- Ikä
- 36
Kävin tänään Konalan boulderkeskuksesta ja vähän pettynyt fiilis jäi. Varmasti hyvä paikka edistyneemmälle, mutta tälläiselle aloittelijalle selvästi huonompi paikka kuin Jkylän boulderpaja tai Kuopion voema. Kritiikkiä: valaistus oli paikoitellen surkea. Värisokeana tuo huono valaistus (ja huonosti valitut valon värisävyt) korostivat miten vaikea on nähdä reittejä. Tämä voi tuntua turhalta napinalta, mutta joka kymmenes mies kärsii värisokeudesta, eli kyseessä ei ole mikään aivan marginaaliryhmä. Toivoisin että paikkoja suunnitellessa perehdyttäisiin valaistuksen tärkeyteen, jolla on hyvin iso merkitys siihen miten otteet erottaa toisistaan.
Aloittelijalle lisäksi oli mielestäni hyvin vähän sellaisia 5-6 tason reittejä, joissa olisi päässyt kiipeämisen makuun. Reittien vaikeustasolla numeroina ei ole itselleni merkitystä, mutta "helpoilla" otteilla olevaa jyrkkää seinää en löytänyt. Tälläisiä on pari sekä boulderpajalla että voemassa. Konalassa oli itselleni joko helppoja tai sitten liian vaikeita. Sellaisia sopivia reittejä ei tainnut olla kuin 1-2. Sininen 5-tason reitti hallin vasemmalla laidalla aivan perällä oli itselleni oikeastaan ainoa hyvä. Ottaen huomioon paikan koon kahteen muuhun paikaan verrattuna, oli Konalassa mielestäni huonompi valikoima (aloittelijalle). Lisäksi reittien merkinnät olivat pakoitellen epäselviä Konalassa. Tulin vielä melko huonoon aikaa (mikä on tietenkin oma moka) ja halli oli nopeasti tupaten täynnä. Tämän kokemuksen jälkeen en menisi uudestaan. Hami, koska paikka olisi sopivasti työmatkan varrella.
Luin tämän postauksesi aiemmin, ja tämä jäi mieleen etäisesti. Olen siis pääosin käynyt Pasilassa kiipeilemässä ja tänään kävin Konalassa kokeilemassa. Allekirjoitan näiden kahden paikan perusteella kummatkin kohdat.
Valaistus oli valaistustasoltaan erinomainen, siinä ei ollut valitettavaa, mutta valittu valaistus on kylmä. Valaistus ei toista värejä kovinkaan hyvin, joka on tyypillistä kun käytetään uudempia ja halvempia lamppuja. Valaistuksen vuoksi välillä seinällä ollessa oli hankalahko huomata mitä väriä mikäkin ote on, niin helposti tulee käytettyä vääriä, tai helpommilla reiteillä tulee otettua vähän itseään seinästä irti, että näkee paremmin. En ole värisokea, mutta minulla on lievää sävysokeutta, joka voi toki vaikuttaa. Pasilassa vastaavaa ongelmaa ei kuitenkaan ole, vaan lämpimämpi valaistus toistaa värit paremmin, joka soveltuu lajiin selvästi paremmin.
Konalassa on myös Pasilaan verrattuna korkeampi vaikeustaso, joka on paikan hyvä ja huono puoli. Osaltaan korkeampi vaikeustaso tulee mielestäni noista negatiivisista seinistä: osa reiteistä ja otteista on paljon vaikeampia negatiivisena kuin suoralla seinällä, ja sen takia olen tuossa samaa mieltä, että paikka tarvitsisi lisää kunnon otteilla olevia reittejä, joilla voisi totutella paremmin negatiivisiin seiniin. Tuntuu vähän, että tuossa oli aika suuri hyppäys vaikeustasossa nelosen ja vitosen välillä, mutta se voi olla, että johtuu vain minun omien taitojeni puutteesta.
Joka tapauksessa tuolla tulee varmaan jatkossa käytyä jatkossa vaihteluna, juurikin paikan reittien eriluonteisuuden vuoksi.