Kielioppi on kivaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
gnut sanoi:
Kielioppivirheistä valittavat runkkarit ovat saatanan ärsyttävää jengiä. Kuinka joku jaksaa? Onko niin vaikea keskittyä itse asiaan?

Faijallani on tapana sanoa, että moukka ei ole se, joka ei osaa toimia etiketin mukaan, vaan se, joka siitä rupeaa huomauttelemaan. Toisen kielioppivirheistä huomautteleminen on moukkamaista.

Jos kuitenkin tahtoo olla moukka ja huomautella, on paras olla itse puhdas kuin pulmunen.

Sanokaapa, kusipäät, mitä korjattavaa seuraavissa sanoissa on:
niinkuin
sitä paitsi
vaaleanpunainen
sinne päin
kotiin päin
kuntienvälinen
kansainvälinen
ompa
alakkain
alinomaan
Suomen Sosiaalidemokraattinen Puolue
kiillottaa
grafinen
shampoo
aikakausilehti
elämänkerta

Kuten jo sanoin, en oo mikään kielinero, mutta...

niin kuin (tuleeko se erikseen :) )
kuntien välinen
elämäkerta
onpa
graafinen

Noin mun mielestä, vai onko äidinkielen opinnot mennyt ihan metsään..? - Sekin on mahdollista -
Muista en sitten osaakaan sanoa mitään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
gnut sanoi:
Sanokaapa, kusipäät, mitä korjattavaa seuraavissa sanoissa on:
niinkuin
sitä paitsi
vaaleanpunainen
sinne päin
kotiin päin
kuntienvälinen
kansainvälinen
ompa
alakkain
alinomaan
Suomen Sosiaalidemokraattinen Puolue
kiillottaa
grafinen
shampoo
aikakausilehti
elämänkerta

niin kuin
sitä paitsi
kotiin päin
kuntien välinen
kansainvälinen
onpa
allekain
alinomaan
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
kiilloittaa
graafinen
shampoo
aikakauslehti
elämänkerta

???

Menikö puolet päin persettä? Tommosista hifistelyistä on aikaa.. :D

ps. Laitan muuten usein lauseen perään KAKSI pistettä kolmen sijaan.. :)

edit: hidas.. ja vaaleanpunainen tipahti vielä välistä

edit2: En edelleenkään yritä kirjoittaa oikeaoppista suomenkieltä yhdessäkään lauseessa tätä lausetta lukuunottamatta.

AT sanoi:
niin kuin
sitä paitsi
kotiin päin
kuntien välinen
kansainvälinen
onpa
allekain
alinomaan
Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
kiilloittaa
graafinen
shampoo
aikakauslehti
elämänkerta

???

Menikö puolet päin persettä? Tommosista hifistelyistä on aikaa.. :D

ps. Laitan muuten usein lauseen perään KAKSI pistettä kolmen sijaan.. :)

Miks koulussa opettaja laittoi mulle aina punakynää esseeseen kun kirjoitin elämäNkerta? Siellä väitettiin että se on elämäkerta.. Luulisin, että kiillottaa tulee kyllä ilman tota i:tä väliin? Äh, en tiedä.. Pitäisiköhän mun poistua tai kohta kaivan lukion kielioppikirjan esille, oikein pilkkua viilaamaan... :jahas:

MerZi sanoi:
Miks koulussa opettaja laittoi mulle aina punakynää esseeseen kun kirjoitin elämäNkerta? Siellä väitettiin että se on elämäkerta.. Luulisin, että kiillottaa tulee kyllä ilman tota i:tä väliin? Äh, en tiedä.. Pitäisiköhän mun poistua tai kohta kaivan lukion kielioppikirjan esille, oikein pilkkua viilaamaan... :jahas:

Ooh.. Se muuten ON elämäkerta! Tota en oikeesti olis tienny..

Ja joo.. Toi kiilloIttaa oli puhtaasti moka :nolo:

Menen nurkkaa häpeämään..

Ja vielä kerran kaksi pistettä perään..

ironchef sanoi:
Kun piste päättää asian.
Kolme pistettä jättää asian avoimeksi...
Niin mitä hemmettiä tekee kaks pistettä?

Kaksi pistettä on peräisin villeiltä teinivuosilta tilanteista jolloin olisi ollut paikallaan panna tekstiviestin perään kolme pistettä, mutta tilan säästämiseksi jätettiin yksi pisteistä laittamatta.. :)

edit: Oli mulla vaan hurja nuoruus..

En jaksa kirjotetun tekstin kieliopillisista ongelmista nykypäivän maailmassa ruikuttaa, mutta tosielämässä [tm] on tullut viimeaikoina vastaan useammissa asiayhteyksissä aivan ihmeellinen sana. Intissä törmäsin kyseiseen sanaan ensi kertaa, nyttemmin se on tullut vastaan jo useammin. Aluksi ajattelin kuulleeni vain harhoja, ei sitä voinut järjellä käsittää.
Sana on siis "sunt". "Mä tapasin sunt" ja niin edelleen. Siis mitä ihmettä? Mikä saa ihmisen laittamaan n kirjaimen persoonapronominin keskelle? Onko kyseessä joku Etelä-Suomalaisen salaseuran oma murre vai mistä on kyse?

Miten kukaan voi ärtyä siitä, että joku toinen puhuu tai kirjoittaa kieliopillisesti epätäydellistä tekstiä? Puhumattakaan murteista... Tulee vaan mieleen, ettei näille tapauksille ole koskaan tapahtunut mitään isompaa. Vai onko kyse siitä, että kaikki eivät puhu samalla tavalla kuin nämä kielioppipoliisit? Vain todella pieni osa maailman ihmisistä puhuu kirjakieltä ja kirjoittaa kieliopillisesti upean virheetöntä tekstiä, varsinkin suomeksi. Tekeekö se näistä yksilöistä sitten sen parempia tai huonompia ihmisinä?

Itse pidän murteita rikkautena. Aika tylsäähän se ois, jos kaikki lässyttäis persoonatonta kirjakieltä. Jotenkin maailmallakin kulkiessa tulee kuunneltua korvat esimerkiksi irkkuja ja baijerilaisia.

Tosiaan, varsinkin palstoilla on ¨AINA¨ näitä ristiretkeläisiä joilla on jumalan oikeuttama velvollisuus puuttua jokaiseen kirjoitusvirheeseen. Ja sitten asiasta kolmanteen. Sunt?!?! Ei tuo voi olla edes sana ja huonoksi vitsiksikin erittäin huono. :P

gnut sanoi:
Kielioppivirheistä valittavat runkkarit ovat saatanan ärsyttävää jengiä. Kuinka joku jaksaa? Onko niin vaikea keskittyä itse asiaan?

Faijallani on tapana sanoa, että moukka ei ole se, joka ei osaa toimia etiketin mukaan, vaan se, joka siitä rupeaa huomauttelemaan. Toisen kielioppivirheistä huomautteleminen on moukkamaista.

Jos kuitenkin tahtoo olla moukka ja huomautella, on paras olla itse puhdas kuin pulmunen.

Olen täysin samaa mieltä. Onhan silti jokaisen päästävä jossain pätemään. Vai onko?

NHB sanoi:
Itse pidän murteita rikkautena. Aika tylsäähän se ois, jos kaikki lässyttäis persoonatonta kirjakieltä. Jotenkin maailmallakin kulkiessa tulee kuunneltua korvat esimerkiksi irkkuja ja baijerilaisia.

Ehdottomasti näin, murteet ovat hieno asia! :thumbs: Mutta eipä tässä ketjussa ollutkaan alunperin kyse murteista, vaan siitä, että jotkut eivät tunnu osaavan edes alkeellisimpia oikeinkirjoitussääntöjä. Ja sellaista tekstiä on ihan oikeasti melkoisen ärsyttävää lukea - puhumattakaan siitä, että jos esim. välimerkit puuttuvat täysin, niin tekstin ymmärtäminen voi olla TODELLA vaikeaa.

Tuo joneista puhuminen vituttaa kyllä ihan huolella. Yliopistollakin 99% luennoitsijoista käyttää tuota tärykalvot raiskaavaa väännöstä.

Missukka sanoi:
Oikeakielisyys Instituutin reino ei taida tietää, että ETTÄ sanan eteen tulee pilkku. :jahas:
Mutta joka tapauksessa olen samaa mieltä, murret eivät ole virheitä.

Ironchef: :eek: copypastetin

On ihan pakko kommentoida sen verran, että pilkku ei koskaan tule minkään sanan eteen! Pilkuilla erotetaan lauseita ja ylimääräisiä lisäyksiä tiettyjen sääntöjen mukaisesti, mutta niitä en ala tässä selostaa. Sanon vain, että älkää, hyvät ihmiset, ikinä käyttäkö pilkkuja esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
- tuoli, sekä pöytä
- teen sitä, enkä taistele
- huomasin, että olin pudonnut, ja että ihmettelin vammojani

Aargh! Nää ylimääräiset pilkut ärsyttää aina... Muistakaa noi ohjeet! Kielimies on puhunut. :zzzz:

Gillyanne sanoi:
Ehdottomasti näin, murteet ovat hieno asia! :thumbs: Mutta eipä tässä ketjussa ollutkaan alunperin kyse murteista, vaan siitä, että jotkut eivät tunnu osaavan edes alkeellisimpia oikeinkirjoitussääntöjä. Ja sellaista tekstiä on ihan oikeasti melkoisen ärsyttävää lukea - puhumattakaan siitä, että jos esim. välimerkit puuttuvat täysin, niin tekstin ymmärtäminen voi olla TODELLA vaikeaa.
Yhteen pötköön, ilman välimerkkejä ja kokonaan isoilla tai pienillä kirjaimilla kirjoitettu teksti on kyllä syvältä. Jää hyvin helposti lukematta. Tuntuu täälläkin palavan hihat vaan monelta lukuisia kertaluokkia pienemmistäkin puutteista, myös murteellisista ilmaisuista.

Kertoisko joku joka tunnustaa ärtyvänsä kielioppivirheistä sen, mikä siinä kielioppivirheessä oikein ärsyttää? Tekeekö se tekstistä liian vaikeaselkoista, oletatko sen kirjoittajan olevan ärsyttävän tyhmä, oletko vihainen Suomen koulutusjärjestelmälle, maailman epätäydellisyys saa sut pois tolaltas vai mikä on kaiken ärtymyksen takana?

AT sanoi:
Ooh.. Se muuten ON elämäkerta! Tota en oikeesti olis tienny..

En varmaan ole ainoa suomalainen, joka ei ole ennen huomannut törmänneensä versioon elämäkerta.

Tuolla dvdplazan puolella ärsyttää kaijuttimista tai parhaassa tapauksessa kaijjuttimista kirjoittaminen.
Hifi-lehden palstalla muuten äskettäin heräsi vastaavanlainen threadi, jonka aiheutti selkeä ketjun otsikko: Mikki vahvaria :D

AT sanoi:
Kaksi pistettä on peräisin villeiltä teinivuosilta tilanteista jolloin olisi ollut paikallaan panna tekstiviestin perään kolme pistettä, mutta tilan säästämiseksi jätettiin yksi pisteistä laittamatta.. :)

edit: Oli mulla vaan hurja nuoruus..

Heh.. Sillon kun ei vielä ollut kännyköissä ketjutettujen viestien ominaisuutta, piti keksiä noita jippoja säästääkseen merkkejä, kuten just kaksi pistettä kolmen sijaan, ja joskusPitiKirjoittaaJopaNäinEtteiTuleTurhiaVälejäKunOliNiinPaljonAsiaaJaVähänRahaa... :curs:

Mut menipäs vähän :offtopic:

Ja pääsenpäs hehkuttamaan: olin kerrankin oikeassa! :hyper:
Nimittäin sen elämäkerran suhteen - jotain tuli näköjään lukiossakin opittua...

jänkäkoira sanoi:
Tämä ei varmaan ole mikään kielioppivirhe, mutta ärsyttää allekirjoittanutta kuitenkin.

En siis saa nukutuksi kunnolla, jos joku sanoo:"se näyttää hyvälle." Siis mitä!? Omaan korvaan kuulostaa paljon luonnollisemmalta sanoa:"se näyttää hyvältä."
Samoin. Vielä karmeampaa on kuulla TV:stä urheiluselostajan toteavan:"Nyt näyttää valitettavasti sille , että ...." Miun isä on eläkkeellä oleva äidinkielenopettaja, ja hänen korviaan raastaa myös tämä allatiivin käyttö. Muistuu mieleen eräs mainos, jossa sanottiin:"Maistuis varmaan sullekin." Eli kun maistuu jolle kin, se joku on syöjänä. Ja kun maistuu jolta kin, se ruoka on tuon jonkun makuista. Mie sanon aina: maistuu mansikalta, haisee pahalta, tuntuu hyvältä. Oikein hyviä tuttuja ja läheisiä uskallan oikaista, kun he käyttävät päätettä -lle. Taidanpa kysäistä asiaa huomenna tämänhetkiseltä äidinkielen opettajamme sijaiselta.

Jotenkuten menee vielä tuo maistuminen ja haiseminen jollekin, mutta tuntuu, kuulostaa ja vaikuttaa siltä , että ...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom