Nyt ois kysymystä dieettaaville mimmeille. Mua on alkanut arveluttaa, voisinko ehkä sittenkin dieetata vielä mielekkäämmällä tavalla kuin nyt teen. Kysymys on siis ruokien valinnasta. Aiemminhan mulle teki valmentaja kokonaan ruokavalion jota sitten noudatin orjallisesti. Nyt olen tehnyt ruokavalion itse valmentajan ohjeilla (makroravinnesuhteet jne. ohjenuorana), mutta edelleen syön käytännössä samoja ruokia joka päivä. Tuntuu siltä, että ei näin voi pidemmän päälle elää - kun on vuoden joka päivä sitä lappua tuijottaen syönyt vaan mitä käsketään, tekisi mieli välillä kuunnella päätäkin eli syödä sitä mikä juuri jollain aterialla parhaiten maistuisi.
Mitä mieltä te olette ruokien vaihtelemisesta dieetillä? Tarkoitan tällä nyt esim. hiilarilähteiden vaihtelua: kaurahiutale, peruna, ruispasta, tumma riisi jne. tai proteiinilähteiden vaihtelua: maitorahka, raejuusto, kalkkuna, kana, valkuainen jne. Vaihteletteko te näitä aterialta toiseen mielihalujen mukaan vai syöttekö orjallisesti samat kombot joka ikinen päivä? Miksi syötte tai miksi ette?
Aion tästä kyllä kysäistä valmentajaltakin kunhan ollaan juttusilla ensi kerran, mutta kiinnostais vaan tietää mitä te muut olette tästä mieltä. Aiemmin oon pystynyt sulkemaan ne muut ruuat täysin mielestä, mutta nyt ei jotenkin enää vaan kykene ja jaksa. En tiedä miten ihmeessä pystyin keväällä syömään sitä seitiä ja parsakaalia päivästä toiseen... tuntuu että nyt himoitsen paljon enemmän juuri niitä ruokia joista saan myös ns. henkistä tyydytystä - siis niitä ruokia, joista oikeasti pidän! Eivätkä ne silti ole mitään huonoja, vaan ihan noita mitä äsken mainitsin. Syön toki niitä jo nytkin, mutta sitä vaihtelevuutta jotenkin kaipaan selvästi lisää. Joskus ei vaan tee mieli pastaa ja kanaa, vaan mieluummin söisi puuroa ja raejuustoa. Jos tämän homman haluaa olevan elämäntapa ja juttu josta nauttii vuodesta toiseen, niin eikö silloin myös ruokavalion pitäisi olla joustava?
Hmmh... kuulostaa niinkuin tämä olisi joku kammottava ongelma. :D No ei se ole, mutta mietityttää vaan pitäisikö ehkä vähän muuttaa toimintatapoja!