Kielioppi on kivaa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Nee sanoi:
Kerrankin yhdyssanavirhe näin päin: Hesburgerilla on myynnissä "lastenkeräilyateria".

... vai onko tuo sittenkään virhe ...

Toi on kyllä hauska :hyper:

En olis ollenkaan varma, että se on virhe.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minunkin sisälläni taitaa asua pieni kielipoliisi! Kyrsii nimittäin suunnattomasti se, että threadien otsikot on kirjoitettu päin vittua. :curs:
Sen verran voisi jokainen keskittyä, että kirjoittaisi edes ne pari sanaa oikein. Kirjoitusvirheet otsikoissa laskevat testotasojani 400%! :itku:

;)

Hyvän heitit Kimple... Voisin harkita kaksi kertaa kirjoittaisinko... Lukihäiriön ymmärrän, mutta jos sellaista ei ole, niin sitten taidan jättää kirjoittamatta... :D

On muuten kauheaa osallistua kielioppikeskusteluun, kun koko ajan saa jännittää, menikö kirjoituksessa kielioppi oikein... :whip:

Otti eilen aivoon todella paljon lukiessani Iltalehteä. Michael Jacksonista ja häntä kuljettaneesta suomalaislentäjästä oli juttu, jonka ensimmäinen lause kuului kutakuinkin näin: "Michael Jacksonia ammatikseen lentänyt Pekka Karu kävelee oikeuden eteen turvamiesten ympäröimänä." Siis mitä?!?!?! Joko sen suomalaislentäjän lentokoneen nimi oli Michael Jackson, tai sitten Michaelilla on siivet, tai se on teräsmies, lentokala ja susikoira yhtä aikaa? Toinen asia, joka ärsyttää on kirjojen kirjoitusvirheet. Minkä takia kirjoja ei voida luetuttaa niin monella ihmisellä, että niihin ei jäisi yhtään virhettä?

SannaK sanoi:
Omena-sanan ainoa yksikkövartalo on omena-, mistä saadaan mon. 2. genetiivi omena/in. Useilla kolmitavuisilla a- ja ä-vartaloilla on kahdenlainen monikkovartalo, tässä tapauksessa omenoi- ja omeni-. Näin ollen monikon 1. genetiivi voidaan muodostaa joko omeni/en tai omenoi/den ~ tten. Omenojen sen sijaan vaikuttaisi edellisten pohjalta syntyneeltä kontaminaatiomuodolta, eli se olisi näistä se "kelvoton" muoto

Mikä helvetin mon. 2. genitaali? Puhukaa nyt prkl (anteeksi lyhenne) edes jotain kotimaista kieltä! Adessiivi, ablatiivi, illatiivi, kolestroli, eikäköö... (lainaus tuttavaltani). Kuka tuommoisia ymmärtää? Kaiken maailman välimerkin viilaajat täällä viljelevät ällövihaisia hymiöitä kun heitä vituttaa joku välimerkin paikka tahi sanamuoto. Siis mitä? Pääasia lienee, että kirjoittaja tulee ymmärretyksi? Luultavasti sitä betoniraudoittajaa, joka kirjoittaa yhdys sanat väärin eikä osaa käyttää välimerkkejä, vituttaa aivan yhtä paljon näiden kielipoliisien kykenemättömyys surrata viiksilankaa harjateräksen ympärille. Kukin taaplaa tavallaan ja jos pysyy hengissä ja tulee ymmärretyksi niin eikö se riitä? Ei siinä tarvita mitään paremman luokan kansalaista kertomaan kuinka kirjoittaa tai puhua.

Kielikin muuttuu osa-aikaviisaiden piiperöiden toimesta koko ajan siten, että kukaan ei pysy mukana. Esimerkki; 70- luvulla minulle osoiteltiin taululta käkkäräpäisen töröhuulisen ja väriltään ruskean juoksijan piirrettyä kuvaa. Siinä vieressä oli N-kirjain ja opettaja opetti aakkosia notta ÄN niinkuin naapuri. Ja mitä sitä saa nykypäivänä jos menee naapuri-sanan päästämään suustaan? Rasisti olet ja totaalisen kelvoton kansalainen! V*tun kielenhuoltajat! Enää ei pääse edes sairaslomalle kun sekin piti mennä muuttamaan.

Joskus tietysti virheet tekstissä antavat vähän huonon kuvan asiasta (toivottavasti osaan laittaa linkin) http://koti.mbnet.fi/base_/omituiset/images/pizzamainos.jpg

kuikelo sanoi:
Ei siinä tarvita mitään paremman luokan kansalaista kertomaan kuinka kirjoittaa tai puhua.
No ei tässä viestiketjussa kai siitä olekaan kysymys.

Mitä väärää siinä on, että SannaK vastailee, kun kerran asiasta selvästikin jotain tietää?

Jaa-a. Hifistely on hifistelyä, mutta kyllä mun mielestäni suomalaisen ihmisen pitää osata kieliopin alkeet. Meillä on kuitenkin pakollinen peruskoulu ja kaikki osaa lukea. Se kuuluu perussivistykseen.
Jotain ihmisestä kertoo se, ettei tiedä mikä on lause tai virke. Eikä ole koskaan kuullutkaan substantiivista.

kuikelo sanoi:
Mikä helvetin mon. 2. genitaali? Puhukaa nyt prkl (anteeksi lyhenne) edes jotain kotimaista kieltä! Adessiivi, ablatiivi, illatiivi, kolestroli, eikäköö... (lainaus tuttavaltani). Kuka tuommoisia ymmärtää?

Sinäkin todennäköisesti ymmärtäisit, jos olisit ollut hereillä yläasteen äidinkielentunneilla. Miksi muuten ylipäätään luet tätä ketjua, jos kerran aihe ei sinua kiinnosta?

Ironchef, naulan kantaan! Hifistelyt sikseen, mutta jos esim. työhakemus vilisee pilkku- ja yhdyssanavirheitä, niin eipä sillä kyllä hakija kovin hyvää kuvaa itsestään anna...

Gillyanne sanoi:
Hifistelyt sikseen, mutta jos esim. työhakemus vilisee pilkku- ja yhdyssanavirheitä, niin eipä sillä kyllä hakija kovin hyvää kuvaa itsestään anna...

Mä oon aina laittanut työhakemuksiin harrastuksekseni "petting". Vasta viime viikolla kuulin, ettei se tarkoitakaan lemmikkieläinten hoitoa. Voi perseen perse. Eipä ole oikein natsannut duunien kanssa. :) Pilkut olen kuitenkin saanut jotenkin kohdilleen.

Kivahan se on lukea äidin kieltämme ilman suurempia kirjoitus virheitä.

Finnico more sanoi:
Mitä väärää siinä on, että SannaK vastailee, kun kerran asiasta selvästikin jotain tietää?

Tarkennan.

"Paremman luokan kansalainen" ei tarkoittanut SannaK:ta. Tarkoitti niitä otuksia, jotka kesken asiapitoisen threadin kirjoittavat väliin ainoastaan "penkki punnerrus on yhdyssana". Ja siinä kaikki. V*ttu mitä touhua, useita kymmeniä asiallisia ja kantaa ottavia postauksia varsinaisesta aiheesta ja sitten tulee joku kuuvelo korjaamaan toisen kirjoitusvirhettä!

Ja rautakokille; Mikäli ihminen tulee ymmärretyksi puhumallaan tai kirjoittamallaan kielellä niin onko hän perussivistynyt? Mitä ihmettä muutenkaan tekee tiedolla, minkä niminen on mikäkin sana puhutussa tai kirjoitetussa tuotoksessa?

Perussivistyskin on varmaan muuttanut muotoaan aikojen kuluessa kun pitää olla niin maan vietävän viisas, että on yhteiskuntakelpoinen. Joskus muinoin perussivistys on varmaan tarkoittanut sitä, että osaa ottaa elantonsa siitä kivisestä pellosta ja lehmän utareesta. Kuinka moni nykyajan (esim. stadilainen, toim. huom.)"perussivistynyt", joka osaa ablatiivit ja substantiivit, pärjäisi kieliopillaan keskellä korpea ilman sähköä, nettiä tai muita nykyajan mukavuuksia. Nälkään kuolisivat pitkän ketoajan jälkeen perkeleet!

Haluaisinkin sanoa nyt kaikille toisten kirjoitusvirheisiin tai muihin puutteisiin tarttuville; Hankkikaa elämä ja oikeita ongelmia!

P.S. Olen minäkin joskus kuullut substantiivista mutta koska en ole koskaan tarvinnut moista tietoa niin olen aivan unohtanut sen merkityksen. Ja hyvin olen pärjännyt, ainakin olen vielä hengissä.

Gillyanne sanoi:
Miksi muuten ylipäätään luet tätä ketjua, jos kerran aihe ei sinua kiinnosta?

Anteeksi Gillyanne, ei tule toistumaan :nolo: Olin unohtanut, että täällä saa lukea vain itseään kiinnostavia keskusteluita ja vastaan väittävät kommentit eivät ole tervetulleita. Mutta kuten huomaat, aihe sinällään kiinnostaa mutta ei saa aikaan ollenkaan positiivisia värähtelyitä.

kuikelo sanoi:
V*ttu mitä touhua, useita kymmeniä asiallisia ja kantaa ottavia postauksia varsinaisesta aiheesta ja sitten tulee joku kuuvelo korjaamaan toisen kirjoitusvirhettä!
Se on kieltämättä aika turhaa.

kuikelo sanoi:
Perussivistyskin on varmaan muuttanut muotoaan aikojen kuluessa kun pitää olla niin maan vietävän viisas, että on yhteiskuntakelpoinen. Joskus muinoin perussivistys on varmaan tarkoittanut sitä, että osaa ottaa elantonsa siitä kivisestä pellosta ja lehmän utareesta. Kuinka moni nykyajan (esim. stadilainen, toim. huom.)"perussivistynyt", joka osaa ablatiivit ja substantiivit, pärjäisi kieliopillaan keskellä korpea ilman sähköä, nettiä tai muita nykyajan mukavuuksia. Nälkään kuolisivat pitkän ketoajan jälkeen perkeleet!
En oikein ymmärrä, miten tämä nyt liittyy mihinkään. Aika todennäköistä, että kieliopin tuntemuksesta ei ole hyötyä tuossa tapauksessa. Eli?

Finnico more sanoi:
Se on kieltämättä aika turhaa.

En oikein ymmärrä, miten tämä nyt liittyy mihinkään. Aika todennäköistä, että kieliopin tuntemuksesta ei ole hyötyä tuossa tapauksessa. Eli?

Toinen "anteeksi". Taisin yläkierroksilla heittää :offtopic: - puolelle.

kuikelo sanoi:
Tarkennan.
Ja rautakokille; Mikäli ihminen tulee ymmärretyksi puhumallaan tai kirjoittamallaan kielellä niin onko hän perussivistynyt? Mitä ihmettä muutenkaan tekee tiedolla, minkä niminen on mikäkin sana puhutussa tai kirjoitetussa tuotoksessa?

Jos ymmärrettävä puhuminen ja jonkin asteinen kirjoittaminen onnistuu, niin se voi olla perussivistystä jossain kehitysmaassa. Suomen ilmaisella koulutuksella pitää osata ja vaatia enemmän. Siis mikä sulla nyt hiertää siellä? Mä tarkoitinkin sitä että tietää suomenkielen perusteet. En mitään hienouksia. Miten joku korvessa asuminen ilman sähköä ja mukavuuksia liittyy ihan normaaleihin asioihin, jotka on meille kaikille opetettu jo ala-asteella? Se ettei ole vaivautunut oppimaan mitään ei ole mun ongelmani. Ja sitäpaitsi olen kotoisin just tollasesta kylästä keskeltä korpea, kolmen hengen luokassa opittiin kielioppia. Paikka oli niin korvessa ettei se ketokaan nyt niin äkkiä tulis :rolleyes:

kuikelo sanoi:
Anteeksi Gillyanne, ei tule toistumaan :nolo: Olin unohtanut, että täällä saa lukea vain itseään kiinnostavia keskusteluita ja vastaan väittävät kommentit eivät ole tervetulleita. Mutta kuten huomaat, aihe sinällään kiinnostaa mutta ei saa aikaan ollenkaan positiivisia värähtelyitä.

Taisit ymmärtää nyt tahallasi väärin. Tarkennetaanpa: Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin ERITTÄIN rumaan sävyyn kirjoitettu ja negatiivinen vastine SannaK:n todella asiapitoiseen ja osaavaan tekstiin, niin olisit kyllä voinut ihan oikeasti pitää suusi tällä kertaa kiinni.

Ironchef vei jo toistamiseen sanat meikäläisen suusta: "jos ymmärrettävä puhuminen ja jonkin asteinen kirjoittaminen onnistuu, niin se voi olla perussivistystä jossain kehitysmaassa. Suomen ilmaisella koulutuksella pitää osata ja vaatia enemmän. Siis mikä sulla nyt hiertää siellä? Mä tarkoitinkin sitä että tietää suomenkielen perusteet. En mitään hienouksia. Miten joku korvessa asuminen ilman sähköä ja mukavuuksia liittyy ihan normaaleihin asioihin, jotka on meille kaikille opetettu jo ala-asteella? Se ettei ole vaivautunut oppimaan mitään ei ole mun ongelmani.

SniffDaddy sanoi:
Mä oon aina laittanut työhakemuksiin harrastuksekseni "petting". Vasta viime viikolla kuulin, ettei se tarkoitakaan lemmikkieläinten hoitoa. Voi perseen perse. Eipä ole oikein natsannut duunien kanssa. :) Pilkut olen kuitenkin saanut jotenkin kohdilleen.
On sitten varmaan mukava kuulla, että petting tarkoittaa kyllä vähän muutakin kuin pelkkää lemmikkieläinten hoitoa. Urban Dictionary määrittelee pettingin seuraavasti:

Phrase used in old-fashioned teen sex manuals for foreplay without intercourse.
Esim: They used to engage in heavy petting down at Lovers' Lane.

drone sanoi:
On sitten varmaan mukava kuulla, että petting tarkoittaa kyllä vähän muutakin kuin pelkkää lemmikkieläinten hoitoa. Urban Dictionary määrittelee pettingin seuraavasti:

Phrase used in old-fashioned teen sex manuals for foreplay without intercourse.
Esim: They used to engage in heavy petting down at Lovers' Lane.

:lol2: Totaalinen repeäminen! :lol2:
Eihän se sitte menny Sniffillä kauheen ohi omasta harrastuksesta :thumbs:

Gillyanne sanoi:
Taisit ymmärtää nyt tahallasi väärin. Tarkennetaanpa: Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin ERITTÄIN rumaan sävyyn kirjoitettu ja negatiivinen vastine SannaK:n todella asiapitoiseen ja osaavaan tekstiin, niin olisit kyllä voinut ihan oikeasti pitää suusi tällä kertaa kiinni.[/I]

Pitää paikkansa arvon Gillyanne, ymmärsin aivan tahallani väärin. Tosin luulin, että tekstin sekaan piilottamani :nolo: keventäisi asiaa ja antaisi heitolle oikean merkityksen. Täytynee opetella käyttämään runsain mitoin hymiöitä sun muita kieleemme kuulumattomia pallukoita keventämään kirjoitettua tekstiä.

Ja saanen huomauttaa, etten suinkaan olisi voinut pitää suutani kiinni vaan näppiksen kurissa :D .

Mutta hei, paloja ja rakkautta, ei nyt revitä silmiä toistemme päästä jonkun yhdys sana vihreen takia!

Gillyanne sanoi:
Ironchef, naulan kantaan! Hifistelyt sikseen, mutta jos esim. työhakemus vilisee pilkku- ja yhdyssanavirheitä, niin eipä sillä kyllä hakija kovin hyvää kuvaa itsestään anna...

Noniin... Nyt selvisi miksi en ole oikein saannut töitä. :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom