Tässä on yksi VHH / Karppaava hiihtäjä:
" Ruotsalainen ampumahiihtäjä Björn Ferry vaihtoi kuitenkin yleisten ravitsemussuositusten vastaisesti suuret hiilarimäärät LCHF-dieettiin. Hänen ruokavalionsa koostuikin 60 % rasvasta, 25 % proteiinista ja vain 15 % hiilareista. Ferryn kohdalla radikaali muutos toimi: sairaspäiviä kertyi vain murto-osa entisestä ja kausi huipentui olympiakultaan."
Lähde:
Rasvaa, rasvaa, enemmän rasvaa - Sydänliiton verkkolehti
Björn Ferry ? Wikipedia
http://butik.lchf.se/en/books/cookbooks/ferry-food/
Ja tässä Helsingborg Dagbladetista:
"Energia ja insuliini hallinnassa
Josefin Palmén sai diabetes-diagnoosin. Silloin hän nosti harjoitusmääriään ja alkoi mässäillä kermalla ja voilla. Tällä viikolla hän juoksi puolimaratonin Keniassa ja ryhtyi sen jälkeen valmistautumaan Vasaloppetiin.
Vastoinkäymiset voidaan ottaa vastaan monella eri tavalla. Kun Josefin Palmén joutui Helsingborgin sairaalaan taivasta hipovien sokeriarvojen vuoksi, hän alkoi heti pyrkiä ulos päästäkseen juoksuharjoituksiin, mutta joutui olemaan viikon ajan sisällä kokeiden oton vuoksi ja jotta hänet voitiin harjaannuttaa uuteen elämään insuliiniruiskeet aina käden ulottuvilla.
Siitä on nyt kulunut puolitoista vuotta ja hän on tänä aikana suorittanut "ruotsalaisen klassikon" - Vansbro-uinti (3 kilometria), Lidingö-juoksu (30 kilometrin maastojuoksu), Vasaloppett (90 kilometrin hiihto), Vätternin ympäriajo (300 kilometrin pyöräily) ja Kalmarin teräsmieskilpailu (uinti 3,8 kilometria - pyöräily 180 kilometria ja täysmaratoni 42,195 kilometria).
Hänen reseptinsä on ruokavalio ja harjoittelu. Tämänpäiväinen puolimaraton (runsaat 21 kilometria) villieläinten keskellä Masai Maran luonnonsuojelualueella Keniassa on jälleen yksi ja ehkä kuumemman puoleinen haaste.
– Olen aina ollut aktiivinen, hän sanoo. Kun olin 15, eli suunnilleen siinä iässa, jossa tytöt usein kyllästyvät lajiinsa ja monet myös lopettavat, vaihdoin ratsastuksen juoksuun.
Nyt 22 vuotta myöhemmin hän on huippuluokan kilpakuntoilija, joka on saavuttanut hämmästyttäviä tuloksia.
– Täytettyäni 35 vuotta sairastuin 1-tyypin diabetekseen, niin sanottuun lapsuuden diabetekseen. Kehoni tuottaa aivan liian vähän insuliinia ja minun täytyy ottaa ruiske jokaisen aterian yhteydessä ja pitkävaikutteinen nukkumaan mennessäni.
– Oma insuliinituotantoni on nyt itse asiassa korkeampi kuin vuosi sitten. Tämä on äärimmäisen epätavallista ja johtuu varmasti siitä että liikun paljon ja katson mitä panen suuhuni. Ja ihmeellistä kyllä, voin tänään paremmin kuin ennen diagnoosin saamista.
Hän kiittää ennen kaikkea seuratoveriaan Jonas Melby'tä IS Götasta, joka ohjasi hänet oikeille ruokavalioraiteille. Avainasiat ovat minimaalinen hiilihydraattien saanti ja kiinteät rutiinit.
Ensimmäisen Vasaloppet-hiihtonsa aikana aiemmin tänä vuonna Josefin pysähtyi jokaisella seitsemällä tarkastusasemalla ja mittasi verensokeriarvonsa - ollakseen varma siitä, että ne olivat hyvällä tasolla. Kesän jättihaaste - Kalmarin teräsmieskilpailu - hoitui nauttimalla kisan aikana keitettyjä kananmunia, erikoisjuomaa, suolakurkkua ja chipsejä.
Mutta tärkeimpiä ovat arkirutiinit. Ruokavalio perustuu LCHF-metodiin (Low Carb High Fat), vähäiseen hiilihydraattien ja runsaaseen rasvan saantiin.
– Olen jättänyt pois pastan, perunat, riisin ja juurekset. Kermaan ja voihin menee enemmän rahaa kuin ennen mutta makeisiin reilusti vähemmän. Laitan itse 99,5 prosenttia siitä mitä syön, ja välipalat jätän väliin, vaikka tiedänkin monien suosittelevan hedelmän nauttimista silloin tällöin. Syön hedelmän mielummin joskus jälkiruuaksi tai harjoituksen yhteydessä tarvitessani lisäenergiaa. Ja harjoitteluni on nykyisin kovempaa ja ennen kaikkea monipuolisempaa kuin aikaisemmin.
– Arvoni ovat paljon tasaisempia LCHF:llä. Keho ottaa energian rasvasta, jolla selviydyn esimerkiksi teräsmieskilpailun rasituksesta. Oikeanlaisella ravinnolla, esim. keitetyillä kananmunilla, arvot pysyvät vakaina kisan aikana. Jos olisin kuunnelut perinteisiä ohjeita ja kilpaillut pastalla, verensokerini olisi heilunut ylös ja alas ja minun olisi ollut pakko käyttää paljon enemmän insuliinia.
Hiihtoladulla Josefin Palmén edustaa IFK Göteborgia, muuten hän harjoittelee IS Götassa ja Helsingborg Simsällskapissa.
Kenian puolimaratonille oli ilmoittautunut noin 1 000 osanottajaa ja lämpötilan arvellaan vaihtelevan 15 ja 32 asteen välillä.
– Olen juossut pitkään ja tehnyt fyysisesti vaativia asioita, mutta Kenia tuntuu kuitenkin toistaiseksi rankimmalta, hän luonnehti haastetta.
Per Ohlsson"
Olematta puolesta tai vastaan, niin erikoista että ilman perusteita sanotaan näitä väittämiä "ei voi pärjätä hiihdossa ilman hiilareita."