Kielioppi on kivaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
reinhardt sanoi:
Enkä ajanut taxilla.

Miksi taxi pitää vääntää taksiksi kun melkein kaikkialla maailmassa se on taxi?

X on kiva kirjain. Olen myös kovin tykästynyt kirjaimiin B, Z, Å, PNG ja ÖÖ sekä Ylä-Vinkupapualla varsin yleisesti esiintyvään diftonkimuotoon φ jota tosin käytetään lähinnä pussilaamojen metsästyksen yhteydessä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
minen noista kieli oppiasioista ymmärrä mutta sen minätii tiiän että suomen kiälessä on äxän lisäx yx toinen kiriain millä on harvemmin käyttöä seon ähvä sitähän käytetään vaan yhtessä sanassa ja se sana on toi pesu fati

Jamaha sanoi:
minusta kaikkein räikein tapa kiusata lukijoita on kirjoittaa viestinsä ilman välimerkkejä ja isoja kirjaimia tai, sijoittaa muutama pilkku ikään, kuin muodon vuoksi totaalisen, vääriin paikkoihin

todella vittumaista kirjoittaa juuri noin niin kuin mainitsit ja, kun siihen lisää vielä väärin, kirjotetut yhdys sanat kuin vaikka kunto sali ja pakko toisto niin johan on hilpeää

vielävittumaisempionjättäävälitpoiskirjoituksestajakirjottaakaikkipelkkäänpötköönsilloinlähteeoikeestitajulukijaltajaärsytysonifernaalinen

Gillyanne sanoi:
Yhdyssanoissa auttaa vanha, hyvä muistisääntö jostain ala-asteen hämäristä: jos voit laittaa sanojen väliin -kin -liitteen, kyseessä ei ole yhdyssana. Jos et, niin kyseessä ON yhdyssana ja kirjoitetaan yhteen.
Tämä kuullostaa jopa niin yksinkertaiselta, että ehkä minäKIN osaan tuota hyödyntää. :)

Ketä sanan käyttö väärin ärsyttää, sekä tietysti nuo teiniX äksät.

Mun mielestä on periaatteessa ihan sama miten puhuu, mutta kirjoittamisen kanssa kannattaa olla tarkkana.

Ei tietenkään tarvitse täysin oikein kirjoittaa, mutta peruasioiden olisi hyvä olla kunnossa.

Ompa ihanaa huomata, että muitakin ärsyttää kielioppivirheet!

Eniten mua ärsyttää noi yhdyssanavirheet. Kai sitä tyhminkin bodari vois edes oppia kirjoittamaan maasta vedon ja penkki punnerruksen yhteen???? Noita näkee koko ajan erikseen. :wall:

Minäkin pidän totaalisen kielioppitaidotonta ihmistä vähän tyhmänä, tai ainakin laiskana. Mä oon oikeesti luullu, että tässä maassa kaikki käy peruskoulua 9 vuotta. Mitä hyötyä siitä on, jos sielä ei nykyään opita edes kirjoittamaan ymmärrettävästi? Esim. noi yhdyssanasäännöt on aika perusjuttuja. Tai se, että lauseet alkaa ISOLLA alkukirjaimella! Grr....

Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin sanojen vielä, tai kuulostaa väärin kirjoitus. Siis viellä ja kuullostaa. Aina kun näkee jomman kumman sanan, niin olo on: :evil: :wall: Jopa DivX Finlandin tekstityksissä on tällaisia virheitä. Ärsyttävää.

Ja huomautus neutraalille, älä vedä palkokasvia sieraimeen, mutta pakko mainita muutaman vanhan postin perusteella... Se on äijä, ei äijjä...

Btw, mitä eroa on sanoilla pidempi ja pitempi? Käytetäänkö niitä eri tilanteissa, vai onko toinen väärin, vai ovatko molemmat oikein, vai miten se menee???

jesus adidas sanoi:
En tiedä kuinka yleinen tämä ilmiö on muualla Suomessa, mutta ainakin Turussa piinaavan moni käyttää sanaa "ketä" "kuka"- ja "joka"- sanojen tilalla.
Maailman ärsyttävin tapa :curs: Onko tuo jotain murretta?

Tämä ei varmaan ole mikään kielioppivirhe, mutta ärsyttää allekirjoittanutta kuitenkin.

En siis saa nukutuksi kunnolla, jos joku sanoo:"se näyttää hyvälle." Siis mitä!? Omaan korvaan kuulostaa paljon luonnollisemmalta sanoa:"se näyttää hyvältä."

Powerhousu sanoi:
Btw, mitä eroa on sanoilla pidempi ja pitempi? Käytetäänkö niitä eri tilanteissa, vai onko toinen väärin, vai ovatko molemmat oikein, vai miten se menee???

Pitkä, pitempi, pisin?

Emmä tiedä, olisko joku murrejuttu?

Olisiko niin että pidempi viittaa aikaan, "kestää pidempään".

jesus adidas sanoi:
En tiedä kuinka yleinen tämä ilmiö on muualla Suomessa, mutta ainakin Turussa piinaavan moni käyttää sanaa "ketä" "kuka"- ja "joka"- sanojen tilalla.

Tästä olin itsekin tulossa avautumaan. Kuulostaa niin ärsyttävältä meikäläisen korvaan :curs:.

Powerhousu sanoi:

Sama asia. Pidempi esiintyy yleensä läntisissä murteissa.

Eipä minua kamalasti mikään häiritse. Niin kauan, kun pilkut sekä muut välimerkit, isot kirjaimet ja helpot yhdyssanat ovat oikein. Täytyy kyllä myöntää, että erittäin kriittisesti tekstiä katselen. Johtuiskohan tuosta lukioajan äikän opetuksesta. Myös jotka/mitkä ja joka/mikä sanat tulisi olla oikein, sekä lauserakenne lauseissa, joissa noita käytetään.

jesus adidas sanoi:

Kyseessä on turkulaisten murrejuttu.

Meillä Oikeakielisyyden Instituutissa :arvi: murteellisuuksia ei ole perinteisesti pidetty kielivirheinä, vaan pääsääntö on että murteen puhujat puhuvat mitä puhuvat ja se sitten ärsyttää ketä ärsyttää.

Ja sitäpaitsi jokainen Tappara-fani tietää että se ei o KETÄ vaan KEKÄ.

Oikeakielisyys Instituutin reino ei taida tietää, että ETTÄ sanan eteen tulee pilkku. :jahas:
Mutta joka tapauksessa olen samaa mieltä, murret eivät ole virheitä.

Ironchef: :eek: copypastetin

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom