Kielioppi on kivaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
No murteethan eivät ole kielioppivirheitä, mutta se kun turkulaiset korvaavat imperfektin s-kirjaimella sekoittaa välillä Pirkanmaalaisen päätä. "Mä yskisin viim yön", "Jori menis saunaan", "Sit se kattos mua". Ihan kummia noi turkulaiset.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No, nyt on väli. Outoa etten ole itse tuota mokaa huomannut. Kaipa sitä ei niin kriittisesti katso omia sepustuksiaan (vaikkakin copypastettua).
Tuleekos tuohon muuten pilkku tuohon sun siguus? Hmmm...

Se muuten on tosi ärsyttävää, kun ERÄÄT joka ikisen lauseen jälkeen laittaa kolme pistettä... Niin... Juuri näin... Enpä tiedä...

Laffer sanoi:
Tämä kuullostaa jopa niin yksinkertaiselta, että ehkä minäKIN osaan tuota hyödyntää. :)

Ketä sanan käyttö väärin ärsyttää, sekä tietysti nuo teiniX äksät.

Gotcha! Se ei muuten ole kuuLLostaa vaan kuulostaa. Kuullostaminen on jotain maalaamista tms.

Pinet krjotusvirheet ei niin haettoo, mutta joh aletahan kirijoottelemahan, ihan miten sattuu, niin kyllä, alkaa meneen, heremo!

Ja kyllä, liialliset pilkutkin ottaa välillä aivoon...

Tää on muuten aika kätevä:
http://www.nic.fi/~rsuonio/oikeinkirjoitus/

Missukka sanoi:
No, nyt on väli. Outoa etten ole itse tuota mokaa huomannut. Kaipa sitä ei niin kriittisesti katso omia sepustuksiaan (vaikkakin copypastettua).
Tuleekos tuohon muuten pilkku tuohon sun siguus? Hmmm...

Se muuten on tosi ärsyttävää, kun ERÄÄT joka ikisen lauseen jälkeen laittaa kolme pistettä... Niin... Juuri näin... Enpä tiedä...

[,<-nus] Voiko kirjoittaa noin: " Tuleekos tuohon muuten pilkku tuohon sun siguus?"
Sen pitäis olla että. Tuleekos tuohon sun siguus muuten pilkku? :D
Ja tuo copypaste taipuu copypastetettua :rolleyes: [/ ,<-nus]
Okei. Mä myönnän laittavani joissakin viesteissä ton kolme pistettä joihinkin kohtiin. Se jättää edeltäneen tekstin tarkoituksella kesken ja auki...

Oikeassa olet, kirjoitin puhekieltä. Sinänsä ei väärin, mutta rakenteeltaan tuo on kyllä hävyttömän huono lause...

Itsekkin käytän noita kolmea pistettä, mutta vain kerran esim. tekstiviestissä.

Inhoan kielioppeja!!! ne on ärsyttäviä eikä niitä jaksa :S:S:S:S

Missukka sanoi:
Oikeakielisyys Instituutin reino ei taida tietää, että ETTÄ sanan eteen tulee pilkku. :jahas:
Mutta joka tapauksessa olen samaa mieltä, murret eivät ole virheitä.
Se on "oikeakielisyysinstituutti". Murret ovat koiria.

Perkele, kolme sivua asiaa yhdestä lemppariaiheestani, enkä ole päässyt osallistumaan keskusteluun ennen kuin nyt. :(

Eniten kirjoitus- ja kielioppivirheitä näkee yhdyssanoissa, joissa kahta tai useampaa edeltävää sanaa seuraa sana, joka sitoo koko rimpsun moniosaiseksi yhdyssanaksi, jota ei kuitenkaan kirjoiteta yhteen. Sille on varmaan oma nimikin, mutta ah, kun jaksan nyt etsiä.

Esimerkki: "Miss Suomi -kilpailu" on oikein, kun taas "Miss Suomi-kilpailu" on väärin, kuten myös "Miss Suomi- kilpailu". Eli ennen "-"merkkiä tulee välilyönti, kun sanoja seuraavan sanan on tarkoitus "sitoa" edeltävät sanat yhteen. Välilyöntiä EI TULE esim. sanassa Rocky-elokuva. Lisäksi esim. Omega-3-rasvahappo kirjoitetaan juuri näin, eikä esimerkiksi "Omega-3 -rasvahappo", "Omega-3 rasvahappo" tai "tasankohuuhkaja".

Myös Ruotsin-matka on oikein, kuten myös New Yorkin -matka. Tavallisten substantiivien yhteenkirjoituksesta en viitsi vaahdota, koska ne opittiin joskus ala-asteella. Turvavyö, puhelinnumero, potkukelkka, crack-huora, ihmissusikoirapuisto-orava...

Mutta muistakaa: Jouni Virtamo voi tulla tähän viestiketjuun koska tahansa ja ownata meidät kaikki kieliopissa niin pahasti, että itsetunto on taas nollissa kaikilla paitsi Jounilla. :)

keijo s sanoi:
Miksi taxi pitää vääntää taksiksi kun melkein kaikkialla maailmassa se on taxi?

Koska olemme suomalaisia, asumme Suomessa ja puhumme suomea. Oletko yrittänyt ostaa Prismasta viinaa vain siksi, että muuallakin maailmassa sitä myydään ruokakaupoissa? ;)

Ok, annan myönnytyksen. Hyväksyn sanan pizza. Pitsa töksähtää jotenkin.

Itse asiassa nyt alkoi tehdä mieli pizzaa :kuola:

Tomi sanoi:
Eniten kirjoitus- ja kielioppivirheitä näkee yhdyssanoissa, joissa kahta tai useampaa edeltävää sanaa seuraa sana, joka sitoo koko rimpsun moniosaiseksi yhdyssanaksi, jota ei kuitenkaan kirjoiteta yhteen. Sille on varmaan oma nimikin, mutta ah, kun jaksan nyt etsiä.

Sanaliitto?

Minä en kieliopista tiedä paljon mitään ja sen kyllä varmasti huomaa. :nolo:

Mutta yksi ärsyttävä kirjoitustyyli on nyt ilmaantunut, eli sanojen "lyhentäminen".

Mitään = mtn
Jotain = jtn

Tulee aina :curs: -olo kun nuo jossain tekstissä esiintyy.

Mulla keitti alkuviikosta aika pahasti yli, kun luin jonkun tutkija-luennoitsijan luentokalvoja. Monet kemiaa/biologiaa tms. alaa opiskelleet on varmaan tavannu (usein aika vanhoja) tyyppejä, jotka puhuu joneista kun ne tarkottaa ioneja. Niiltä tekis aina mieli kysyä, että kuka helvetti se Joni on?! No mutta tämä neropatti oli jopa kirjottanu ionin tilalle joni!!! Eikä kerran, vaan ihan kaikkiin kohtiin! Kelle tulee mieleenkään kirjottaa joneista, eikö oikeesti mikää kielikorva sano niille yhtää mitää??? Enkä käsitä, mistä ne sen joninsa on keksiny, kun englannissakin on ion.

BTW, en menny sille luennolle, olisin varmaan alkanu heitellä tavaroita. :curs:

Jotenki tuntuu että nykyään ei enää opeteta kauheesti kielioppia. Tai ainakaan nykyään se ei nappaa nuorisoa. Tai sitten kieli on vaan mennyt viduilleen tekstiviestien ja ircin takia? niiq, onx, ihq, älä xiittaa, rolfmao, lol

BigBucks sanoi:
Inhoan kielioppeja!!! ne on ärsyttäviä eikä niitä jaksa :S:S:S:S

Mulla on ihan samat aatteet. Lukasin nama tarinat lapi ja taytyy sanoa etta ei kylla arsyta yksikaan noista ongelmista. Varsinkin vali pilkun jalkeen, jokus jaa kayttamatta, Juu ja usein tulee kirjoitelua erilaisella nappaimistolla. Nyt on esim ransakalaisten verisio kaytossa. ä, ö, ja sun muita en ole enaa pitkaan aikaan kayttanyt. en edes toissa asiakkaille kirjoittaessa.

Ite oon aina osannu halutessani kirjottaa suhteellisen oikeeta suomee - ainakin omasta ja ala- ja yläasteen sekä lukion aikaisten opettajien mielestä, mutten jaksa välittää pätkääkään, onko mun kirjotukseni kieliopillisesti korrektia vai ei, kun kirjottelen johonkin tämmöseen voorumiin tai muihin sättilöihin. (kuten näkyy - en myöskään tässä threadissa :))

Silti pistää pahasti silmään ja aiheuttaa suunnatonta ärsytystä jos jokainen yhdyssana joka lauseessa on kirjotettu erikseen tai jos pilkut ja pisteet on aivan missä sattuu tai puuttuu kokonaan, mutta ETENKIN jos on selvästi yritetty kirjottaa mahdollisimman oikeaoppista suomee ja kirjakieltä suomen kielioppia käsittelevässä threadissa eikä oo onnistuttu siinä edes lähelle. :curs:

:piis:

Kielioppivirheistä valittavat runkkarit ovat saatanan ärsyttävää jengiä. Kuinka joku jaksaa? Onko niin vaikea keskittyä itse asiaan?

Faijallani on tapana sanoa, että moukka ei ole se, joka ei osaa toimia etiketin mukaan, vaan se, joka siitä rupeaa huomauttelemaan. Toisen kielioppivirheistä huomautteleminen on moukkamaista.

Jos kuitenkin tahtoo olla moukka ja huomautella, on paras olla itse puhdas kuin pulmunen.

Sanokaapa, kusipäät, mitä korjattavaa seuraavissa sanoissa on:
niinkuin
sitä paitsi
vaaleanpunainen
sinne päin
kotiin päin
kuntienvälinen
kansainvälinen
ompa
alakkain
alinomaan
Suomen Sosiaalidemokraattinen Puolue
kiillottaa
grafinen
shampoo
aikakausilehti
elämänkerta

Minua ärsytti suunnattomasti taannoin vieraillessani joillakin nettisivuilla, jossa jokainen yhdyssana oli kirjoitettu erikseen. Kyseessä oli muu kuin yksityishenkilön sivusto.. Kukaan ei tietenkään voi vaatia, että esimerkiksi juuri pakkiksen kaltaisella keskustelufoorumilla täytyy käyttää kirjakieltä (vaikka moni usein takertuukin tekstien kieliasuun :) ), ja se luultavasti olisikin mahdotonta.. Harvalla kirjoittajalla ovat pilkutkin viimeistä myöten kohdallaan. Joskus kuitenkin mietityttää, onko kyseessä vitsi, niinQ zillo ku texti o tän kaltazt - ja ilmeisesti toiset kirjoittaa niin tosissaan?

En itse ole välttämättä mitenkään hyvä kirjoittaja, mutta pyrin laittamaan edes isot alkukirjaimet ja pilkut paikalleen (vaikka en niitä viilaakaan)... On täällä joskus takerruttu minunkin tekstieni kieliasuun ja onhan se, hyvä että Pakkiksella toimii omat kielisalapoliisit. Löytyykö threadia jossa joku ei huomauttaisi: "toi muuten kirjoitetaan näin eikä noin..." :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom