Ketoosidieetti

Tosta reseptistä että mikä on fiberhuski??? joku kuituhomma?!?!

Se on sellasta jotain juurikaskuitua. Mulla on kaapissa lojumassa Fibrexiä (tarvin joskus joihinkin pipareihin), sitä löytyy ihan normikaupoista.

Tosta reseptistä että mikä on fiberhuski??? joku kuituhomma?!?!

Se korvaa gluteiinin leivonnassa. Imee nestettä ja mehevöittää leivonnaisia. Suoraa pussin kyljestä:

"Jauhettua intialaista psylliumsiemenen kuorta"

"FiberHUSK on gluteiiniton, lisäaineeton, suolaton ja makeuttamaton"

Arvot (100 g)
Energiaa 10 g
Protsku 1,5 g
Hiilarit 0 g
Rasva 0,6 g
Ravintokuitua 85 g

Seuraava kysymys on varmaan sitten se, että mistä tätä saa. Vastataan siihen että ainakin isoimmista marketeista.

Joo ajattelinkin kun luin ton sun postin että hups, taisin vähän sekoilla :D En kyllä itse ole koskaan tota Fibrexiä käyttänyt, äiti ne piparitkin teki (mun pyynnöstä tosin ja niistä tuli pahoja) ja hylkäsi sitten vajaan pussin mun kaappiin :D

Rehujakin on sellaisia joissa ei ole hiilihydraatteja. Kokeile vaikka kiiviä, kaalia(on mutta jos saat sen 100g kaalia paljaaltaan vedettyä niin nostan hattua) ja kurkkua sekä www.fineli.fi :stä alhaisimmat hiilarit ja sieltä katsot. Itsekkin syön tuohon ~20-30g päivässä salaattia, hedelmiä, proteiinijuomaa ja raejuustoa. Ja purkkaa en laske hiilareiksi, koska jos päivän mittaan tulee vaikka 6x1g niin se elimistö ei juuri jaksa sekoilla 1 (yhden) hiilarin takia, tai jos jaksaa niin sitten ei voi minkään.

100gr kaalia menee kevyesti, kun sen raastaa. Muutenkin raastamalla saan itse menemään tuollaiset kuivat ja ns. mauttomat rehut alas helposti. Päälle oliiviöljyä tai itsetehtyä öljypohjaista salaatinkastiketta.

Itse oon nyt 4 vuotta vetänyt kaikennäköisiä VHH tyylisiä ruokavalioita, enkä normaaliin palaa ikinä. Jopa tämä kaikkien suosiossa oleva bulkkaus onnistuu Vähillä hiilareilla, kokemusta siitäkin vuoden verran ja nyt vähentelen taas rasvoja CKD:llä ja hyvin on mennyt. 8kg jo lähtenyt 3.5kk aikana ja ihme kyllä salitulokset ei ole tippunut yhtään ja osa on noussut jopa 20%.

Mitään raejuustoja, rahkoja tai kalkkunoita en syö. Koitan södä mahdollisimman luonnollisesti ja jalostamattomia tuotteita. Rasvaista lihaa menee ja juustoja, silloin kun en vedä mitään HH tankkausta tms.. Lasken ainoastaa sen että rasvaa tulee tarpeeksi ja hiilaria vähän. Proteiinia tulee mitä tulee, aina on näköjään riittänyt. Rehuja syön paljon, enkä yhtään hedelmiä lukuunottamatta kiiviä joskus. Mitään kuitulisiä en käytä, enkä ole viimeaikoina käyttänyt edes mitää lisäravinteita, en edes palautusjoumaa ja hyvin kulkee silti.

Rehujakin on sellaisia joissa ei ole hiilihydraatteja. Kokeile vaikka kiiviä, kaalia(on mutta jos saat sen 100g kaalia paljaaltaan vedettyä niin nostan hattua) ja kurkkua sekä www.fineli.fi :stä alhaisimmat hiilarit ja sieltä katsot. Itsekkin syön tuohon ~20-30g päivässä salaattia, hedelmiä, proteiinijuomaa ja raejuustoa. Ja purkkaa en laske hiilareiksi, koska jos päivän mittaan tulee vaikka 6x1g niin se elimistö ei juuri jaksa sekoilla 1 (yhden) hiilarin takia, tai jos jaksaa niin sitten ei voi minkään.

Ok. Salaatti on hyvää ja siinäkään ei ole paljon. Kaalista en oikein välitä, mutta varmaan wokkipannulla paistamalla tms. tavalla siitä saakin ihan hyvää. Onko muuten vissyllä tai kivennäisvesillä yleensä mitään vaikutuksia verensokeriin?

Ok. Salaatti on hyvää ja siinäkään ei ole paljon. Kaalista en oikein välitä, mutta varmaan wokkipannulla paistamalla tms. tavalla siitä saakin ihan hyvää. Onko muuten vissyllä tai kivennäisvesillä yleensä mitään vaikutuksia verensokeriin?

Jos on, niin älä ressaa siitä! Näin ainakin mää asian näen. Lightlimpsoja vältän juuri näiden lisäaineiden takia ja juon niiden sijaan juuri vissyä/kivennäisvettä. Välillä jopa maustettuna.

Tarvitko myös jotain listaa hyvistä rehuista vai jotain reseptejä?

Ei ainakaan näillä perinteisillä. Mutta jos juot niitä makeutettuja, on osaa sanoa. Vissyä on perusteltuakin juoda ketolla päivittäin, koska siitä saa kaliumia, magnesiumia ja kalsiumia. "Oikeessa" vissyssä on lisäksi natriumia.

Jos kokeen suorittaisi paastotilassa, välttäen paastoamisen alusta kokeen loppuun turhaa liikkumista.
Tällöin lähtöverensokeritaso on kropan oman säätelyn tulosta ja testiverensokeritaso korreloi mahdolliseen insuliinin eritykseen.
Aika simppeliä tämäkin.

Mie en jaksa uskoa että makuaistimuksen aikaansaamalla tilapäisellä insuliinin erityksellä ja sitäkautta verensokerin kuopalla olisi diettiin negatiivista merkitystä, +- 0 peliä kun ylimääräistä energiaa ei tule.
Tästä ei taida edes olla infoa että minkä suuruinen on tämä ylimääräinen insuliinin eritys.

Muita käytännön vaikutuksia tuolla toki voi olla, ehkä positiivisiakin... telkussa näin jonkun "epätieteellisen" testin jossa testasivat "sadonkorjaajien" työkykyä, juomana vesi tai sokerijuoma tai sokerijuoma jota vain maisteltiin ja sitten sylkäistiin pois... nämä "maistajat" taisivat tulla toiselle sijalle kun makuaistimus aiheutti loppupelissä reaktion joka vapautti lihaksista (+ maksasta??) glykogeenin käyttöön ja tehoa saatiin ylläpidettyä paremmin kuin vesi porukalla vaikka lisäkaloreita ei tullutkaan. Voisi kuvitella että treenissä tämä olisi myös toivottava reaktio matalilla hiilareilla mennessä.

Itekin löysin tällaset tutkimustulokset, jotka liippaa läheltä tuota makeutusainehommaa. Lyhyesti sanottuna tässä tutkimuksessa siis havaittiin että eräät keinotekoiset makeutusaineet toimivat sokerin imeytymistä edistävänä tekijänä.

"Kun kokeessa kokeessa osalle hiiristä annettiin niukasti sokeria sisältävää ravintoa ja juomaksi vettä, sokeria imeytyi odotetusti vähän. Sen sijaan kun niukkasokerisen ravinnon lisäksi oli keinomakeutusaineella makeutettu vesi, selvästi suurempi osa sokerista imeytyi. Vaikka kokeet tehtiinkin hiirillä on ihmisillä todettu solujen reagoivan samoin. Keinotekoisista makeutusaineista glukoosin imeytymistä edistivät parhaiten asesulfaami K (E950) ja Sukraloosi (E955) sekä sakariini, joka kuitenkin edisti imeytymistä edellisiä vähemmän."

Tutkimustulokset referoituna Diabetes ja lääkäri lehdessä:
http://www.diabetes.fi/tiedoston_katsominen.php?dok_id=1503

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Onha tuo hyvä tietää noista makeutusaineista, mutta kumminkin yrittäisin vältellä niitä ja muita lisäaineita ihan muiden syiden takia, kuin tuon sokerin imeytymisen. Itse join erinäisten syiden takia pepsi maxia ~1.5 vuotta sitten hyvinkin runsaasti noin kuukauden ajan, eikä se häirinnyt yhtään omaa ketoruokavaliota(eikä sen aikaista lyhyttä kiristelyjaksoa). Ainoa miinus oli, että hampaat meinas liueta suusta ja kusetti kokoajan.

Joskus aikoja sitten muistan lukeneeni jostain ketjusta kun eräs pakkislainen oli tehnyt omia tutkimuksiaan. Mitannut verensokerin, juonut light-limua ja jonkin ajan kuluttua mitannut uudestaan. Joka kerta oli verenskeri laskenut. Kyllä tää riittää ainakin mulle tutkimukseksi ilman, että siihen on käytetty miljoona rahaa ja tehty raportti johonkin alan lehteen.
Tähän tekstiin viittasin, eli mun mielestä tuo light-limu ei välttämättä ole se syyllinen siihen verensokerin laskuun vaan ihan vaan se sokerin puute.
Juuri näin se menee... ei sen tajuamiseen tohtorin arvoa tarvita.
Kun kroppa ei saa hiilaria (=sokeria), niin verensokeri putoo... Haloo!! Aika simppeliä!?!?!
MT
Hyvä Sherlock. Tosin tässä tapauksessa mittauksen aikaväleinä puhuttiin muutamasta minuutista. Kai sen nyt vähän idiootimpikin tajuaa, että pitkän ajan kuluessa se verensokeri tippuu itsestäänkin.
Niin, että jäitä hattuun pojat :D

Voisko joku tehdä semmosen "raaka"version päivän ruokalistasta? Jotenki vähä hukassa ollut. On outo olo kun ei tarvii olla 2h välein syömässä niin menny pasmat ihan sekasin :D btw, oon aika huono syömään aamuisin niin oon ottanu rypsärii vaan paljaalteen. Onko ok vai jätänkö väliin tämän ns pakkosyönnin?

Paras tehdä sen aamupalan kanssa varmaan niin, kun tuntuu ite hyvältä. Ite ajattelen, että on hyvä syödä ainakin 2h sisään heräämisestä niin pääsee aineenvaihdunta käyntiin ja elimistö saa ravinteita. Ei toi rypsäri musta hullumalta kuulosta, jos ei mikään kertakaikkiaan mene alas aamuisin?

Esim. Karppaajillahan on tommonen raakaversio ruokalistasta, sen pohjalta ite rakentelin ruokavaliota sillon kun ketoilin. Löytyy niiden sivuilta wiki -kohdan alta kun laitat hakusanaksi ateriamatriisi, käys kattoo!

Kun on ketolla ja harrastaa liikuntaa niin mistä se energia otetaan? Selventävää vastausta en ole mistään saanut.. Eli kun lihaksissa ja maksassa varastot melko tyhjillään nii lähteekö lihaksesta pilkkoutumaan vai rasvasta vai....? Mikä ero esim lihaskuntoharjoittelulla, matalalla sykkeellä aerobisella ja kovalla sykkeellä?

Onko joku kehoilija ihan vakituisesti ketoosissa, eli toimiiko ketoosi myös lihasten kasvattamiseen ja raskaaseen voimaharjoitteluun hyvin? Karppaajat ovat kovasti sitä mieltä, että huippu-urheilukin onnistuu, mutta itse olen vähän skeptinen siitä, että vaikka alle 20g hiilareilla päivässä pystyisi vetämään raskasta treeniä ja vielä palautumaan siitä kunnolla.

Kyllä ketolla voi ihan normaalisti treenata, toimii tiettyyn rajaan asti oikein loistavasti.
Itsellä on hiukan ongelmia ollut tässä ketolla kun vasta 3s viikko lähtee ja olin jo 1 viikon kipeä :D Myös paino tippuu tuskaisen hitaasti(ekan viikon nesteidenlähdön jälkeen vain 1 kilo /10pvä).
Tiedä sitten johtuuko aerobisen treenin olemattomuudesta vai tuleeko syötyä liikaa, saa nähdä.

Suositut

Back
Ylös Bottom