Kesätyöt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Munqi
  • Aloitettu Aloitettu
Olen huomannut saman ilmiön kuin edellinen. Ite menin töihin 14-vuotiaana tallille, kirjaimellisesti paskaduuniin :D Ja siitä eteenpäin oon tehny hommia joka kesä, ja välillä kouluvuodenkin aikana ihan jaksamisen mukaan. Ei tulisi mieleenkään, etten hakisi työpaikkoihin, jotka ovat tarjolla. Tai no, nyt ei tarvitse, kun ensi kesän duuni on jo varma.

Työnhaussa ei ole tärkeää vain se, että saa paikan, vaan myös se, että oppii tekemään työhakemuksen ja tuntemaan työhaastattelutilanteen. Harmittaa, kun 16-vuotias sisareni (joka ei ole ollut kuin tetissä), haki töihin vain yhteen paikkaan - ja miten se tapahtuikaan: äiti kävi kysymässä, että kelpaako tää. Voi elämän kevät miten kiehuin kun kuulin... Jos olisin ite työnantaja, en ottaisi yhtäkään joka hakee vanhempiensa avulla.

Ja kyllä, työtä on mielestäni jokaisen tehtävä, joka siihen kykenee. Etenkin nyt, työtä on oikeasti tarjolla! Sitä ei vaan tulla kotiovelle tarjoamaan, pitää itse lähteä kentälle. Työkokemuksesta nuorena on elämässä paljon muutakin hyötyä kuin palkka.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taitaa mennä enemmänkin suhteiden kautta :(
Olisin itse kuvitellut, että Lemminkäinen ottaa, kun on kuitenkin Suomen isoin asfalttiyritys...

Kyllähän Lemminkäinen ihan asiallisesti suhtautuu hakijoihin, ja vastaakin vielä nopeasti(2pvä itsellä kesti vastaus).

No tuota... Itse kyllä onnistun hakemaan ympäriinsä ja lähes mikä homma tahansa kelpaa(en hae sellaisiin paikkoihin joissa ei voisi työskennellä ;)), mutta pakko myöntää että onhan se törkeää tarjota täyspäiväisestä työstä jotain 800 kouraan tyylistä. Tuplasti paremmille liksoille pääsee jo kaupan kassalla joten miksi tehdä raskaampia hommia halvemmalla?

Ja tuo lautojen lajittelu ei kuulosta kovin pahalle sen jälkeen kun on jakanut postia ja sahannut puita käsipelillä :D

Itse joskus ollut kesätöissä 34markan tuntipalkkaan. Se oli hyvä silloin :D
Ja kerran en päässyt kunnolliseen paikkaan, niin pääsin kaupungin johonkin hommaan mistä maksettii 1000markkaa kahdesta viikosta. Siinä ei tuntipalkka ollut kummoinen.

Nyt ei kelpaa nuorisolle vaikkapa museolaivan työ olla esittelijänä ja seilata sisävesillä. Hohhoijaa :jahas:

Olisko tuosta hommasta saanut 800e/kk?? siis se, että olet saimaalla kun aurinko paistaa ja puhut vaan ihmisille? Eli loma ja työ yhdistetty :rock:

Onko kukaan ollut töissä kirjastontätinä? Millaista siellä on ollut?
Itse mietin mahdollisuutta mennä kirjoja paimentamaan.

Kaks viikkoa tullut oltua tetissä kirjastossa. Kevyttä ja lepposta hommaa, helppoa mutta aina sitä samaa kirjojen lajittelua ym.
Asiakkaat on suurimmaksi osaksi mummoja ja välillä saattaa vähän hajottaa kun tulevat kiukuttelemaan. Suurin osa kuitenkin mukavia.

Jos pitää lukemisesta ja kirjoista jotain tietää niin varmaan ihan mukavaa duunia, ite en oikeen osaa sen enempää moittia kuin kehuakkaan, ihan ok hommaa.

Onko kukaan ollut töissä kirjastontätinä? Millaista siellä on ollut?
Itse mietin mahdollisuutta mennä kirjoja paimentamaan.

Noin 3kk olin lukion jälkeen kirjasto"tätinä" pienen kunnan kirjastossa, ja olihan se ihan leppoisaa hommaa. Asiakaspalvelussa näki paljon ihmisiä, mikä oli kivaa, ja kesä kun oli niin lomalaisiakin oli paljon asiakkaina, joten oli muutakin kuin samaa vanhaa tuttua naamaa koko ajan. Muut hommat olivat sitten palautettujen kirjojen laittoa hyllyyn ja uusien kirjojen päällystämistä. Hiljaisena päivänä saattoi olla vähän tylsää + työkaverit olivat pääosin noin neli-viisikymppisiä naisia, joten jutut eivät olleet aina ihan samalla aaltopituudella. Kirjoista kovasti tykkäävänä jäi positiivinen kuva noista hommista, ainakin kesätyönä.

Tuli tässä muute nyt mieleen ku kävin viemässä työhakemuksen sittarii, ni multa kysyttiin et minne osastolle sinne haluaisin töihin.. sanosin että samapa tuo, mut ei mieluusti kassalle.
Ni tämä sanos mulle et sittaris ei laiteta alle 18v. ikäisiä kassalle..
Et näköjään on paikastaki kiinni et haluaako ne laittaa alaikäsen siihen kassalle.

No tuota... Itse kyllä onnistun hakemaan ympäriinsä ja lähes mikä homma tahansa kelpaa(en hae sellaisiin paikkoihin joissa ei voisi työskennellä ;)), mutta pakko myöntää että onhan se törkeää tarjota täyspäiväisestä työstä jotain 800 kouraan tyylistä. Tuplasti paremmille liksoille pääsee jo kaupan kassalla joten miksi tehdä raskaampia hommia halvemmalla?

Ja tuo lautojen lajittelu ei kuulosta kovin pahalle sen jälkeen kun on jakanut postia ja sahannut puita käsipelillä :D

Eikä muuten varmaan saa, ei saa edes koulutettuna ja 10 v työkokemusta olevana, eikä saa edes alle 5v töissäolleena kassojen ESImiehenä.

Ja kassalla istuminen on aika vittumaista työtä;) nimim. kassaneiti. jo toista kesää.
e: palkkataulokoissa ainoastaan 1.palkkaluokan pk-seudun esimiehet suurimmilla työkokemusvuosilla esimiestehtävistä kaupanalalla saa yli 2000, kukaan muu ei, eikä kukaan esimies helsingin alueen ulkopuolella. Vaikka päällään seisoisi ja paskantaisi suuhunsa hunajaa..

e2.vittu mikä kielikuva :rolleyes:

Moro. Ajattelin tänään soitella rakennusfirmoja läpi kesätyöpaikan toivossa. Alustavasti kyselisin, voiko rakennusfirmat ottaa lukiossa opiskelevan ensimmäisen vuoden opiskelijan? Tai siis ettei tarvi olla ammattikoulussa päästäkseen kesätöihin. Olen iältäni vielä kesällä 16.

Ajattelin, että voisin soitella myös joitain paikkoja, joista löytyy varastohommia. Ideoita? Varmaan kaupoista löytyy ainakin jotain varastohommaa..

Olen nyt jättänyt hakemuksen 5 eri paikkaan, mutta en ole ollenkaan varma tuleeko noista mitään, ja nuo paikat eivät suurimmaksi osaksi ole kovin mielenkiintoisia..

Tietääkös kukaan, että milloinka työpaikoilta aletaan ottaa yhteyttä, jos ne ovat kiinnostuneita?

Tietääkös kukaan, että milloinka työpaikoilta aletaan ottaa yhteyttä, jos ne ovat kiinnostuneita?

Yleensä otetaan yhteyttä hyvinkin äkkiä. Mutta jos nyt pari viikkoa hakuajan jälkeen ei vielä mitään kuulu niin aika pienet mahdollisuudet on että mitään enää kuuluukaan.

Riippuu kyllä ihan paikasta. Viime vuonna pistettiin hakemuksia tammikuun alusta asti kaverin kanssa, ja vasta huhtikuussa ottivat yhteyttä

Eikä muuten varmaan saa, ei saa edes koulutettuna ja 10 v työkokemusta olevana, eikä saa edes alle 5v töissäolleena kassojen ESImiehenä.

Ja kassalla istuminen on aika vittumaista työtä;) nimim. kassaneiti. jo toista kesää.
e: palkkataulokoissa ainoastaan 1.palkkaluokan pk-seudun esimiehet suurimmilla työkokemusvuosilla esimiestehtävistä kaupanalalla saa yli 2000, kukaan muu ei, eikä kukaan esimies helsingin alueen ulkopuolella. Vaikka päällään seisoisi ja paskantaisi suuhunsa hunajaa..

e2.vittu mikä kielikuva :rolleyes:
Kyllä mä vaan tiedän erään ruokakauppa-ketjun jossa toisen vuoden ikälisillä 37,5h sopparilla tienataan reilut 2000e bruttona lisineen, tekemällä satunnaisia sunnuntai- ja iltavuoroja, jotka on sopimukseen kirjattu. Ihan perus kassaduunari. Eri asia jos oot ekaa vuotta ja jollain 7e harjotteluliksalla. Jos vähän viitit kattella niin asiakaspalveluhommia ei kannata alta 8,5e missään tehä, jos on yhtään kokemusta. Jopa mäkkärissäkin perusliksa on 8,7e koulutusajan jälkeen.

Ja BTW, ihan Helsingissä.

Vinkkivitosena voisin sanoa niille, jotka on valmiita fyysisiin hommiin, että muuttomiehenä tienaa ihan kohtalaisesti, alaikäisenä pääsee, ainoa kriteeri on perus noheva olemus ja hyvä fyysinen kunto. Palkka on pari kyt senttiä vajaa kymppi tunnilta. Ja niistä on pulaa ja alalle pääsee suht helposti.

Okei, pistin esimerkiks sittarihin hakemuksen.. Siel pitäis olla joku haastatteluki kuulemma.
Mistään hakuajoista en mitään tiiä, en oo sellasia katellut. Sitte tääl raumal viel oli joku urastartti. Siellä sitte kirjotin nimen muutamaan lappuun et jos vaik niihinki pääsis. Osasta en kyl oikeen tienny mitä paikkoja ne oli, mut ei sillä niin väliä :D

Ja ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että paikan päälle työn hakeminen on yleensä turhaa, jos paikalla ei ole työhönotosta vastaavaa esimiestä.

Sen sijaan hyvin tehty CV ja hakemus saattavat ratkaista koko homman. Jos paikalle tulee 50 hakemusta, viisi pitäisi palkata, rekrytoija ei välttämättä jaksa hakemuksia tarkkaan lukea, vaan poimii 10-20 siisteintä ja parhaan ulkoasun omaavaa, joista sitten valitsee haastatteluun otettavat.

Sama pätee oma-aloitteisuuteen. Jollain lailla pitäisi erottua niistä 50 muusta hakijasta, haastattelun ja sitä kautta työn saannin on itselleni taannut sekä cv että oma-aloitteisuus, eli mikäli ilmoituksessa on puhelinnumero niin hakemus sisään ja soittoa perään vaikka seuraavana päivänä. Mikäli annatte hyvän kuvan itsestänne puhelimessa, todennäköisesti erotutte eduksenne muusta massasta ja olette askelen edellä muita hakijoita.

Siinä pari vinkkiä, jotka on ainakin mulla auttanut työn hakemisessa paljon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom