Kiire, stressi, pää halkee

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koko ketjua en jaksanut lukea läpi, mutta varmaan useampikin on maininnut että työpaikan vaihto helpottaa elämää.

Itsekkin tuli valvottua öitä ja mietittyä useampaan työmaata samaan aikaan kun ei ole ukkoja laittaa töihin, kamat on myöhässä aina ja työmaat ei pyöri odotetusti, sen lisäksi tarjouslaskija on laskenu keikat päin helvettiä, suunnittelijat ei vastaa puhelimeen kun pitäisi saada jotain selvennyksiä jne...

Paljon helpommalla pääsi, kun hankki duunin missä tehään töitä pääsääntöisesti "kaheksasta neljään". Nyt ei enää vaivaa jos projektit myöhästyy, mä teen oman hommani niin hyvin kuin pystyn, jos se ei riitä, niin sitten mut varmaan vaihdetaan tehokkaampaan kaveriin, onnea hänelle. Joku muu saa stressata.

Kaverisi + sinä ei varmasti tiennyt että 2 ensimmäiseltä tunnilta saa +50% korvauksen ja sitä seuraavilta +100%. Jos viikon aikana ei tule yhtäjaksoista 20h vapaata, saadaan sunnuntaina 200% + 100% viikkolepokorvausta.

Käytännössä siis voit yhden viikonlopun hommilla kuitata viikon duunit, käsittääkseni sen voi itse valita pitääkö sen viikon vapaana vai ottaako rahana.

Joo mutta se viikon ylimääräinen loma muuttaa asian. Eihän tuo ole ylityötä vaan puuttuvien tuntien korvausta. Tuntimäärähän on sama kuin normikuukaudella.

Onneks mulla on sellanen työ, jossa ei saa pitää kiirettä, kun on 300:n matkustajan hengestä kyse. Joten ei työstä ainakaan tällä hetkellä tule stressattua. Harvoimpa stressaan mistään vaikka on kyllä monia asioita mitä pitää hoitaa, mutta ei ne stressaamalla parene.

Lungisti vaan jätkät ja tytöt!

Tavis-sana on siksi että se on se tavallinen/tavanomainen, ei tarkoita että olisi huonompi.

Ok, käsitin siis väärin...sorppa :piis:

Mä olen tehnyt iltaa, yötä, viikonloppuja - ja vuodesta '97 lähtien juurikin tuota ma-pe 8-16, enkä vaihtaisi mistään hinnasta pois. Ehtii aamulla katsoa lasten perään ennen kuin ne lähtee kouluun, eikä niitten tarvitse olla koulun jälkeen ku 2-3h keskenään. No, eipä ne kyllä kovin usein yksin ole...melkein joka päivä meillä on useampia tyttöjä kuin tunnustan omikseni :)

Vaimo taas haluaa tehdä vuoroduunia mieluummin kuin tavallista päivävuoroa, onpahan nuorimmalla sitten välillä arkivapaita päiväkodista.

Asiasta: yksi iso stressin aihe lienee porukalla YT-neuvottelut - tällä hetkellä kolmen kaverin firmassa pukkaa irtisanomisia päälle ja pistäähän se vähän miettimään, vaikka ei PITÄISI sattua omalle kohdalle!

Onneksi oma duuni on alalla, johon ei lama/taantuma kovin helposti iske. Tällä viikolla myynti meni yli vuoden 2007 tuloksesta, eli ainakin toistaiseksi pyyhkii ihan hyvin...

Asiasta: yksi iso stressin aihe lienee porukalla YT-neuvottelut - tällä hetkellä kolmen kaverin firmassa pukkaa irtisanomisia päälle ja pistäähän se vähän miettimään, vaikka ei PITÄISI sattua omalle kohdalle!

No sanos muuta, itellä on ollut viidet yt-neuvottelut takana. Kahdessa ekassa stressasin, mutta usko pois siihenkin tottuu. Ja komppaan kyllä powerhousua jossain määrin. En usko että on kenellekään eduksi kieltäytyä keskiverron mukaisesta trendistä. Jos kuuluu esimerkiksi porukkaan jossa 10 henkeä, niin hankaloittaa asemaansa rutkasti poikkeamalla työtahdista.

Ei siitä varmasti potkuja saa, on paljon kauheampiakin tapoja tehdä kaverin elämä vaikeaksi. Ja sitähän ei tee työnantaja vaan työkaverit. Oletuksella ettei ole mitään hyviä selityksiä poikkeavaan työtahtiin.

iso hatun nosto kyllä powerhousulle ja muille, jotka ovat kausiluonteisesti valmiita venymään omissa töissään, tauoissaan yms...sitä osaa näin yrittäjänä arvostaa...
omankin firman työt erittäin kausiluonteisia ja välillä jätkien kanssa siellä painetaan ympäripyöreitä päiviä..kukaan ei työntekijöistäni koskaan valittanut vaan päinvastoin, koska maksan heille siitä hyvin ja vien muutaman kerran vuodessa kaikki syömään ja ryypiskelemään firman laskuun..ja olen aivan varma, että jos joskus minulle tulee töihin ihminen, joka minuutin tarkkuudella pitää omat taukonsa ilman mitään tilanne silmää niin siitä varmasti seuraisi irtisanominen tuotannollis-taloudellisistä syitä ja palkkaisin uuden tyypin tuon tilalle toisen yhtiön kautta..

Jos työnantaja olisi kausiluontoisesti valmis venymään myös palkassa, niin silloin niitä tekijöitä olisi huomattavasti enemmän. Ylitöistä saatava korvaus kun on vain korvausta ylitöistä, ei palkkio hyvin tehdystä työstä.

Palkka on tietysti tärkeä tekijä, mutta ei se ainoa. Meillä joutuu tekemään aika usein sitä nk. palkatonta ylityötä, mutta toisaalta kukaan ei vahdi menemisiä ja jos joudun sopimaan vaikka lääkäriajan keskelle työpäivää niin so what. Mulle on ainakin tärkeää että työnantajakin joustaa nimenomaan ajassa - se on kuitenkin tällä hetkellä tärkeämpi resurssi kuin raha. Sitten minäkään en katso kelloa jos pomolta tulee viestiä iltakymmeneltä.

Mutta noin jatkuvalla tasolla ylitöitä ei pitäisi olla - sehän on merkki huonosta johtamisesta ja resurssien allokoimisesta. Hyvä työntekijä ei tee jatkuvasti 12 tunnin työpäiviä - siitä seuraa vaan japanilaissyndrooma eli "ollaan töissä" vaikka oikeasti aivot ovat lomalla.

iso hatun nosto kyllä powerhousulle ja muille, jotka ovat kausiluonteisesti valmiita venymään omissa töissään, tauoissaan yms...sitä osaa näin yrittäjänä arvostaa...
omankin firman työt erittäin kausiluonteisia ja välillä jätkien kanssa siellä painetaan ympäripyöreitä päiviä..kukaan ei työntekijöistäni koskaan valittanut vaan päinvastoin, koska maksan heille siitä hyvin ja vien muutaman kerran vuodessa kaikki syömään ja ryypiskelemään firman laskuun..ja olen aivan varma, että jos joskus minulle tulee töihin ihminen, joka minuutin tarkkuudella pitää omat taukonsa ilman mitään tilanne silmää niin siitä varmasti seuraisi irtisanominen tuotannollis-taloudellisistä syitä ja palkkaisin uuden tyypin tuon tilalle toisen yhtiön kautta..

Aivan,sillon kun on tilanne päällä niin kyllä mä ainakin oon valmis venymään ja laiskottelen sitten joskus kun on aikaa.Se tietenkin jos jossain vaaditaan venymään koko ajan kohtuuttomasti eikä siitä juurikaan makseta on eri asia.Yleensä ne on nää "työväen" ihmiset niitä jolle on ihan sama tuleeko hommat tehtyä,pää asia on vaan se että kaikki tauot pidetään ja tietenkään ei haittaa jos vähän tulee ylimääräsiäkin taukoja.

Onneks mulla on sellanen työ, jossa ei saa pitää kiirettä, kun on 300:n matkustajan hengestä kyse. Joten ei työstä ainakaan tällä hetkellä tule stressattua. Harvoimpa stressaan mistään vaikka on kyllä monia asioita mitä pitää hoitaa, mutta ei ne stressaamalla parene.

Lungisti vaan jätkät ja tytöt!

Hhhhmmmm,18 v kundi,mikä sä oot ammatiltas?

