Kiertäjäkalvosin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maza
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tai jätät liikeradan hiukan vajaaksi alhaalta? Ettet vie niin alas että kipu tulee, jos se tulee vain siellä ala-asennossa. Välillä olisi hyvä myös tehdä niitä olkapään "huoltoliikkeita", eli vahvistaa ulko- ja sisäkiertäjien (eli käytännössä rotator cuff eli kiertäjäkalvosin) lihasten kestovoimaa. (varmaan mainittukin tässä, en huomannut lukea koko ketjua)

^ omalla kohdalla auttoi olkapääkipuihin huomattavasti, kun alkoi keskittymään huomattavasti enemmän takaolkapäiden treenaukseen, sekä epäkkäisiin. Olkapäiden/hartiaseudun lihasten epätasapaino laittaa myös enemmän painetta nivelille kuten juuri kiertäjänkalvosimelle. Itse siis kehottaisin jättämään pystypunnerruksen kokonaan vaikka kuukaudeksi ja sen sijaan olkapäille vain vipunostoja varsinkin takaolkapäille ja vaikka kohautuksia. Itsellä tosiaan auttoi.. En tähän hätään muista mistä olisin tämän vihjeen alunperin lukenut, mutta en siis itse keksinyt sentään :s

Saman jutun olen todennut itsekin. Ja mikäli aiemmin on tehty olkapäille pelkkää pystypunnerrusta, niin mikään ei estä unohtamatta liikettä kokonaan. Itse teen nykyään olkapäille vain takaolkapääsoutua, pystysoutua/vipareita sivulle. Etuolkapäät saa itsellä ihan tarpeeksi rasitusta penkistä ja kun muutenkin ovat reilusti edellä muita olkapäiden osia, niin turha enää pahentaa lihasepätasapainoa. Tulevaisuuden loukkaantumisia vältellen teen myös nykyään penkkipunnerruksen vasta olkapäätreenin jälkeen, jolloin ne ovat varmasti lämmenneet.

Pitääpä kokeilla josko takaolkapäiden treenauksesta olis apua asiaan, ne on kieltämättä jääneet paljon vähemmälle huomiolle treenissä..

Itselläni on kiertäjäkalvosin pysynyt hyvässä kunnossa, pari kertaa viikossa ulkokiertäjiä treenaamalla. Mutta ongelma on siinä ,että kun olkapää ei oireile, niin myös kiertäjätreenit jäävät helposti pois :) Tänään alkoi taa pitkästä aikaa oireileen tempausta tehdessä :(

reeniliikkeitä

voisikos joku heittää tänne muutaman linkin esimerkki reenistä, on tossa tullut katseltua bodylehden liikeopasta ja ajattelin jospa täältä löytyis jotain uutta.

:david:

voisikos joku heittää tänne muutaman linkin esimerkki reenistä, on tossa tullut katseltua bodylehden liikeopasta ja ajattelin jospa täältä löytyis jotain uutta.

:david:

Englanniksi "rotator cuff". Löytyy liikkeitä vaikkapa youtubesta.

Näitä olen itse tehnyt. http://www.bodyresults.com/e2rotatorcuff.asp Lisäksi sisäkiertoa. Sama kuin tuo liike 3, mutta alemmalla kädellä ja liike samansuuntainen. Näyttää, että tuo liike 3. olisi tehty melko suurella liikeradalla. Kannattaako kättä viedä loppuasennossa noin pitkälle? Itse pysäytän lattiantasoon.

Pienet painot. Itse teen 2,5kg-5kg.

Näyttää, että tuo liike 3. olisi tehty melko suurella liikeradalla. Kannattaako kättä viedä loppuasennossa noin pitkälle? Itse pysäytän lattiantasoon.

Noista liikkeessä 3 pienentäisin liikerataa hiukan kummastakin päästä. Eli ei ihan mahaan kiinni (ettei jännitys häviä, vrt hauiskääntö tmv) eikä tarvi yrittää ihan täysin pystyasentoon vääntää väkisin varsinkaan jos tuntuu kireeltä. Ulkokiertoo helppo tehdä myös käsi pöydän tai penkin reunalla. Olkanivel hiukan alle 90 astetta, kyynärpää sen 90. Eli samaan tapaan kun tuossa linkissä liike 2, mutta tuettuna. Tarkkaile hartian asentoa, ettei ala-asennossa "valahda eteen". Sisäkierrot on ehkä helpoin tehdä kuminauhalla seisten tai istuen. Neutraaliasennosta kohti vatsaa. Toivottavasti sai selkoa... :)

Ja samaa mieltä, pienillä painoilla näitä. Kestovoimatyyppisesti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
itsellä vuoden tauko salilta intin vuoksi ja sen jälkeen liian kovaa aloin reenaa heti ja sitten olkapääkivut alko (lähinnä olkapään etuosassa ja haukkarin yläosassa)...kestäny jo yli vuoden verran ja pienillä painoilla ja venyttelyllä koittanu korjailla asiaa pikkuhiljaa ja vähän rupee menee parempaan suuntaan mutta kyllä meinaa usko loppua...ihan perseestä...:curs:

Haluisin tietää tästä myös vaikka lueskelin kun teen vipunostoja sivuille ja eteen ja joskus penkissäkin rupeaa sattumaan olkapäihin pirusti ja reenin jälkeenkin tuntuu hirveältä vähän aikaan... tää on vaan sillee sanotaan vaikka joka 3 kerta olkapäitä tehdessä ? sama juttu tuossa tangolla tehdessä kun haukkareita teen niin kun puristus lakkaa tangon laskettua tuntuu tuol käden luus siitä ranteesta kyynärpäähän jossain tällä päällipuolella kovaa kipua kun hellitän otteen tangosta .. Auttaako rannetuet ? Neuvoja kiitos ! =) :)

Osta ja kokeile, ei ne ainakaan noihin olkapääkipuihin auta :D Viparit eteen nyt on vihoviimeinen liike mitä kannattaa tehdä jos on kiertäjäkalvosimien kanssa ongelmia. Lämmittele kiertäjäkalvosimet aina ennen reeniä ja venyttele nitä myös. Treenaa takaolkapäitäkin, nuo olkapääongelmat saattavat johtua lihasepätasapainosta (=etuolkapäät reilusti edellä).

Itellä on oikia olokapää menny paskaks auto-onnettomuudessa ja ei ne tienivuosien känni penkkaalut varmaan hyvää oo tehny (tekniikka päin v****a).. Fysikaalisen mukaan on olokapää väärässä asennossa,ennen jatkuvaa hermosärkyä ettei nukuttua saanu,salilla penkki on ollu aivan myrkkyä.Mutta kun lämmittelee kiertäjät kunnolla joka kulumasta ja kunnollinen penkkitekniikka nii pystyy kivutta nostaan. Pystypunnerrusta ei tahro oikeen pystyä tekeen..

Kiertäjäkalvosimen tulehduksen aiheuttama kipu tulee yleensä olkapään taakse (levossa tuntuvaa jomotusta, penkkipunnerruksen jälkeen), tai olkapään eteen (kun kättä vie taakse tai tekee esim dippiä).
Muita tunnusomaisia oireita:.
- Takin/repun laittaminen päälle aiheuttaa kipua
- Mikäli koetat kurottaa kädellä vastakkaisen puolen lapaluuta selän takaa, tulee kipua.
- Sormet yhteen selän takana, toinen käsi yläkautta ja toinen alakautta, on mahdotonta kivun takia.

QUOTE]

Joo-o löysin tän aiheen kun googlailin olkapäävammoista ja luin ton postauksen. Noi kaikki oireet sopivat mulle ja siihen ne jääkin. Eli pystyn treenaaman, mutta noi jutut sattuvat. Mikäs se oli mihin kannattas mennä, ortopedi?

itse olen pyöritellyt käsiä todella pitkään ja jopa kepin avulla ennen treeniä, joka asennoissa, ja sitten käsi suoraksi sivulle, siitä haban pullistusasentoon (90') ja käsi liikkuu vaakatasoon eteen ja ylös, ns hakkaat vasaralla olkavarsi(?) suorana... Ja joku kilon parin puntti ja sillä myös...

Suositut

Back
Ylös Bottom