Kiertäjäkalvosin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Maza
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No, se on sitten mielipideasia onko Triptyl oikea lääke siihen. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään miedoin valmiste lääkkeiden kirjosta.

Vaikea on sanoa mitään olkapään kuntoutukseen kun ei pääse kokeilemaan käsin.
Erilaisia kuntoutusliikkeitä on kyllä olemassa joissa ei kättä tarvitse nostaa montaakan senttiä.

viime viikonloppuna tosiaan itselläkin kiertäjäkalvosin jotenkin hajosi penkkiä tehdessä ekassa työsarjassa. Painoa ei ollut kuin 75kg ja lämmiteltykin oli tällä kertaa jopa paremmin kuin muina kertoina. Kahteen ekaan päivään ei pystynyt kättä juuri nostelemaan, eikä pystynyt oikeen nukkumaan kun joka asennossa olkapäähän koski, vaikka kipulääkettä oli otettu. Nyt oon vetäny ibuprofeiini 5 päivää kuurina 4krt päivässä ja olkapää on muuttunut täysin kivuttomaksi. Tällä viikolla olen ollut tekemättä puntilla mitään missä kädellä joutuu tekemään jotain. Eli lähinnä prässiä, reisiä, ja erilaisia alaselkä- ja vatsaliikkeitä.

Nyt kysymys olisi, että miten nopeaan tahtii kannattaa palata tekemään jotain yläkropan liikkeitä? Vai vedänkö esim ensi viikon vielä alakroppa+core comboa ja kiertäjäkalvosin venyttelyä/treeniä päälle, vai voinko jo alkaa tekemään kaikkea mahdollista? Penkistä ja pystäristä nyt meinasin pitää joka tapauksessa vielä vähän taukoa, mutta miten olkapää yleensä tykkää esim. mavesta tai rivestä?

Cuban Rotationia tehdessä alkaa aina kahdeksannen toiston paikkeilla kipuilemaan (sen verran tuskallinen ettei tee mieli jatkaa) olkapäät. Ilman painoja 500g tikulla. Kipu tuntuu nostovaiheen puolivälissä.

Ainoa kiertäjänkalvosinliike joka tuottaa kipua. Onko se vain huono liike minulle vai onko jotain häikkää?

viime viikonloppuna tosiaan itselläkin kiertäjäkalvosin jotenkin hajosi penkkiä tehdessä ekassa työsarjassa. Painoa ei ollut kuin 75kg ja lämmiteltykin oli tällä kertaa jopa paremmin kuin muina kertoina. Kahteen ekaan päivään ei pystynyt kättä juuri nostelemaan, eikä pystynyt oikeen nukkumaan kun joka asennossa olkapäähän koski, vaikka kipulääkettä oli otettu. Nyt oon vetäny ibuprofeiini 5 päivää kuurina 4krt päivässä ja olkapää on muuttunut täysin kivuttomaksi. Tällä viikolla olen ollut tekemättä puntilla mitään missä kädellä joutuu tekemään jotain. Eli lähinnä prässiä, reisiä, ja erilaisia alaselkä- ja vatsaliikkeitä.

Nyt kysymys olisi, että miten nopeaan tahtii kannattaa palata tekemään jotain yläkropan liikkeitä? Vai vedänkö esim ensi viikon vielä alakroppa+core comboa ja kiertäjäkalvosin venyttelyä/treeniä päälle, vai voinko jo alkaa tekemään kaikkea mahdollista? Penkistä ja pystäristä nyt meinasin pitää joka tapauksessa vielä vähän taukoa, mutta miten olkapää yleensä tykkää esim. mavesta tai rivestä?

Kokeile? Jollei satu niin tee. Näin mulle on lekurit tähän mennessä kaikesta vaivasta sanonut. Tietenkään vaikkei kipua olisi ollenkaan niin en ihan heti mitään 1-3 sarjoja lähtisi tekemään.

Kokeile? Jollei satu niin tee. Näin mulle on lekurit tähän mennessä kaikesta vaivasta sanonut. Tietenkään vaikkei kipua olisi ollenkaan niin en ihan heti mitään 1-3 sarjoja lähtisi tekemään.
Joo.. toi oli tilanne tosiaan joulukuun alussa. Olin vielä kivun loppumisen jälkeen viikon tekemättä mitään yläkroppa liikkeitä. Pikkuhiljaa sitten aloin kokeilemaan miltä tuntuu. Oikeastaan olkapääliikkeissä ei ole ollut mitään ongelmia. Arnorld punnerruksia ja pystypunnerrusta pystyy hyvin tekemään, mutta normipenkissä alkaa edelleen jo viimeisimmissä lämmittelysarjoissa tuntumaan ilkeältä juuri siinä kohtaa missä kipukin alkuun oli pahin, eli sivuolkapäässä. Oon aina jättänyt liikkeen sen jälkeen tekemättä. Rintatreeninä olen joutunut pelkästään pecdeckiä ja kevyesti vinopenkkiä tekemään. Niistä ei ole tullut ongelmaa

Omat olkapäät kipeytyivät taannoin, kun en jaksanut venytellä. Nyt aina ennen kuin teen mitään, pyörittelen huolellisesti minuutin-parin verran käsiä etu- ja takaperin niin, että olkapäät ja seutu lämpenee kunnolla. Ei ole ollut mitään vaivoja.

Noniin, olkapäät on vähän kipuillut, keskeltä tuolta sivulta ja vähän edestä ja välissä ehkä jopa takaa mutta erittäin harvoin, yläkroppaliikkeitä (kaikki paitsi alataljaa jne. latsiliikkeitä) tehdessä vähän kipuilee olkapäät. Eli onko nyt järkevää alkaa treenailemaan kiertäjäkalvosimia vaikka parikertaa viikkoon+ tosikevyttä venyttelyä päälle? Mitäs mieltä pakkislaiset on? Ennen ei ole tälläisiä kipuja ollut ja suht harvoin on tullut kiertäjiä treenattua ja silloinkin ollut kuminauhajumppaa, nyt ajettelin jos kokeilisi käsipainoilla treeniä. Ei ole kyllä mitään hajua missä on mennyt, pikkuhiljaa kipua tullut.

+ kuinka paljon olkapääkipuja fasettilukko voi aiheuttaa? Itsellä tuntuu olevan se, jokupäivä on pakko varata hierojalle aika että yrittäisi saada sitä auki.

Täytyykö kiertäjien treenaamisessa käyttää progressiota kanssa vai riittääkö, jos tekee liikkeet pienillä painoilla (2,5kg) 4x10 ? Vai millaista treeniä suosittelisitte? Ja samaan kysyn nyt, että kenelläkään tietoa kun meikällä sattuu tuo vasen etuolkapää ja siinä tuntuisi olevan jänne kireällä (ainakin hieroja sanoi mielestäni näin), niin mitä tehdä sille? Hieroa auki vaan ja venytellä?

Täytyykö kiertäjien treenaamisessa käyttää progressiota kanssa vai riittääkö, jos tekee liikkeet pienillä painoilla (2,5kg) 4x10 ? Vai millaista treeniä suosittelisitte? Ja samaan kysyn nyt, että kenelläkään tietoa kun meikällä sattuu tuo vasen etuolkapää ja siinä tuntuisi olevan jänne kireällä (ainakin hieroja sanoi mielestäni näin), niin mitä tehdä sille? Hieroa auki vaan ja venytellä?

Mullakin juuri tuo vasen olkapää reistaili puolisen vuotta, mutta kun selkä ja rinta päivänä on muistanut tehdä muutaman pitemmän sarjan kalvosimille kevyilla painoilla niin ongelmat ovat kaikonneet. Itse en ole mitään progressia miettinyt tuota tehdessä vaan vetänyt mukavan poltteen kalvosimiin ja alkanut tekemään päätreeniä. Itse mennyt 3x12-20 toistolla, ihan vaan fiiliksen mukaan. Varmaan kannattaa vetää vähän suuremmilla toistomäärillä kuin 10 ja voihan siinäkin kokeilla eri variaatiolla mikä sopii itselle parhaiten.

Kuminauhat on hyvät tuohon kiertäjäkalvosimen lämmittelyyn, vastuksen saa just sellaseks kun haluaa. Ite teen ennen jokaista treeniä kuminauhajumppaa olkapäille ja on tuonut kyll todellapaljon apua olkapääkipuihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ilmeisesti tässä on taas kiertäjänkalvosin tulehtunut ja penkkaamisessa se taas kipeyty. Jokaista penareeniä ennen teen kuminauhaliikket ja pyörittelen olkapäät kunnolla lämpimäksi, mutta näin tässä taas pääsi käymään. Vituttaa vaan suuresti, että vaiva tulee yleensä kun pääsen sarjapainoissa 90kg..nyt tosin pääsin tekemään sarjaa 95kg, kunnest tuli tämä tauko. Liekkö se sit johtuu siitä, ettei enää riitä voimat niin takaolkapää pääsee viimesessä toistossa nousemaan penkistä vaikka kuinka yritän ne siellä pitää?

Kyllä tämä joka tapauksessa vituttaa ihan äärettömän paljon. Ja kyseessä on aina sama, oikea olkapää/kiertäjänkalvosin. Varmistan nyt vielä, että kyseessä on kiertäjänkalvosinvaiva, kun kipu on tossa etupuolella, olkapään ja solisluun välissä?

Tiedä nyt liittyykö tämä tähän mutta ensimmäisenä tuli mieleen joten kysäsempäs täältä.. Ohjelmassa oli viparit eteen ja siinä muutama toisto tuli tehtyy ja ilmeisesti huonosti lämmitellyt tai liian ylös nosto mut käden ollessa ylhäällä olkapäästä kuulu pienimuotoinen naksahdus mutta minkäänlaista kipua ei siinä tuntunut.. Treenin jälkeen vasta alkoi olkapään "päälle" tulla vihlovaa kipua.

Itelläkin oireilee nuo. Eilisessä penkkitreenissä tuli vasemman olkavarren sisäsivulle sellaista perus hermokipua niin, että hankala oli pitää tekniikka kasassa. Vissiin lattiapunnerruksesta on ärtynyt kun siinä joutuu ottamaan tangon käsille tosi pahasta kulmasta ja seuraava treenin nopeuspenkki varmaan pahensi tilannetta. Noh lihasrelaksanttia+särkylääkettä ja ei punnerrusliikkeitä eikä venyttäviä yläselän liikkeitä viikkoon niin eiköhän tuo tokene.

Muille potilaille täällä: tollasista olkapäävaivoista on netissä paha sanoa mikä on vialla, mutta kiertäjäkalvosinongelmille on erittäin tyypillistä tuollainen ilkeä "säteilykipu" olkavarteen/kyynärvarteen/kämmeneen. Käden isot hermoradat tulee sieltä kiertäjälihasten välistä ja jos kiertäjissä on tulehdus/venähdys/revähdys tms niin se lähes poikkeuksetta ärsyttää noita hermoratoja.

Tein penkkiä reilu viikko sitten itselle aika isoilla raudoilla semmosta 6 toiston sarjaa. Viimene sarja oli niin perkeleen raskas että ilmeisesti lavat pääs irti ja tuli vähän työnnettyä olkapäillä. Reenin jälkeen tunsin lievää kipua vasemmassa olkapäässä ja jossain siellä olkapään sisällä.

Oon tällä viikolla tehnyt olkareenin suht rauhallisesti, selkäreenin lujaa, hauisreenin yms, missä tää olkapää ei ole kipeytynyt. Nyt tänään on 8 pv viime reenistä koitin taas reenata rintaa niin tasapenkkiä ei pystynyt tekemään, ei tangolla eikä käsipainoilla, koska tuntui vittumaista kipua. Vedin kuitenkin vinopenkin tangolla ja kässäreillä + pientä kipua aiheuttavan talja puristuksen rinnalle. Nyt taas reenin jälkeen olkapää tuntuu kipeältä tietyissä asennoissa.

Mitä mieltä olette, että kannattaisiko keventää nyt kaikkia reenejä, että tää olkapää paranis? Vai vetää ne täysillä missä ei tunnu kipua kuin ehkä hyvin lievästi ja rajottaa reilusti rintareeniä, missä kipu on pahimmillaan?

EDIT: Kipu on ehkä eniten etuolkapään kohdalla, sattuu esim kun kurottaa sukkia pois jalasta tai nostaa jotain ylös.

itse olen aina laiminlyönyt kiertäjäkalvosimien treenauksen salilla, nyt sitten meni olkapää pois paikaltaan ja jouduin pitää 7 viikkoa semmosta isoa tyynyä kainalos 24/7 (todellakin joka paikas ja kokoajan), eilen sain sen pois ja ortopedi sanoi että jos olkapäätä paikallaan pitävät lihakset (kiertäjäkalvosimet) olis ollu hyväs kunnos niin olkapää ei varmaankaan olisi minun tapauksessani edes mennyt sijoiltaan, lisäksi on vielä epäselvää voinko enää koskaan tehdä mitää raskasta punnerrusliikettä. Hieman pisti harmittamaan tuon kuultuani, eli reenatkaa niitä vaikka tuntuukin turhalta ehkä :)

Mä treenaan kiertäjiä kotona yläkropan työntävien lihasten treenin jälkeisenä päivänä. Kotona on sellainen pieni käsipaino niin sitten sillä tulee tehtyä ja jo parin viikon jälkeen on olkapää kipuilu vähentyny.

Lieneekö kyseessä kiertäjäkalvosin kun kapeaa penkkiä pystyy tekemään, mutta leveällä otteella ei tai oikea olkapää alkaa vihoitella. Pahinta on jos kyynerpäät ei liiku kohti kylkiä penkissä, vaan karkaa sivuille. Lisäksi oikean käden pyörittely ja sivulle nostaminen vihloo todella ikävästi. Sopii ainakin niihin kuvauksiin joita luin. Meneeköhän tässä vaiheessa oleva vamma kiertäjäkalvosintreenillä ohi, ainakin nyt kun olen ennen rinta- ja käsitreeniä lämmitellyt huolellisesti ja tehnyt myös kiertäjäkalvosinten lämmittelyt, niin kipu tuntuu lievemmältä. Tosiaan jännä että kapeaa penkkiä voi tehdä kivuitta, kunhan ei päästä kyynerpäitä karkaamaan sivuille.

Lieneekö kyseessä kiertäjäkalvosin kun kapeaa penkkiä pystyy tekemään, mutta leveällä otteella ei tai oikea olkapää alkaa vihoitella. Pahinta on jos kyynerpäät ei liiku kohti kylkiä penkissä, vaan karkaa sivuille. Lisäksi oikean käden pyörittely ja sivulle nostaminen vihloo todella ikävästi. Sopii ainakin niihin kuvauksiin joita luin. Meneeköhän tässä vaiheessa oleva vamma kiertäjäkalvosintreenillä ohi, ainakin nyt kun olen ennen rinta- ja käsitreeniä lämmitellyt huolellisesti ja tehnyt myös kiertäjäkalvosinten lämmittelyt, niin kipu tuntuu lievemmältä. Tosiaan jännä että kapeaa penkkiä voi tehdä kivuitta, kunhan ei päästä kyynerpäitä karkaamaan sivuille.

Voipi olla. Kun oma kiertäjä oli pipi niin kapea onnistui, joskin pahimmillaan kun on niin ei varmasti onnistu sekään. Voi olla myös ihan sivuolkapäässä noilla oireilla toi kipu. Helppo ratkaisu on viikon panna punnerrusliikkeille, kapeaa penkkiä toka viikko, ja sitten takaisin penkin äären kun on kiertäjäkalvosimet siinä kunnossa että niitä voi treenata kivutta.

Pystytkö pistämään kämmenen toisen puolen olkapäälle ja nostamaan kyynerpäätä ilman kipua?

Pystytkö pistämään kämmenen toisen puolen olkapäälle ja nostamaan kyynerpäätä ilman kipua?

En pysty, juuri tuollaisessa liikkeessä kipu ilmenee, oikeastaa aina kun nostaa kyynerpäätä ylöspäin. Diagnoosi lienee siis selvä. Täytyy nyt ainakin jatkaa kiertäjäkalvosimia vahvistavia liikkeitä, niitä pystyy tekemään vielä hyvin vasemmallakin kädellä 1-2 kg painoilla.

Kiertäjäkalvosin on luultavasti mennyt jo viime talvena vielä kun harrastin pelkästään pyöräilyä, ja kaverin kanssa otimme treeniohjelmaan kuntopallon heittelyn eri variaatioilla 1 krt/vk. Siinä tuli aika räjähtäviä ja rasittavia liikkeitä olkapäille. Muistaakseni silloin noteerasin kivun ensimmäistä kertaa, vaikka penkkiä tai muuta voimaharjoittelua ei tullut tehtyä ollenkaan. Kevät, kesä ja syksy meni pelkästään pyörän päällä, ja nyt alkutalvesta on alettu nostelemaan puntteja. Moneen kuukauteen ei siis tullut mitään kiertäjäkalvosinta varsinaisesti rasittavaa, mutta silti vamma on säilynyt. Voihan siis olla, että kiertäjäkalvosinta vahvistavat liikkeet korjaavat tilanteen, kun pelkkä lepo ei sitä näköjään ole tehnyt. Sanottakoon että kipu ei ole myöskään muuttunut pahemmaksi tässä muutaman viikon aikana, kun olen puntteja taas nostellut.

Aloitetaanhan forum-ura täältä ketjusta sillä vasenta olkapäätä on alkanut vihloa ja luulempa että ongelmana saattaa olla juurikin kiertäjäkalvosin. Kaikki alkoi joulukuun loppupuolella kun tein vipareita. Kipu ei ollu erityisen kova mutta häiritsi sen verran että liikkeitä ei pystyny tehdä kunnolla. Häiritsi myös muuten hiukan kun arkirutiineissa saattoi olkapäätä vihlaista jos vasenta olkapäätä joutui jotenkin käyttämään. Pidin sitten 2 viikon tauon salista (jouluja ja muuta kiireitä, joten ei olis oikein muutenkaan ehtinyt käydä kauheasti) että paranisi. Ongelma katosi salitauon myötä mutta viime perjantaina kun jotain liikettä painelin menemään, niin olkapäätä alkoi vihloa jälleen, ja eilen meni vielä hieman huonommaksi. Ei tuo kipu vieläkään mikään kauhean suuri ole, mutta kyl tuo häiritsee jonkin verran etenkin kun salilla ei oikein mitään voi tehä (paitsi tietenkin jalkoja). Kipu tuntuu arkielämässä etenkin kun avaa auton ovea sisältä päin.

Testailin tuossa sitten ja kipu on voimakkainta kun menen esimerkiksi seisomaan vasen kylki seinää päin, laitan kättä hiukan eteenpäin 50-70 asteen kulmaan, käännän kämmenen ulkospäin seinää vasten ja painan kädellä seinää. En tiedä mistä tuon idean tuollaisen kokeilemiseen edes sain mutta toivottavasti nyt valottaa edes hiukan. Lukaisin pari kiertäjäkalvosin -ketjua ja uskon että syynä ongelmiini lienee kunnollisen lämmittelyn puute tai/ja kiertäjäkalvosimen voiman puute. Pohdinkin näiden ketjujen avulla erilaisia vaihtoehtoja että miten tästä jatkan ja kyselisinkin siitä minua enemmän tietäviltä että:

1. Menenkö lääkäriin, jos menen niin julkiselle vai yksityiselle puolelle? Sitä mietin vaan että tietääkö nuo peruslääkärit mitään tälläisistä kiertäjäkalvosinasioista..
2. Vedän jonkinlaisen Burana-kuurin jos kyseessä olisi vaikka kiertäjäkalvosimen tulehdus? Tai aloitanko kylmähoidon tjsp?
3. Aloitanko treenaamaan kiertäjäkalvosimia, vaikka niitä vihloisikin. Tai alanko venyttelemään niitä?
Vai mitä suosittelisitte? Yläkropan treenaamisesta on ilmeisesti pidettävä jonkin aikaa (viikko) taukoa vai?

Toivottavasti joku osaa auttaa vähän siinä että mitä mun kannattais tän asian kanssa tehdä, olen vähän amatööri tälläisten vammojen osalta..

Suositut

Back
Ylös Bottom