selvää, että jos arvot on jotenkin persiillään niin ei se diettaaminen silloin onnistu (ainakaan mulla) mitenkään.

anttuliinu: Tosi moni vajiksista on saanut avun vhh:sta myös tuohon diettaamiseen! Puhumattakaan sitten niistä ruokavalion muista hyvistä puolista! Mä ainakin olettaisin, että koska vajaalla se hiilihydraattiaineenvaihdunta häiriintyy(kuten myös ilemisesti rasva-aineenvaihduntakin jossain määrin), niin vähentämällä hiilihydraatteja tekee elimistölle aika ison palveluksen ja helpottaa korjautumisprosessia!

Suomessakin on jo jokunen valveutunut lääkäri, joka suosittelee vhh:ta nimenomaan vajaatoiminnan hoitoon. Lisäksi uudempana asiana maitotuotteita koskeva kehoitus, eli aiemmin on katsottu, että maitotuotteet olisi vajaatoimintaiselle hyväksi, mutta nykyisin viimeisin asiantuntemus sanoo juuri päinvastaista.

Edit: Katsoinpa aiemminsta viesteistä, että sinulla on TSH yhä 3 kuitenkin, eikä T4V:kään siellä ylärajoilla vielä ole? Siinä on kyllä nostovaraa lääkityksessä! Tuo TSH olisi lääkittynä hyvä saada ainakin sinne 1-2 tienoille, ja jopa allekkin, jos muut arvot ja olo sitä vaatii! Terveellä ihmisellä TSH ei pitäisi nousta ainakaan yli 2,5:n.

Greta*: Ei ole onneksi enää ihan nuin huonot arvot:

Itse kävin nyt kokeissa taas vähän aikaa sitten. Edellisestä mittauksesta on arvot muuttuneet paremmiksi ja olokin on tällä hetkellä hyvä. Lääkäri joka mut laitto nyt kokeisiin, oli tosi asiallinen. Löytyy siis terveyskeskuslääkäreistäkin näitä helmiä :D Suostui mittaamaan kaikki mahdolliset arvot mitä pyysin ja otti varulta vielä jotain muitakin kokeita.

Kaikki arvot mitä otettiin (täysverenkuva, hemoglobiini ym.) oli hyvät. Kilppariarvot oli:
T3V 4,8
T4V 19,3
TSH 1,09

Niin siis tällä hetkellä arvot on nuo. Eli ei kuitenkaan TSH enää yli 3. En ole varsinaisesti vhh:lla, mutta hiilihydraatteja (etenkin viljatuotteita) olen karsinut ROIMASTI viimeisen vuoden aikana ja se on kyllä tuonut oloon hurjan parannuksen. Ja painon hallinta on myös helpottunut paljon sitä kautta. Olin paleo dietillä nyt keväällä, mutta paino ei sillä laskenut joten lopetin diettaamisen. Eikä mulla tuon painon kanssa kuitenkaan mitään paniikkia ole (60/165). Olisin vaan vähän kireemmäksi halunnut kesäksi päästä, mutta... no se jääköön ensi kesään tai talvelle se projekti.

Aaaaa, okei, mä taisin katsoa hiukan vanhempaa viestiä! :) Nuo on jo ihan ok arvot, mutta tuossa T3V:ssä on vielä varmaan parantamisen varaa! Kuitenkin, se viitteiden ylärajakin on jossain 6,5 tienoilla labrasta riippuen.. :) Minkä verran sulla nyt menee tyroksiinia?
Jännä, ettei sulla tuo paleo toiminut! Minkä aikaa noudatit sitä, ja miten käytännössä söit??

Diettaamisesta tuli mieleen, et voisin kertoa vähän omista kokemuksista. Olen tiputtanut tosiaan viime vuonna painoa 5kg todella kivuttomasti. Tammikuusta kesäkuuhun 2010 oli tarkoitus laihduttaa 10kg. Lopputulos on, että olen saanut vaa'an mukaan 5-6kg lähtemään, mutta luoja tää on ollut vaikeeta! Touko-kesäkuussa olen laihtunut yhden kilon... eli se "0,5kg viikossa" on mulle ihan täyttä utopiaa ja haavefantasiaa, kuten varmaan kaikille jotka yrittäneet dietata kilpari ongelman kanssa.

Inhottavinta on ollut se, että olen liikkunut sen 6-7 kertaa viikossa ja toukokuussa aloitin myös aamuaerobiset. Ohjelmaan kuuluu raskasta punttitreeniä, painnonnosto/tankojumppaharjoittelua, aerobista yms. eli monipuolisesti liikun. Maaliskuussa jätin leivät pois ruokavaliosta+muut turhat hiilarit ja huhtikuussa (kesäkuuhun) aloin ottamaan hiilarini puhtaasti leseistä ja kasviksista. Proteiinia olen pyrkinyt syömään joka aterialla sen 80-100g. Maaliskuussa ja kesäkuussa herkkupäiviä jolloin olen lipsunut dieetistä on ollut alle viisi. Eli kaikkien sääntöjen mukaan olen toiminut. Ja vaaka ei ole taipunut tahtooni ja tehtyyn työhön! Tajusin 2-3kk sitten, että joka aamu turvottaa (samalla lailla, kun illalla olisi mussuttanut pussillisen sipsejä) ja paino nousee 0,5kg tai laskee 0,3kg ja ei muuta. Myös kuukautiset kahdesti kuukaudessa aiheuttivat lisäturvotusta koko ajan. Itku pääsi monta kertaa, kun turhautti vaa'an tulos! Poikaystäväkin kyseli, että onko mulla joku jemmaherkkupussi jossakin kun en laihdu, mut tajusi et parhaani mä teen koko ajan.

Mutta, turhaa työtä en ole tehnyt ja luovuttanut en ole! Onneksi aloitin käyttämään mittanauhaa ja se kertoo tuloksista, jotka on saatu aikaan raa'an kovalla treenaamisella (mikä on osaltaan varmasti liikauttanut edes vähän mun aineenvaihduntaa).

11.1.2010 mitatut tulokset:

Lantio 95cm
Rinta 86cm
Vyötärö 75cm
Kädet 31cm
Reisi 63cm

12.6.2010 mitatut tulokset:

Lantio 87,5cm
Rinta 77,9cm
Vyötärö 69,2
Kädet 27,5cm
Reisi 55,9cm

Eli tuollainen 30cm on lähtenyt yhteensä läskiä meikäläisen ympäriltä ja vaatteet roikkuu. On jotenkin hämmentävää, ett joo olen laihtunut, mutta painan edelleen 69kg... :wtf:

Ruokavalio on muuttunut varmasti radikaaleimmen, koska vehnätuotteet on pitänyt tiputtaa ruokavaliosta kokonaan pois turvotuksen takia (siskolla keliakia ja mulla myös pientä vehnäallergiaa, mikä aiheuttaa huonoa oloakin tms. Keliakia ja kilpparioireet kulkee monesti käsi kädessä, siksi gluteeniton ruokavalio sopii monelle kilpparipotilaalle tai vhh, josta Gretakin mainitsi). On tullut myös outoja mielihaluja, kuten puolukat, kananmunat ja lohi! Luin yhden artikkeli (linkki ed. postauksessani) että vajaatoiminnasta kärsivän tulisi syödä varsinkin hoidon alussa paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä, lohta ja kanamunia suositellaan kans. Outoja ovat olleet meikäläisellä kanssa runsaat suonenvedot ja se, että kipu niissä on kestänyt pahimmillaan parikin päivää. No selvisipä mistä nekin johtuu.

Summa summarun, diettaaminen on aiheuttanut (ja sen diettaamisen "epäonnistuminen" vaa'an mukaan) varmasti turhaa stressiä omasta kyvystään onnistua laihduttamaan se 0,5kg viikossa ("miksi mun kroppa on tämmönen, miksi mä en onnistu siinä missä muut onnistuu... Pysynkö tämmösenä pullerona koko elämäni..??"). Jos oisin tienyt aiemmin, että kilpparihan se siellä vihoittelee niin oisin osannut ottaa asian rennommin ja antanut itselleni paljon anteeksi. Mutta toisaalta olen oppinut tekemään kovemmin töitä liikunnan puolella ja viemään itseäni kohti kovempia suorituksia ("Ja vitut vaa'asta, mä aion onnistua!"). Aamuaerobisia en olisi lähtenyt tekemään samalla asenteella mitä nyt, jos oisin laihtunut suunnitelman mukaan. Eli olen löytänyt tästä viiden-kuuden kuukauden diettaamis operaatiosta paljon positiivisiakin asioita, varsinkin liikunnan ja ruokavalion korjaamisen osalta. Se oppi ja ne hyvät onnistumiset mitä nyt on takataskussa kantaa pitkälle! Vieläkään en tajua kaikkea kropassani ja toivottavasti saan sen vaa'ankin taipumaan tulevaisuudessa. Se ehkä harmittaa, että lihasta olisi saattanut tulla enemmän ja kaikki vitamiinit (näkyy meikäläisellä selkeinä puutostiloina) eivät ole imeytyneet kunnolla. Näin kurinalaisesti en ole toiminut koskaan aiemmin, harmillista ettei kroppa ollut messissä mukana samalla tavalla mitä psyyke, vaan tuli aina pikkusen jäljessä. Oma dieetti loppuu juhannukseen. Olen nyt enää poikaystävän tukena dieetissä ja samalla ruokavaliolla vielä viimeiset pari viikkoa (jospa tapahtuisi ihme ja paino tippuisi alle 69 :rolleyes:)

Huh, kiitoksia kun sain vuodattaa ja toivottavasti joku jaksaa lukea! Sitkeät pärjää. Aina :whip:

Kisuli: Jaksoin lukea! Ja ihana, että kerroit tuosta! Sulla siis todettiin vajaatoiminta nyt dieetin aikana?? Ihan juurikin siis? Olet nyt aloittanut ilmeisesti Thyroxinilla? Uskoisin, että se vaakakin siitä taipuu, ku vaan saat itsesi taas terveeksi! :) Aikaahan se arvojen muuttuminen vaatii, mutta ainakin tietää mistä kaikki oireilu johtuu! Hyvinhän sinusta niitä senttejä kuitenkin lähti, vaikka kilppari sekoitti systeemejä aika tavalla!

Minä aloitin Thyroxinin viime keväänä(maaliskuun loppua taisi olla), ja kesän aikana lähti aika monta kiloa ja aika nopeasti vielä! Oliskohan mennyt joku kuukausi, ja oli neljä kiloa poissa! Olin kyllä aivan siinä kunnossa, jossa halusinkin tuolloin olla. Minulla ei ollut mitään varsinaista dieetti-ohjelmaa, vaan söin vaan ruokavalioni mukaan mahdollisimman prosessoimatonta ja vähähiilihydraattista ruokaa, urheilin silloin, kun kerkesin! Hyvin toimi! :D

Talvella sitten olin alilääkittynä aika pitkään, koska arvot laskivat oman tuotannon hiipuessa. Samaan aikaan olisi läälitystä pitänyt nostaa, mutta tuo arvojen tippuminen tapahtui aina nopealla tahdilla, ja selvisi vasta labroissa aika paljon myöhemmin. Kaikki vajisoireet tulivat takaisin, myös painoa tuli lisää. Kävin useammalla lääkärillä, joista ei ollut mitään apua. Tiesin enemmän, kuin kukaan niistä tapaamistani lääkäreistä.
Onneksi sitten tajusin, ettei tätä näin hoideta ja otin selville kenen vastaanotolle kannattaisi mennä. Löysin hyvän lääkärin, ja nyt on lääkitys taas paljon paremmalla mallilla. Nostot ja säätö tosin ihan vaiheessa vielä, mutta hiljaa hyvä tulee! :)

Täälläkin on näköjään taas keskusteltu ahkerasti :) Hyvä niin. Mäkin nyt olen siis ollut keväästä asti Thyroxin-lääkityksellä, tosi pienellä annoksella kylläkin. Ensi kuussa pitäisi käydä labroissa ja lääkärin luona katsomassa, onko mitään muutosta tapahtunut. Omasta mielestä en ole niin väsynyt kuin aiemmin, samoin atooppinen ihottuma on hävinnyt, mutta mistäs sitä sitten tietäisi onko näihin syynä kesä vai lääkitys, vai kenties molemmat yhdessä :)

Mistä muusta syystä kilpirauhasarvot voisivat olla koholla, kuin autoimmuunitulehduksen takia? Mulla ei meinaan löytynyt vasta-aineita verestä sillon kevään labratesteissä, joten lääkärin mukaan tämä laskee mahdollisuutta siihen, että nuo koholla olevat arvoni olisivat mitenkään merkittäviä. Eli saattaapi olla, että lääkitys otetaan pois kesän jälkeen.

Siis muodostuuko tuota rT3:sta vaikka kilppari ei enää pelittäisikään? Siis vaikka TSH olisi mittaamaton? Jotain tuosta rT3:sta tiedänkin, mutta just se, milloin sitä muodostuu on hiukan epäselvää.. Jos on tuommoinen rT3-ongelma, niin trijodityroniinillahan(Liothyronin) sitä hoidetaan, jos siis ylipäänsä tiedostetaan koko ongelman olemassa olo.
T4 muuttuu kehossa T3:ksi ja rT3:ksi. Tuo muunnos tapahtuu myös purkista tulevalle T4:lle. Edit: Ja ymmärtääkseni tuota muuntoa tapahtuu useissa eri elimissä, ei niinkään kilpparissa itsessään. Niinpä kilpirauhasen puuttuminen tai toimimattomuus ei sinällään estä muuntoa, mutta useilla vajaatoiminnasta kärsivillä on ongelmia sen kanssa.
Varsinainen rT3-ongelma on ymmärtääkseni melko harvinainen, ja Suomessa sen hoitoon taitaa olla perehtynyt vain muutama lääkäri. Toin kuitenkin tuon rT3:n esiin kun kysyit sitä, pysyykö lääkityillä aineenvaihdunnantaso dieetillä koko ajan samana.

Jos alan sanasto taipuu englanniksi, tässä jotain luettavaa:

Figure Athlete: Metabolic Damage Part I

Exercise intensity and its effects on thyroid hormones

Understanding the T3 and T4 Thyroid Hormones

Viimeksi muokattu:
Aaaaa, okei, mä taisin katsoa hiukan vanhempaa viestiä! :) Nuo on jo ihan ok arvot, mutta tuossa T3V:ssä on vielä varmaan parantamisen varaa! Kuitenkin, se viitteiden ylärajakin on jossain 6,5 tienoilla labrasta riippuen.. :) Minkä verran sulla nyt menee tyroksiinia?
Jännä, ettei sulla tuo paleo toiminut! Minkä aikaa noudatit sitä, ja miten käytännössä söit??

Tällä hetkellä syön siis 0,1mg tablettia yhden päivässä.

Noudatin paleota melkein kaksi kuukautta. Paino tippui tuona aikana noin 0,5kg :D Eli ei oikein menny hyvin. Käytännössä aloitin paleon kahden viikon jaksolla, jolloin ruokavaliossa oli vain kasviksia, proteiinia ja rasvaa (ei marjoja eikä hedelmiä eikä herkkupäiviä). Sen jälkeen jatkoin taas parin viikon jaksolla johon lisäsin aamulle ja treenin jälkeen marjat ja yhden vapaamman aterian viikossa. Myöhemmin lisäsin vielä hedelmän aamulle, mutta ei toimi ei. Raskasta punttia tein 4-5krt/vko ja sen päälle intervallitreeni tai pari viikossa.

T4 muuttuu kehossa T3:ksi ja rT3:ksi. Tuo muunnos tapahtuu myös purkista tulevalle T4:lle. Edit: Ja ymmärtääkseni tuota muuntoa tapahtuu useissa eri elimissä, ei niinkään kilpparissa itsessään. Niinpä kilpirauhasen puuttuminen tai toimimattomuus ei sinällään estä muuntoa, mutta useilla vajaatoiminnasta kärsivillä on ongelmia sen kanssa.
Varsinainen rT3-ongelma on ymmärtääkseni melko harvinainen, ja Suomessa sen hoitoon taitaa olla perehtynyt vain muutama lääkäri. Toin kuitenkin tuon rT3:n esiin kun kysyit sitä, pysyykö lääkityillä aineenvaihdunnantaso dieetillä koko ajan samana.
Juu, aivan! Olen käsittänyt, että kaikilla tuota rT3 muuntoa tapahtuu jonkun verran, siis terveilläkin. Harvinainenhan se on ja käsittääkseni sitä ei saa mitattuakaan oikein muuten, kuin kilpirauhaspaneelilla, jonka saa antioksidanttiklinikalta. Mutta muuntuuko elimistön ulkopuoleta tuleva T3:n myös rT3:ksi?? Siis jos T3:sta tulee purkista?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom