Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiiwi-
  • Aloitettu Aloitettu
makohtaista diettikokemusta on 30kilon verran vajaatoiminnasta huolimatta ja ilman lääkitystä vieläpä. vaikeeta se oli. Todella vaikeeta mutta hirveen kovalla tahdonvoimalla tänne on päästy. 4vuotta sitte raskaana ollessa paino nous 35kg, huraa tahtia. Melkein kilo viikossa. Nyt harmittaa ettei neuvolassa tajuttu lähettää mittaksiin. Sitte aloitin raskauden jälkeen yrityksen päästä niistä kiloista eroon. Siinä kovassa 3vuotta kestäneessä projektissa sitte kilpparikin alkoi vetää viimeisiään. Vasta alle vuos sit hakeuduin kokeisiin ku ruumiinlämpö huiteli 35,5 tai 34,9. Hirvee palelu oli koko ajan, villasukat jalassa mentiin myös kesällä. Nyt vasta ku lääkitystä on ollu melkei vuos alkaa tuntu asiltä et olo on hyvä. En enää palele, ulkona pystyy olla hihattomassa vaikka on vaan 20 astetta lämmintä. Viel viime kesänä vedin villapaidassa helteilläkin. Ruumiinlämpö on siinä 36 kieppeillä, menkkojen alla jopa 36,4 :D
Nyt olen ollut pienellä kiristyskuurilla maaliskuusta ja 6kg on tippunut. Veikkaan että dietti lisää lääkityksen tarvetta, koska olen yrittänyt kuunnella kroppaa nyt paremmin kuin ennen. Kova treeni myös vaikuttaa oloon, sekä kesä. Moni vajispotilas sanoo että talvella lääkitystä pitää nostaa ja kesällä laskea.
Apteekissa sanottiin et jokainen joutuu ite säätää oman lääkityksensä. Verikokeilla ei oo mitään tekemistä sen kans, vaan et olotilan mukaan. Mä oon ainaki ilman lääkärissä käyntiä tai labroja säädelly lääkitystä ylös ja alas, kuunnellen kroppaa ja oloa.

Kisuli: Jaksoin lukea! Ja ihana, että kerroit tuosta! Sulla siis todettiin vajaatoiminta nyt dieetin aikana?? Ihan juurikin siis? Olet nyt aloittanut ilmeisesti Thyroxinilla? Uskoisin, että se vaakakin siitä taipuu, ku vaan saat itsesi taas terveeksi! :) Aikaahan se arvojen muuttuminen vaatii, mutta ainakin tietää mistä kaikki oireilu johtuu! Hyvinhän sinusta niitä senttejä kuitenkin lähti, vaikka kilppari sekoitti systeemejä aika tavalla!

Mulla todettiin vajaatoiminta viime viikolla, mutta epäilin tätä jo aiemmin (siskolla liikatoimintaa, tutustunut sitä kautta). Perjantaina aloitin syömään lääkettä 1/2 pilleri päivässä. Muutoksia odotellessa ;)

Kaunottarelle hatunnosto hienosta suorituksesta :rock:

Tänks.. Mulla toi kilppari on tosi herkkä lääkkeelle. Pienikin nosto annoksessa tuntuu. Mä siis jouduin aloittaa puolikkaalla lasten tabulla. Sitä annosta vetelin viikon, sitte lisäsin 1/4osa lasten tabusta. Sitä taas viikko sit pieni lisäys. Jos vetäsin noston puolikkaalla niin jo samana päivänä alkoi ihan hirveet "liikatoimintaan"viittaavat oireet vaikka liikatoiminnasta ei ollu kyse. Eka puol viikkoo annoksen nostosta aineenvahdunta toimi niin hujakasti et isolla hädällä sai laukata parhaimmillaan 5krt päivässä. Mikä oli ihan outoa ku ennen lääkitystä hyvä jos kerta viikkoon ;) Eli mulla nostettiin hirveen hitaasti lääkettä. Tällä hetkellä annos on 4lasten tabua ja 1/4osa päälle. Halusin jatkaa noilla lasten malleilla koska niillä pystyn säätämään ite annosta paremmin. Verikokeisiin pitäis mennä tässä kuha kerkeen =)

kaunotar: Voithan sä pyytää reseptin myös sille isolle tabulle 0,1mg:lle siis. Helpompaa ottaa se yks iso tabu ja sitten ne säädöt siitä pikkutabusta siihen päälle! :) Kestää purkitkin siten pidempään!

Mä taisin aloittaa lääkityksen sillä kokonaisella pikkutabulla, eli 25mcg:llä. Sitä taisin syödä varmaan 6vko:a ennen nostoa 50mcg:hen. Kuuden viikon välein mulla nuo nostot tuli aina siihen 0,1mg:aan. Johon sitten jämähdinkin liian pitkäksi aikaa, ja arvot keikahti aivan vajaalle.
Tälleen jälkikäteen ajateltuna mun nostot oli kyllä aika harvat! Eipä siis ihme, että siinä ehti vajaalle mennä, kun ei tajunnut nostaa annosta. Heti sitten labrojen jälkeen, kun arvojenlasku huomattiin, nostin 125mcg:hen ja siitä sitten parin viikon päästä 150mcg:hen. Siinä vaiheessa sitten tuli Liot mukaan, ja nyt säädän sitten sekä Lioa, että Thyroxinia! :D

Olenkohan ainoa pakkiksella, kuka syö sekä T4:sta, että T3:sta??

Hmm aloitin thyroxinin 2kk sitten, arvot oli pitkään jotain että TSH 3.8 ja t4v 9, siis toistetusti. Joidenkin viitearvojen mukaan siis vielä viitearvojen sisällä mutta joidenkin mukaan t4v liian matala kun alaraja jotain 10. Kuitenkin siis aloitin thyroxin 0.5mg joku viikon ajan ja sitten ollut 0.1mg aamuisin. Nyt kontrollissa TSH 0.001 ja t4-v 25, lähinnä ihmettelen että miten tuo TSH voi laskea noin alas? Onko jollain muulla käynyt samalla tavalla? Mitään liikatoiminnan oireita en ole huomannut.

Pitääpä tulla tännekin kyselemään, josko joku osaisi vastata kysymykseen. Eli sain juuri kilpirauhaskokeiden tulokset ja mietityttää mitähän mahtavat kertoa: S -TSH = 5.0
S -T4-V = 14
Lääkäriin olen menossa loppuviikosta asian tiimoilta. Olo on ollut todella vetämätön pidemmän aikaa, painoa vaan tulee lisää vaikka liikun 5 kertaa viikossa ja syön järkevästi. Ajatus ei kulje eikä mikään kiinnosta. Voiko arvot viitata vajaatoimintaan, oirelista ainakin täsmäisi sen perusteella mitä netistä googletin?

Hmm aloitin thyroxinin 2kk sitten, arvot oli pitkään jotain että TSH 3.8 ja t4v 9, siis toistetusti. Joidenkin viitearvojen mukaan siis vielä viitearvojen sisällä mutta joidenkin mukaan t4v liian matala kun alaraja jotain 10. Kuitenkin siis aloitin thyroxin 0.5mg joku viikon ajan ja sitten ollut 0.1mg aamuisin. Nyt kontrollissa TSH 0.001 ja t4-v 25, lähinnä ihmettelen että miten tuo TSH voi laskea noin alas? Onko jollain muulla käynyt samalla tavalla? Mitään liikatoiminnan oireita en ole huomannut.

Mulla on TSH jatkuvasti ns. "mittaamattomissa" eli voi laskea noinkin alas ja usein vajaatoimintaiset voi parhaiten silloin kun TSH on mittaamaton, itselläni T4V on jotain 21 huitteilla.

Kukille: TSH arvo näyttäis että vajaalla olet, sen pitäis olla alle 2.5

Mä kävin just mittaamassa ja arvot oli Tsh 0,83 ja T4V 13. Mulla annoksena 0,1mg sillä hetkellä.. Lääkäri soitti ja sanoi et hyvin menee, jumankekka ja käski oll aviel nostamatta annosta.. Mulal ollu väsymystä ja aivosumua viime aikoina. No minäpä nostin kuitenkin ja pitäs ilmeisesti nostaa lisää..
Eipä tuo purkki niin nopeasti kuitenkaan mee ja maksaakin vaan 5€, 2 purkkia =)

KUKI: Pidä puolesi siel lääkärissä ja vaadi saada esim koelääkitys. Noi sun arvot on kyl sen verran paljon koholla et terveellä ei noin korkeella ois. Tappele se lääkitys itsellesi jos lääkäri ei sitä anna.

Mä kävin just mittaamassa ja arvot oli Tsh 0,83 ja T4V 13. Mulla annoksena 0,1mg sillä hetkellä.. Lääkäri soitti ja sanoi et hyvin menee, jumankekka ja käski oll aviel nostamatta annosta.. Mulal ollu väsymystä ja aivosumua viime aikoina. No minäpä nostin kuitenkin ja pitäs ilmeisesti nostaa lisää..
Eipä tuo purkki niin nopeasti kuitenkaan mee ja maksaakin vaan 5€, 2 purkkia =)

KUKI: Pidä puolesi siel lääkärissä ja vaadi saada esim koelääkitys. Noi sun arvot on kyl sen verran paljon koholla et terveellä ei noin korkeella ois. Tappele se lääkitys itsellesi jos lääkäri ei sitä anna.

Kiitokset vastauksista! Huomenna menen työterveyslääkärille ja todellakin vaadin että sitä lääkitystä kokeillaan, niin moni oire osuu täysin mun olotilaan!

Hei naiset, miten syksyn tulo on vaikuttanut teillä oloon? Mulla on ollut tää viikko täyttä tuskaa: nukun vähintään 10 h täydessä koomassa ja olen väsynyt aamusta iltaan. Herään väkisin aamulla herätyskelloon, muuten nukkuisin varmasti kellon ympäri. Urheilen päivittäin vaikka väkisin (lähinnä aerobista, vaihtelevalla teholla), koska muuten vaan koomailisin ja torkkuisin himassa. Mikään määrä kahvia ei jeesaa, enkä saa mitään aikaiseksi. Kai se olisi pakko raahautua taas verikokeisiin.. Nostin keväällä annostusta itse (Erfan Thyroid 120 mcg --> 180 mcg), mikä auttoikin kyllä. Varsinkin T4V oli tipahtanut viitteiden alle.

Mitenhän tätä oloa saisi itse korjattua? Syön vähähiilihydraattisesti ja tällä hetkellä aika tiukasti (paino ei liiku tästä huolimatta juurikaan suuntaan tai toiseen), max. 2 hedelmää/vrk, kalaöljyä 1-2 rkl/vrk, ateriat on salaattia luomujauhelihalla/kananmunilla/tonnikalalla/kanalla, välipaloiksi rahkaa+siemeniä/pähkinöitä, porkkanaa jne. Kahvia aamulla ja joskus iltapäivällä luomumaidon kera. Huooooooooh! Mä en jaksa tätä.

Ootko lisänny D-vitamiinia, sitä vajarit saa vetää aika reippaasti, samoin muita vitamiineja? Nosta lääkitystä hieman. Mä jouduin nostaa 1 lasten tabulla lääkitystä, jeesas :) Nyt ei oo enää kuollut olotila ja tuntuu "suht" normaalilta..

Liityn minäkin nyt keskusteluun kun sain verikokeiden tulokset tänään. Mulla on ollut kilpirauhasen vajaatoiminta 2000-luvun alusta, tarkkaa aikaa diagnoosille en muista. Kun sain lääkityksen kohdilleen, paino putosi kuin itsekseen yli kymmenen kiloa! Nyt tämän kesän jälkeen alkoi vaa'an lukema kauhistuttaa. Vaikka treenaankin suht kovaa, en voinut edes ajatella että lihasmassaa olisi tullut niin paljon kuin paino oli noussut. Eräällä ravintoihmisellä kävin näyttämässä vielä ruokapäiväkirjaani ja hän sanoi, että syön aivan liian vähän. Ja sittenhän mä käskystä lisäsin ruokaa, ja kappas, kolme kiloa nousi paino! Ei muuta kuin lääkärille ja kilpirauhaskokeisiin. Se sitten määräsi kaiken maailman kokeet, multa otettiin varmaan kahdeksan putkiloa verta. Tänään, kun dieettikin alkoi, tuli tulokset, ja TSH 4,5 , muuten kaikki onneksi kunnossa. (Vuosi sitten TSH 1,4 ja kaksi vuotta sitten 1,6)

Olen nyt reilun vuoden syönyt Thyroxinia 0,1mg arkipäivisin ja la+su 0,15mg. Lääkäri sanoi, et kokeillaan lisätä 0,1mg tabletti keskiviikolle ja sunnuntain annosta nostetaan 0,2mg:aan, ja kolmen kuukauden päästä uusiin kokeisiin. Uutena vuotena pitäs olla Dubaissa tikissä kunnossa. Saa nähdä mitä käy.

Täällä on ollut todella fiksua kommenttia ja ajatustenvaihtoa. En tästä taudista ennen tätä threadia tiennyt noin paljoa, kiitos siis kanssasisaret! :) Ja saa kommentoida, lääkitystä yms. :)

Ootko lisänny D-vitamiinia, sitä vajarit saa vetää aika reippaasti, samoin muita vitamiineja? Nosta lääkitystä hieman. Mä jouduin nostaa 1 lasten tabulla lääkitystä, jeesas :) Nyt ei oo enää kuollut olotila ja tuntuu "suht" normaalilta..

Joo, oon syönyt D-vitamiinia nyt taas elokuusta lähtien, isommalla annostuksella kuin normaalisti. Lisäksi syön magnesiumia, ceetä, beetä, parapähkinöitä syön seleenin takia jne. Toivottavasti ois vaan vitamiineista kyse, mut taitaa olla jotain muutakin tässä nyt. Tosin voi olla, että kroppa reagoi ihan vaan kaikkeen, mitä tässä elämässä on nyt muuttunut viime aikoina.

Mulla muuten tulee sydämen nopealyöntisyyttä stressistä nykyään, tuleeko kellään muulla? Fiona, jos ei auta viikkossa tuo vitamiinien nosto niin lisä lääkitystä pikkusen ja kato taas viikko. Mä ite ainakin lisään aina niin pitkälle et tulii liikatoiminnan oireita ja sit tiputan niin liikatoiminnan oireet katoaa. Sillä tavoin oon oppinut aika hyvin tunnistamaan molemmat oireet =D Tsemppiä..

Moikka! Pakko oli itsekin liittyä tähän keskusteluun, vaikka yleensä vaan lueskelen muiden juttuja. Tämä kilpparihomma on ollut itselle ajankohtainen jo reilun vuoden verran. Sinä aikana on lääkärit olleet vähän väliä milloin mitäkin mieltä lääkityksen aloittamisesta ja arvoista yleensä. Lyhyesti siis. Mulla on mitattu kilppariarvot useita kertoja ja arvot on olleet koko ajan vajaatoiminnan puolella. TSH korkeimmillaan 8.0 kieppeillä ja T4V alle 10. Kokeilin vuosi sitten lasten tabulla aloittaa lääkitystä, mutta koska mulle tuli kovat sydämentykytykset, niin mut määrättiin jatkotutkimuksiin. Sain lähetteen jollekin sisätautien professorille, joka oli lopulta sitä mieltä, että mun sydämessä tai kilpparissakaan ei ole mitään vikaa. Proffan mielestä olin enemmänkin "habitukseltani hypertyreoottinen" :)

No lääkitystä ei sitten jatkettu ja päätettiin jatkaa arvojen seurantaa pari kertaa vuodessa. Luotin lääkäreihin, mutta nyt olen taas alkanut miettiä asiaa, koska dieettaminen on ajankohtaista. Mulla todettiin sillon aikanaan labroissa myös vasta-aineita ihan reilusti, joten eiks se juuri tarkoita sitä, että kilpparissa on vikaa? Olen nyt yrittänyt pudottaa noin viittä kiloa syömällä todella tarkasti ja liikkumalla monipuolisesti. Mitään ei tapahdu. Treenaan punttia kovaa 4-5 krt/vko, aerobista 2-4 krt/vko ja muutenkin olen fyysisesti aktiivinen. Tiedän kulutukseni ja syön sen alle puhdasta vähähiilarista sapuskaa. Että osaa olla turhauttavaa, kun tuntuu, että vaikka tekis kaiken enemmän kuin by the book, niin silti laardit on ja pysyy.

Kyse mulla ei ole ylipainosta, vaan vain halusta kiristellä. Tällä hetkellä olen 164 cm / 62 kg ja siinä se paino pysyy. Aargh! Tällä hetkellä lääkärini on sitä mieltä, että en tarvitse lääkitystä, koska se proffa on niin sanonut. Mulla on kuitenkin vajaatoiminnan oireita vaikka muille jakaa, mutta nuorena aktiivisena ihmisenä ilmeisesti jaksan niistä huolimatta suht hyvin. Tästä nyt tuli tällainen avautumispostaus, mutta kylläpä kevensi sydäntä ;)

Kuules, sillon ku ite aloitin lääkityksen niin mulla tuli ihan samanlaisia oireita. Lääkäri käski aloittaa yhdellä lastentabulla. Joten niin tein. Jonkun ajan päästä aloituksesta tuli ihan järkyttävät sydämentykytykset, tuntui et pumppu hakkaa hirveetä tahtia. Pienensin aloitusta puolella ja nostin kerta viikkoon 1/4 osalla lasten tabusta. Johan alkoi toimia. Edelleenkin kun nostan annosta niin pitää tehä se tolla 1/4 osalla, koska muussa tapauksessa nopealyöntisyys on ihan taattu seuralainen. Eli ei se taida olla sun habituksessa vika, sun pumppu on vaan herkkä tolle thyrolle. Mun pumppu esim reagoi stressiin nykyään lääkityksen aloittamisen jälkeen nopealyöntisyytenä. Eli ei muuta kuin erikoislääkärille mars mars ja etsi netistä tietoa enemmän. Keskustelupalstoilta saa valtavasti inffoa kaikista mahdollisista oireista =)

Voisinpa itsekin liittyä keskusteluun näin laihdutuksen ja kilpparin tiimoilta.. Ei sillä että minulla mitään rohkaisevaa sanottavaa olisi, mutta valitanpa nyt samasta kuin te muutkin! Olen tosiaan jo 6 viikkoa laskenut kaloreita ja syönyt n. 500 kaloria alle kulutuksen lukuunottamatta viikonloppuja. Paino on normaalipainon ylärajalla ja huvittaisi n.5 kiloa pudottaa, mutta kun MITÄÄN ei tapahdu. Paino vaihtelee n. 500 grammaa sinne tänne, eikä ole ainakaan tämän jakson aikana pudonnut. Mikäli pidän suurempaa vajetta, minulle tulee aivan järkyttävä nälkä loppuviikosta, mutta sen kerran kun tämän tein, vaaka näytti 5 päivää kilon kevyempää :rolleyes: Tähän saattoi tosin vaikuttaa myös kuukautiskierto eli nesteet. Ehkä sitten pitäis nuo viikonloputkin vaan mennä tiukalla linjalla, mutta luulenpa vaan että silläkään ei ole mitään merkitystä.

Hankin lähetteen verikokeisiin ja sinne olisi tarkoitus mennä, vaikka muita kilpparioireita ei olekaan, ja itseasiassa koko kilppariongelma huomattiin muiden kokeiden yhteydessä ilman, että itse olin huomannut mitään oireita ja lääkityksen jälkeen en ole olon huomannut edes muuttuneen... Viimeksi t4v oli oli 13 ja tsh 4,1. Viiterajojen sisäpuolella siis mennään, mutta nyt kun täältä luin, että lääkityksellä arvojen pitäisi olla aika paljon erilaiset, niin epäilyttää hiukan! Netissäkin on jotenkin niin monenlaista keskustelua tästä sairaudesta, että ei tiedä mitä uskoa..

Mites muuten täällä, onko jollain tiedossa jotain suositusta, mihin kellonaikaan olisi parasta käydä tuossa verikokeessa? Joskus luin, että pitäisi mennä aamulla mahdollisimman aikaisin, mutta pitääkö paikkansa?

Mites muuten täällä, onko jollain tiedossa jotain suositusta, mihin kellonaikaan olisi parasta käydä tuossa verikokeessa? Joskus luin, että pitäisi mennä aamulla mahdollisimman aikaisin, mutta pitääkö paikkansa?

Aamulla, muistaakseni ennen kello 10 mieluiten, ja tyhjällä vatsalla. Mulla oli vuosia arvot noissa lukemissa ku sulla on nyt, ja vajaatoiminnan oireita oli jo silloin runsaasti. Vaadithan itsellesi kunnollista hoitoa :)

Noin viitisen vuotta sitten mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta johon vuosien saatossa löydettiin sopiva lääkeannostus. Edellinen tarkastus oli viime marraskuussa ja nyt kun alkoi oireet (paino ei laske, hiuksia lähtee) niin kävin uudestaan verikokeessa. Onneksi, sillä mun TSH oli peräti 5.46. Nyt edessä on taas se sopivan annostuksen löytäminen. Toistaiseksi mennään sillä että päivittäin 0.1 milligrammaa, neljästi viikossa 25 mikrogrammaa.

Ja tosiaan, jos yhtään epäilee että voisi olla vajaatoiminta itsellään niin kannattaa ehdottomasti vaatia verikoetta ja hoitoa!

kalkki ja kilpirauhanen?

Vaikuttaako kilpirauhasongelmat veren kalkkipitoisuuteen vai pelkkä lisäkilpirauhanen? Minulla on kalkki koholla ja olo kuin nukkuneen rukous mutta työterveyslääkärin mukaan ei ole syytä tutkia mutta unilääkkeitä voisi kirjoittaa... ja tästä työnantaja maksaa :(
Huomenna menen poissulkemaan endometrioosiyhteyden (ei ole todennäköinen) ja sitten järkkään kilpirauhas ja lisäkilpirauhaskokeet terveyskeskuksen kautta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom