Kiipeily (seinä-, jää-, kallio-, vuorikiipeily)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
tuu lappeenrannan hallille kurssille. kurssiin kuuluu kolme kahden tunnin settiä, joista kaksi tyhjässä hallissa kurssilaisten kesken. kursseilla on kerralla kaksi ohjaajaa ja ryhmät pidetään pieninä (noin 10) oppimisen tehostamiseksi. valaistus on myös varsin hyvä ja kaffit kuuluu hintaan :)

tämä tietenkin tiedoksi ihan kaikille :)
http://bouldersaimaa.fi

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
^ Jos aikaa jossain välissä olisi riittävästi, niin tuollaisesta kurssista saisi varmasti paljon irti.

Omat kengät pitäisi ostaan. Onko tarrakiinnityksellä tai nauhamallilla jotain käytännön eroa? Ja kannattaako ostaa halvimmat kengät aloitelijana vai laittaa se 130-140€ kenkiin?

nauhallinen on tarkempi kiristää hyväksi...joskus. tarra selkeesti käytännöllisin kuitenki. missään nimessä ei kannata ostaa huonoja ns. aloittelijoiden kenkiä. vähän jalan muodosta riippuu millaset popot ostaa.

päkiällä kun seisot lattialla, pitäs olla hyvin tiukan tuntuset, varpaat koukussa. mutta just pystyt. ne muotoutuu kyl hyviksi suht nopeesti. pohjakumin tulis tällöin olla varpaiden alla reunojaan myöten. tällöin kenkä ei pyöri pikkuotteilta pois.

la sportiva pythonit esim. on hyvät aloittelijoista huipuille. solutionit tuppaa olemaan hieman jäykemmät. five tenin ikiklassikko anasazi velcro on erinomainen myös. evolvilta vaikka es pontas velcro.

Mites esim. pohjan paksuuden ja tuntuman kanssa. Joissakin kengissä on selkeesti parempi tuntuma, olettettavasti pohjakumin ohuuden ja/tai pehmeyden takia. Onko tuosta jossain tilanteissa (ulkona kiipeillessä?) mahdollisesti haittaa? Kuluu nopeemmin?

kuluu toki, mutta kaikki kengät kuluu. mun mielestä kumi on parhaimmillaan suht paljo käytettynä ja ohuena just tuntuman takia. uusissa on 3-5mm kumi, mutta jos haluaa heti ohuempaa, sit vaan hioo. kyl ne kuitenki hyvin muotoutuu ajan myötä. kitka on kumeissa paras suht samoin ku sormissa eli 5-10 asteessa hieman brändistä riippuen.

Uusi kiipeilyseinä!

Jämillä Satakunnan ja Pirkanmaan rajamailla on uusi tosi edullinen jä hyvä kiipeilyseinä. Hyviä reittejä kaiken tasoisille.

Alustavat avoimet kiipeilyajat Jämi Areenalla:

Maanantaisin klo 19-21 / Keskiviikkoisin klo 18-20

Toivottavasti siellä tapahtuu vuoden mittaan hieman muutoksia, joko hinnoittelussa tai aukioloajoissa. Tietty toi voi palvella jonkin aikaa paikallisia apinointia aloittelevia, mutta aika kylmää menoa muuten. :rolleyes:

Mua kiinnostais hieman tuo kiipeilijän ruokavalio. Kiipeilyvuosia takana n. 8 ja nyt vasta aloin oikeesti treenaamaan ihan tavoitteellisesti tyypin kanssa joka kilpailee tosissaan. Sisäboulderia, tietty ohjelma ja kaava. Tällä hetkellä peruskestävyyttä jne. 4xviikossa. Tuohon lisää pari krt viikossa jotain muuta aktiviteettia, kuten puntti/juoksu/luistelu, kevyemmin tietysti koska tuo kiipeily on aika rankkaa :D. Venyttelyä voisin lisätä vaikka olen luonnostaan notkea (yliliikkuvat nivelet, näistä ollut paljon harmia ja siksi en venyttele paljoa). Tuntuu että jalat etenkin ovat aika tiukassa vaikka spagaatit menee moneen suuntaan. Enemmän olen aina ollut ulkokiipeilijä ja köysittelijä, mutta pakko se on myöntää et tolla boulderoinnilla vasta kehittyy. Treenit on ollut nyt 3-4h ja aika intensiivisiä, ei mitään juoruilua vaan minuuttiaikataulu seinälläolon ja palautumisien kanssa.

Syön mielestäni hyvin ja terveellisesti, en syö sokeria paitsi hedelmien muodossa ja valkoista viljaa en ollenkaan. Ruisleipää sallin 2 palaa päivässä jos sitäkään. Maitoon tehtyä kaurapuuroa aamusin pieni lautasellinen avokado-smoothien kera (puolikas avokado, 2,5dl maitoa, pellavansiemeniä). Vältän perunaa ja riisiä, quinoa sallittua. Eli kartan hiilareita mutta en pakkomielteisesti. Tuntuu et kyllä niitä tulee kuitenkin, kunhan ei mistään turhasta. Mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa yritän syödä. Kiipeilyjen jälkeen vedän heti proteiinishaken, en tiedä vaikuttaako se mihinkään mut olenpa tottunut kun yleensä vähän nälkä treenin jälkeen eikä heti välttämättä pääse syömään. En ole ihan varma syönkö tarpeeksi - olen siis nainen ja paino 54-55kg. En täysin tiukka ole, pikkumakkarat mahassa jotka vähän häiritsee vaikka kiipeän kohtuullisen hyvin (7A maksimia varmaan). Samoin tuntuu et kylkiin tullu isot lihakset jotka näyttää jenkkakahvoilta :P. Puntilla käynti on säännöllisen epäsäännöllistä mut koitan käydä koko kropan läpi kerran viikossa. Kunnon painoilla vedän eikä mitään vemputuksia.

En ole siis ihan varma pitäisikö noita hiilareita tai syömistä ylipäänsä lisätä. Tai miten nuo treenaamiset pitäis olla, eli pitäiskö ton kiipeilyn lisäks tehä jotain muuta vai antaa vaan palautua kunnolla? Osaisikohan joku kommentoida miten kannattaa nuo ruokailut hoitaa tavoitteellisen kiipeilyn kanssa. Rasvaa ei ole paljoa mutta itseä häiritsevästi hieman, josta haluaisin päästä eroon. En halua olla luikero vaan mielummin lihaksikas.

Toivottavasti siellä tapahtuu vuoden mittaan hieman muutoksia, joko hinnoittelussa tai aukioloajoissa. Tietty toi voi palvella jonkin aikaa paikallisia apinointia aloittelevia, mutta aika kylmää menoa muuten. :rolleyes:

Käytännössä aina pääsee kiipeämään... soitto vaan niin homma on bueno.
Itse käynyt muutaman kerran ja aina päässyt noiden avoimien aikojen ulkopuolella.

narp: kyllä hiilareita tarvitaan energiaksi. kiipeilytreenit on sika pitkiä ja jos haluu loppuun asti tehdä kunnolla, pitää kyl hiilarit saada. joku vahva multivitamiini, esim. mivi total on aika jees lisänä. koska painoa ei paljoa kannata hankkia lisää ei sitä ruokaa ylenmäärin vedetä, mutta vaakahan sen kertoo, mitä tapahtuu. mitään erikoisia kikkailuja ei kiipeilijä siis tarvi. treeniin tarvittava energia tulee tietenkin hankkia jo edellispäivänä, eikä esim. tuntia ennen treeniä. osa siitä sun proteiinista kannattaa ottaa ennen treenii myös. kesken treeniä ei pitäs tarvita sapuskaa kyllä ja hampaillekki on parempaa pelkkä vesi. jos sua koutsailee a.j. sano terveisiä, mä valmennan sitä :)

jos sä haluut nimenomaan kiipeilinä kehittyä, sillon ne treenit on tärkeimmät. voima muodostaa tärkeimmän pohjan myös köysikestävyydelle, joten sen takia se boulderointi kyl on tärkeetä. myös peruskestävyyttä rakentaessa. lenkkeilyt nostaa sun yleiskestävyyttä ja puntilla saat yleisvoimaa, mutta näiden määrät riippuu kaudesta, mahdollisista heikkouksista fysiikassa ja sun tavoitteista ulkona. niiden suurimmat stressijaksot kannattaa sijoittaa ulkokauden perään heti eli käytännössä marras-tammikuulle. sen jälkeen sitten määrät vähenee ja kiipeilyn osuus on suurempi.

sulla oletettavasti treenit on rytmitetty kevyempiinkin viikkoihin? 2-3 kovempaa viikkoa ja sit yks iisimmin. jos susta tuntuu, että jaksat tosi hyvin, ei noi ylimääräset treenit oo pahasta. tätä ei voida yleistää, vaan kaikki riippuu yksilöstä.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä ostin sitten tälläiset Scarpa Instinct kengät kun en näistä mitään tajua. Olivat ainakin ekalla kerralla ilman sukkiakin niin pienet, että tiputtautuminen sattui varpaaseen. Kuulemma noiden pitäisi venyä käytössä yhden numeron verron. Jotenkin tuntuu että alkaa tuo värivamma vähän helpottamaan, kun kiipeää samoja reittejä. Hyvin onneton puristusvoima on edelleenkin, mutta nyt uskaltaa jo yritää niitä muitekin otteita, kuin pelkkiä kahvoja.

nahkapäällys, muotoutuu hyvin. kyl sitä voimaakin tulee, ku säännöllisesti treenaa :)

Mä ostin sitten tälläiset Scarpa Instinct kengät kun en näistä mitään tajua. Olivat ainakin ekalla kerralla ilman sukkiakin niin pienet, että tiputtautuminen sattui varpaaseen. Kuulemma noiden pitäisi venyä käytössä yhden numeron verron. Jotenkin tuntuu että alkaa tuo värivamma vähän helpottamaan, kun kiipeää samoja reittejä. Hyvin onneton puristusvoima on edelleenkin, mutta nyt uskaltaa jo yritää niitä muitekin otteita, kuin pelkkiä kahvoja.

Kenkien osto olis miullakin edessä, oon ihan yhtä kujalla noista. Sellaset kuitenkin ostan, missä on hyvä tuntuma, jotta tietää, millon jalka lipee :D
jto tuossa aiemmin muutaman mainitsikin, ehkä sellaset pyyttonit.

nahkapäällys, muotoutuu hyvin. kyl sitä voimaakin tulee, ku säännöllisesti treenaa :)

Voimaa kaivataan tännekin ja paljon! Sitäkin enemmän kestänyyttä, käet on loppu puolessa tunnissa, ellei sitten jo ihan lämppää tehdessä. Kiipeilykertoja on kyllä edelleen alta 10, joten en ole vielä kovin huolissani. Löysin aika hyvän paikallisen mestan, joten treeniäkin tulee jatkossa vähän useemmin kuin kerran kahteen viikkoon.

Jotenkin tuntuu että noi ostamani kengät on liian pienet, tai sitten ennakkostressaan. Tiedän että niiden kuuluukin olla vähän epämukavat, mutta mulla on muutama varvas ihan kippurassa ja on todella vaikea kävellä noilla (vaikka eihän niitä kävelyyn ole tehtykään.) Kengät on kokoa 43½ ja mun jalka on 44. Itse olisin ostanut seuraavan koon. Kuitenkin kuulemma tuosta mallista pitäisi ostaa numeroa liian pieni koko. PItäisikö vaihtaa vai kokeilla vielä pari kertaa? Jalka on siis kengässä niin, että varpaat on ihan kippurassa kengän sisällä.

Riippuu vähän minkä merkkiset/malliset kengät on kyseessä, mutta kyllä ne siittä venyy ja muotoutuu.

- - - Updated - - -

Oisko JTO:lla muuten heittää hyviä kirjavinkkejä kiipeilyn ohjelmointiin, periodisointiin ja valmentamiseen liittyen?

gaf: kestävyyden muoto, mitä kaipaat on toisto- ja määräkestävyys. se kehittyy vaan, kun kiipeet paljon. bouldereitakin siis. ei ylitiukkaa projektointia kuin harvoin. pääasiassa reittejä, mitkä menee alle viidellä yrkällä.

inska: oon hyvin varma, että toi on oikee koko. mun katukenkä on 44-45 ja scarpan instinct vs, five ten anasazi velcro, evolv shaman on mulla 42,5. sportivan kengät 2 numeroo pienemmät. niissä vaan on eri numerointisysteemi, muuten sama koko toki. tiukka alkuun, mutten vaihtais pois ollenkaan. varpaiden tuleekin olla koukussa. isovarpaankin hieman.

syntikka: kauheen hyviä ei oo tehty. klassinen performance rock climbing jopa edelleen pitää pintansa. the self coached climber on ok myös. skil:n kirja on taittovaiheessa ja mä tein siihen treeniosuudet. jospas se viimein tulis ulos täs joskus...

^ Kiitoksia vastauksesta. Eli näillä kengillä mennään. Pitääkin tänään mennä taas harjoittelemaan. Tämä on kyllä siitä kiitollinen laji, että onnistumisen iloa saa melkein joka kerta ja vaikka olisi huonompi päivä, ei se vituta ja tee mieli lopettaa (toisin kuin salilla). Edellisellä kerralla uskalsin jo kokeilla pinempiä otteita käsillä ja voi sitä iloa kun ponnistaa ja kurottaa pienempään otteeseen jossa jaksaa sen ½-sekuntia pitää kiinni ennen kuin voimat menee :D

Kovettuuko tässä hommassa nahka ajan myötä vai pitääkö jatkossa olla vaan tarkempi etenemisessä? Toki se on aina oma moka, jos nahka repee, kun riekkuu huolimattomasti. Puolenkymmentä tuntia harrastusta takana ja kädet näyttää tältä:

Sentunteenahoissaan.webp

Viikon jos aina parantelee haavoja, niin harvaan jää kerrat...

juueinoin. kovettuu toki, mutta kovettumat pitää hioo aina hiekkapaperilla. 40, 60 ja 80 on aika jees setti :) muuten ne repee tollai. kaikki pikkusetki nybyt tasottelet pois aina myös. ulkokiipeilyssä viel tarkempaa, ettei tuu vekkejä. sormenpäiden nahka paksunee kyl ja ei multa verikoetta saa muutoin ku treenin jälkeen ja sillon siihen riittää kevyt pyyhkäsy, ku nahat on niin ohuet. vedä noihin teippi nyt päälle ja takas seinälle vaan. jatkossa sit hiot. joku hyvä rasva noihin useesti, mut ohuelti nopeuttaa paranemista. helosan, cavilon, bepanthen...

narp: kyllä hiilareita tarvitaan energiaksi. kiipeilytreenit on sika pitkiä ja jos haluu loppuun asti tehdä kunnolla, pitää kyl hiilarit saada. joku vahva multivitamiini, esim. mivi total on aika jees lisänä. koska painoa ei paljoa kannata hankkia lisää ei sitä ruokaa ylenmäärin vedetä, mutta vaakahan sen kertoo, mitä tapahtuu. mitään erikoisia kikkailuja ei kiipeilijä siis tarvi. treeniin tarvittava energia tulee tietenkin hankkia jo edellispäivänä, eikä esim. tuntia ennen treeniä. osa siitä sun proteiinista kannattaa ottaa ennen treenii myös. kesken treeniä ei pitäs tarvita sapuskaa kyllä ja hampaillekki on parempaa pelkkä vesi. jos sua koutsailee a.j. sano terveisiä, mä valmennan sitä :)

jos sä haluut nimenomaan kiipeilinä kehittyä, sillon ne treenit on tärkeimmät. voima muodostaa tärkeimmän pohjan myös köysikestävyydelle, joten sen takia se boulderointi kyl on tärkeetä. myös peruskestävyyttä rakentaessa. lenkkeilyt nostaa sun yleiskestävyyttä ja puntilla saat yleisvoimaa, mutta näiden määrät riippuu kaudesta, mahdollisista heikkouksista fysiikassa ja sun tavoitteista ulkona. niiden suurimmat stressijaksot kannattaa sijoittaa ulkokauden perään heti eli käytännössä marras-tammikuulle. sen jälkeen sitten määrät vähenee ja kiipeilyn osuus on suurempi.

sulla oletettavasti treenit on rytmitetty kevyempiinkin viikkoihin? 2-3 kovempaa viikkoa ja sit yks iisimmin. jos susta tuntuu, että jaksat tosi hyvin, ei noi ylimääräset treenit oo pahasta. tätä ei voida yleistää, vaan kaikki riippuu yksilöstä.

Kiitos tästä - auttaa paljon jos joku toinen sanoo mielipidettä miten kannattaa jotakin tehdä! Multivitamiinin + kalaöljyt vedän aina aamusin. Hieman toi kiipeilyaika (treenataan yleensä puoleltapäivin) sotkenu ruokailurytmiä, yleensä toi on mulle jo lounasaika mut just ennen kiipeilyjä ei paljoa pysty syömään ja sit on nälkä :/. Kai se tästä alkaa muotoutumaan... Kannattaisko lisätä jotain magnesiumia tai vastaavaa auttamaan palautumista? Välillä tuntuu et ei palaudu tarpeeks mut en myöskään oo mikään tyttönen enää.. :D

Ilmeisesti meidän treeneissä on kevyempääkin viikkoa tulossa (nyt vedellään voluumia eli ei mitään kauheen rankkaa sinänsä, pitkäkestosta tosin), mutta viikon päästä alkaa projektointi mutta myös treenimäärä putoo kolmeen. Tässä nyt melkein kk treenaamista takana ja kyllä se tuntuu tehoavan! Oon huomannu myös tuossa henkisessä puolessa sellasen jutun, että se vaikuttaa tosi paljon miten hallitsee hermonsa ja pettymykset. Tänään esim. oli jotenki tosi huono päivä ja hermot meinas mennä mut silti pakko jatkaa. On todellakin harjottelemista tossa puolessa mulla... Hermot siis menee jos ei pääse jotain reittiä mikä aiemmin on menny vaikka tietää ettei edes yritä tosissaan. Puhuttiin just tänään treenikaverin kanssa kuinka paljon auttaa se, että on toinen siinä tsemppaamassa!

Oon jotenki fiksaantunu leuanvetoihin ja niitä pyrin tekemään aina kun pystyy, nyt menee 10 ja tavote ois et se kymppi tuntuis aina kevyeltä. Huomaa tosi nopeesti tuloksia mutta myös sen jos ei ole vedellyt vähään aikaan... Olkapäävemputukset on aina treenin jälkeen mukana, kevyttä fysiojumppaa - olkapäät on mulla se heikoin lenkki kun muljuu miten sattuu ja paukkuu sijoiltaan pienestäkin virheliikkeestä. Eli tavote on siis kehittyä kiipeilijänä ja pysyä ehjänä! Siks se puntti siel mukana ja siksi mietin että kannattaako sitä jättää pois kiipeilyn kustannuksella...

Joo en valitettavasti treenaa A.J.:n kanssa, en ole Suomessa vaan rapakon toisella puolella. Ehkä senkin takia uskaltais paremmin mennä koittamaan kisoja ;) Tarkoitus on kesällä tulla Suomeen ja toivottavasti menee projektit mitä sinne on jäänyt!

Suositut

Back
Ylös Bottom