Meillä pomo on sanonut päin naamaa, että ei ole mahdollista saada lisää liksaa teki sen eteen mitä tahansa, eikä myöskään karttuva kokemus tai taito ole mikään edellytys palkankorotukselle. Joten todellakin kynä putoaa kädestä sillä sekunnilla kun työaika päättyy, oli hommat missä vaiheessa tahansa. Ja kaikki tauot pidetään. Vittuako sitä raatamaan tai joustamaan yhtään extraa, kun siitä ei mitään hyödy.

Meillä pomo on sanonut päin naamaa, että ei ole mahdollista saada lisää liksaa teki sen eteen mitä tahansa, eikä myöskään karttuva kokemus tai taito ole mikään edellytys palkankorotukselle. Joten todellakin kynä putoaa kädestä sillä sekunnilla kun työaika päättyy, oli hommat missä vaiheessa tahansa. Ja kaikki tauot pidetään. Vittuako sitä raatamaan tai joustamaan yhtään extraa, kun siitä ei mitään hyödy.

Tuokin on hyvä pointti.

No tämä on nyt taas mun mielestä työpaikkakohtainen seikka. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.

Hhhhmmmm,18 v kundi,mikä sä oot ammatiltas?
Eikai se voi olla ku junakuski? Lentäjä kaukolennoilla tuskin, eikä laivakapteeni matkustajalaivassakaan tuolla iällä.

Palkka on tietysti tärkeä tekijä, mutta ei se ainoa. Meillä joutuu tekemään aika usein sitä nk. palkatonta ylityötä, mutta toisaalta kukaan ei vahdi menemisiä ja jos joudun sopimaan vaikka lääkäriajan keskelle työpäivää niin so what. Mulle on ainakin tärkeää että työnantajakin joustaa nimenomaan ajassa - se on kuitenkin tällä hetkellä tärkeämpi resurssi kuin raha. Sitten minäkään en katso kelloa jos pomolta tulee viestiä iltakymmeneltä.

Mutta noin jatkuvalla tasolla ylitöitä ei pitäisi olla - sehän on merkki huonosta johtamisesta ja resurssien allokoimisesta. Hyvä työntekijä ei tee jatkuvasti 12 tunnin työpäiviä - siitä seuraa vaan japanilaissyndrooma eli "ollaan töissä" vaikka oikeasti aivot ovat lomalla.

Tämä koko juttu kuin minun suustani tai näppikseltäni. Oma duuni myös "sisältää" venyvät työtunnit konttorin ulkopuolellakin ja usein joutuu kotoa säätämään puhelimessa/koneelta illallakin. Mutta eipä tarvitse kellokorttia leimata tai katsoa montako tuntia on tänään tullut istuttua tai että voiko lähteä asioille keskellä päivää. Tai pitää vapaapäivän tarvittaessa ilman että laskeskellaan "käytettyjä vuosilomapäiviä". Tasapaino pitää olla, yksipuolinen venyminen johtaa aina jonkinlaiseen katkeamiseen ennemmin tai myöhemmin.

Ja alkuperäiseen viestiin, jos haluaa pärjätä ko.työpaikassa, on Powerhousu kaikkea muuta kuin pihalla. Jos tilannetta ei kestä/jaksa niin toki kannattaa etsiä muita hommia, mutta niin kauan kun suunnitelmat pysyä tuolla, "pakkohan" se on ne hommat hoitaa tai helvetti kuumenee 800 astetta lisää ympärillä. Niin työnantajan kuin työkavereiden taholta. Ne paikat jossa hommat hoidetaan tuolla tavalla, yleensä myös pärjäävät - ne, joissa porukka maleksii röökillä ja asiakkaan aikataulut venyy - eivät. Hienoa jos firmassa on asiakaspalveluasenne kohdallaan myös siellä suorittavalla tasolla - valitettavan usein näin ei ole.

Veikkaan jäänesto/puhdistus lentokentällä.

Saako nyt ryhtyä veikkailemaan?
- Koulun keittiötäti?
- Baarin vessan siivooja?
- Pakolaisia kuljettavan laivan kapteeni?

Aiheesta: kandi pitäs rykästä valmiiksi about viikossa. Tapojeni vastaisesti olen jo tehny jotaki, mutta kyllä se taas hajottaa sit palautusta edeltävänä iltana ku pitää muutama sivu kirjottaa eikä oo enää mitään sanottavaa. Sitä odotellessa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom