Mulla mun söötti excel-laskurini laskee kyllä kaikki, aminohapoista lähtien (esim. 3g arginiinia illalla = 12kcal :D). Eipähän missään vaiheessa tarvii arvuutella, että paljonko se kalorimäärä nyt oikeasti oli. En kylläkään usko että parin kymmenen heitto meinaa YHTÄÄN mitään, eihän kulutuskaan voi olla täsmälleen sama päivästä toiseen. Toisaalta välillä pistän kyllä rasvatonta maitoa kahviin tilkan ja ketsuppia kasvisten päälle n. 1tl enkä noita nyt jaksa minnekään laskea tai mitata. Kuittautukoot sitten sillä että pyöräilen työmatkat (7min suuntaansa, hehe).
Kasvikset ja marjat lasken kyllä koska niitä tulee päivässä runsaasti. Kasviksia puoli kiloa ja marjojakin 200g. Noista tulee jo sen verran kaloreita ettei musta niitä voi ihan jättää huomioimatta. Mitään eineksiä (mielestäni protskupatukat kuuluu niihin - kaikki mikä on teollista kakkelia) en dieetillä oikeina ruokina käytä. Jos joskus hajottaa ja hajotuksen saa yhdellä karkilla parannettua, niin sitten syön sen. En voi uskoa että noin pienillä asioilla on mitään merkitystä lopputuloksen kannalta. Vai mitä mieltä te muut olette?
Mites te valitsette dieettiruokavalioonne ruuat? Suositteko jotain ruokia erityisesti tai välttelettekö jotain? Puhun nyt siis ihan bodysapuskoista, kaikille lienee selvää että herkut eivät sinne ruokavalioon joka tapauksessa kuulu. Mun kroppa on useimmiten ihan järkyttävän nesteinen, ja oon miettinyt pitäisikö ruokavaliota viilata jotenkin niin että se tasapainottais tuota nesteen kertymistä. Maitotuotteet kai sitä ainakin osaksi tekee, nyt tulee rasvatonta raejuustoa 70g ja rahkaa 250g päivässä. Leipiä en syö ollenkaan... huomasin tuossa lyhyellä offilla, että esim. ruisleipä saa mut turpoamaan kuin syöttöporsaan (mitä se turvotus ikinä sitten olikaan). Kasviksia, kaurapuuroa, ruispastaa, marjoja, banaania ja ananasta, maltoa palautusjuomassa - siinä mun hiilarilähteet. Protskuja pyrin ottamaan monipuolisesti: nuo aiemmin mainitut maitotuotteet (olisikohan niitä syytä jättää pois... vai myöhemmin vasta?), kalkkuna, broilerin rintafile, valkuaiset, heraisolaatti. Rasvat lesitiinistä, omega3:sta ja oliiviöljystä. Miten tästä enää ruokavaliota edes voi puhdistaa?!
Monia kysymyksiä tulee eteen kun ekaa kertaa teen ruokavalion itse. Eniten just nyt mietityttää, kuinka paljon merkitystä tietyillä ruoka-aineilla on dieetin etenemiseen ja onnistumiseen, vai onko todella se kalorimäärä vain se ratkaiseva tekijä. Periaatteessa kai ruokien pitäisi olla mahdollisimman rikkaita ravintosisällöltään, mut en oikein osaa sanoa vieläkö noita mun ruokiani jotenkin voisi rikastaa. Oisin kiitollinen kokeneempien neuvoista.
Mites sairastaessa, pidättekö kalorit samassa vai kuinka? Mä ajattelin mennä nyt lepopäivien kalorimäärillä kun jotain kuumeentynkää puskee ja tuntuu kuin ois golfpallo ahdettu kurkkuun. Tuskin se rasva sieltä sohvalla makaamalla suhisee, mut elän toivossa.