Kielioppi on kivaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Antzu sanoi:
Gotcha! Se ei muuten ole kuuLLostaa vaan kuulostaa. Kuullostaminen on jotain maalaamista tms.

Olipa yllätys :D Eipä taida oikeaoppisen lauseen kirjoittaminen onnistua minulta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Timba79 sanoi:
Mitään = mtn
Jotain = jtn

Tulee aina :curs: -olo kun nuo jossain tekstissä esiintyy.
Tuo on todella ärsyttävää :curs:. Se on ilmeisesti niin iso homma kirjoittaa mitään jotain...

Puolhualeita kualkiäryleitä jiäkuapissa - täällä savolaismurteiden alueella asuessa kuulee välillä aika "viäntämistä", etenkin vanhempien ihmisten suusta... Täältäkin löytyy näköjään murteiden suojelijasieluja, mutta täytyy myöntää, että savonmurre on pahimmillaan aika karun kuuloista.. :curs:

Vaikka mikäpä minä olen sanomaan, kai sitä syyllistyy itsekin päivittäin aivan huomaamatta viäntämään ja kiäntämään asioita. Kerran jouduin helsinkiläisen kanssa hauskaan tilanteeseen, kun sanoin hänelle, että "ruoka on valamista." -"Täh? Mitä on..?" :nolo:
Nauruksihan se lopulta kääntyi, vaikkei hän suostunutkaan ymmärtämään, millä tavalla ruoka ja valaminen liittyvät toisiinsa. No, näitä sattuu savolaistytölle.

Itseäni mietityttävät tuon tuosta esim. seuraavat sanaparit, kumpi on kieliopillisesti oikea muoto, vai käykö kumpikin? Onko toinen niin sanottua puhekieltä ja toinen "oikeaa" kirjakieltä..?
Lasten - lapsien
Sienten - sienien
Toisten - toisien
...jne...

gnut sanoi:
Kielioppivirheistä valittavat runkkarit ovat saatanan ärsyttävää jengiä. Kuinka joku jaksaa? Onko niin vaikea keskittyä itse asiaan?

Faijallani on tapana sanoa, että moukka ei ole se, joka ei osaa toimia etiketin mukaan, vaan se, joka siitä rupeaa huomauttelemaan. Toisen kielioppivirheistä huomautteleminen on moukkamaista.

Huomauttelu voi kyllä olla epäkohteliasta ja moukkamaista, mutta ei mun mielestä tuo saatanan ärsyttäväksi runkkariksi kutsuminen ole ainakaan yhtään vähemmän moukkamaista käytöstä. :jahas:

Missukka sanoi:
Oikeakielisyys Instituutin reino ei taida tietää, että ETTÄ sanan eteen tulee pilkku. :jahas:
Mutta joka tapauksessa olen samaa mieltä, murret eivät ole virheitä.

Owned, myönnetään englanniksi, mutta koska me Oikeakielisyyden Instituutissa :arvi: suosimme kotoperäisiä ilmauksia, niin totean,,, että virtuaalinen nahkasilmäni on nyt kipeä sen jäljiltä,,, että Missukka työnsi sinne vihreän murren, joka siellä nyt äkäisesti haukahtelee.

Metri sanoi:
Muistuu mieleen eräs mainos, jossa sanottiin:"Maistuis varmaan sullekin." Eli kun maistuu jolle kin, se joku on syöjänä.

Maistuis varmaan sultakin olisi kyllä ollut aika karu mainos.

Puhekielessä ei varsinaisesti ärsytä muu kuin Villeloposmainen törkeän leuhkalta kuulostava puhe. Niin ja yletön kiroilu. Ja turkulaisten imperfekti. Ja...

Kirjoitetussa kielessä ärsyttävät seikat onkin jo oikeastaan mainittu tässä ketjussa. No ehkä se, kun jotkut yrittävät laittaa tekstin höysteeksi joitain englanninkielisiä lausahduksia ja laittavat ne joko vääriin asiayhteyksiin tai kirjoittavat ne päin aukkoa.

Kuten monia muitakin, mua ärsyttää yhdyssanavirheet. Mulla on pakkomielle oikolukea moneen kertaan kaikki harkkatyöt, kun en kestä sitä, että muut ryhmäläiset eivät osaa suomea. Teki mieli hakata päätä seinään, kun näin palautettavan ryhmätyön otsikon: "Yritys fuusio". Aaargh!!

Yksi sana, joka saa näkemään punaista kirjoitettuna: ruveta. Vaikka tuo ehkä onkin sinänsä ihan sallittu, niin näyttää ja kuulostaa niin karmivalta, että en kyllä ikinä itse noin kirjoittaisi varsinkaan mihinkään ns. tieteelliseen tekstiin. Toinen mitä ei pitäisi vastaavanlaisessa tekstissä käyttää, eikä varmaan missään muussakaan julkaistavassa tekstissä, on sana "panostaa". Niin ja "omata". Ei ihminen voi esim. omata pitkiä hiuksia. Ihmisellä voi olla pitkät hiukset.

(Tuleekohan noiden sanojen ympärille lainausmerkit? Tässä tulee ihan vainoharhaiseksi :D)

Ikuisesti lukion äidinkielestä muistan, että ei tulisi käyttää rakennetta: "...toimintatavat ennen yhdistymistä. Yhdistymistä, joka vaikutti...." On jotenkin niin tökerön kuuloista. Uh.

Myös sana "myöskin" pitäisi jättää vaan puhekieleen. Huonoa suomea.

Kielioppi :haart:

EDIT: Liityn myös kaksipistevammaisten kerhoon, jostain syystä yleensä käytän aina vaan kahta pistettä..

MerZi sanoi:
Puolhualeita kualkiäryleitä jiäkuapissa - täällä savolaismurteiden alueella asuessa kuulee välillä aika "viäntämistä"

Totta, itse olen repeillyt esimerkiksi "huarapiäskylle".

MerZi sanoi:
Itseäni mietityttävät tuon tuosta esim. seuraavat sanaparit, kumpi on kieliopillisesti oikea muoto, vai käykö kumpikin? Onko toinen niin sanottua puhekieltä ja toinen "oikeaa" kirjakieltä..?
Lasten - lapsien
Sienten - sienien
Toisten - toisien
...jne...

Homman nimi on se, että on monikon genetiivistä on olemassa ns. 1. ja 2. genetiivi.

Monikon 1. genetiivi liittyy sanan monikkovartaloon (lapsi/en, sieni/en, toisi/en). Monikon 1. genetiivin tunnuksia ovat -en, -den ~ -tten (esim. rajoj/en, mai/den~mai/tten)

Monikon 2. genetiivi taas liittyy yksikkövartaloon. Konsonanttivartaloissa tunnus on -ten (sien/ten, las/ten, tois/ten), vokaalivartaloissa -en (lasi/en) tai -in (poika/in).

Monikkomuotojen hajonta juontaa juurensa kielihistoriaan. Murteissa 1. genetiivi on pääasiassa itäinen, 2. genetiivi läntinen muoto, ja koska suomen kirjakieli alunperin pohjautui länsimurteille, oli vanhassa kirjasuomessa mon. 1. genetiivi yleisempi aina 1800-luvulle saakka. Sitten myös itämurteet alkoivat vaikuttaa kirjakieleen. Nykysuomessa joillakin monikkomuodoilla on selvästi vanhahtava tai arkaistinen tyylisävy, esim. poikain, maitten.

Tomi sanoi:
Esimerkki: "Miss Suomi -kilpailu" on oikein, kun taas "Miss Suomi-kilpailu" on väärin, kuten myös "Miss Suomi- kilpailu". Eli ennen "-"merkkiä tulee välilyönti, kun sanoja seuraavan sanan on tarkoitus "sitoa" edeltävät sanat yhteen. Välilyöntiä EI TULE esim. sanassa Rocky-elokuva. Lisäksi esim. Omega-3-rasvahappo kirjoitetaan juuri näin, eikä esimerkiksi "Omega-3 -rasvahappo", "Omega-3 rasvahappo" tai "tasankohuuhkaja".

Tuohon on kai olemassa ihan yksinkertainen ohje, eli aina kun tuo alkuosa muodostuu kahdesta sanasta, niin viivan eteen tulee välilyönti? Ja samainen välilyönti tulee myös aina, jos alkuosa on kaksiosainen erisnimi.

Keskustelupalstalla on mulle henkilökohtaisesti aikalailla se ja sama, miten ihmiset kirjoittelevat, kunhan lause on edes jollain lailla selkeä. Usein ymmärtämistä hidastaa välimerkittömyys.

Itse kirjoitan tänne usein puhekieltä, ja siksi myös kirjoitan joka kerta dietti, enkä dieetti. (Ja ehkä myös siksi, kun tiedän sen saavan eräät raivon partaalle :hyper: )

faidra sanoi:
Niin ja "omata". Ei ihminen voi esim. omata pitkiä hiuksia. Ihmisellä voi olla pitkät hiukset.

Luoja, tuon olinkin unohtanut. Ärsyttää ihan puhekielessäkin, kun joku ihminen "omaa mersun" tai "omaa hyvän omatunnon". Miksi, MIKSI on niin vaikeaa sanoa, että minulla on mersu ja minulla on hyvä omatunto?

Kielipoliisina toimimiseen on muutamia järkeviä syitä: ensinnäkin väärä kieliopillinen muoto saattaa oikeasti muuttaa lauseen merkitystä. Toisekseen, jos ihminen ei osaa kirjoittaa, tuskin luetun ymmärtäminenkään on kovin korkealla tasolla, joten mitäpä sitä sellaisen kanssa kirjallisesti keskustelemaan.

Murteen puhuminen on sitten asia aivan erikseen, murteet ovat vain kielen rikkautta. Tosin mielestäni uutistenlukijoiden ym. olisi syytä puhua kirjakieltä, puhdasta kirjakieltä, mitä varsinkin urheilutoimittajat vallan harvoin tekevät.

Pilkutuksesta: ymmärtänette, miten lauseen merkitys muuttuu, jos se kirjoitetaa: "Armoa, ei Siperiaan." TAI: "Armoa ei, Siperiaan." (liittyy neuvostoaikaiseen vitsiin, missä miehen tuomio lähetettiin sähkeenä toiselle paikkakunnalle, ja mies nokkelasti pelasti itsensä Siperialta osoittamalla tuomarille, että tuomari tulkitsi ensin pilkun väärään paikkaan.)

Sen kyllä tunnustan, että itselläni pilkut ovat erittäin usein ihan missä sattuu.

Tomi sanoi:
Se on "oikeakielisyysinstituutti". Murret ovat koiria.

Perkele, kolme sivua asiaa yhdestä lemppariaiheestani, enkä ole päässyt osallistumaan keskusteluun ennen kuin nyt. :(

Jotenkin arvasin, että tykkäisit tästä :)

NHB sanoi:
Miten kukaan voi ärtyä siitä, että joku toinen puhuu tai kirjoittaa kieliopillisesti epätäydellistä tekstiä? Puhumattakaan murteista... Tulee vaan mieleen, ettei näille tapauksille ole koskaan tapahtunut mitään isompaa. Vai onko kyse siitä, että kaikki eivät puhu samalla tavalla kuin nämä kielioppipoliisit? Vain todella pieni osa maailman ihmisistä puhuu kirjakieltä ja kirjoittaa kieliopillisesti upean virheetöntä tekstiä, varsinkin suomeksi. Tekeekö se näistä yksilöistä sitten sen parempia tai huonompia ihmisinä?

Itse pidän murteita rikkautena. Aika tylsäähän se ois, jos kaikki lässyttäis persoonatonta kirjakieltä. Jotenkin maailmallakin kulkiessa tulee kuunneltua korvat esimerkiksi irkkuja ja baijerilaisia.

Ihmiset voi puhua ja kirjoittaa noin yleisesti ottaen miten haluaa, mutta olisi hyvä, jos ihan perusjutut menisi oikein kirjoittaessa.

Murteet ovat rikkaus, kyllä enkä muutenkaan halua puuttua puheeseen, koska puhekieli on ihan yleinen käytäntö tässä yhteiskunnassa.

MUTTA! Haluan, että virallisessa maailmassa kirjoitetaan oikein (media, työpaikkailmoitukset yms.). On huvittavaa lukea työ paikka ilmoitusta, jossa vaaditaan erinomaista Suomen kielen taitoa. (<-Kärjistetty!)

Yks mitä en tuu ikinä tajuamaan on 'Ketä sen viestin lähetti?' Ei ymmärrä..Eli suomeksi: Kuka sen viestin lähetti?

Maskotti sanoi:
Huomauttelu voi kyllä olla epäkohteliasta ja moukkamaista, mutta ei mun mielestä tuo saatanan ärsyttäväksi runkkariksi kutsuminen ole ainakaan yhtään vähemmän moukkamaista käytöstä. :jahas:
Se sentään on suoraan sanottu, eikä mitään hienostelu-vittu-punaviini-sormetperseessä-oidå-huikauhia-:sivistynyt: -pelleilyä.

Paska maistuu kuselle vs. Paska maistuu kuselta

Molemmat ovat oikein ja voivat tarkoittaa samaa asiaa, joskin ensimmäinen saattaa aiheuttaa väärinkäsityksiä.

Onko kukaan muu laittanut merkille Vilkkumaan biisiä Satumaa tango? Voin myös olla kuullut väärin, mutta eikös siinä kertosäkeessä sanota:
... mä panen stereoita kovempaa..
Mä melkein laitoin kappaleen mustalle listalle sen takia! Tai sitten se tarkoitti mitä sanoi. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom