Kiipeily (seinä-, jää-, kallio-, vuorikiipeily)

Onko Pakkiksella kiipeilyn harrastajia? Itse sain vihdoinkin perusteet haltuun ja seinällä on harjoiteltu kovasti. Tavoitteena saada vielä liidi- ja kalliokiipeilykurssit käytyä ennen kesää. Suurempana tavoitteena ovat isot vuoret Himalajalla. Olen asettanut itselleni 5-vuoden tavoitteeksi kiivetä yli 8000 metriselle huipulle. Heti alkumetreillä tosin huomasin, että ihan seinäkiipeilykin on järkyttävän hauskaa hommaa. Ja samalla kohtuullisen raskasta ainakin näin alkuun.

Jos muilla on samansuuntaisia tavoitteita tai harrastus, niin keskustelua aiheesta (harjoittelu yms.) vaan tähän ketjuun. Ei ainakaan haulla löytynyt aikaisempaa vastaavaa..

Kyllähän tuo kiipeily on imaissut mukaansa ja intoa piisaa useammankin vuoden jälkeen. Ei sinäänsä ole mitään suuria tavoitteita, mutta kunnon kohennus ja tasainen kehittyminen sekä ennen kaikkea lajista nauttiminen motivoivat kummasti sisälläkin boulderoimaan. Ulkokallioilla tulee hävettävän vähän käytyä, mutta aina kun tulee tilaisuus, niin on sielläkin rimpuiltava säästä ja luonnosta nauttien.

Lajihan on siinä mielessä upea, että haasteet eivät lopu ikinä ja reitit ei kerkeä loppua kesken, vaikka asuisi seinällä.. =)

Kummasti tuossa kehittyy, kun on jääräpäisen palava motivaatio ja lannistumaton luonne sekä kiipeilee usein! Kokeilemalla tasoaan vaikeampia reittejä ja otteita huomaa tekniikan puutteet ja sen, ettei käsi- näppivoimat riitä kovinkaan pitkälle..

Ikä
36
käytännössähän suurin kiipeily vuorilla taitaa olla teknoa eli tikkaiden kanssa leikkimistä. Muuten peruskävelyä raudoilla jos en ole käsittänyt jotain täysin väärin. Eli vaellustausta paljon tärkeämpää eikä vuorikiipeily liity muuhun kiipeilyyn sen kummemmin.

Ja tuli kalliokurssilla vastaan tyyppejä joilla oli 0-tausta, eivät osanneet varmistaa kunnolla ja olivat lähdössä heti vuorille. Varusteita oli enemmän kuin kurssin vetäjällä ja kyselivät oliko mun takki joku spitze tjsp ultimaattinen haglöfsin takki joita ei ole suomen kaupoissa näkynyt (jonkin sortin the takki kovien jätkien silmissä). Ei ollut.

Ite kiipesin ekat boulderit joskus 2001 ja sen jälkeen jäi laji(t) vuosikausiksi. Sit vuos pari sit peruskurssi + kalliokurssi. Sit löytyi kaverit joilla kokemusta ja seinällä tullut liidattua (ja jätettyä kruksin kohdalla klippaamatta vahingossa ;) ). Mua on uhkailtu jo että ens kesällä pitäis kokeilla trädiä eli kiilojen yms kanssa leikkimistä.

Nyt on lähdetty jo treenisykliin kestävyys - voima - kestävyys/vast - ulos kallioille. sitten kesällä tavoitteena kiivetä yli 6:en liidi ylös asti.

Itsekin olen alkanut painottamaan eri asioita treenissä kuin aikaisemmin. Ja suurilla vuorilla kiipeilyhän on enimmäkseen vaellustyyppistä, mutta silti pitää sisällään käytännössä kaikkia kiipeilyn alalajeja. Kestävyys ja määrätietoinen päättävyys sekä päätöksentekokyky lienevät vuorikiipeilijän tärkeimmät ominaisuudet. Eipä siitä paljon haittaakaan ole jos osaa jää- tai kalliokiipeilyä, koska säästääpähän sitä voimiaan niissä tilanteissa kun seiniä pitää vuorillakin pystysuoraan mennä ylöspäin.

Toi "onko tää kovin väline ikinä tähän hommaan" on kyllä niin tyypillistä melkein kaikissa lajeissa. Jotenkin ne välineillä menijät vaan karsiutuu siinä matkan varrella kun ei se takki estänytkään sitä palelemista tai hakku pysynytkään siinä jäässä..

Jälleen kerran voi itse harmitella sitä miten myöhään taas kerran löysi hienon harrastuksen..

Ikä
43
Itse kiinnostaisi kiipeilyn aloittaminen.
Tietääkö kukaan onko Seinäjoen lähettyvillä paikkaa jossa harrastusta voisi aloitella?

Ikä
36
Tietääkö kukaan onko Seinäjoen lähettyvillä paikkaa jossa harrastusta voisi aloitella?
Www.climbing.fi - osoitteesta pitäisi löytyä ainakin lähin seura jolta kannattaa kysellä lisätietoja. Peruskurssi on kyllä aina hintansa arvoinen (siis skil:n kurssi) jos ei ole kauheasti kokeneita kavereita tjsp auttamassa alkuun

Suosittelen itsekin vahvasti tuona kurssin käymistä. Lisäbonuksena kurssilta saattaa löytyä kiipeilykavereita ja ovat sitten suunnilleen samassa pisteessa kuin sinäkin. Tästä johtuen kiipeäminenkin sujuu suunnilleen sopivissa pätkissä kummallekin.

Oho. Vastasin oikealle henkilölle, mutta qouttasin periaatteessa väärää viestiä, mutta olkoon.

Maaliskuussa suuntana on Olhava ja Laskuvarjojääkärikillan jäätikkövaelluskurssin osa 1. Tavoitteena on jatkaa 2 -osalla heinäkuussa Kebnekaisella. Kai sitä tässä välissä ehtii vähän hakkaamaan jäätäkin.

Hakusessa olisi lisäksi kengät joilla pystyisi kiipeämään jäätä ja vaeltamaan sitä raudoilla. Yksillä kengillä haluaisin pärjätä ja ennemmin ostaa kahdet raudat. Onko hyviä vinkkejä kengistä, jotka LÄMPIMÄT? Olen katsellut oikeastaan vaan sellaisia missä mainitaan Primaloft.

Ikä
36
Hakusessa olisi lisäksi kengät joilla pystyisi kiipeämään jäätä ja vaeltamaan sitä raudoilla. Yksillä kengillä haluaisin pärjätä ja ennemmin ostaa kahdet raudat. Onko hyviä vinkkejä kengistä, jotka LÄMPIMÄT? Olen katsellut oikeastaan vaan sellaisia missä mainitaan Primaloft.
riippuu ihan mikä on oikeasti lämpimät..
Itellä normi vaelluskengät toimii ihan hyvin vielä -10 keleillä ilman lisäsukkia jne, samalla valmistajalla löytyy alpine - kenkiä lämpöeristyksellä -15 asti (din-en 344-1 mikä lie tuonkin sisältö sit on..)

Jää houkuttaisi mutta eipä kauheasti löydy 2000-3000e ylimääräistä varusteisiin... ainakin kokeneemmat kaverit sanoo että turha tuhlata rahojaan paskoihin kamoihin koska lopulta kuitenkin pitää hankkia kunnon vehkeet jos rupeaa aktiivisesti jäillä/mixediä kiipeämään. Kengät/raudat jos saisi jostain lainaan, pääsisi kyllä kokeilemaan lainaromppeilla touhua. Pelottaa vaan että se on menoa sit ja taas pääsee siirtämään rahansa varustekaupoille :)

Täälläkin yksi kiipeilystä sykkeellä innostunut. Nyt vuosi kiipeilty seinillä, boulderoitu ja vähän käyty kokeilemassa ylämäkeen kävelyä pikku vuorilla. Ensi kesänä olisi tarkoitus osallistua tällaiselle kursille: http://www.arktisiaelamyksia.com/3d_alppikiip2_lagrave.htm

Onko kenelläkään kokemuksia kurssista/vastaavista? Olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksiä ja kokemuksia. Tavoitteena olisi oppia alppikiipeilyn perusteet jotta voisi lähteä oman porukan voimin valloittelemaan vuoria.

Kyllähän sitä on muutaman kerran tullut käytyä sekä boulderoimassa, että tapanilan kiipeilyhallissa. Nyt jotenkin on pari kuukautta tullut viime kerrasta, mutta ensi viikolla olis tarkotus tehdä keikka tapanilaan jos saan jonkun kaverin mukaan. Tavotteena olis käydä sillai kerran pari kuukaudessa tässä keväällä, niin vois sitten kokeneempien kavereiden kanssa käydä kesällä kokeilemassa vaikka kallion puolella... :)

Täälläkin yksi kiipeilystä sykkeellä innostunut. Nyt vuosi kiipeilty seinillä, boulderoitu ja vähän käyty kokeilemassa ylämäkeen kävelyä pikku vuorilla. Ensi kesänä olisi tarkoitus osallistua tällaiselle kursille: http://www.arktisiaelamyksia.com/3d_alppikiip2_lagrave.htm

Onko kenelläkään kokemuksia kurssista/vastaavista? Olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksiä ja kokemuksia. Tavoitteena olisi oppia alppikiipeilyn perusteet jotta voisi lähteä oman porukan voimin valloittelemaan vuoria.
Hyvä vastata kun ei ole vielä kokemusta. Itse ainakin odotan koko lailla paljon Laskuvarjojääkärikillan jäätikkökursseilta. Siellä on ainakin ohjelman mukaan varsin perusteellinen paneutuminen asiaan. Sisältää kaikki perusjutut mitä jäätikköilyyn ja kiipeilyyn liittyy. Kyseessä ei kuitenkaan ole varsinainen kiipeilykurssi; nimestäkin sen tietysti voi jo päätellä..

En tiedä onko sallittua, mutta relaa.comista saattaa löytyä tarinoita vastaavilta reissuilta ja kursseilta.

riippuu ihan mikä on oikeasti lämpimät..
Itellä normi vaelluskengät toimii ihan hyvin vielä -10 keleillä ilman lisäsukkia jne, samalla valmistajalla löytyy alpine - kenkiä lämpöeristyksellä -15 asti (din-en 344-1 mikä lie tuonkin sisältö sit on..)

Jää houkuttaisi mutta eipä kauheasti löydy 2000-3000e ylimääräistä varusteisiin... ainakin kokeneemmat kaverit sanoo että turha tuhlata rahojaan paskoihin kamoihin koska lopulta kuitenkin pitää hankkia kunnon vehkeet jos rupeaa aktiivisesti jäillä/mixediä kiipeämään. Kengät/raudat jos saisi jostain lainaan, pääsisi kyllä kokeilemaan lainaromppeilla touhua. Pelottaa vaan että se on menoa sit ja taas pääsee siirtämään rahansa varustekaupoille :)
Mä olen kanssa kokeilemassa tota jäähommaa tän talven ihan lainakamoilla. Kengät tosin ostin ja valinta kohdistui La Sporivan Trango (toihan ei siis ole puhdas jääkiipeilykenkä) Primeen. Sopi jalkaan kuin nakutettu ja sattui maassakin olemaan vielä yksi pari jäljellä. Jos joku on hankkimassa ton tyylisiä kenkiä Suomesta, niin kannattaa huomioida, että valmistajatkaan eivät enää tee noita varastoon. Kaikki mitä on tarjolla on jälleenmyyjillä ja kun loppuu, niin sitten lisää tulee seuraavana vuonna.

Varmaankin jää helposti noi jää- ja mixtahommat aika vähille kerroille, ellei sitten ihan ota elämäntavaksi, joten kamoille tulee suhteessa käyttöön kohtuullisesti hintaa. Tämä nyt oli ihan oma arvio asiasta..

Ikä
36
Ikäviä ja surullisia uutisia Norjan Rjukanilta. Suomalainen nainen on menehtynyt kiipielyturmassa. Toinen suomalainen (mies) on luokkaantunut vakavasti, mutta on tajuissaan.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomalaisnainen+kuoli+kiipeilyturmassa+Norjassa/1135243643217
saas nähdä julkaistaanko kuinka paljon lisätietoja mutta vähän pahalta vaikuttaa noiden tyyppien kannalta kun spekuloitiin kokeneemman jääkiipeilijän kanssa aiheesta. Tod näk ei kuulema ihan kaikkea ole tehty turvallisuuden eteen (soolottu maybe?) varsinkin jos porukasta 2/3 tippuu ja yks jää seinälle.

Ihan hyvä muistutus taas seuraavalle kiipeilykerralle tarkastaa solmut valjaat ym taas tarkemmin..

Paikapäällä olleen henkilön kirjiottamaan toisella foorumilla. Ei lähtenyt enempää spekuloimaan, mutta pudotus on ollut neljä köydenmittaa ja reitti on sellainen, että enimmäkseen on liu'uttu alas ja välillä törmätty hyllyihin. Matkaa alas on ollut kaikkiaan 150-200 metriä.

Lainaus:

"Onnettomuuden syy on mitä todennäköisemmin se tyypillisin kiipeilyonnettomuuden syy. Oli sattunut inhimillinen virhe laskeutumiseen lähdettäessä ja pudonneet henkilöt eivät olleet ilmeisesti kiinnittyneet ankkuriin kunnolla. Ankkurivarusteet ja köydet olivat varmuudella ehjät, sillä niiden avulla yksi henkilö oli laskeutunut putouksen alas. Laskeutuminen vaati neljä köydenpituutta, eli putoamismatkaksi voidaan arvioida 150-200 metriä. Bölgen on vaikeusasteeltaan WI3, joten putoaminen on ollut välillä raahautumista yli hyllyjen ja välillä vähän suurempia pudotuksia."

Osanottoni asianomaisille.

jto

AMMATTILAINEN
kaskas, on täällä tällanenkin threadi... itellä myös kiipeily päälajina useampia vuosia... ok...ainoana lajina :)

seinäjoella ei seuraa ole, mutta vaasassa kyllä ja siellä on suomen eniten bouldereitakin.

jto

AMMATTILAINEN
jahas ja kaikki sitten katselemaan sm-bouldereita jarmon keiville (boulderkeskus.com) lauantaina. karsinnat alkaa klo 14 ja luvassa kovaa settiä maamme huipulta. alle mahtuu jokanen ei sm-kisoihin haluava kiipeemään myös pasila openit klo 8.30.
:)

Ikä
36
jahas ja kaikki sitten katselemaan sm-bouldereita jarmon keiville (boulderkeskus.com) lauantaina. karsinnat alkaa klo 14 ja luvassa kovaa settiä maamme huipulta. alle mahtuu jokanen ei sm-kisoihin haluava kiipeemään myös pasila openit klo 8.30.
:)
joo ei :D masentuu vaan täysin.

meni hutungissa boulderit uusiks projektin boulderikisoja varten kuukaus sit. vieläkään ei ole keksinyt yhteenkään nykäisyyn mitään järkevää niin että pääsis alkua pitemmälle.

..no kai ne seiskan miehet on aina seiskan miehiä ja minä 4-5 kaverit taas... ..no oon mitä oon :D

huomenna pitäisi käydä ehkä liidaamassa ehkä poulderoimassa. voimaa pitäis hakea että ois mitään mahkuja lähempään kiipeilypaikkaan (halsvuori) päästä liidaamaan yhtään mitään kesällä.

kaskas, on täällä tällanenkin threadi... itellä myös kiipeily päälajina useampia vuosia... ok...ainoana lajina :)
Millasias reittejä jto oikein kiipeilee, kun on monessa tredissä tullut luettua sun kiipeilymeiningeistä? Kuinka paljon ja miten treenailet; kallioilla, boulderia, halleissa, liidausta?

Täytyis itekin taas joskus saada aikaseks raahauduttua kiipeilemään. On vaan aina vähän motivaatiovaikeuksia lähtee kiipeilemään julkisilla kulkuvälineillä, kun hyvät mestat on vähän kauempana. Onneks nyt tuli hommattua auto, niin ei riitä enää sekään tekosyyksi. Sen verran mukavaa oli käydä tossa syyspuolella kiipeilemässä harrastelevan kaverin kanssa, että ekan kerran kun sais alle, niin olis varmasti taas vähän koukussa. Olis hyvä saada nyt vähän treeniä alle, että olis mitään järkee lähtee kallioille pelleilemään kesällä. :rolleyes:

Kaupunki
Kuopio
Löytyykös täältä Lappeenrannan seudulla vaikuttavia kiipeilijöitä? Itse tullut harrastettua lajia jo vuosia, mutta Lappeenrantaan muutettua on kiipeilykerrat harventuneet. Mukava olisi tutustua paikallisiin kiipeilyharrastajiin ja lähteä vaikka katsastamaan lähiympäristön kiipeilypaikkoja.