Kiire, stressi, pää halkee

Irtisanomiseen pitää olla pätevä syy. Se ettei suostu ylitöihin mutta tekee kuitenkin työt normaalilla tahdilla niinkun kuuluukin ei ole pätevä syy irtisanomiseen. Duunarille tulee palkka aina sillä jos ei firma maksa niin palkkaturva maksaa.

Ootko sä ikinä ollu oikeissa töissä? Se ei vaan maailma ole noin yksinkertainen kuin sä annat ymmärtää. Kunpa olisikin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
edit: Ainiin, unohtu itellä eräs oleellinen stressitekijä. OPPARI. Pitäs seki joskus väsätä, mutta ku ei vaan jaksa!!!

Jepujepu, toi pitäis olla reilun viikon päästä valmis. Pikkasen pukkaa ressiä pintaan. Ohjaaja vielä antoi vähän ymmärtää, että se mitä olen tähän mennessä tuottanut ei ole ihan sitä mitä haetaan. Joo ei varmaan kun haluan vaan sen paskan pois tieltä ja valmistua. Samanlaisia "riman ali" oppareita on tosin kirjasto täynnä, joten kai sillä läpi pääsee.

Tänään vielä huomasin duunissa, että olen tulkinnut meidän toiminnanohjausjärjestelmän päivämääriä väärin ja varmaan kolmasosa mun töistä onkin kirjattu tehdyiksi vasta aikarajan jälkeen. Myöhästymisistä tulee penalttia ja nyt oli tullut kirjallinen reklamaatio noista ylityksistä. Minä en yksin ollut siihen syyllinen, mutta huomattuani tuon virheen niin tuli pikkanen :eek::curs: fiilis.

Aika perseestä, että vaikka työt tekee ajoissa mutta kirjaukset yhteen järjestelmään väärin, niin se on kaput...

Niinkun nigsteri tossa jo sanokin niin oma mokansa jos ovat buukanneet liikaa hommia. Harvoja järkikirjotuksia tässä ketjussa. Yrittäjät on erikseen, palkkatyöläisellä on lakisääteinen oikeus valita suostuuko ylitöihin vai ei. Ja yrittäjällä vasta onkin oikeus valita ihan vapaasti mitä tekee. No joka tapauksessa jos suostuu asioihin niin se on todellakin oma valinta ja ei kannaittaisi valittaa.

Pomo pakottaa mut tekee ylitöitä kauheella tahdilla, en kerkee nukkumaan...

Pelle...

Kaiken lisäksi ollaan vielä vajaamiehityksellä, kun yksi on saikulla. Tosin se ei yllätä, koska kyseinen sankari tulee aina sesongin alla yllättäen kipeäksi.
Voisikohan johtua siitä, ettei tyypin pää kestä tuollaista stressiä ja henkilö tajuaa tehdä asialle jotain? Jos työnantaja ei muuten tajua palkata apuvoimaa, niin kipaisette koko sakki lääkärin kautta stressisaikulle.
Meillä ainakin auttoi alimiehitykseen aikoinaan se, kun tarpeeksi moni kävi vuodattamassa stressistään työterveyteen, jonka seurauksena lääkäri esitteli pomolle muutaman faktan siitä, että nykyistä tahtia koko porukka olisi saikulla aika pian. Kyllä sitä apuvoimaa alkoi pikkuhiljaa ilmestyä.

Homma kun on niin, että jonkun ne työt on pakko tehdä. Jos minä en tee yhtä paljon kuin muut, niin sitten muut tekee enemmän.

Eikö ne renkaat voi odottaa sen aikaa ku juotte kahvit ja huilaatte hetken? Kuulostaa aika orjatyöltä tollanen.

12h päivä tänään kun lupauduin kahteen projektiin päällekkäin kun molemmat liikkui niin hitaasti tähän päivään asti. Huomenna vielä aikasin lisäämään himassa tehdyt hommat ja sitten pääsee rentoutumaan :arvi:

Jos et ole yrittäjä, niin ne työt todellakin on työnantajan töitä. Tämän olen pyrkinyt pitämään mielessä eikä ole duunit tulleet yöuniin.

Onko teillä kellokorttia? Siihenhän tulee plussaa kun tekee ylitöitä. Pitää ne ylimääräset sitten vapaana kun on hiljaisempaa.

Mietis vähän näitä asioita kaikessa rauhassa, tunnut olevan ihan pihalla. Oikeesti itsestäs kaikki on kiinni, sulla on vapaus valita kunhan uskottelet itselles muuta :)
Ei, en ole ihan pihalla, mutta sä taas et taida olla ikinä ollut tällaisessa työssä. Kukaan ei pakota tekemään mitään, mutta se on ihan kohteliasta työkavereita kohtaan ettei lusmuile. Myöskään niitä asiakkaita ei voi jättää sinne pihalle seisomaan ja sanoa, että: "Vaihda vittu ite renkaas, nyt ei ehdi." Eikä ne ylityöt ole mulle ongelma, vaan lähinnä se, että pomot tosiaan ottaa liikaa töitä jotka meidän sitten pitää hoitaa.

Sama pätee niihin taukoihin. Jos sulla on siinä auto työn alla, niin ei siitä voi lähteä tauolle. Tai tietysti voi, mutta ei ole kovin hyvää mainosta. Joku tietysti sanoo, että oma ongelmansa jos ovat ottaneet niin paljon töitä ja asiakkaat hermostuu sen takia, että tauot pidetään ajallaan. Mutta ei se ihan näin mene. Niin kuin sanoin, niin pakko painaa tai siellä ollaan vielä yhdeksältä illalla kun aikataulusta jäädään jälkeen, jos vaan asiakkaat jaksaa odottaa. Ei niitä parane pois ajaa.

Nämä siis syyt siihen kiireeseen. kukaan muu ei pakota kuin asiakkaat. Ainoa keino mikä helpottaa, on saada pomot tajuamaan, että liika on liikaa. Ei siinä mikään työtahdin hidastaminen auta tippaakaan. Pahentaa vain omaa työtaakkaa. Jos se on niin vaikea tajuta, niin suosittelen ettei sitten ota osaa koko aiheeseen. En mä tänne sen takia avautunut, että joku tulee kertomaan mulle, että olen pihalla ja kaikki on musta itsestä kiinni. Kun ei ole.

Ja se miksi paasaan jostain lojaaliudesta työkavereita kohtaan, on se, että meitä asentajia on töissä 6 kpl, josta kaksi kiireapulaista ja yksi on saikulla. Ei siis ole mikään iso firma. Jos yksi ei tee mitään, kaikki muut joutuu painamaan vitusti enemmän, ja näiltä muilta saat sitten paskaa niskaan vittuilun ja "yhteisöstä" pois sulkemisen muodossa. Sepäs hienoa olisikin.

Powerhousu: niinkun jo sanoin niin mielestäni olet ihan pihalla kun et tajua edes mitä sulle sanotaan vaikka asia sanotaan ihan selvästi monella suulla niin et vaan tajua. Oikeesti oon tehny jos monenlaista duunia viimesen 30v aikana ja oon kanssa oppinu jotain. No ei voi mitään, toivottavasti sitten joskus menee jakeluun kun pää on taas paremmassa kunnossa :)

Jos muut pakertaa pitkää päivää ja yks luistaa niin se heitetään pihalle. Syynä ei ole 'lusmuilu' tai 'lepäily' tai 'liian lyhyen työpäivän tekeminen'.

Kohdasta syy löytyy lause "Tuotannollis-taloudelliset syyt".

Eli otetaan sellanen kundi töihin joka jaksaa tehdä ne duunit.

Onko teillä kellokorttia? Siihenhän tulee plussaa kun tekee ylitöitä. Pitää ne ylimääräset sitten vapaana kun on hiljaisempaa.
Ja sitä vapaata sit saa pitää ylityön mukaisen kertoimen mukaan. Eli jos vaikka ylitöistä maksetaan työajan jälkeen 1.5* palkkaa niin pitää sen mukaan sitten vapaita jne. Yleensähän noista voi joutua vääntämään/sopimaan pomon kanssa. Eri juttu sitten jos haluaa itse tehdä jonkun päivän sisään.

Tässä apua edesmenneeltä Randy Pauschilta: Time Management.
Suosittelen lämpimästi. Eli kyseessä syöpään sairastuneen professorin vinkkejä miten ajankäyttöä tulisi hallita ja elämää elää.
Tulipa katsottua tuo läpi, varmasti jokaisen kannattaisi. Pitänee forwardaa tuo esimiestasollekin jos vaikka oppisivat jotain ;)

Tulipa katsottua tuo läpi, varmasti jokaisen kannattaisi. Pitänee forwardaa tuo esimiestasollekin jos vaikka oppisivat jotain ;)

Offtoopiccia sen verrran että suosittelen myös saman herran luentoa last lecture, joka tosissaan on Randyn viimeinen luento ennen kuolemaansa , tuon aihe oli really achieving your childhood dreams.

Jos kaikilla tohon hajoaa pää niin eiköhän se mene niin että sitten ei vaan tehdä niitä ylitöitä ja piste. Siinä vaiheessa kun kaikki duunarit heittää työajan päättyessa haalarit narikkaan ja hommat myöhästyy niin eiköhän niitä kiireapulaisia aleta palkkaamaan lisää. Omassa duunissa on ainakin ihan hyvin toiminut kun olen vaan tehnyt hommat normi työtahdilla oli sitä hommaa paljon tai vähän. Jos on myyty liikaa niin sitten jää ainakin multa tekemättä, se on myyntimiesten murhe.

Töissä ihan älytön härdelli päällä. klo 8-19 duunia, muutama tunti unta, jos saa edes nukuttua enää, ja taas uudestaan. Lauantaitkin painetaan, onneksi vain viisituntista päivää. Työ siis rengasasentajana ja se perinteinen rengassesonki käynnissä.

Myyjät lätkii listaan lisää hommaa, eikä tajua yhtään miten kierroksilla hallin puolella käydään. Me siitä stressi otetaan, että pysytään aikataulussa. Kaikki valittaa, että kohta hajoaa pää, mutta mitään helpotusta ei luvassa ole. Pomolla ei muuta liiku mielessä kuin tuotto, tuotto, tuotto. Kaiken lisäksi ollaan vielä vajaamiehityksellä, kun yksi on saikulla. Tosin se ei yllätä, koska kyseinen sankari tulee aina sesongin alla yllättäen kipeäksi.

Kiire on siis aivan järjetön. Yhden auton kun saa valmiiksi, niin toista pukkaa tilalle ennen kuin vanha on hallista pois. Hallissa on kolme paikkaa autoille, mutta sekään ei riitä, vaan tänään tehtiin pihallakin muutama auto. Jos polttaisin, niin kahden auton välissä ei ehtisi yhtä pölliä kiskaista kun heti pitää olla jo toisen auton kimpussa. Eilenkin pari työkaveria ei ehtinyt edes ruokatuntia pitää, vaan toinen haki grillitä sapuskat jotka kiskottiin melkein työn ohessa, ja taas hommat jatkuu. Kahvitunnit on vähän niin ja näin. Mitään yllättäviä vastoinkäymisiä ei tietenkään ole otettu huomioon kun aikoja on asiakkaille annettu. Yhdelläkin paikalla kun on pyörät jumissa tai lukkopultin avain taas vaihteeksi hukassa, niin kohta ollaan vartti aikataulusta myöhässä. Kukas sen aikataulun sitten takaisin kirii jos ei me. Mutta milläs kirit kun nopeampaa ei pysty enää tekemään. Yritys on kyllä kova ja se käy voimille. Fyysisesti ja henkisesti.

Kaiken lisäksi halli on ääriään myöten täynnä tekemättömiä ja tehtyjä rengassarjoja ja säilörenkaita. Jonkun pitäisi viedä osa säilörenkaista pihalle kontteihin välivarastoon, että saataisiin halliin tilaa, mutta kun ei ehdi. Rengassarjojakin pitäisi tehdä, mutta ei ehdi. Yksikin työkaveri oli viime yönä tullut sitten kolmelta töihin ja tehnyt rengassarjat pois, kun ei nukuttuakaan saanut. Pois se lähti seitsemältä illalla, eli samaan aikaan kuin muutkin. Kevyt työpäivä. Tätä ei kukaan kestäisi, jos ei olisi toivoa siitä, että kohta se loppuu.

Mitenkäs muilla? Onko työkiireitä tai muuten vaan stressiä? Tänne saa avautua, jos siltä tuntuu.

Oon mä teitä sankareita aina katsellu, ja hattua nostan niille joiden pää ton kestää. :worship: Kuinka pitkä rupeama tollasta rysää on? Ehkä ton vois ajatella vähän kun joku festariveto; kuudessa päivässä yli sata työtuntia.. Yrittäkää ihmeessä syödä jotain pientä koko ajan, vaikka just jotain patukoita tai kunnon roheiinijuomia. Muuten takki on "liian" tyhjä jo viikon päästä.

Tsemiä!

Hullulta tuntuu kun kaikilla on aina kova kiire. Itsellä ei ole kiire oikestaan koskaan...

Niin. Huppe voi ihan itsekseen miettiä siellä tykönänsä, että miksi ei ole kiire.

Sitten voit miettiä myös sitä, miksi sinun mielestäsi rahalla ei ole väliä.

Ei pahalla. :thumbs:

Powerhousu on selvästikin hyvä työmies.Muista kuitenkin että tee parhaas mutta älä polta ittees loppuun,se ei ole kenenkään etu.Kyllä kunnon duunari uhraa sen kahvitauon jos tilanne sitä vaatii ja laiskottelee sitten kun kiire helpottaa.

Kyllähän se vituttaa kun on hässäkä päällä ja sitten porukan kommarilla on mielessä vaan se että kaikki tauot varmasti tulee pidettyä.

Kyllähän se vituttaa kun on hässäkä päällä ja sitten porukan kommarilla on mielessä vaan se että kaikki tauot varmasti tulee pidettyä.
Sitä vartenhan ne tauot on että ne pidetään. On se jo kumma jos pidetään huonona asiana että pitää ne lakisääteiset taukonsa :evil:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom