Kielioppi on kivaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen huomannut, että ircissä tai mesessä kirjoittaessa tulee aloitettua lauseet pienellä kirjaimella. Eikä virke lopu pisteeseen tai kysymys- tai huutomerkkiin. Pilkutkin saattavat jäädä matkan varrelle...

Foorumeille pyrin kirjoittamaan mahdollisimman selkeästi kuitenkin!

Itseäni eniten ärsyttävät nämä 'sanat': "alata", "oMpa" ja "kuullostaa". Hrrh... Kuullostamisesta tulee mieleen sipulin kuullotus. Alata??? Alkaa....

Yksi kaveri myös kirjoittaa "aiaa", tämähän ei nyt virallisesti ole mikään sana, mutta jos sitä käyttää niin voisi edes kirjoittaa sen oikein :D -> Aijaa.

Täytyy vielä lisätä, että "elikkäs" saa karvat pystyyn...

En tiedä onko tää mainittu, mutta mua ärsyttää jos joku puhuu/kirjoittaa esim. "se tuoksuu hyväLLE", eikä "se tuoksuu hyväLTÄ", kuten se pitäisi lausua/kirjoittaa. Mahtaakohan tähän vaikuttaa jokin murre vai mistä se johtuu, mutta kyllä se mun korvaan vääräLTÄ kalskahtaa. Oon kai vähä pilkunnussija, mut toi jotenki häiritsee. Enkai ole ainoa? =D

Mua kyrsii se kun tekstivietissä lukee vaikka että: Moi.mitä sulle kuuluu.mulle kuuluu hyvää tänne lappiin

Noin esimerkkinä. Eli ei käytetä isoja alkukirjaimia, ei välejä lauseitten väleissä, eikä pistettä lopussa. Nussitaan oikein urakalla nyt.

Se että kielitaidottomat ihmiset käyttävät verbistä passiivia vaikka lauseessa on selkeä tekijä ja/tai pronomini. Esimerkkinä olkoon vaikka "me mentiin" vaikka pitäisi sanoa me menimme.

Se että kielitaidottomat ihmiset käyttävät verbistä passiivia vaikka lauseessa on selkeä tekijä ja/tai pronomini. Esimerkkinä olkoon vaikka "me mentiin" vaikka pitäisi sanoa me menimme.

Passiivin käyttö em. yhteydessä on puhekieltä, puhutko itse oikeasti täysin kirjakielellä? Ellen nyt mennyt johonkin provoon :rolleyes:

Meillä ainakin tuo on ihan murteen mukan tuleva asia. On vaan aina oppinu sanomaan "myö mentiin". Mutta ilmeisesti tarkotit just tota "me mentiin" kun pitäs käyttää "me menimme".. Ihanan sekavaa selotusta taas :D

Ite oon saanu kuulla, kun lisään n-kirjaimen verbin perään tietyissä tilanteissa: esim. "En nyt just pysty lähteen.."

Ite oon saanu kuulla, kun lisään n-kirjaimen verbin perään tietyissä tilanteissa: esim. "En nyt just pysty lähteen.."

:wtf: No enemmän oikeinhan tuo on tuon n-kirjaimen kanssa kuin ilman. Tuohan on vain puhekielen muunnos: lähtemään - lähteen.

Mutta tosta n-kirjaimesta puheen ollen, kiroan alimpaan helvettiin sen, joka meni ekana sanomaan enään. Vittu, että vituttaa tuo sana.:curs: Ehkä sen vielä jotenkin kestäisi, jos sitä käytettäisiin vain puhuttaessa, mutta kun sitä näkee jo suhteellisen virallisissa raporteissakin. Kuten esimerkiksi pakkiksella.. :D

:wtf: No enemmän oikeinhan tuo on tuon n-kirjaimen kanssa kuin ilman. Tuohan on vain puhekielen muunnos: lähtemään - lähteen.

Sitä yrittänykin selittää tälle kaverille, joka aina jaksaa miulle asiasta nalkuttaa.. :D

En kahlannut threadia läpi, vaan kysyn suoraan asiaa joka on pitkään vaivannut mieltäni. Nykyään monella on tapana sanoa esim. "näyttääpä tuo tyttö hyvälle". Omaan korvaan ainakin särähtää toden teolla. Käsittääkseni oikein olisi sanoa "hyvälTÄ", mutta varmuutta asiasta en ole saanut. Auttakee kärpsed!

En kahlannut threadia läpi, vaan kysyn suoraan asiaa joka on pitkään vaivannut mieltäni. Nykyään monella on tapana sanoa esim. "näyttääpä tuo tyttö hyvälle". Omaan korvaan ainakin särähtää toden teolla. Käsittääkseni oikein olisi sanoa "hyvälTÄ", mutta varmuutta asiasta en ole saanut. Auttakee kärpsed!

Kyllä, pääte "-ltä/lta" on oikein.

Yksi pirullinen sana kieliopin kannalta on "pitoisuus". Nouseeko pitoisuus? Suureneeko pitoisuus? Kasvaako pitoisuus?

Kielitoimisto hyväksyy kaksi edellä mainituista....

Kyllä ihmisillä on kielioppi menossa väärään suuntaan, kun tämän tästä kuulee noita -llä, -lle- päätteitä väärässä kohdassa.

Missä kuulet -llA päätteistä sijamuotoa, eli adessiivia käytettävän väärin ablatiivin tilalta. Eikö kyse ole allatiivin käytöstä ablatiivin tilalta, jolloin, se on aina -lle loppuinen?

edit. Ellet sitten tarkoittanut väärää vokaalia adessiivin "sisäisessä" käytössä, esim. kun joku sano puhelimellä, eikä puhelimella.
Joka tapuksessa -llA pääteisellä sijamuodolla (adessiivilla) ei ole mitään tekemistä noiden aistimisien perässä käytetyn väärän sijamuodon (allatiivin) kanssa, joka on -lle päätteinen:

Näyttää/tuntuu/tuoksuu/kuulostaa hyvälle, pahalle, kauhealle, suurelle.

Kuullostaa hyvälle. -> Äärimmäistä suomen kielen raiskausta.

Ei ainakaan sunntaiaamu, eli sunnuntaiaamu

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom